A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Diaľnica M0 | |
---|---|
Základné údaje | |
Správca | Állami Autópálya Kezelő Zrt. (štát) |
Výstavba | 1986-2015 |
Celková dĺžka | 103 km |
v prevádzke | 85,6 km |
v pláne | 17,4 km |
Štát | Maďarsko |
Župa | Peštianska župa Budapešť |
Rozšírenia | 3+3: 24 km |
Výjazdy | 21 (v prevádzke) |
Križovatky | 9 (v prevádzke) |
M0 pri výjazde Budapest-Újpalota (Rákosszentmihály) | |
Objekty na trase | |
|
Diaľnica M0 (maď. Autóút/Autópálya M0, M0-s autópálya/autóút) je maďarská diaľnica (čiastočne rýchlostná cesta), ktorá po svojom vybudovaní vytvorí obchvat hlavného mesta Budapešť. Celková dĺžka cesty bude 103 kilometrov a budú po nej prechádzať európske cesty E71, E73 a E75.
Z celkovej plánovanej dĺžky je v súčasnosti v prevádzke 85,6 km. 31. augusta 2013 bol otvorený 6,6 km dlhý úsek, ktorý nahradil takzvanú M0a neďaleko križovatky s M5 pri meste Gyál. V minulosti musela tranzitná doprava pri prechode M0 prechádzať 5 kilometrov cez diaľnicu M5. Táto obchádzka bola otvorením novej časti M0 odstránená a M0a bola prečíslovaná na M51.
Diaľnica M0 sa križuje so všetkými hlavnými maďarskými diaľnicami a rýchlostnými cestami (M1 až M7). Rýchlosť je tu vzhľadom na rôzne šírkové usporiadanie obmedzená rôzne od 70 do 110 km za hodinu. V roku 2013 bol otvorený rozšírený úsek diaľnice medzi diaľnicou M6 a rýchlostnou cestou M51. Do budúcnosti sa plánuje rozšírenie M0 na tri jazdné pruhy v oboch smeroch aj na ostatných úsekoch,[1] čím budú odstránené tieto rýchlostné obmedzenia.
História
Prvé plány na stavbu budapeštianskeho diaľničného okruhu sa objavili už v období druhej svetovej vojny. Navrhol ich v roku 1942 profesor budapeštianskej univerzity Boldizsár Vásárhelyi. Po druhej svetovej vojne bola ekonomická situácia krajiny zlá, takisto upadol i automobilizmus, takže jeho plány upadli do zabudnutia.
V 60. rokoch sa opätovne objavili plány na diaľničný okruh, ktorý bol podobný parížskému Périphéque. Táto cesta mala spájať všetky budapeštianske radiály (cesty 1 až 7). V polovici 70. rokov boli tieto plány zamietnuté, pretože boli definované iné priority - napríklad diaľnice M1, M3 a M7. Vnútromestské komunikácie (napríklad Hungária körút) boli pre vtedajšiu dopravu postačujúce.
V 80. rokoch však hustota dopravy vzrástla a boli opätovne oživené plány vybudovať vonkajší obchvat hlavného mesta. V roku 1988 bola slávnostne odovzdaná do prevádzky prvá časť diaľničného okruhu - medzi diaľnicami M1 a M5, kde bola intenzita dopravy najhustejšia. Táto komunikácia však časom nespĺňala parametre a bolo potrebné ju prebudovať. Neskôr bolo potrebné, vzhľadom na stále narastajúcu hustotu dopravy vybudovať aj ďalšie úseky obchvatu. V roku 2005 pribudol úsek medzi M5 a M4, a v roku 2008 úsek medzi M4, M3, M2 a cestou 11. Súčasťou tohto úseku bol i most Megyeri híd.
Rozšírenie M0 na 3+3
10 kilometrov rozšírenej diaľnice na úseku medzi diaľnicami M7 a M6 bolo sprejazdnených v polovici roka 2012. Ďalších 12 km medzi diaľnicou M6 a rýchlostnou cestou M51 bolo otvorených 11. septembra 2013. Tieto stavebné práce spôsobovali početné obmedzenia maximálnej povolenej rýchlosti.
Plány
V štádiu príprav je 17,4 km v severnej časti mesta medzi predmestiami Békásmegyer a Budaörs. Ide o technicky náročný úsek prechádzajúci cez Pilišské vrchy. Bude tu potrebné vybudovať viacero mostov a dva tunely v celkovej dĺžke viac ako 5 km.
Sektory
Diaľnica M0 je vzhľadom na jej dĺžku rozdelená na štyri sektory.
Sektory diaľnice M0 | |||
---|---|---|---|
Južný sektor | Déli szektor | 36 km | medzi a |
Východný sektor | Keleti szektor | 38 km | medzi a |
Severný sektor | Északi szektor | 16 km | medzi a |
Západný sektor | Nyugati szektor | 18 km | medzi a |
Úsek dočasne označený ako M0a bol súčasťou južného sektora s výjazdmi číslo 24 a 30. Postavený bol náhradný úsek, ktorý vedie južnejšie od staršieho. Po dostavbe v roku 2013 bol M0a označený ako M51. Na dopravných značkách sa označenie M0a nevyskytovalo a uvádzalo sa namiesto toho M0.
Hlavné križovatky
Galéria
-
križovatka M0 a cesty 6
-
Megyeri híd
-
Megyeri híd
-
M0
Externé odkazy
- Nové úseky v južnom sektore
- Výstavba Megyeri hídu (video)
- Výstavba Megyeri hídu vo februári 2008
- Mapa cestnej a diaľničnej siete v okolí Budapešti (maďarsky)
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk