A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Karosa B 831 | |
Historický autobus Karosa B 831 v Brne | |
Typ | B 831 |
---|---|
Výrobca | Karosa |
Vyrábaný v rokoch | 1987 – 1989 |
Technické údaje | |
Dĺžka | 11465 mm |
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3000 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 10900 kg |
Obsaditeľnosť (sedenie / státie / vozičkár) | 30:72 |
Karosa B 831 je model mestského autobusu, z ktorého boli vyrobené tri kusy národným podnikom Karosa Vysoké Mýto v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. Malo ísť o nástupcu typu Karosa B 731. Spolu s trolejbusom Škoda 17Tr sa B 831 mal stať súčasťou novej unifikovanej rady mestských autobusov.
Konštrukcia
Autobus B 831 je dvojnápravový mestský autobus s polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie. Konštruktéri vytvorili pomerne nadčasový dizajn vozidla, ktorý v hojnej miere využíval plasty a ďalšie vtedy progresívne prvky. V pravej bočnici sa nachádzajú troje dvojkrídle výklopné dvere. Sedačky pre cestujúcich sú umiestnené priečne v rozmiestnení 2+2.
Výroba a prevádzka
Potom, čo začala v závode vo Vysokom Mýte výroba autobusov Karosa rady 700 a v Škode Ostrov produkcia trolejbusov typu 14Tr, začalo sa roku 1983 uvažovať opäť o unifikácii česko-slovenských autobusov a trolejbusov (prvý pokus bol už v 60. rokoch: Karosa ŠM 11/Škoda T 11). Počas niekoľkých rokov vznikol projekt, podľa ktorého mali byť nové unifikované vozidlá odhlučnené, odľahčené, s nižšou podlahou a tiež s veľkým počtom spoločných dielov. Po nežnej revolúcii však už nebol o unifikáciu záujem, navyše samotná Karosa sa ocitla v podobnej kríze ako ostatné česko-slovenské podniky.
Tri kusy tohoto vozidla boli vyrobené v rokoch 1987 až 1989. Prvý z nich, vzor vo forme nepojazdného skeletu, bol využívaný pre záťažové skúšky v Škode Ostrov, potom bol zošrotovaný. Druhý funkčný vzor bol do roku 1995 využívaný ako servisné vozidlo Karosy. Potom bol ako historický exponát predaný do Technického múzea v Brne (TMB). Prototyp autobusu, ktorý opäť používala Karosa ako servisné vozidlo, bol tiež predaný TMB na náhradné diely. Múzeum ho v roku 1997 (po využití niektorých súčiastok) predalo Dopravnému podniku Ostrava na náhradné diely pre trolejbusy 17Tr, zošrotovaný bol v roku 2004.[1]
Historické vozidlá
- Brno (v Technickom múzeu vozidlo ev. č. B2U z Karosy)
Literatúra
- Martin Harák: Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, II. díl. Nakladatelství Corona, Praha 2005. ISBN 80-86116-31-X
- ↑ HINČICA, Libor. Konec unifikované řady Karosa B 831 / Škoda 17 Tr. Československý dopravák, 2008, roč. VII., čís. 1, s. 20.
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Karosa B 831 na českej Wikipédii.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Karosa B 831
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk