A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
LaGG-3 | |
LaGG-3 66. série patriaci 88. stíhaciemu leteckému pluku, severný Kaukaz, leto 1943 | |
Typ | stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Leningradský letecký závod č. 23 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho Taganrožský letecký závod č. 31 G. Dimitrova Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova |
Konštruktér | Semion Lavočkin Vladimir Gorbunov Michail Gudkov |
Prvý let | 30. marca 1940 |
Zavedený | začiatkom roku 1941 |
Vyradený | 1944 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Sovietske vzdušné sily |
Výroba | 1941 – 1944 |
Vyrobených | 6 528 |
Varianty | Gudkov Gu-82 Lavočkin La-5 Lavočkin La-7 |
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 (rus. Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3) bolo sovietske stíhacie lietadlo počas druhej svetovej vojny, vyvinuté z predsériového LaGG-1, jedno z najpoužívanejších lietadiel začiatkom sovietsko-nemeckej vojny.
Vývoj
LaGG-3 bol pomenovaný po svojich konštruktéroch S. A. Lavočkinovi, V. P. Gorbunovovi a M. I. Gudkovovi. Vyvinutý bol ešte pred začiatkom vojny na základe požiadavku vzdušných síl na nový stíhací jednoplošník s uzatvoriteľnou kabínou a zaťahovacím podvozkom, začiatkom januára 1939. Konečný výber sa sústredil na dva prototypy poháňané radovým motorom M-105P, s kanónom umiestneným medzi blokmi valcov a strieľajúci dutým hriadeľom vrtule. Charakteristickou vlastnosťou oboch strojov bola absencia duralových častí kostry trupu a krídel. Prvý bol začiatkom roku 1940 vyskúšaný typ I-26 konštruktéra A. S. Jakovleva, ktorý mal trup zvarený z oceľových trubiek a kostru krídel drevenú. Tvarom mu veľmi podobný bol druhý prototyp I-22 z konštrukčnej kancelárie vedenej Lavočkinom a Gorbunovom a Gudkovom ako asistentmi. Bol zalietaný v marci 1940. Medzi obidvomi lietadlami boli najmä skryté rozdiely: I-22 bol vyrobený z diagonálne vrstvenej preglejky zo sibírskych briez, tento drevený materiál bol v dobe nedostatku hliníku jeho lacnou náhradou. I-22 bol čoskoro premenovaný na I-301. Spolu so svojim konkurentom I-26 sa nakoniec dostal do sériovej výroby začiatkom roku 1941. Oba stroje sa však stali známe pod inými označeniami: I-26 ako Jak-1 a I-301 ako LaGG-1. V období počiatku ich výroby, bol ZSSR napadnutý nacistickým Nemeckom.
Ešte počas výroby boli odstraňované najrôznejšie nedostatky stroja a vznikol tak nový typ LaGG-3. Začleňovanie strojov LaGG do vzdušných síl sovietskeho zväzu bolo spojené s objektívnymi ťažkosťami. V dobe napadnutia Nemeckom, bolo na tento typ preškolených iba asi 32% lietajúceho personálu. Stroj absolvoval najrôznejšie úpravy. Pri jeho výzbroji sa sa laborovalo s 1 kanónom ŠVAK, alebo jednom 12 mm guľomete Bk, či 23 mm kanóne Vya-23 a dvoch guľometoch BS, alebo ŠKAS. Stroje mohli do roku 1942 niesť pod krídlom tiež neriadené strely RS-82. V neskoršom období vojny, bol osadený medzi valce kanón NS-37, kalibru 37 mm na stíhanie bombardérov a boj proti tankom. Verzia sa označovala ako LaGG-3IT. Od roku 1943 nahradili kanón NS-37 iným typom rovnakého kalibru K-37. Úpravy sa dočkal najmä krehký podvozok, ale i nábežné hrany krídel, na ktoré boli inštalované automatické sloty, ktoré zlepšovali manévrovacie schopnosti a uľahčovali pristátie. Ostatné stroje s štandardnou výzbrojou vyrábané od roku 1943 mali nový motor M-105PF. Pri hladine mora dosahovali rýchlosť 554 km/h, vo výške 3 400 m to bolo úctyhodných 618 km/h. To boli hodnoty ktoré dosahoval už prototyp v roku 1940.
Nasadenie
Stroje bojovali už v zimnej vojne ako aj od samého začiatku boja proti Nemecku. Nasadený bol aj vo všetkých veľkých operáciách na východnom fronte až do konca vojny. Nekvalitná výroba a konštrukčné zásahy, však spôsobili u týchto strojov zvýšenie hmotnosti, ktoré malo za následok stratu kvalít, oproti prototypu. Popularite strojov medzi letcami bola natoľko nízka, že skratku LaGG začali prekladať ako: „lakirovannyj garantirovannyj grob“ (lakovaný garantovaný hrob). Vyrovnať ju trvalo práve do roku 1943. Napriek tomu, že stroj bol pomerne dobrých parametrov, bol obratný, odolný, mal na sovietske pomery slušný dolet aj výzbroj, nebol medzi pilotmi príliš populárny. Jeho neduhy ešte často prehlbovala nedostatočná frontová starostlivosť. Jeho nedostatky viedli k vývoju strojov Lavočkin La-5. Avšak už bez účasti konštruktérov Gudkova a Gorbunova.
Do roku 1944 bolo vyrobených 6528 ks LaGG-3.
Špecifikácie
Popis konštrukcie
LaGG-3 je jednomiestny, jednomotorový samonosný dolnoplošník. Drevená kostra krídel a pevných chvostových plôch je potiahnutá preglejkou, kovová kostra pohyblivých chvostových plôch i klapiek plátnom. Trup tvorila preglejková pološkrupina. Krycie plechy motora boli duralové. Radový motor poháňal kovovú trojlistú vrtuľu s nastaviteľným uhlom nábehu listov. Podvozok bol zaťahovací. Hlavné podvozkové nohy sa zaťahovali smerom k trupu, zadné ostrohové koleso bolo pevné.
Technické údaje
- Rozpätie: 9,80 m
- Dĺžka: 8,82 m
- Výška: 2,54 m
- Nosná plocha: 17,4 m²
- Hmotnosť prázdneho stroja: 2 620 kg
- Vzletová hmotnosť: 2 990 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 3 190 kg
- Pohonná jednotka: 1 × vodou chladený dvanásťvalec Klimov M-105PF s výkonom 924 kW (1 260 k)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 575 – 618 km/h
- Dolet: 1 000 km
- Dostup: 9 700 m
- Stúpavosť: 14,9 m/s
- Plošné zaťaženie: 150 kg/m²
- Pomer hmotnosť/výkon: 350 W/kg
Výzbroj
- 1× kanón ŠVAK kalibru 20 mm
- 2× synchronizovaný guľomet Berezin BS kalibru 12,7 mm
- 6× neriadené rakety RS 82 alebo RS 132 do hmotnosti 200 kg
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Zdroj
- Zbyněk Válka: Stíhací letadla 1939/45 ISBN 80-7198-396-9
- Václav Němeček: Vojenská letadla 3, ISBN 80-206-0117-1
- Václav Šorel: Letadla čekoslovenských pilotů
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aero A.100
Aiči B7A
Aiči D1A
Aiči D3A
Aiči E13A
Aiči E16A
Arado Ar 196
Arado Ar 234
Arado Ar 96
Avia B.135
Avia B.35
Avia B.534
Avro Lancaster
Avro York
Bücker Bü 133
Bachem Ba 349
Bell P-39 Airacobra
Bell P-59 Airacomet
Bell P-63 Kingcobra
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-29 Superfortress
Boulton Paul Defiant
Brewster F2A Buffalo
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated PBY Catalina
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss SB2C Helldiver
Curtiss SBC Helldiver
De Havilland Mosquito
De Havilland Tiger Moth
De Havilland Vampire
DFS 228
Dornier Do 17
Dornier Do 335
Douglas A-20
Douglas A-26 Invader
Douglas C-47 Skytrain
Douglas SBD Dauntless
Douglas TBD Devastator
Fairey Swordfish
Fieseler Fi 156
Focke-Achgelis Fa 223
Focke-Wulf Fw 190
Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Ta 152
Focke-Wulf Ta 154
Gloster Meteor
Grumman F4F Wildcat
Grumman F6F Hellcat
Grumman TBF Avenger
Grumman XF5F Skyrocket
Hawker Hurricane
Hawker Tempest
Hawker Typhoon
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Heinkel He 162
Heinkel He 176
Heinkel He 177
Heinkel He 178
Henschel Hs 123
Iliušin Il-2
Iliušin Il-4
Jakovlev Jak-1
Jakovlev Jak-3
Jakovlev Jak-7
Jakovlev Jak-9
Jokosuka D4Y
Jokosuka MXY-7
Jokosuka MXY7
Junkers Ju 287
Junkers Ju 322
Junkers Ju 52
Junkers Ju 87
Junkers Ju 88
Junkers Ju 90
Kawasaki Ki-100
Kawasaki Ki-102
Kawasaki Ki-45
Kawasaki Ki-60
Kawasaki Ki-61
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Lavočkin La-5
Lavočkin La-7
Lockheed P-38 Lightning
Messerschmitt Bf 109
Messerschmitt Bf 110
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 210
Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 263
Messerschmitt Me 264
Messerschmitt Me 323
Messerschmitt Me 410
Micubiši A5M
Micubiši A6M Zero
Micubiši A7M
Micubiši Ki-67
Mikojan-Gurevič DIS
Mikojan-Gurevič MiG-1
Mikojan-Gurevič MiG-3
Nakadžima A6M2-N
Nakadžima Ki-43
Northrop P-61 Black Widow
North American B-25 Mitchell
North American P-51 Mustang
Petľakov Pe-2
Polikarpov I-15
Polikarpov I-153
Polikarpov I-16
Polikarpov Po-2
PZL P.11
Republic P-47 Thunderbolt
Rikugun Ki-93
Siebel Si 204
Suchoj Su-2
Supermarine Seafire
Supermarine Spitfire
Supermarine Type 224
Tomaševič I-110
Tupolev SB-2
Tupolev TB-3
Vickers Wellington
Vought F4U Corsair
Vought OS2U Kingfisher
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk