A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
svätý Nikolaos Kabasilas | |
byzantský teológ a učenec | |
Biografické údaje | |
---|---|
Narodenie | 1322/1323 Solún |
Úmrtie | po 1391 Konštantínopol? |
Uctievanie | |
Svätorečenie | 1982 |
Cirkev | Pravoslávna cirkev |
Sviatok | 20. jún |
Svätý Nikolaos Kabasilas (iné mená pozri nižšie; *medzi 1319 až 1323, Solún – † po 1391, Konštantínopol?) bol byzantský pravoslávny mystik, „jeden z najväčších stredovekých teológov“[1], všestranný učenec. Umiernený nasledovník hésychazmu. Jeho dielom vrcholí vývoj byzantskej mystiky.“[2] Venoval sa aj sociálnym otázkam.[3]
Niekoľko málo informácií, ktoré sa o ňom zachovali, pochádza z jeho diel, poprípade z iných dobových prameňov, najmä listov.[4][5] Z matkinej strany pochádzal z rodu Kabasilovcov a bol synovcom Neila Kabasilu.[6] V roku 1982 bol Pravoslávnou cirkvou prehlásený za svätého, jeho sviatok pripadá na 20. júna.[7] Jeho teológia bola uznávaná aj katolíkmi.[1]
Mená
- Nikolaos Kabasilas, Nikolaos Kavasilas, Nikolaos Kavásilas (gr. Nικόλαος ὁ Kαβάσιλας)[8]
- Nikolaos Chamaetas Kabasilas alebo Nikolaos Chamaetas Kavasilas (gr. Xαμαετάς)[8]
- Nikolaos Chamaetos Kabasilas alebo Nikolaos Chamaetos Kavasilas (gr. Xαμαετος)[3][2]
- Nikolaj Kavásilas[9][4], Nikolaj Kabasilas[10][11], Nikolaj Kabasila[12] (- tvar Nikolaj prevzatý z ruštiny)[13]
- Nikolaus Kabasilas[14], Nikolas Kavasilas[15], Nicolas Cabasilas[16]
- Mikuláš Kabasilas[17][18][15]
- lat. Cabasilas Nicolaus[19]
Životopis
Nikolaos sa narodil v Solúne niekedy okolo roku 1322. Vyrastal v zbožnom, hésychastickom prostredí, jeho učiteľom bol jeho strýko Neilos Kabasilas. Jeho duchovným otcom bol Dorotheos Blates, solúnsky asketik, zakladateľ jedného zo solúnskych kláštorov.[4][20][5] Po štúdiách v rodnom meste odišiel študovať do Konštantínopola, kde pôsobil jeho strýko Neilos. Okrem bežného vzdelania vo filozofii a rétorike študoval aj matematiku, astronómiu a právo.[6][3] Dôraz kládol na štúdium Svätého Písma.[5] V Konštantínopole sa spoznal s Jánom Kantakuzénom. Jeho spolužiakom na štúdiách bol Démétrios Kydones, prostredníctvom ktorého sa Nikolaos oboznámil so západným tomizmom.[1]
Kantakuzénos bol v roku 1347 korunovaný za cisára a na výslnie sa dostalo hnutie hésychastov. Nikolaos sa ako značne vzdelaný človek stal blízkym spolupracovníkom a hlavným radcom Jána VI. Kantakuzéna. Okrem jeho politickej podpory vystupoval aj v sporoch o hésychazmus. V roku 1348 Palamu sprevádzal v Solúne a na Athose.[20] Napísal pojednanie proti Nikéforovi Grégorovi i skeptikom.[1] Podľa starších hypotéz mal byť v roku 1353 jedným z troch kandidátov za konštantínopolského patriarchu, dnes sa však usudzuje, že išlo o jeho strýka Neila.[5] Po cisárovej abdikácii (1354) sa utiahol do ústrania, kde tvoril.[4][6][3][2]
V roku 1362 sa vrátil do rodného Solúna, kde sa pokúsil získať späť časť rodinných majetkov zhabaných pred tým zélótmi a Srbmi. V tomto čase zomrel Nikolaov otec i strýko Neilos, jeho matka vstúpila do kláštora. Je možné, že v tom čase tiež vstúpil do kláštora. Po návrate patriarchu Filothea na stolec sa Nikolaos vrátil do Konštantínopola, kde žil pravdepodobne v Kláštore svätého Juraja v Mangane. Zomrel asi niekedy po roku 1391, keďže v tomto roku mu ešte cisár Manuel II. poslal list. Nie je isté, či pred smrťou prijal kňazskú vysviacku.[4][5][6]
Dielo a myslenie
Nikolaos Kabasilas | |
Osobné informácie | |
---|---|
Národnosť | byzantská |
Príbuzní | Kabasilovci, Neilos Kabasilas (strýko) |
Dielo | |
Žánre | duchovný spis |
Obdobie | byzantská literatúra |
Témy | Boh, kresťanstvo, |
Literárne hnutie | hésychazmus (čiastočne) |
Významné práce | Život v Kristovi, Komentár k Božskej liturgii, Tri homílie k cti Panne Márie |
Kabasilas bol plodným autorom. Jeho najznámejším dielom je duchovno-asketický spis Život v Kristovi (gr. Περὶ τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς – Peri tes en Kristó zóes), ktorý je považovaný za jeden z „najvýznamnejších spisov kresťanskej literatúry.“[6] Dielo sa skladá zo 7 častí (kníh).[21] Má christologické, pneumatologické, sakramentologické, antropologické a ekleziologické črty. Duchovný život človeka prirovnáva ku Kristovmu životu,[6] objasňuje zjednotenie človeka s Bohom skrz Božiu ikonómiu.[4] Božia spravodlivosť podľa Kabasila plodí božské ospravedlnenie (dikaióza). Človek bol zranený svetskou podstatou a Kristovo utrpenie je liečbou tejto rany. Kristus tak v jeho myslení veľkým Tajomstvom znovu integruje božský obraz do ľudskej prirodzenosti. Stavia sa proti názoru, podľa ktorého je život mníchov jediným skutočným životom v Kristovi, Božia činnosť sa odohráva vo sviatostnom živote, pričom najviac rozvádza teológiu krstu, myropomazania a Eucharistie. Dôraz kladie tiež na duchovnú modlitbu.[1][21]
O liturgii Jána Zlatoústeho pojednáva Komentár k Božskej liturgii, ktorý završuje spis Život v Kristovi. Ide „jedno z najdôležitejších vysvetlení kresťanského sviatostného uctievania, ktoré existuje“[22]. V diele sa vyhradil proti Latinom[2] (kap. 29 – 30)[21]. Argumentoval proti ich poňatiu Eucharistie či otázke epiklézy.[3][8] Nešlo však o skutočnú polemiku.[20] I napriek tomu bolo dielo uznávané aj na kresťanskom Západe. Počas Tridentského koncilu bolo dokonca použité počas argumentácie o katolíckej omšovej tradícii.[21][1]
Napísal tiež Tri homílie k cti Panne Márie. Mária je predmetom Kabasilovho veľkého záujmu. Spolu s Kristom je cieľom stvorenia a nemožno ju od Krista oddeliť.[6] Zároveň však zachováva nekompromisný christocentrizmus, pričom nehovorí o žiadnom inom druhu života, okrem liturgického a sviatostného. Kristus je stredom a cieľom vesmíru, syntézou stvorených a nestvorených podstát.[1]
Život v Kristovi, Komentár k Božskej liturgii a homílie k Panne Márii niektorí autori považujú za trilógiu či triptych Kabasilových hlavných diel.[5]
Okrem toho napísal tri exegetické diela o videniach proroka Ezechiela, Reči o utrpení a nanebovstúpení Pána[4] či prácu Proti Pyrronovi[9] zameranú proti skeptikom a vplyvu Sexta Empirika na jeho súčasníkov.[21] Neskorší patriarcha Geórgios Gennadios Scholarios vyzdvihol autentickosť Kabasilovho myslenia a označil ho za „ozdobu Kristovej Cirkvi“[4].
Ako jeden z mála byzantských filozofov sa zaujímal tiež o sociálne otázky. Písal o úrokoch a vyhradil sa proti sekularizácii kláštorných statkov, hoc i na potrebné účely (nábor vojsk, oprava opevnení). Svojou politickou angažovanosťou prejavoval spoločenské vedomie. Zaujímal sa o ekonomické a inštitucionálne nerovnosti.[22] Podľa uznávanej argumentácii I. Ševčenka spis nebol namierený proti hésychastom, ako sa predpokladalo skôr.[3] Písal tiež oslavné reči (enkomiá), napr. na svätých Démétria, Theodóra, Mikuláša, Jakuba mladšieho a troch hierarchov.[21]
Kabasilove diela sú koncentráciou celého byzantského myslenia. Predstavujú však aj reakciu na agnostické postoje odporcov hésychastov.[4] V jeho pojednaní sa zaväzuje brániť moc schopnosti poznania a ľudskej morálky. Kabasilova optimistická teória poznania predstavuje revidovanú kresťanskú verziu aristotelizmu a zbrojí proti Grégorovej epistemológii. Jeho myslenie bolo čiastočne ovplyvnené hésychazmom. Vo všeobecnosti však nijak zásadne nevychádza z učenia Gregória Palamu[20] a hoci nie priamo, vystupuje niekedy aj proti radikálnejším formuláciám niektorých palamistov.[1] Dokonalý vládca má byť podľa neho v platónskom duchu silný, vzdelaný a spravodlivý.[3]
Referencie
- ↑ a b c d e f g h Nicholas Chamaetos Kabasilas. In: Encyclopedia of Medieval Philosophy. Ed. Henrik Lagerlund. Dordrecht : Springer, 2011. ISBN 978-1-4020-9730-0. S. 873 – 875.
- ↑ a b c d Kabasilas, Nikolaos Chamaetos. In: VAVŘÍNEK, Vladimír; BALCÁREK, Petr. Encyklopedie Byzance. Praha : Libri; Slovanský ústav AV ČR, 2011. 552 s. (Práce Slovanského ústavu AV ČR. Nová řada; zv. 33.) ISBN 978-80-7277-485-2, 978-80-86420-43-1. S. 242.
- ↑ a b c d e f g h KABASILAS, NICHOLAS CHAMAETOS. In: The Oxford Dictionary of Byzantium. Ed. Alexander P. Kazhdan. New York : Oxford University Press, 1991. ISBN 0-19-504652-8. S. 1088. (po anglicky)
- ↑ a b c d e f g h i j ZOZUĽAK, Ján. Nikolaj Kavásilas a kríza byzantskej spoločnosti v 14. storočí. Konštatínove listy (Nitra: Filozofická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre), roč. 13, čís. 2, s. 89 – 98. Dostupné online . ISSN 2453-7675. DOI: 10.17846/CL.2020.13.2.89-98.
- ↑ a b c d e f Pravoslavnaja enciklopedija. Tom. L. Nikodim – Nikon. Moskva : Cerkovo-naučnyj centr „Pravoslavnaja enciklopedija“, 2018. ISBN 978-5-89572-057-8. S. 521 – 537.
- ↑ a b c d e f g KABASILA, Mikuláš. In: FARRUGIA, Edward G.; AMBROS, Pavel, ed. Encyklopedický slovník křesťanského Východu. Preklad Adam Mackerle. Vyd. 1. Olomouc : Refugium Velehrad-Roma, 2010. (Prameny spirituality; zv. 15.) ISBN 978-80-7412-019-0. S. 457 – 458.
- ↑ Cabasilas, St. Nicholas. In: The Oxford Dictionary of the Christian Church. Ed. Frank Leslie Cross, Elizabeth A. Livingstone. 3rd. ed. Oxford : Oxford University Press, 1997. 1786 s. ISBN 019211655X, 9780192116550. S. 259. (po anglicky)
- ↑ a b c Cabàsila, Nicola In: Enciclopedia Treccani . . Dostupné online. (po taliansky)
- ↑ a b ZOZUĽAK, Ján. Byzantská filozofia. Plzeň : Aleš Čeněk, 2016. ISBN 978-80-7380-640-8. S. 56, 166.
- ↑ Sv. Nikolaj Kabasilas. Problematika teológie, mystiky a filantropie : zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie pri príležitosti 620. výročia zosnutia svätého Nikolaja Kabasilu. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pravoslávna bohoslovecká fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-0923-5.
- ↑ Pravoslávny kalendár 2018 = Pravoslavnij kalendar 2018 : ročenka s kalendáriom a duchovným čítaním. Prešov : Metropolitná rada Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, 2017. ISBN 978-80-89643-05-9. S. 64.
- ↑ ŠAK, Štefan. Svätý Nikolaj Kabasila a jeho dielo "Život v Christu". Acta Patristica : vedecký recenzovaný akademický časopis zameraný hlavne na oblasti patrológie, teológie, religionistiky, biblistiky, hermeneutiky, filozofie, pedagogiky, psychológie, sociológie a svetových a cirkevných dejín (Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove), roč. 5, čís. 11, s. 131 – 139. ISSN 1338-3299.
- ↑ BUGEL, Walerian. „Nespoliehať sa na staré vzory otcov, ktoré už dnes nemajú významu" :Jazyk súčasného slovenského a českého pravoslávia ako možná komunikačná bariéra. Studia Theologica (Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci), 2001, roč. III, čís. podzim, s. 58 – 65. ISSN 2570-9798.
- ↑ OSUSKÝ, Samuel Štefan. Prvé slovenske dejiny filozofie. Liptovský Mikuláš : Tranoscius, 1939. S. 116.
- ↑ a b ŠKOVIERA, Andrej. Kyjevský polemicko-apologetický rukopisný zborník s liturgiou svätého Petra. Slavica Slovaca (Bratislava: Slavistický ústav Jána Stanislava SAV), 2013, roč. 48, čís. 3 (supplementum)., s. 6n. ISSN 0037-6787.
- ↑ Listy zasväteným. Preklad Marta Jedličková, Štefan Turanský. Prvé vydanie Bratislava : Redemptoristi – Slovo medzi nami, 2016. ISBN 978-80-89342-98-3. S. 182.
- ↑ DAVY, Marie-Madeleine. Encyklopedie mystiky. Praha : Argo, 2002. ISBN 978-80-7203-373-7. S. 69 – 72.
- ↑ DZUROVČIN, Daniel. Sviatočné zamyslenie: Eucharistia mení náš život . Rádio Lumen, 10. 06. 2020, . Dostupné online.
- ↑ OKTAWIUSZ, Jurewicz. Kabasilas Mikołaj. In: Encyklopedia kultury bizantyńskiej. Ed. Oktawiusz Jurewicz. Wydanie I. Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2002. ISBN 83-235-0011-8. S. 252.
- ↑ a b c d 2. K., Nikolaos. In: Lexikon des Mittelalters. Band 5. Hiera-Mittel bis Lukanien. Stuttgard, Weimar : Metzler-Verlag, 1999. ISBN 3-476-01742-7. S. 846.
- ↑ a b c d e f CABASILAS, NICOLAS. In: New Catholic Encyclopedia. Ed. Thomas Carson, Joann Cerrito. 2nd Ed. Vol. 2. Baa – Cam. Farmington Hills : Thomson Gale, 2003. ISBN 0-7876-4008-5. S. 836 – 837.
- ↑ a b Nicholas Cabasilas In: Encyclopedia Britannica . . Dostupné online.
Ďalšia literatúra
Primárne pramene
- A Commentary on the Divine Liturgy. Preklad J. M. Hussey, P. A. McNulty. New York : St. Vladimir's Seminary Press, 1960.
- Výklad božské liturgie. Preklad Jakub Jiří Jukl. Praha : Jiří Přeučil, 2007. 66 s. ISBN 978-80-254-0880-3.
- P., Enepekides. Der Briefwechsel des Mystikers Nikolaos Kabasilas. Kommentierte Textausgabe. Byzantinische Zeitschrift, roč. 1953, čís. 46, s. 29 – 46. ISSN 0007-7704.
Sekundárne pramene
- ŠAK, Štefan. Svätý Nikolaj Kabasila a jeho dielo "Život v Christu". Acta Patristica : vedecký recenzovaný akademický časopis zameraný hlavne na oblasti patrológie, teológie, religionistiky, biblistiky, hermeneutiky, filozofie, pedagogiky, psychológie, sociológie a svetových a cirkevných dejín (Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove), 2014, roč. 5, čís. 11, s. 131 – 139. ISSN 1338-3299.
- Sv. Nikolaj Kabasilas. Problematika teológie, mystiky a filantropie : zborník príspevkov z medzinárodnej konferencie pri príležitosti 620. výročia zosnutia svätého Nikolaja Kabasilu. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pravoslávna bohoslovecká fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-0923-5.
Heslá v encyklopédiách
- NIKOLAJ KAVASILA НИКОЛАЙ КАВАСИЛА In: Enciklopedija „Drevo“ Энциклопедия "Древо"
- KABASILAS Nikolaos. In: BORECKÝ, Bořivoj; DOSTÁLOVÁ, Růžena, a kol. Slovník řeckých spisovatelů. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Leda, 2006. 663 s. ISBN 80-7335-066-1. S. 288. (po česky)
- CABASILAS. In: Dictionnaire de Spiritualité. Tome II. Cabasilas – Communion fréquente. Paris : Beauchesne, 1953. Autor hesla: Sécérien SALAVILLE. S. 2 – 9.
- Kabasilas, Nicholas Chamaetos. In: NICOL, Donald. A biographical dictionary of The Byzantine Empire. London : Seaby, 1991. ISBN 1-85264-048-0. S. 68.
- Kabasilas, 2) Nikolaos. In: Lexikon für Theologie und Kirche. Ed. Michael Buchberger, Walter Kasper. 3., völlig neubearb. Aufl. Band 5. Hermeneutik bis Kirchengemeinschaft. Freiburg, Basel, Rom, Wien : Verlag Herder, 1996. ISBN 3-451-22005-9. S. 1118 – 1119. (po nemecky)
- 2. KABASILAS. In: Dictionnaire d'histoire et de géographie ecclésiastiques. Ed. R. Aubert. Tome 28. JONOPOLIS – KILBER. Paris : Letouzey et Ané, 2003. ISBN 2-7063-0217-8. S. 708 – 709. pozn. obsahuje najmä početné referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk