Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie
Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie
Военно-воздушные силы Российской Федерации
Vojenno-vozdušnyje sily Rossijskoj Federacii
Emblém VVS Ruskej federácie

Emblém VVS Ruskej federácie
KrajinaRusko Rusko
Existencia1992 – súčasnosť
Vznik7. máj 1992
Typvzdušné sily
Funkciaudržanie vzdušnej nadvlády, prieskum, priama letecká podpora pozemných vojsk
Veľkosť~180 000 príslušníkov
~2 450 lietadiel
Veliteliagenerálporučík Sergej Dronov
Nadradené jednotkyGreat emblem of the Russian Aerospace Forces.svg Vzdušno-kozmické sily Ruskej federácie
Účasť
Vojnyprvá vojna v Čečensku
vojna v Dagestane
druhá čečenská vojna
vojna v Južnom Osetsku
povstanie na Severnom Kaukaze
občianska vojna v Sýrii
ruská vojenská intervencia v sýrskej občianskej vojne
Insígnie
Vlajka
Flag of the Russian Air Force.svg
Znak
Roundel of Russia.svg
Znak
Roundel of Russia - Low Visibility.svg
Znak v prevedení so zníženou viditeľnosťou
Малая эмблема Военно-воздушных сил России.png
Malý emblém
Vojenská letka
Útočné lietadláSu-24, Su-25, Su-34
Bombardovacie lietadláTu-22M, Tu-95, Tu-160
Prieskumné lietadláAn-30, A-50, Il-20, Tu-214R
Stíhacie lietadláSu-27, Su-30, Su-35, Su-57, MiG-29, MiG-31
Výcvikové lietadláDA42, Jak-130, L-39, Tu-134Š/UBL/UBKM
Dopravné lietadláAn-12, An-22, An-26, An-72, An-124, An-140, An-148, Il-18, Il-62, Il-76, L-410, Tu-134, Tu-154
VrtuľníkyKa-28, Ka-29, Ka-226
Bojové vrtuľníkyKa-50, Ka-52, Mi-24, Mi-35, Mi-28
Dopravné vrtuľníkyMi-8, Mi-17, Mi-171, Mi-26
Výcvikové vrtuľníkyAnsat

Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie (rus. Военно-воздушные силы Российской ФедерацииVojenno-vozdušnyje sily Rossijskoj Federacii; skratka: rus. ВВС РФVVS RF) sú leteckou zložkou Vzdušno-kozmických síl Ruskej federácie. S vyše 2 450 lietadlami a 1 600 vrtuľníkmi ide o druhé najväčšie vzdušné sily na svete. V súčasnosti sú pod vedením generálporučíka Sergeja Dronova.

Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie boli vytvorené z častí bývalých sovietskych vojenských vzdušných síl po rozpade Sovietskeho zväzu v rokoch 1991 – 1992. Ustanovenie ruského ministerstva obrany Borisom Jeľcinom dňa 7. mája 1992 môže byť prakticky považované ako deň založenia „nových“ vojenských vzdušných síl.

Vojenské námorníctvo Ruskej federácie má svoju vlastnú leteckú odnož – ruské námorné letectvo, čo je nasledovník bývalého sovietskeho námorného letectva.

História

1991 – 2000

Po rozpade Sovietskeho zväzu na pätnásť republík v decembri 1991 boli lietadlá a personál Vojenských vzdušných síl ZSSR (VVS ZSSR) rozdelené medzi nové nezávislé štáty. Generál Piotr Dejnekin, bývalý zástupca veliteľa VVS ZSSR, sa dňa 24. augusta 1991 stal prvým veliteľom novej organizácie. Rusko získalo väčšinu najmodernejších lietadiel a 65% pracovných síl. Najvýznamnejšie veliteľstvá bývalých VVS ZSSR – diaľkové letectvo, vojenské transportné letectvo a frontové letectvo boli s niekoľkými zmenami premenované na ruské veliteľstvá VVS. Mnohé pluky, lietadlá a personál však boli nárokované republikami, na území ktorých sa nachádzali, tvoriac tým jadro vzdušných síl nových republík. Niektoré lietadlá v Bielorusku a na Ukrajine (ako napríklad strategické bombardéry Tupolev Tu-160) boli vrátené do Ruska, niekedy aj výmenou za znižovanie dlhu ako divízia diaľkového letectva, ktorá bola dislokovaná na základni Dolon-Čagan v Kazachstane.

Počas deväťdesiatych rokov 20. storočia bol značný nedostatok finančných prostriedkov vo všetkých zložkách ruských ozbrojených síl. Piloti a ostatný personál niekedy nemohli dostať svoje mzdy po celé mesiace a príležitostne sa uchýlili k zúfalým opatreniam, napríklad štyria piloti stíhačiek MiG-31 na základni Jelizovo na Kamčatke prešli v roku 1996 na hladovku, aby si vyžiadali svoje o niekoľko mesiacov oneskorené príjmy. Problém bol vyriešený iba presmerovaním jednotiek peňazí určených pre iné úlohy. V dôsledku znižovania nákladov došlo aj k degradácii infraštruktúry a v roku 1998 bolo potrebné opraviť 40% vojenských letísk.

Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie sa zúčastnili prvej čečenskej vojny (1994 – 1996) a aj druhej čečenskej vojny (1999 – 2002). Tieto kampane predstavovali aj významné ťažkosti pre VVS vrátane terénu, nedostatku významných pevných cieľov a povstalcov ozbrojených prenosnými protilietadlovými raketovými kompletmi Stinger a Strela-2M.

Bývalé Vojsko protivzdušnej obrany ZSSR zostalo ešte niekoľko rokov nezávislé pod ruskou kontrolou, pričom v roku 1998 bolo iba zlúčené so vzdušnými silami. Dekrét zlúčenia týchto dvoch zložiek ozbrojených síl vydal prezident Boris Jeľcin dňa 16. júla 1997. V priebehu roku 1998 bolo rozpustených celkovo 580 jednotiek a útvarov, 134 bolo reorganizovaných a viac ako 600 dostalo novú právomoc. Prerozdelenie síl postihlo 95% lietadiel, 98% vrtuľníkov, 93% protilietadlových raketových kompletov, 95% zariadení rádiotechnických jednotiek, 100% protilietadlových rakiet a viac ako 60% leteckej výzbroje. Viac ako 600 000 ton materiálu zmenilo miesto a 3 500 lietadiel zmenilo letiská. Lietadlá vojenského transportného letectva vzali do nových rezidenčných oblastí viac ako 40 000 rodín.

Krátkodobé operačné veliteľstvá boli zrušené. Dve letecké armády, 37. letecká armáda (diaľkové letectvo) a 61. letecká armáda (bývalé vojenské transportné letectvo) boli založené priamo pod najvyšším velením. Bývalé frontové letectvo a protilietadlové jednotky boli zorganizované ako armády vzdušných síl a armády protivzdušnej obrany pod velením vojenských okruhov. Spočiatku existovali štyri také armády so sídlom v Petrohrade (Leningradský vojenský okruh), Rostove nad Donom (Severokaukazský vojenský okruh), Chabarovsku (Ďalekovýchodný vojenský okruh) a Čite (Sibírsky vojenský okruh). Dva vojenské okruhy mali samostatný zbor vzdušných síl a protivzdušnej obrany. Keď boli Zabajkalský vojenský okruh a Sibírsky vojenský okruh zlúčené, bola 14. letecká armáda opätovne aktivovaná, aby slúžila ako formácia vzdušných síl v tejto oblasti.

Počet vojakov vo vzdušných silách sa znížil na približne 185 000 z pôvodného kombinovaného počtu 318 000. Zrušilo sa 123 500 pozícií vrátane takmer 1 000 pozícií plukovníkov. Odstúpenie 3 000 ďalších vojakov zahŕňalo 46 generálov, z ktorých 15 boli generálplukovníci. Dňa 29. decembra 1998 generálplukovník Anatolij Kornukov, bývalý dôstojník vojska protivzdušnej obrany a nový veliteľ zlúčených síl, nasledovník Dejnekina, oznámil ruskému ministrovi obrany, že úloha bola „v zásade dosiahnutá“. Generál Kornukov založil nové sídlo síl v meste Balašicha, 20 kilometrov východne od centra Moskvy, v bývalom centrálnom veliteľskom stanovišti protivzdušnej obrany, kde je riadený spoločný systém protivzdušnej obrany SNŠ.

2001 – 2010

V decembri 2003 boli letecké aktíva ruského pozemného vojska – najmä vrtuľníky – prevedené do VVS potom, čo 19. augusta 2002 bol v Čečensku zostrelený vrtuľník Mi-26, pričom zahynulo 19 ľudí. Bývalé armádne letectvo bolo vo svojej predchádzajúcej podobe určené na priamu podporu pozemného vojska tým, že poskytovalo taktickú leteckú podporu, vykonávalo taktické letecké prieskumy, prepravovalo výsadkové jednotky, poskytovalo palebnú podporu ich akcií, elektronický boj a iné úlohy. Bývalé armádne letectvo bolo následne riadené vedúcim oddelenia armádneho letectva. V roku 2010 však bolo oznámené, že rozhodnutie z roku 2003 o prevedení armádneho letectva do vzdušných síl bolo zrušené a armádne letectvo bude spätne prevedené k pozemnému vojsku.

Po roku 2000 bol vo VVS aj naďalej nedostatok zdrojov na pilotný výcvik. V 90. rokoch dosiahli ruskí piloti približne 10% letových hodín pilotov United States Air Force. V roku 2007 ruské vzdušné sily obnovili praktiky z čias sovietskej éry, ktoré spočívajú v nasadzovaní strategických bombardovacích lietadiel na diaľkové hliadkové lety. Týmto bolo ukončené 15-ročné jednostranné pozastavenie kvôli nákladom na pohonné hmoty a ďalším ekonomickým problémom po rozpade Sovietskeho zväzu.[1] Hliadkové lety smerom k severnému pólu, Atlantickému oceánu a Tichému oceánu boli obnovené, pričom sa lietadlá často dostávajú do blízkosti územia členských štátov NATO, vrátane jedného prípadu, kedy ruské lietadlá letia nad Írske more medzi Spojeným kráľovstvom a Írskom.[2]

Počas vojny v Južnom Osetsku v roku 2008 utrpeli ruské vzdušné sily stratu približne štyroch až siedmich lietadiel v dôsledku gruzínskej protilietadlovej paľby. Po vojne boli ešte v tom istom roku oznámené vojenské reformy, čo bolo podľa západných odborníkov určené na riešenie mnohých nedostatkov, ktoré sa objavili počas vojny. Reformy sa začali začiatkom roku 2009, pričom letecké armády boli reorganizované na veliteľstvá a mnohé pluky na letecké základne.

Vo februári 2009 ruské noviny Kommersant oznámili, že 200 z 291 prevádzkovaných stíhačiek MiG-29 nie je bezpečných na ďalšiu prevádzku a mali by byť trvalo uzemnené.[3] Táto akcia by v tom čase vyradila zo služby približne tretinu celkového počtu stíhacích lietadiel ruských vzdušných síl.

V júli 2010 uskutočnili ruské stíhacie lietadlá prvé nonstop lety z európskeho Ruska na ruský Ďaleký východ.[4] Podľa vtedajšieho vedúceho veliteľa ruských vzdušných síl, Alexandra Zelina, dosiahli do augusta 2010 priemerné letové hodiny pilota v taktickom letectve 80 hodín ročne, zatiaľ čo v armádnom a vojenskom transportnom letectve prekročili 100 hodín ročne.[5] Dňa 15. augusta 2010 ruské vzdušné sily dočasne uzemnili bojové lietadlá Su-25 kvôli vyšetrovaniu havárie, ku ktorej došlo počas výcvikovej misie. Ruské ministerstvo obrany uviedlo, že lietadlo sa zrútilo 6. augusta 2010, približne 60 kilometrov severozápadne od leteckej základne Step v Zabajkalskom kraji, podľa agentúry RIA Novosti.

2011 – súčasnosť

Podľa pokynov generálneho štábu ozbrojených síl z 1. septembra 2011 sa bezpilotné lietadlo ruských vzdušných síl a personál, ktorý ich prevádzkuje, presunul pod veliteľskú štruktúru ruského pozemného vojska.[6]

Od roku 2012 ruské vzdušné sily prevádzkovali 61 leteckých základní, vrátane 26 základní taktického letectva, z ktorých 14 bolo vybavených stíhacími lietadlami. Pokiaľ ide o letové hodiny, piloti v Západnom vojenskom okruhu nalietali priemerne 125 letových hodín počas výcvikového roku 2012. Piloti zo základne Kursk/Vostočnyj dosiahli v priemere 150 hodín, pričom vojenské transportné letectvo v priemere 170 hodín.[7]

Dňa 1. augusta 2015 sa vojenské vzdušné sily spolu s vojskom protivzdušnej a protiraketovej obrany a takzvaným kozmickým vojskom zlúčili do jednej armádnej zložky, nazvanej Vzdušno-kozmické sily Ruskej federácie.[8]

Dňa 30. septembra 2015 ruské vzdušné sily začali vojenskú intervenciu v Sýrii, počas ktorej boli niektoré typy lietadiel a vrtuľníkov prvýkrát nasadené v boji.[9] V rámci pokračujúcej modernizácie lietadlového parku boli 17. júna 2019 VVS Ruskej federácie dodané prvé dva kusy viacúčelových stíhačiek MiG-35.[10][11]

Štruktúra leteckých jednotiek

Tento zoznam zobrazuje rozsah pôsobnosti leteckých jednotiek VVS RF v roku 2019:[12]

Západný vojenský okruh (Petrohrad)

6. armáda vojenských vzdušných síl a protivzdušnej obrany (Petrohrad)

Súbor:Map Russia West Military District 6ºA. VVS 2017.png
Lokalizácia leteckých jednotiek 6. a 45. armády VVS a PVO, a námorného letectva

Južný vojenský okruh (Rostov nad Donom)

4. armáda vojenských vzdušných síl a protivzdušnej obrany (Rostov nad Donom)

Stredný vojenský okruh (Jekaterinburg)

14. armáda vojenských vzdušných síl a protivzdušnej obrany (Jekaterinburg)

Východný vojenský okruh (Chabarovsk)

11. armáda vojenských vzdušných síl a protivzdušnej obrany (Chabarovsk)

Veliteľstvo diaľkového letectva (Moskva)

Veliteľstvo vojenského transportného letectva (Moskva)

Veliteľstvo vojenských vzdušných síl (Moskva)

Lokalizácia leteckých jednotiek priamo podriadených veliteľstvu VVS

Výcvikové jednotky

Lietadlový park

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Vojenské vzdušné sily Ruskej federácie





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


Lietadlo Fotografia Krajina pôvodu Typ Verzie V službe[18] Poznámky
Stíhacie lietadlá
Mikojan-Gurevič MiG-29 ВВС России МиГ-29СМТ в Крыму.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
viacúčelové stíhacie lietadlo MiG-29A
MiG-29S
MiG-29SMT
MiG-29UB
MiG-29UBT
2
65
52
51
8[19]
Mikojan-Gurevič MiG-31 Микоян-Гуревич МиГ-31БМ.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
prepadové stíhacie lietadlo MiG-31BM/BSM
MiG-31K
MiG-31BP
111[20]
10[21]
11
Celkovo 111 strojov je v službe v prvej línii, pričom ďalších 125 strojov je v rezerve pripravených na použitie.[22] V roku 2018 bol zavedený do výzbroje nový variant MiG-31K, resp. MiG-31BP, ktorý slúži ako nosič strely vzduch-zem dlhého doletu Ch-47M2 Kinžal.[23]
Suchoj Su-27 Сухой Су-27-30-32-34-35-37, Петрозаводск - Бесовец RP100044.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
stíhač na vybojovanie vzdušnej nadvlády Su-27
Su-27P
Su-27SM
Su-27SM3
Su-27SK
Su-27UB
Su-27UBK
Su-27UBM
Su-27UBP
Su-27UP
38
33
68
44[24]
4
18
4
2
5
8
Modernizačný program z verzie S na štandard SM začal v roku 2010. Lietadlá by po tejto modernizácii mali zostať v službe minimálne do roku 2020.[25][26][27]
Suchoj Su-30 Air-to-air with a Russian Air Force Sukhoi Su-30SM.jpg Rusko Rusko viacúčelové stíhacie lietadlo Su-30M2
Su-30SM
44[28]
122[29]
Suchoj Su-35 Russian Air Force, RF-95475, Sukhoi Su-35S (37230419561).jpg Rusko Rusko viacúčelové stíhacie lietadlo Su-35S 128 V decembri 2019 bola uzavretá zmluva na nákup ďalších 80 strojov Su-35S, pričom celá objednávka má byť zrealizovaná do roku 2025.
Suchoj Su-57 Sukhoi Design Bureau, 054, Sukhoi Su-57 (49581303977).jpg Rusko Rusko stealth viacúčelové stíhacie lietadlo na vybojovanie vzdušnej nadvlády Su-57 4 Prvý Su-57 vstúpil do služby u Vojenských vzdušných síl Ruskej federácie dňa 25. decembra 2020.[30]
Bojové lietadlá
Suchoj Su-24 Sukhoi Su-24 inflight Mishin.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
taktický bombardér Su-24M/M2
Su-24MR
Su-24MP
111
48
1[18]
70% flotily bude nahradených lietadlami Su-34. Zvyšok bude modernizovaný na štandard Su-24M2.[31][32] Lietadlá Su-24MR vykonávajú prieskumnú úlohu.
Suchoj Su-25 Russian military aircraft at Latakia, Syria (4).jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
lietadlo priamej podpory pozemných vojsk Su-25
Su-25SM/SM3
Su-25UB
48
135
46
Suchoj Su-34 MAKS2015part1-10 (cropped).jpg Rusko Rusko stíhací bombardér Su-34 147[33]
Bombardovacie lietadlá
Tupolev Tu-22M Tupolev Tu-22M3M GEFEST (19230388334).jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
strategický bombardér Tu-22M3
Tu-22MR
67
1[18][34]
30 lietadiel bude do roku 2020 modernizovaných na štandard Tu-22M3M.[35]
Tupolev Tu-95 Tupolev Tu-95MS (RF-94124) in flight.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
strategický bombardér Tu-95MS

Tu-95MSM

48 Do roku 2020 je plánované zmodernizovať celkovo 20 bombardérov na štandard Tu-95MSM.[36]
Tupolev Tu-160 Tupolev Tu-160 in flight.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
strategický bombardér Tu-160
Tu-160M
10
10
Prvý modernizovaný Tu-160M bol zavedený do služby v novembri 2014 a ďalšie dva v roku 2015.[37] Modernizácia strojov by mala byť dokončená do roku 2020. Flotila bombardérov Tu-160 sa zvýši na celkovo 50 strojov podľa plánu, ktorý predstavil vtedajší veliteľ vzdušných síl generálplukovník Viktor Bondarev dňa 28. mája 2015.
Dopravné lietadlá
Antonov An-12 Russian Air Force Antonov An-12BK on finals at Naryan-Mar Airport.jpg Sovietsky zväz ZSSR taktické dopravné lietadlo An-12BK 62[18]
Antonov An-22 Antonov An-22A Antei, Russia - Air Force AN2203462.jpg Sovietsky zväz ZSSR strategické dopravné lietadlo An-22A 4[18]
Antonov An-26 Antonov An-26..., Russia - Air Force AN1877033.jpg Sovietsky zväz ZSSR taktické dopravné lietadlo An-26
An-26D
An-26KPA
An-26M
An-26Š
115[18]
Antonov An-72 Russian Air Force Antonov An-72 Naumenko.jpg Sovietsky zväz ZSSR taktické dopravné lietadlo An-72
An-72P
28[18]
Antonov An-124 Russian Air Force, RF-82038, Antonov An-124-100 Ruslan (26393844933).jpg Sovietsky zväz ZSSR strategické dopravné lietadlo An-124-100 24[18] Celkovo 22 lietadiel bude do roku 2020 zmodernizovaných na štandard An-124-100. Ďalších 14 lietadiel An-124 je v rezerve.
Antonov An-140 Russian Air Force Antonov An-140 Usanov.jpg Ukrajina Ukrajina
Rusko Rusko
dopravné lietadlo (VIP) An-140-100 7[18] Ďalšie tri lietadlá sú objednané.
Antonov An-148 RA-61725 A148(100E) Russian Air Force CKL (32600959103) (2).jpg Ukrajina Ukrajina
Rusko Rusko
dopravné lietadlo (pre cestujúcich) An-148-100E 18[38]
Iliušin Il-18 Russian Air Force Ilyushin Il-18D at Kharkiv Airport.jpeg Sovietsky zväz ZSSR dopravné lietadlo (pre cestujúcich) Il-18V
Il-18D
8
Iliušin Il-62 Air-to-air with a Russian Air Force Ilyushin Il-62M (retouched).jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
dopravné lietadlo (pre cestujúcich) Il-62M 6
Iliušin Il-76 Ilyushin IL-76MD RF-76745 (43376609962).jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
strategické dopravné lietadlo Il-76M/MD
Il-76MD-M
Il-76MD-90A
~130
14
14
Do roku 2025 bude 41 lietadiel zmodernizovaných na štandard Il-76MD-M. Do konca roku 2028 by ruské letectvo malo mať celkovo 27 nových lietadiel Il-76MD-90A.
Let L-410 Turbolet Russian Air Force Let L-410 Medvedev-1.jpg Česko Česko viacúčelové dopravné lietadlo L-410UVP-E20
L-410UVP-E3
39[18]
Tupolev Tu-134 Russian Air Force Tupolev Tu-134AK Petrov-1.jpg Sovietsky zväz ZSSR dopravné lietadlo (pre cestujúcich) Tu-134AK 4
Tupolev Tu-154 Tupolev Tu-154B-2, Russia - Air Force AN1937417.jpg Sovietsky zväz ZSSR
Rusko Rusko
dopravné lietadlo (pre cestujúcich) Tu-154M
Tu-154B-2
22[18]