A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Karosa B 941 | |
Pražský autobus Karosa B 941 | |
Typ | B 941 |
---|---|
Výrobca | Karosa |
Vyrábaný v rokoch | 1997 – 2001 |
Technické údaje | |
Dĺžka | 17615 mm |
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3165 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 14300 – 14450 kg |
Obsaditeľnosť (sedenie / státie / vozičkár) | 42/118/ |
Pohonné jednotky | |
Motory | |
LIAZ ML 636 | Výkon: 175 kW |
Renault MIHR 062045 | Výkon: 186 – 217 kW |
Prevodovky | |
ZF 4 HP 500 | |
Druh | automatická |
Počet prevodových stupňov | 4 |
Voith D 863.3 | |
Druh | automatická |
Počet prevodových stupňov | 3 |
Karosa B 941 je model mestského kĺbového autobusu, ktorý vyrábala spoločnosť Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1997 až 2001. Inovovaný variant vozidla, vyrábaný od roku 1999, je označený ako B 941 E. Autobus B 941 je nástupcom typu B 741.
Konštrukcia
B 941 je trojnápravový autobus s polosamonosnou karosériou panelovej konštrukcie. Skladá sa z dvoch častí, ktoré sú navzájom spojené kĺbom a krycím mechom. Motor s prevodovkou sa nachádza za zadnou nápravou, ktorá je hnacou. Prednú lichobežníkovú nápravu s nezávisle zavesenými kolesami vyrobil podnik LIAZ, stredná a zadná pochádza od firmy PPS Detva. Od svojho predchodcu, autobusu B 741, sa B 941 odlišuje odlišným predným i zadným čelom, ktoré sú zaoblené a tvorené sklolaminátovým panelom s kostrou zo zvarených profilov, a tiež inovovaným interiérom s protišmykovou podlahou. Sedačky pre cestujúcich sú čalúnené plastové potiahnuté látkou. Priestor pre kočík je umiestnený pri druhých dverách. V pravej bočnici sa nachádzajú štyri dvere, vždy dvoje v každom článku (prvé a štvrté sú užšie než prostredné dvere).
Upravená verzia B 941 E má odlišnú prednú tuhú nápravu LIAZ s kotúčovými brzdami, systémy ABS a ASR, podlahu v prednom článku vozidla zníženú o 100 mm a ďalšie menšie úpravy.
Výroba a prevádzka
Výroba mestského kĺbového autobusu rady 900 bola začatá roku 1997, teda približne rok po ukončení produkcie vozidiel B 741. Od roku 1999 Karosa vyrábala iba inovovanú verziu 941 E. Celkom tak bolo v rokoch 1997 až 2001 vyrobených 335 autobusov typu B 941, ktoré boli určené predovšetkým pre MHD v Česku a Slovensku. Autobusy tohoto typu sú väčšinou doteraz v prevádzke.
Literatúra
Libor Čuma, Tomáš Kocman, Jiří Mrkos: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930–2005. Pavel Malkus – dopravní vydavatelství, Praha 2005, ISBN 80-903012-6-6.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Karosa B 941
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk