Karosa B 831 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Karosa B 831
Karosa B 831

Historický autobus Karosa B 831 v Brne
TypB 831
VýrobcaKarosa
Vyrábaný v rokoch1987 – 1989
Technické údaje
Dĺžka11465 mm
Šírka2500 mm
Výška3000 mm
Pohotovostná hmotnosť10900 kg
Obsaditeľnosť
(sedenie / státie / vozičkár)
30:72

Karosa B 831 je model mestského autobusu, z ktorého boli vyrobené tri kusy národným podnikom Karosa Vysoké Mýto v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. Malo ísť o nástupcu typu Karosa B 731. Spolu s trolejbusom Škoda 17Tr sa B 831 mal stať súčasťou novej unifikovanej rady mestských autobusov.

Konštrukcia

Autobus B 831 je dvojnápravový mestský autobus s polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie. Konštruktéri vytvorili pomerne nadčasový dizajn vozidla, ktorý v hojnej miere využíval plasty a ďalšie vtedy progresívne prvky. V pravej bočnici sa nachádzajú troje dvojkrídle výklopné dvere. Sedačky pre cestujúcich sú umiestnené priečne v rozmiestnení 2+2.

Výroba a prevádzka

Potom, čo začala v závode vo Vysokom Mýte výroba autobusov Karosa rady 700 a v Škode Ostrov produkcia trolejbusov typu 14Tr, začalo sa roku 1983 uvažovať opäť o unifikácii česko-slovenských autobusov a trolejbusov (prvý pokus bol už v 60. rokoch: Karosa ŠM 11/Škoda T 11). Počas niekoľkých rokov vznikol projekt, podľa ktorého mali byť nové unifikované vozidlá odhlučnené, odľahčené, s nižšou podlahou a tiež s veľkým počtom spoločných dielov. Po nežnej revolúcii však už nebol o unifikáciu záujem, navyše samotná Karosa sa ocitla v podobnej kríze ako ostatné česko-slovenské podniky.

Tri kusy tohoto vozidla boli vyrobené v rokoch 19871989. Prvý z nich, vzor vo forme nepojazdného skeletu, bol využívaný pre záťažové skúšky v Škode Ostrov, potom bol zošrotovaný. Druhý funkčný vzor bol do roku 1995 využívaný ako servisné vozidlo Karosy. Potom bol ako historický exponát predaný do Technického múzea v Brne (TMB). Prototyp autobusu, ktorý opäť používala Karosa ako servisné vozidlo, bol tiež predaný TMB na náhradné diely. Múzeum ho v roku 1997 (po využití niektorých súčiastok) predalo Dopravnému podniku Ostrava na náhradné diely pre trolejbusy 17Tr, zošrotovaný bol v roku 2004.[1]

Historické vozidlá

  • Brno (v Technickom múzeu vozidlo ev. č. B2U z Karosy)

Literatúra

  • Martin Harák: Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, II. díl. Nakladatelství Corona, Praha 2005. ISBN 80-86116-31-X
  1. HINČICA, Libor. Konec unifikované řady Karosa B 831 / Škoda 17 Tr. Československý dopravák, 2008, roč. VII., čís. 1, s. 20.

Zdroj

  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Karosa B 831 na českej Wikipédii.

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Karosa B 831

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Karosa B 831





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk