Štátna cesta 1 (Maďarsko) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Štátna cesta 1 (Maďarsko)
1
Štátna cesta 1
C 1
Základné údaje
Správca Magyar Közút Kht.
(štát) 
Výstavba 50. roky 19. storočia 
Celková dĺžka 171 km 
v prevádzke 171 km
Štát Maďarsko Maďarsko
Župa Budapešť, Peštianska župa
Stoličnobelehradská župa
Komárňansko-ostrihomská župa
Rábsko-mošonsko-šopronská župa 
Cesta 1 pri obchodných centrách v Budapešti
Cesta 1 pri obchodných centrách v Budapešti

Štátna cesta 1 (maď. 1-es főút, slov. aj Hlavná cesta 1) je maďarská 171 kilometrov dlhá hlavná cesta (resp. cesta I. triedy, maď. elsőrendű főút). Začína v hlavnom meste Budapešť, prechádza mestami Tatabánya, Komárom, Győr a končí na rakúskej štátnej hranici pri obci Hegyeshalom. Na rakúskej strane na ňu nadväzuje spolková cesta 10.

História

Cesta bola vystavaná v 50. rokoch 19. storočia ako súčasť štátnej dopravnej cesty Budapešť-Viedeň (maď. Budapest-Bécs állami közlekedési út). Išlo o prašnú cestu, ktorá postačovala vtedajším podmienkam a hustote dopravy. Neskôr však, v súvislosti so vznikom automobilu, vznikli úvahy o jej prebudovaní na betónovú, resp. bezprašnú komunikáciu. Plány však narušila prvá svetová vojna a ťažká hospodárska situácia krajiny počas hospodárskej krízy v 20. rokoch. Výstavba betónovej cesty sa začala až po konsolidácií ekonomiky Maďarska na prelome 20. a 30. rokov.

Druhá svetová vojna a ustupujúca nemecká armáda zanechali túto cestu v katastrofálnom stave. Po ukončení vojny boli vystavané dočasné mosty a vykonané najnutnejšie úpravy, aby bola doprava po nej vôbec možná. Koncom 40. rokov sa začala generálna rekonštrukcia cesty, ktorá bola ukončená v roku 1953.

Až do 70. rokov bola štátna cesta 1 hlavnou tepnou na trase Budapešť-Viedeň. Jej funkciu postupne prebrala diaľnica M1, ktorá bola dokončená v roku 1996.

Pozri aj

Externé odkazy



Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Štátna cesta 1 (Maďarsko)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk