Let L-410 Turbolet - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Let L-410 Turbolet
Let L-410
Let L-410 UVP Turbolet, 0730, Slovakian Air Force.jpg
Let L-410UVP Turbolet Vzdušných síl SR na letisku Schönefeld v Berlíne, 8. jún 2000
Typdopravné lietadlo
VýrobcaLet Kunovice
Prvý let16. apríla 1969
Zavedený1970
Hlavný používateľČesko
Slovensko
Sovietsky zväz
Výroba1971 - súčasnosť
Vyrobených1 138

Let L-410 Turbolet je dopravné lietadlo určené na regionálnu dopravu.

Technický opis

Je to hornoplošný, samonosný jednoplošník. Konštrukciu trupu tvorí celokovová polškrupina, krídlo je dvojnosníkové, vybavené dvojštrbinovými klapkami a spojlermi. Pohonnú jednotku tvoria dva turbovrtuľové motory Walter M 601 a vrtule Avia V 508 alebo V 510 - vrtule stálych obrátok s možnosťou praporovania a reverzu. Elektrická sústava sa napája jednosmerným napätím 28 V. Lietadlo je vybavené hlavnou a záložnou hydraulickou sústavou. Podvozok sa zaťahuje hydraulicky. Stroj je schopný pristávať na malých a neupravených letiskách a je schopný prevádzky v extrémnych podmienkach od +50 °C do −40 °C. Je certifikovaný na let podľa prístrojov (IFR) a presné priblíženie ILS CAT 1.

Vznik a vývoj

Hlavný odberateľ lietadiel mal byť sovietsky Aeroflot. Vývoj lietadla sa začal v polovici 60. rokov pod označením L-400, prerobenú verziu predstavili ako L-410. Prototyp vzlietol 16. apríla 1969 ešte s motormi Pratt & Whitney Canada PT6-A27 a trojlistovými vrtuľami Hamilton Standard, keďže sa vývoj motorov M601 oneskoril. Sériové stroje dostali troj alebo štvorlistové vrtule Hartzell.

Keď sa vývoj československých motorov M601 dokončil, motory PT-6 sa nahradili modelom M 601A (neskôr M 601B) a lietadlo dostalo trojlistové vrtule Avia V 508. Stroj dostal označenie L-410M, prototyp bol pripravený v roku 1973 a v roku 1974 sa uskutočnil prvý let, v roku 1975 sa začali dodávky do ZSSR.

Nasadenie

Spolu sa vyrobilo viac, ako 1 000 ks. Okolo 350 ich bolo v prevádzke v roku 2008. Najviac sa ich dodalo do ZSSR a odtiaľ sa predali do krajín Ázie, Afriky a Južnej Ameriky, niekoľko strojov lieta v Rusku a bývalých štátoch ZSSR. V Európe sa prevádzkuje asi 50 kusov ako v obchodnej leteckej doprave, tak aj vo vojenských letectvách.

Varianty

Jeden model bol L-410UVP (ruská skratka na krátky vzlet a pristátie, anglicky STOL), ktorý má predĺžený trup, zväčšené rozpätie krídla a vzopätie stabilizátora sa upravilo na +7°. Do systému automatického praporovania sa pridala plôška ABC (Automatic Bank Control), ktorá sa automaticky otvorí na konci krídla pri výpadku jedného motora, no iba do rýchlosti 205 km/h. Krídlo bolo vybavené interceptormi. Zlepšilo sa vybavenie a brzdy. Najskôr sa do neho montovali motory M601B s rovnakým výkonom, ale pri vyšších teplotách účinnejšie, neskôr sa začali montovať motory M601D a vrtule V508D. Počet miest je 15. Dĺžka vzletu je približne 456 m.

Najbežnejší variant je L-410UVP-E so zvýšenou najvyššou vzletovou hmotnosťou, výkonnejšími motormi M601E, päťlistovými vrtuľami V510. Na koniec krídel sa dajú namontovať vonkajšie (niekedy mylne nazývané prídavné) nádrže. Prototyp vzlietol v roku 1984 a v roku 1985 sa začalo s výrobou. Existujú ďalšie podverzie UVP-E: UVP-E9 a UVP-E20, ktoré sa líšia detailmi kvôli dobových požiadaviek na zhovenie predpisom JAR 25 resp. FAR-23. Posledná verzia Turboletu je L-420 s motormi M601F.

Posledná verzia je L-420 s motormi M601F, ktorú certifikovali americké FAA. L-410 verzie M až E (vr. E9 a E20) má typový certifikát vydaný EASA. Z lietadla L-410 mal vychádzať väčší typ L-610 s pretlakovou kabínou, ale ten vznikol len v niekoľkých prototypoch.

Verzie

  • L-410A
  • L-410AS
  • L-410AB
  • L-410AG
  • L-410AF
  • L-410FG
  • L-410M
  • L-410MA
  • L-410MU
  • L-410UVP
  • L-410UVP-E
  • L-410UVP-E9
  • L-410UVP-E20
  • L-410T
  • L-420

Technické údaje

L-410 UVP-E20

  • Osádka: 2
  • Kapacita: 19 cestujúcich alebo 1710 kg nákladu
  • Dĺžka: 14,424 m
  • Rozpätie: 19,479 m (19,980 s koncovými nádržami)
  • Výška: 5,829 m
  • Nosná plocha: 35,18 m²
  • Hmotnosť (prázdna): 3725 kg
  • Najvyššia vzletová hmotnosť: 6600 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × turbovrtuľový motor Walter M-601E, s výkonom 560 kW s vrtuľami Avia V510

Výkony

  • Najvyššia rýchlosť Vmo: 181 KT IAS (335 km/h)
  • Cestovná rýchlosť: 180 KT TAS (315 km/h)
  • Dolet: 1040 km
  • Dostup: 7000 m
  • Stúpavosť: 468 m / min (90 m/min na jeden motor)

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj

  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Let L-410 Turbolet na českej Wikipédii.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Let L-410 Turbolet





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk