Karosa - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Karosa
Logo Karosa
Škoda 706 RO
Škoda 706 RTO MTZ
Karosa ŠM 11
Karosa B 732
Karosa B 961E
Irisbus Crossway

Iveco Czech Republic, a. s. (do 31. decembra 2006 Karosa, a. s., za socializmu Karosa, n. p.) je český podnik, najväčší výrobca autobusov v Česku (Česko-Slovensku). Závod sa nachádza vo Vysokom Mýte vo východných Čechách.

Dejiny podniku

V roku 1896 založil Josef Sodomka vo Vysokom Mýte továreň na výrobu kočiarov s názvom „První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky“. V roku 1948 bola spoločnosť znárodnená, jej názov sa zmenil na „Karosa, továrna na karoserie a vozy, národní podnik, se sídlem ve Vysokém Mýtě“, neskôr na „KAROSA, národní podnik Vysoké Mýto“. De facto sa Karosa v tejto dobe stala jediným výrobcom autobusov v Česku (Česko-Slovensku), ostatní výrobcovia, ako napríklad Škoda alebo Praga, jej nesmeli konkurovať. Koncom 50. rokov sa začali v továrni Karosa vyrábať prvé z veľmi známych a aj populárnych modelov mestských autobusov, ako napríklad Škoda 706 RTO (pri tomto modely však len karosérie), ktoré boli ocenené na mnohých medzinárodných výstavách (napr. EXPO v Bruseli v roku 1958). Nasledovali potom jeho modifikácie pre medzimestskú dopravu a dokonca aj kĺbové verzie, ktorá však zostala len u prototypu. Erťák vystriedala Karosa ŠM 11 v roku 1966, u ktorej sa uvažovalo aj o modifikáciu na trolejbus, a Karosa B 731 v roku 1981. Od roku 1972 firma používa dnešnú továreň, tá bola ale pred nedávnom zmodernizovaná. V roku 1989, po páde totality, sa spoločensko-ekonomickým zmenám musela prispôsobiť aj Karosa. Jej produkcia, ktorá dosahovala 3 400 vozidiel ročne, sa znížila len na tisícku. Napriek tomu sa jej však podarilo získať späť svoje meno, hlavne vďaka zahraničnému investorovi - francúzskemu Renaultu. Musela byť vykonaná modernizácia výrobného podniku, jej vozidlá sa museli vynoviť a zmodernizovať. Od roku 1999 je podnik súčasťou celoeurópskeho holdingu Irisbus, ktorý založil Renault s talianskou firmou Iveco (Iveco už vlastní celý Irisbus) a predáva autobusy úspešne po celej Európe.

Niektoré modely

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Karosa





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk