Škoda 17Tr - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Škoda 17Tr
Škoda 17Tr
Trol_Škoda_17Tr_Ostrava(2).jpg
Trolejbus Škoda 17Tr v Ostrave
Typ17Tr
VýrobcaŠkoda Ostrov
Výroba v rokoch1987 – 1990
Vyrobených kusov3
Technické údaje
Dĺžka11 470 mm
Šírka2 500 mm
Výška3 490 mm
Pohotovostná hmotnosť10 900 kg
Max. rýchlosť65 km/h
Obsaditeľnosť
Miest na sedenie29
Miest na státie51
Motory a elektrická výzbroj
Počet a výkon motorov100 kW
Napájacie napätie600 V
Logo Wikimedia Commons multimediálni obsah na Commons

Škoda 17Tr je typom česko-slovenského trolejbusu. Tento model (spoločne s autobusom Karosa B 831) bol vyrobený v rámci projektu normalizácie vozidiel MHD spoločnosťami Škoda a Karosa v polovici 80. rokov 20. storočia.

Dejiny

V roku 1983 bol vládou ČSSR schválený projekt tzv. normalizovanej rady vozidiel MHD (druhý podobný návrh po neúspešnom pokuse zo 60. rokov Škoda T 11 / Karosa ŠM 11). Cieľom tejto úlohy, ktorej sa zúčastnili národné podniky Škoda Ostrov a Karosa Vysoké Mýto, bolo vytvoriť vozidlo, ktoré by bolo vyrábané ako autobus aj ako trolejbus. Hlavnou požiadavkou bolo čo najväčšie použitie zhodných dielov. Práce začali na trolejbusu 14Tr a autobusu B 731, výsledkom projektu sa nakoniec stal trolejbus s označením 17Tr a autobus B 831. Zámer sa ale nepodaril. Po revolúcii bol celý projekt normalizácie zrušený (celkom boli vyrobené 3 vozy 17Tr a 3 vozy B 831). Podľa pôvodného konceptu mali byť vyrábané aj dvojčlánkové (Škoda 18Tr) a trojčlánkové (Škoda 19Tr) vozy.

Konštrukcia

Voz 17Tr je dvojnápravový trolejbus sa polosamonosnou karosériou, ktorá je zložená z panelov. V pravej bočnici sú umiestnené troje dvojkrídlové výklopné dvere. Dizajnéri z podniku Karosa (tá mala na starosť výrobu karosérií pre autobusy i trolejbusy) vytvorili pomerne nadčasový dizajn vozu. Boli použité aj nové technológie napr. plasty. Dôraz bol takisto kladený na zníženie úrovne vonkajšieho i vnútorného hluku vozu. V interiéri sa objavili novo skonštruované sedačky pre cestujúcich (už štandardne umiestnené priečne).

Prototypy

Škoda 17Tr v Technickom múzeu v Brne
Škoda 17Tr v Plzni

Na konci roku 1987 bol postavený prvý voz 17Tr. Išlo o funkčný vzoriek, ktorý bol ako jediný zo všetkých troch postavených trolejbusov tohto typu dokončený. Po vyrobení bol skúšaný u výrobcu. Následne bol niekoľko rokov odstavený a v polovici 90. rokov bol podrobený ďalším skúškam (tentoraz išlo o nový asynchrónny pohon). Po ich ukončení bol odpredaný Dopravnému podniku Ostrava (DPO). Atypická výzbroj bola nahradená štandardnou z trolejbusu 14Tr, voz bol kompletne opravený a v roku 2000 bol zaradený do prevádzky pod evidenčným číslom 3903. V júni 2007 bol ako posledný svojho typu vyradený a potom bol odovzdaný do brnianskeho Technického múzea.

Karoséria prvého prototypu bola vyrobená v roku 1989. Nedokončený voz bol o tri roky neskôr predaný do Ostravy, kde bol po kompletizácii a obdržaní elektrickej výzbroje z vozu 14Tr v roku 1996 sprevádzkovaný. Dostal evidenčné číslo 3901 a v prevádzke sa udržal desať rokov. V roku 2006 bol vyradený, odkúpený Škodou Electric a odovzdaný podnikovému múzeu Škody. Po zániku Múzea Škoda na konci roku 2008 bol dlhodobo zapožičaný ŠKODA-BUS klubu Plzeň ako exponát Múzea dopravy v Strašiciach.

Druhý (aj nedokončený) prototyp trolejbusu 17Tr bol vyrobený v roku 1990. Karosériu vozu odkúpil v roku 1992 podnik ČKD Trakce, ktorý voz dokončil. Trolejbus, ktorý bol označený ako Tr831.03, bol bez cestujúcich skúšaný v Brne a Hradci Králové. Po skúškach bol predaný do Ostravy, kde bol po dosadení štandardnej elektrickej výzbroje typu 14Tr zaradený do prevádzky v roku 1998. Pod evidenčným číslom 3902 bol v prevádzke do roku 2006, kedy bol prevedený medzi historické vozidlá DPO. Medzi rokmi 2014 – 2017 prebiehala oprava vozu do pôvodného stavu po zaradení do prevádzky.

Dodávky trolejbusov

Súčasný štát Mesto Stránka Typ Roky dodávok Počet vozov Evidenčné čísla
pri dodaní
Poznámky Zdroj
Česko Česko Ostrava stránka 17Tr 1993 – 1999 3 3901–3903 výzbroj 14Tr [1]

Historické vozy

Pôvodná prevádzka Evidenčné
číslo
súčasný majiteľ Typ Rok
výroby
Historický
od roku
Poznámka Zdroj
Ostrava 3901 Škoda Plzeň 17Tr 1989 2006 Od 2008 prenajatý Škoda-Bus klubu Plzeň (múzeum dopravy Strašice) [2]
3902 DPO 17Tr 1990 2006 [3]
3903 TMB 17Tr 1988 2007 [4]

Referencie

  1. DP Ostrava - vozový park typ: 17Tr . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
  2. Vůz Škoda-Bus klub Plzeň #3901 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
  3. Vůz DP Ostrava #3902 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
  4. Vůz TMB #3903 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Škoda 17Tr na českej Wikipédii.

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Škoda 17Tr
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Škoda 17Tr





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk