A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Zvolen – Čata | |
Stretnutie nostalgického a pravidelného vlaku v stanici Šahy | |
Základné informácie | |
---|---|
Číslo trate | 153 |
Prevádzkovateľ | ŽSR |
Dĺžka | 106 km |
Parametre trate | |
Rozchod | 1435 mm |
Počet koľají | 1 |
Napájacia sústava | neelektrifikovaná |
Max. sklon | 14 ‰ |
Max. rýchlosť | 80 km/h |
Železničná trať Zvolen – Čata (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 153) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, spájajúca Zvolen a Čatu cez Krupinu.
Dejiny
V súčasnosti pohraničné Šahy boli od 24. septembra 1886 napojené na železnicu úsekom cez Čatu na Štúrovo a tým na hlavnú trať do Bratislavy. Prvý vlak do Krupiny prišiel 7. apríla 1899, kedy bola odovzdaná trať zo Šiah. Tie boli prepojené na železnicu do Balážskych Ďarmôt a Budapešti, no toto spojenie bolo po rozpade Uhorska zrušené.
Po vzniku Československej republiky bolo potrebné dobudovať sieť železníc, orientovanú na Budapešť a dopravne prepojiť regióny. Juhom stredného Slovenska viedla trať z Lučenca do Šiah, no tá pripadla Maďarsku. V oblasti bola regionálna trať zo Šiah po Krupinu a preto bolo rozhodnuté o výstavbe prepojenia do Zvolena v dĺžke 33,8 km.
Budovanie trate sa začalo 3. januára 1923 a náročný terén si vyžiadal množstvo zemných prác, vrátane 2 tunelov, 188 mostov, násypov a zárezov. Nakoľko sa pracovalo takmer bez mechanizmov, výstavba bola veľmi náročná, no napriek tomu napredovala pomerne rýchlo. Do prevádzky bol úsek odovzdaný 15. januára 1925, kedy bolo skompletizované prepojenie Zvolena a južného Pohronia.
Osobná doprava na úseku Zvolen - Šahy bola zastavená v roku 2003.
Obnovenie pravidelnej osobnej dopravy
V roku 2018 sa začalo rokovať o obnove osobnej prevádzky. K obnoveniu pravidelnej osobnej premávky na celej trati došlo 2. januára 2019.[1]
Stanice na trati
- Zvolen – križovatka s traťou 150 (Nové Zámky – Zvolen), 160 (Zvolen – Košice), 170 (Zvolen – Vrútky) a 171 (Zvolen – Diviaky)
- Podzámčok
- Dobrá Niva
- Dobrá Niva zastávka
- Sása-Pliešovce
- Bzovská Lehôtka
- Krupina predmestie
- Krupina
- Bzovík
- Hontianske Nemce
- Domaníky
- Hontianske Tesáre
- Dvorníky
- Terany
- Dudince
- Tupá
- Hrkovce
- Šahy
- Vyškovce nad Ipľom
- Ipeľský Sokolec
- Bielovce
- Pastovce
- Zalaba
- Čata – križovatka s traťou 152 (Štúrovo – Levice)
Pozri aj
Referencie
- ↑ BACKA, Rastislav. Obnovenie osobnej dopravy na trati Zvolen – Šahy slovom a obrazom . Trnava: VLAKY.NET, 2019-01-17, . Dostupné online.
Zdroj
Externé odkazy
Súradnice: 48°10′48″S 18°54′11″V / 48,180058°S 18,903136°V
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk