A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
P-47 Thunderbolt | |
Republic P-47D Thunderbolt počas letovej ukážky | |
Typ | stíhacie lietadlo/stíhací bombardér |
---|---|
Výrobca | Republic Aviation |
Konštruktér | Alexander Kartveli |
Prvý let | 6. mája 1941 |
Zavedený | november 1942 |
Vyradený | 1966 (Peruánske vzdušné sily) |
Hlavný používateľ | United States Army Air Forces Royal Air Force Francúzske vzdušné sily |
Výroba | 1941 – 1945 |
Vyrobených | 15 636 |
Cena za kus | 83 000 USD (v roku 1945) |
Varianty | Republic XP-72 |
Republic P-47 Thunderbolt („Hromobitie“) bolo americké stíhacie lietadlo, ktoré sa vo svojej dobe stalo najväčšou a najťažšou jednomiestnou stíhačkou s piestovým motorom, a to platí dodnes. Počas druhej svetovej vojny sa stalo jedným z troch symbolov letectva USA (spolu s lietadlami Lockheed P-38 Lightning a North American P-51 Mustang). P-47 bol prezývaný „Jug“ čo v preklade znamená „džbán“. Túto prezývku dostal podľa robustnej konštrukcie, ktorá zniesla veľké bojové aj silové zaťaženie.
Vznik a vývoj
Vyvinutý bol z typu Republic P-43 Lancer, ktorý mal síce slabý motor a nedostatok vybavenia, ale zároveň mal silnú konštrukciu. Stroj dostal vtedy najsilnejší hviezdicový motor Pratt & Whitney R-2800 a výkonný turbokompresor, s ktorým mal potrebný výkon i vo väčších výškach, inštalácia nebola problém, pretože sa s ním počítalo už pre typ P-43. Jeho štvorlistá vrtuľa mala priemer 3,71 m, a tak musel byť použitý vysoký predný podvozok, ktorý sa zaťahoval smerom k trupu.
Lietadlo prvýkrát vzlietlo 6. mája 1941. Stroj bol silne vyzbrojený a pancierovaný (vrátane samosvorných obalov palivových nádrží), pre svoju hmotnosť a menšiu obratnosť sa však hodil skôr k sprievodu bombardérov alebo pre útoky na pozemné ciele, ako na vzdušné súboje so stíhačmi protivníka.
V roku 1942 začala sériová výroba a od apríla 1943 sa stroje objavovali nad Európou; ich počet stále stúpal. Lietadlá boli časom vylepšované, predovšetkým ich dolet. Pri verzii P-47D bol pilotov výhľad smerom dozadu zlepšený zavedením kvapkovitého krytu kabíny. Verzií P-47D sa vyrobilo najviac kusov, približne 12 500. Verzia N mala kvôli doletu väčšie krídla, nasadená bola v Pacifiku.
Špecifikácie (P-47D)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 11,00 m
- Rozpätie: 12,42 m
- Výška: 4,47 m
- Plocha krídel: 27,87 m2
- Hmotnosť (prázdny): 4 536 kg
- Hmotnosť (vzletová): 7 938 kg
- Pohon: 1x dvojhviezdicový osemnásťvalcový motor Pratt & Whitney R-2800-59, s výkonom 1890 kW
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 697 km/h
- Dostup: 12 800 m
- Dolet: 1 287 km alebo až 2 900 km
Výzbroj
- 8x guľomet M2 Browning kalibru 12,7 mm
- 907 kg bômb (alebo 10x neriadená strela kalibru 127 mm)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Republic P-47 Thunderbolt
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Republic P-47 Thunderbolt na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk