A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Mi-8 | |
Mil Mi-8T česko-slovenských vzdušných síl na letisku v Ostrave, 1989 | |
Typ | viacúčelový vrtuľník |
---|---|
Výrobca | Moskovskij vertoľotnyj zavod imeni M. L. Miľa |
Prvý let | 9. júla 1961 |
Zavedený | 1967 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | ZSSR štáty SNŠ krajiny Varšavskej zmluvy |
Výroba | 1961 – dodnes |
Vyrobených | vyše 17 000 |
Cena za kus | 5–8 miliónov USD (v roku 2006) |
Varianty | Mil Mi-14 Mil Mi-17 |
Mil Mi-8 (v kóde NATO: "Hip") je ruský (pôvodne sovietsky) viacúčelový vrtuľník strednej triedy, ktorý môže byť použitý i na priamu podporu pozemných vojsk (tzv. gunship).
Vznik a vývoj
Stroj vznikol na základe požiadaviek Aeroflotu. Prvý prototyp vrtuľníka Mil Mi-8 bol zalietaný 9. júla 1961. Druhý prototyp, ktorý bol vybavený dvoma turbínovými motormi AI-24W, po prvýkrát vzlietol 17. septembra 1962. Typ Mi-8 sa stal najrozšírenejším transportným vrtuľníkom na celom svete. Doteraz slúži v mnohých armádach a civilných organizáciách. Môže byť vyzbrojený blokmi neriadených rakiet a rôznou hlavňovou výzbrojou. Bolo vyrobených približne 13 000 kusov. Neskôr bola vyvinutá verzia s výkonnejšími motormi a lepším prístrojovým vybavením označená Mi-17, ktorá sa však od svojho predchodcu navonok výrazne nelíši.
Používatelia
Súčasní používatelia
- Rumunsko
- Rusko
- Rwanda
- Senegal
- Severná Kórea
- Somálsko
- Spojené štáty
- Srbsko
- Srí Lanka
- Sudán
- Sýria
- Tadžikistan
Bývalí používatelia
Takticko-technické údaje
Mi-8 je dvojmotorový vrtuľník s jedným nosným rotorom, pre dvoj až trojčlennú posádku a 24 až 28 sediacich cestujúcich (prípadne 12 ležiacich), alebo zodpovedajúci náklad. Trup je tvorený kovovou polškrupinou s niekoľkými oceľovými dielmi. Nosný rotor s piatimi listami je kovový rovnako ako trojlistá vrtuľa vyrovnávacieho rotora. Kolesový podvozok je pevný. Kabína je prístupná bočnými dvermi, v zadnej časti trupu sa nachádza nákladná rampa. Civilné stroje majú inštalovaný aj priehľadný hranol na boku trupu, ktorý slúži ako pozorovateľňa operátorovi žeriavu.
Technické údaje (Mi-8)
- Priemer nosného rotoru: 21,29 m
- Priemer vyrovnávacieho rotoru: 2,7 m
- Dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi: 25,24 m
- Dĺžka trupu: 18,22 m
- Výška: 5,65 m
- Prázdna hmotnosť: 7 260 kg
- Motor: 2x Izotov TV2-117-A
- Výkon motoru: 1 120 kW (1 500 k)
Výkony
- Maximálna vzletová hmotnosť: 12 000 kg
- Maximálna rýchlosť: 230 km/h
- Cestovná rýchlosť: 200 km/h
- Dostup: 4 500 m
- Stúpavosť pri zemi: 4,9 m/s
- Dolet: 500 – 650 km
- Maximálna preletová vzdialenosť: 950 km
- Nosnosť: 4 000 kg v nákladovej kabíne, alebo 3 000 kg na vonkajšom závese
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Mil Mi-8
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk