Bell P-39 Airacobra - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Bell P-39 Airacobra
P-39 Airacobra
P-39N Airacobra of the 357th Fighter Group at Hamilton Field in July 1943.jpg
Bell P-39Q-1-BE Airacobra 357. stíhacej skupiny Armádnych vzdušných síl USA na Hamiltonovom armádnom letisku v Kalifornii, júl 1943
Typstíhacie lietadlo
VýrobcaBell Aircraft
Prvý let6. apríla 1938
Zavedený1941
Charaktervyradený
Hlavný používateľUnited States Army Air Forces
Sovietske vzdušné sily
Royal Air Force
Výroba1940 – máj 1944
Vyrobených9 588
Cena za kus50 666 USD (v roku 1944)
VariantyBell XFL Airabonita
Bell P-63 Kingcobra

Bell P-39 Airacobra bolo americké stíhacie lietadlo, používané najmä počas druhej svetovej vojny. Išlo o veľmi rozporuplný typ – v USAF a Spojenom kráľovstve si získala v dôsledku zlých výkonov vo výškach zlú povesť, sovietski letci ju hodnotili naopak výborne. Išlo o zaujímavú konštrukciu. Motor stroja bol umiestnený za kabínou v ťažisku a prispieval k dobrej obratnosti. V prednej časti bola sústredená všetka výzbroj. Predný podvozok bol taktiež v tejto kategórii novinkou. Dobré výkony stroja vo výškach pod 5 000 m zaujali sovietskych armádnych expertov, ktorí vyberali lietadlá pre Červenú armádu. Stroje boli u sovietskych letcov veľmi populárne a dosiahlo na nich veľké úspechy viacero leteckých es.

Vznik a vývoj

Prvý prototyp stroja vzlietol 6. apríla 1938. O rok neskôr objednalo veliteľstvo Army Air Corps overovaciu sériu 12 kusov. Neozbrojený prototyp, nezaťažený pancierovaním, bol dostatočne rýchly a mal dobrú stúpavosť. Firma Bell sa rozhodla jeho úspechy využiť a spustila prehnanú reklamnú kampaň. Armáda stroje objednala, ale trvala na použití motorov bez turbokompresoru. Než sa továreň prepracovala k podobe skutočného sériového stroja, narástla hmotnosť a znížili sa výkony. Po malej sérii P-39C nasledovala verzia D, ktorá bola vyzbrojená štyrmi guľometmi kalibru 7,62 mm, dvoma 12,7 mm veľkorážnymi guľometmi a jedným kanónom kalibru 37 mm strieľajúcim dutým hriadeľom vrtule. Výkony tohoto lietadla boli nad 5 000 m slabé. I keď v neskoršom období došlo k rôznym obmenám a modifikáciam, stroj nedosahoval také výkony, aké od neho boli očakávané. Výroba Airacobier skončila v septembri 1944. Celkom bolo postavených 9 584 kusov všetkých verzií.

Bojové nasadenie

Záujem o nákup Airacobier prejavilo Francúzsko aj Spojené kráľovstvo, ktoré ich odobralo pod názvom Airacobra Mk. I. Táto verzia bola takmer identická s verziou P-39D, len s tým rozdielom, že v hriadeli vrtule bol zabudovaný kanón kalibru 20 mm, ostatná výzbroj pozostávala zo šiestich guľometov kalibru 7,7 mm. Bol použitý aj iný motor Allison V-1710-E4 s výkonom 1 150 k. Briti však s týmito strojmi neboli vôbec spokojní, aj keď sa pochvalne vyjadrovali o ich manévrovacích schopnostiach. Jedným z neduhov, ktoré ich okrem malých výkonov vo výškach odradzovali bola tendencia strojov prepadať na chrbát pri vertikálnych manévroch. Preto boli ešte v roku 1941 po krátkej skúšobnej službe stiahnuté z bojových akcií a všetkých 212 zakúpených kusov bolo dodaných do ZSSR. USAF používalo Airacobry najmä v Tichomorí, na Aljaške, v Taliansku a na Islande, ďalšie stroje zakúpilo austrálske a portugalské letectvo. Lietadlá tiež používalo letectvo Slobodných Francúzov a neskôr aj spojenecké talianske letectvo.

Zachovaný P-39Q Airacobra sovietskeho letectva

Najväčšiu popularitu medzi lietajúcim personálom si Airacobry získali v Sovietskom zväze. Tu s nimi dosahovali sovietski letci pozoruhodných bojových úspechov. Tie spočívali jednak v tom, že boje na východnom fronte sa viedli hlavne v nižších letových hladinách, pre ktoré boli Airacobry najvhodnejšie. Ďalšiu úlohu zohralo i to, že sovietski letci uprednostňovali dobre manévrovateľné lietadlá. Iste nie bezvýznamné bolo i to, že Airacobrami boli vyzbrojené najmä gardové jednotky, ktoré disponovali najlepšími letcami. Spomedzi leteckých es lietajúcich na Airacobrách sa stal najznámejší 2. najúspešnejší spojenecký stíhač Alexandr Pokryškin, či Lavrinenkov, Klubov a mnoho ďalších. ZSSR nakoniec na základe zmluvy Lend-lease odobral celkovo 4 578 kusov Airacobier.

Technické údaje

P-39L Airacobra

P-39L-1-BE Airacobra na Aljaške počas dodávky do Sovietskeho zväzu v rámci Zákona o pôžičke a prenájme
  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 9,19 m
  • Rozpätie: 10,36 m
  • Výška: 3,63 m
  • Plocha krídel: 19,79 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 2 540 kg
  • Hmotnosť (vzletová): 3 530 kg
  • Pohon: 1x radový dvanásťvalec Allison V-1710-63 s výkonom 988 kW
  • Maximálna rýchlosť: 587 km/h
  • Dostup: 10 650 m
  • Dolet: 2 360 km (s prídavnou nádržou s kapacitou 283 l pri rýchlosti 256 km/h)

Výzbroj

  • 1x kanón Oldsmobile M4 kalibru 37 mm v dutom hriadeli vrtule
  • 2x guľomet M2 Browning kalibru 12,7 mm v trupe
  • 4x guľomet M2 Browning kalibru 7,62 mm v krídlach

P-39N Airacobra

  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 9,19 m
  • Rozpätie: 10,36 m
  • Výška: 3,70 m
  • Plocha krídel: 19,79 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 2 902 kg
  • Hmotnosť (vzletová): 3 990 kg
  • Pohon: 1x radový dvanásťvalec Allison V-1710-85 s výkonom 895 kW
  • Maximálna rýchlosť: 605 km/h
  • Dostup: 11 664 m
  • Dolet: 483 km

Výzbroj

  • 1x kanón Oldsmobile M4 kalibru 37 mm v dutom hriadeli vrtule
  • 2x guľomet M2 Browning kalibru 12,7 mm v trupe
  • 4x guľomet M2 Browning kalibru 7,62 mm v krídlach
  • 230 kg bômb

P-39Q Airacobra

P-39Q-1-BE Airacobra 46. stíhacej letky 15. stíhacej skupiny amerických armádnych vzdušných síl vzlieta z ostrova Makin, Gilbertove ostrovy, 13. december 1943
  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 9,19 m
  • Rozpätie: 10,36 m
  • Výška: 3,70 m
  • Plocha krídel: 19,79 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 2 425 kg
  • Hmotnosť (vzletová): 3 787 kg
  • Pohon: 1x radový dvanásťvalec Allison V-1710-85 s výkonom 895 kW
  • Maximálna rýchlosť: 605 km/h
  • Dostup: 10 668 m
  • Dolet: 1 046 km

Výzbroj

  • 1x kanón Oldsmobile M4 kalibru 37 mm v dutom hriadeli vrtule
  • 2x guľomet M2 Browning kalibru 12,7 mm v trupe
  • 4x guľomet M2 Browning kalibru 7,62 mm v krídlach
  • 230 kg bômb

Literatúra

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Bell P-39 Airacobra na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Bell P-39 Airacobra





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk