A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Púchov – Horní Lideč | |
Základné informácie | |
---|---|
Číslo trate | 125 |
Prevádzkovateľ | ŽSR |
Dĺžka | 27,645 km |
Parametre trate | |
Rozchod | 1 435 mm |
Počet koľají | 2 |
Napájacia sústava | ~25kV 50 Hz v úseku Púchov - Púchov závody (styk v km 0,894 pri zastávke Púchov závody) =3 kV js v úseku Púchov závody - Horní Lideč ČD |
Max. sklon | 18 ‰ (oficiálne) |
Max. rýchlosť | 90 km/h |
Železničná trať Púchov – Horní Lideč (železnica generála M. R. Štefánika[1], dráha generála M. R. Štefánika, dráha československej vzájomnosti, v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 125) je elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Púchov a Horní Lideč na Morave, kde sa spája so železničnou traťou T. G. Masaryka, Vsetín – Horní Lideč, uvedenou do prevádzky v roku 1928 (dnes železničné trate 280 a 283).
Dejiny
Železničné trate na Slovensku i v Česku pri vzniku spoločného štátu smerovali najmä do bývalých centier – Budapešti a Viedne. Prepojení medzi východom a západom bolo málo, čo viedlo k snahe dobudovať úseky, ktoré umožnia cestovať a prepravovať rudy i tovar po novej krajine i v tomto smere.
V 30. rokoch 20. storočia sa na Slovensku budovalo niekoľko dôležitých tratí, medzi nimi i prepojenie trate Bratislava – Žilina s traťou Přerov – Ostrava cez Púchov a Lyský priesmyk. Medzi Slovenskom a Českom existovalo niekoľko lokálnych tratí, no dôležité rýchlikové prepojenia boli len traťou Kúty – Břeclav a Čadca – Jablunkov.
Nové spojenie Púchov – Horní Lideč bolo sprevádzkované 2. mája 1937 a vytvorilo dôležitý koridor pre spojenie Prahy a Košíc cez Olomouc a Žilinu.
Elektrifikácia tak významnej železnice v úseku Horní Lideč – Púchov – Žilina prebehla medzi prvými a bola realizovaná už v roku 1960.[2]
Trať je súčasťou Železničného koridoru pre nákladnú dopravu číslo 9. Koridor vedie v trase Praha – Horní Lideč – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou (slovensko-ukrajinská hranica). V skratke sa označuje „Česko-slovenský koridor“ alebo „CS koridor“. Prvé jednanie správnej rady koridoru sa uskutočnilo 22. februára 2012 v Prahe.[3]
Modernizácia a zmena trakčnej sústavy
V septembri 2013 ŽSR plánovali modernizáciu trate a zároveň zmenu jej trakčnej sústavy. Modernizácia mala byť ukončená v roku 2016.[4] Podľa plánov ŽSR z júla 2015 by trakčná sústava na slovenskej časti trate v úseku Púchov - Lúky pod Makytou mala byť do roku 2017 zmenená z 3kV jednosmernej na 25kV striedavú.[5]
Predpokladaný termín stavby „Modernizácia železničnej trate Púchov - Lúky pod Makytou - štátna hranica SK/CZ“ je od mája 2016 do mája 2018.[6]
Stanice na trati
- Púchov – križovatka s traťou Bratislava – Žilina
- Púchov závody
- Púchov zastávka
- Dohňany
- Záriečie
- Lúky pod Makytou
- Lysá pod Makytou
- Strelenka
- hraničný priechod a
- Střelná
- Horní Lideč (SŽDC)
Referencie
- ↑ KMOŠENA, Jakub. Výstavba železničnej trate Púchov – Horný Lideč do roku 1937. 1.. vyd. Púchov : MEDIAL. ISBN 80-969574-0-6.
- ↑ Elektrifikácia . Železnice Slovenskej republiky, . Dostupné online.
- ↑ Informačný dokument Koridoru Kniha 5 . szdc.cz, 2013-05-10, . Dostupné online.
- ↑ HARÁK, Martin. Napájanie trolejového vedenia smer ČR - Žilina . ŽSR, 2015-09, . Dostupné online.
- ↑ HARÁK, Martin. Dušan Ševčík: Jediný napájecí systém se Slovensku vyplatí . České dráhy, 2015-07-22, . Dostupné online.
- ↑ Stavebný dozor na stavbách spolufinancovaných z EÚ . verejne-obstaravanie.sk, 2015-11-03, . Dostupné online.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná trať Púchov – Horní Lideč
Externé odkazy
- Špecifiácie trate
- ŽSR cestovné poriadky podľa trate
- Otvorenie železničnej trate gen. M. R. Štefánika - video
- Železnica gen. M.R. Štefánika
Zdroj
Súradnice: 49°10′37″S 18°15′11″V / 49,176979°S 18,253055°V
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Železničná stanica Beluša
Železničná trať Čadca – Makov
Železničná trať Čadca – Zwardoń
Železničná trať Červená Skala – Margecany
Železničná trať Čop – Čierna nad Tisou
Železničná trať Šaľa – Neded
Železničná trať Štúrovo – Levice
Železničná trať Žilina – Košice
Železničná trať Žilina – Mosty u Jablunkova
Železničná trať Žilina – Rajec
Železničná trať Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany
Železničná trať Banská Bystrica – Červená Skala
Železničná trať Bohumín – Čadca
Železničná trať Bratislava – Štúrovo
Železničná trať Bratislava – Žilina
Železničná trať Bratislava – Břeclav
Železničná trať Bratislava – Hegyeshalom
Železničná trať Bratislava – Kittsee – Wien
Železničná trať Bratislava – Komárno
Železničná trať Bratislava – Marchegg
Železničná trať Brezno – Jesenské
Železničná trať Fiľakovo – Somoskőújfalu
Železničná trať Galanta – Leopoldov
Železničná trať Holíč – Hodonín
Železničná trať Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
Železničná trať Humenné – Stakčín
Železničná trať Kúty – Sudoměřice
Železničná trať Kúty – Trnava
Železničná trať Katarínska Huta – Breznička
Železničná trať Košice – Čierna nad Tisou
Železničná trať Košice – Hidasnémeti
Železničná trať Košice – Muszyna
Železničná trať Komárno – Kolárovo
Železničná trať Kraľovany – Trstená
Železničná trať Leopoldov – Kozárovce
Železničná trať Lučenec – Utekáč
Železničná trať Lučenec – Veľký Krtíš
Železničná trať Michaľany – Łupków
Železničná trať Moldava nad Bodvou – Medzev
Železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Veselí nad Moravou
Železničná trať Nové Zámky – Komárom
Železničná trať Nové Zámky – Prievidza
Železničná trať Nové Zámky – Zlaté Moravce
Železničná trať Nové Zámky – Zvolen
Železničná trať Púchov – Horní Lideč
Železničná trať Plešivec – Muráň
Železničná trať Plešivec – Slavošovce
Železničná trať Poprad-Tatry – Plaveč
Železničná trať Prešov – Bardejov
Železničná trať Prešov – Humenné
Železničná trať Prievidza – Horná Štubňa
Železničná trať Rožňava – Dobšiná
Železničná trať Spišská Nová Ves – Levoča
Železničná trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie
Železničná trať Trebišov – Vranov nad Topľou
Železničná trať Trenčín – Chynorany
Železničná trať Trenčianska Teplá – Lednické Rovne
Železničná trať Trenčianska Teplá – Vlársky priesmyk
Železničná trať Trnava – Sereď
Železničná trať Užhorod – Haniska
Železničná trať Zbehy – Radošina
Železničná trať Zohor – Plavecký Mikuláš
Železničná trať Zvolen – Čata
Železničná trať Zvolen – Diviaky
Železničná trať Zvolen – Košice
Železničná trať Zvolen – Vrútky
Gemerské spojky
Košicko-bohumínska železnica
Marchegger Ostbahn
Prešovsko-tarnovská železnica
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Tiská železnica
Uhorská severná železnica
Vlárská dráha
Zoznam železničných tratí na Slovensku
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk