A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Neoracionalizmus je architektonický štýl, ktorý od jeho starších predchodcov odlišuje presvedčenie, že základ architektúry tvorí pochopenie vzorov európskych miest a nie konštrukcia či abstraktná forma.
Neoracionalisti hovoria, že tieto mestá sa vyvíjajú v zmysle základných, viac-menej stálych tvarov, ktoré pretrvávajú, aj keď sa funkcie menia. Tieto zjednodušené formy sa ako nositelia kultúrnych ideí a hodnôt stali podstatnými zložkami nových architektonických návrhov.
Pôvod
Neoracionalizmus sa objavil v šesťdesiatych rokoch 20. storočia. Jeho záujem sa sústredila na potrebu vysporiadať sa s dedičstvom historických európskych miest, ktoré odolali pustošeniu spriemyselňovania a vojny. Predstavitelia neoracionalizmu odmietali modernistické urbanistické koncepty. Ráz mesta podľa nich určovala celá jeho štruktúra vrátane ulíc, bežných budov aj monumentov. Ako sa tieto prvky postupne vyvíjali, ustálili sa vo formách ktoré pretrvali, aj keď slúžili rozličným funkciám, a ostali zakorenené v rámci kolektívneho podvedomia.
Dvom najznámejším neoracionalistom, Nemcovi Oswaldovi Urgensovi a Talianovi Aldovi Rossimu, slúžili tieto formy ako spojenie s minulosťou. Vo svojich návrhoch ich nekopírovali, ale interpretovali ich abstraktnú podstatu.
Rossiho výrazne ovplyvnili maľby Giorgia de Chirica a jeho budovy pôsobia nástojčivou prázdnotou, akoby ich formy chceli prehovoriť, ale nedokážu to. To, čo by chceli povedať, vychádza zo samej podstaty ich kultúrnej tradície, a ich neschopnosť prehovoriť rýchlo prechádza z bolesti do tragédie. Neoracionalisti považovali tento stav za nevyhnutný dôsledok širšej kultúrnej krízy odcudzením kapitalizmu a hrôzami nacizmu a sovietskeho komunizmu. Ich architektonické teórie v mnohom vychádzali zo spoločenských a politických konceptov. Aldo Rossi si v snahe prekonať tento rozpor osvojil niektoré prvky surrealizmu, Narábal s formou a mierkou tak, že navrhoval šálky na čaj pripomínajúce budovy a budovy, ktorých mierku nemožno určiť.
Oswald Urgens pracoval s mriežkou, ktorá bola preňho pevným základom abstraktného usporiadania, ktoré dávalo do súvislosti jednotlivé skupiny foriem.
Kľúčové stavby
- Cintorín San Cataldo, miesto Modena, Taliansko, autor Aldo Rossi
- Pre Rossiho je cintorín mestom mŕtvych. Mesto je podľa neho skupinou archetypálnych foriem, ktoré pretrvali v priebehu histórie. Červené osárium a komín krematória sú monumentmi mesta mŕtvych. Telá mŕtvych odpočívajú, podobne ako príbytky živých, v prostých budovách v arkádami lemovaných uliciach.
- Galícijské centrum súčasného umenia, miesto Santiago de Compostela, Španielsko, autor Álvaro Siza Vieira
- Zjavne jednoduchá forma postupne odhaľuje značnú zložitosť, vyplývajúcu z odkazov na históriu miesta, susediace pamiatky a uličnú sieť. Budova nie je len múzeom, ale aj úvahou o meste, jeho histórii a kultúre.
Ďalšie stavby
- Dom Urgensovcov, Kolín, Nemecko, Oswald Urgens, 1959
- Obytné domy Gallareteste, Miláno, Taliansko, Aldo Rossi, 1970 – 1977
- Kostol Snata Maria de Canaveses, Oporto, Portugalsko, Álvaro Siza Vieira, 1990 – 1996
Zdroje
- Melvin, J.: ...izmy Ako rozumieť architektúre. Bratislava 2006, ISBN 80-8085-134-4
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Avantgardná architektúra
Baroková architektúra
Bauhaus
Brutalizmus
Byzantská architektúra
Chicagska škola v architektúre
Dekonštruktivizmus
Eklektická architektúra
Empír
Empírová architektúra
Expresionistická architektúra
Štrukturalizmus (architektúra)
Amsterdamská škola
Antická architektúra
Arts and Crafts
Art deco
Biedermeier
Blob architecture
Byzantská architektúra
Dórsky sloh
De Stijl
Eklekticizmus (umenie)
Expresionizmus (architektúra)
High-tech architektúra
Iónsky sloh
Internacionálny štýl
Kinetická architektúra
Klasicizujúci romantizmus
Konštruktivizmus (architektúra)
Kontajnerová architektúra
Korintský sloh
Metabolizmus (architektúra)
Nacistická architektúra
Neoracionalizmus (architektúra)
Novobarok
Novorenesancia
Organická architektúra
Plateresco
Podnikateľský barok
Populizmus (architektúra)
Predrománska architektúra
Priemyselná architektúra
Purizmus (výtvarné umenie a architektúra)
Racionalizmus (talianska architektúra)
Regionalizmus (architektúra)
Renesančná architektúra
Rondokubizmus
Socialistický realizmus (architektúra)
Socialistický realizmus v architektúre na Slovensku
Swiss chalet
Technologická moderna
Vancouverism
Virtuálna architektúra
Vodná architektúra
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk