A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Metro alebo podzemná (rýchlo)železnica je súprava ľahkých vozidiel (podobných električkám) prevádzkovaná v mestskej hromadnej doprave pre rýchlu prepravu cestujúcich v meste. Súpravy sú napájané z koľajníc, alebo z trolejového vedenia. Metro zabezpečuje rýchlu a plynulú prepravu, pretože väčšinu trás jazdí pod zemou a je úplne nezávislé od ostatnej dopravy. Jazdí v tuneloch a na špeciálne upravených dráhach. Metro má zriadené nástupišťa v ktorých sa nachádzajú automaty na lístky, kávu a odpadkové koše, často sa stretneme aj s bezpečnostnými kamerami alebo varovaniami pred vstupom na koľajnice, pokiaľ sú z nich súpravy napájané. Vývoj a výstavba metra stále ide dopredu a tak v sa mnohých mestách stanice stavajú, alebo prerábajú na moderné miesta na ktorých sa prejavuje moderná architektúra ku ktorým neodmysliteľne patria aj moderné súpravy.
Prvé metro bolo spojazdnené v roku 1863 v Londýne.
V Česku v Prahe sa metro prevádzkuje od roku 1974. Na Slovensku metro nepremáva, aj keď sa o tom uvažovalo v Bratislave a v roku 1988 sa aj začalo stavať, nikdy sa však nezrealizovalo.
Rýchlosť metra je cca 80 km/h.
Pražský vozidlový park je zložený zo súprav R1, M1, 81-71, 81-71M a Ečs. Ich výrobu a vývoj uskutočňovali české závody Ečs, ČKD a Škoda. Väčšina z nich bola dodaná v 70. rokoch. V Prahe je metro nosným systémom MHD a po električkách je najpoužívanejšie. Metro k rýchlemu pohybu využíva vzhľadom na veľké dĺžky súprav množstvo elektromotorov, tie sú riadené tyristorovou výzbrojou.
Rekordy
- najstaršie metro – Londýn, Spojené kráľovstvo (článok) – otvorené 10. januára 1863
- najväčšie metro – Moskva, Rusko
- najmladšie metro – Čchang-ša, Čína – otvorené 29. apríla 2014
- najmenší počet staníc – Los Teques, Venezuela – 3 stanice
- najväčší počet staníc – Paríž – 470 staníc
- najkratšia trasa metra – Serfaus, Rakúsko (článok) – 1,28 km
- najdlhšia trasa metra – Soul, Južná Kórea – 563,7 km
- najdlhšia linka metra - Linka 1, Valencia, Španielsko - 95,2 km
- najkratšia linka metra - Tünel, Istanbul, Turecko - 573 m
- stanica s najväčším počtom prestupov na inú linku - Stanica Atlantic Avenue – Barclays Center, New York, USA - 9 liniek - 2, 3, 4, 5, B, D, N, Q, R
- najväčší počet liniek – New York, USA – 24 liniek + 1 linka metra na Staten Islande + 4 linky metra PATH
- najpoužívanejšie metro[1] - Tokio, Japonsko - 6 307 390 ľudí za deň (2010)[2]
- najmenej používané metro - Serfaus, Rakúsko (článok) - 2300 ľudí za deň[3]
- najhlbšia trasa metra - Pchjongjang, Severná Kórea (článok) - medzi stanicami Puhung a Yonggwang 110 m[4]
- najhlbšia stanica metra - Kyjev, Ukrajina (článok) - stanica Arsenalnaya, 105,5 m[5]
- najjužnejšie metro – Buenos Aires, Argentína - najjužnejšia stanica: Plaza de los Virreyes, 34° 38′ 34.9″ J
- najsevernejšie metro – Helsinki, Fínsko - najsevernejšia stanica: Mellunmäki, 60°14′21″S
- najvýchodnejšie metro vzhľadom ku 180. poludníku - Sapporo, Japonsko - najzápadnejšia stanica: Šin-Sapporo, 141° 28′ 20.9″ V
- najzápadnejšie metro vzhľadom ku 180. poludníku - Vancouver, Kanada - najvýchodnejšia stanica: Letisko YVR, 123° 10′ 42″ Z
- mesto s najväčším počtom metier - Tokio, Japonsko; New York, USA; Bangkok, Thajsko - 3 metrá
- oblasť s najväčším počtom metier - Veľké Tokio, Japonsko - 15 metier
- krajina s najväčším počtom metier - Japonsko - 32 metier
- svetadiel s najväčším počtom metier - Ázia - 85 metier
- kontinent s najväčším počtom metier - Eurázia - 145 metier
- celkový počet - 183 metier.
Galéria
Referencie
- ↑ Subways . MTA.info. Dostupné online. (anglicky)
- ↑ 東京地下鉄 . train-media.net. Dostupné online. (japonsky)
- ↑ U-Bahn in Serfaus . feirenwohnung-serfaus.at. Dostupné online. (nemecky)
- ↑ 平壤的表情:你不知道的朝鲜 . news.163.com. Dostupné online. (čínsky)
- ↑ The world’s deepest subway stations . . Dostupné online. (anglicky)
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Metro (podzemná železnica)
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Štokholmské metro
Železnica v jaskyni Afon Čyc
Amsterdamské metro
Aténske metro
Atlantské metro
Berlínske metro
Bruselské metro
Bukureštské metro
Chamberí (stanica metra)
Charkovské metro
Chicagske metro
Clevelandské metro
Dillíjske metro
Dniprovské metro
Docklands Light Railway
Dorfbahn Serfaus
Dubajské metro
Frankfurtské metro
Glasgowské metro
Hamburské metro
Helsinské metro
Istanbulské metro
Kaosiunské metro
Karmelit
Kazanské metro
Kodanské metro
Kualalumpurské metro
Kyjevské metro
Londýnske metro
Losangelské metro
Madridské metro
Maracaibské metro
Metro (podzemná železnica)
Metro v Minneapolise
Mexické metro
Milánske metro
Minské metro
Mníchovské metro
Moskovské metro
Newyorské metro
Nižnonovgorodské metro
Norimberské metro
Novosibirské metro
Pchjongjanské metro
Petrohradské metro
Pražské metro
Quitské metro
Rímske metro
Rýchla električka v Kryvom Rihu
Rotterdamské metro
Samarské metro
Singapurské metro
Sofijské metro
Soulské metro
Stanica metra
Tünel
Tbiliské metro
Tokijské metro
VAL
Varšavské metro
Viedenské metro
Volgogradský metrotram
Washingtonské metro
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk