A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ikarus 280 | |
Rozlúčková jazda Ikarusu 280.08 v Košiciach v roku 2010 | |
Typ | 280 |
---|---|
Výrobca | Ikarus |
Vyrábaný v rokoch | 1973 – 2002 |
Technické údaje | |
Dĺžka | 16 500 mm |
Šírka | 2 500 mm |
Výška | 3 160 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 12 580 kg |
Obsaditeľnosť (sedenie / státie / vozičkár) | 37 – 57 / 59 – 110 |
Pohonné jednotky | |
Motory | |
Rába-MAN D 2156 | Výkon: 141 – 184 kW |
Rába-MAN D 2356 | Výkon: 141 – 184 kW |
Prevodovky | |
Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2 | |
Druh | mechanická |
Počet prevodových stupňov | 6+1 |
Csepel ZF S6-90U-734 | |
Druh | mechanická |
Počet prevodových stupňov | 6+1 |
Praga 2M 70 | |
Druh | automatická |
Počet prevodových stupňov | 2 |
Ikarus 280 je typ maďarského kĺbového autobusu. Vyrábala ho spoločnosť Ikarus v rokoch 1973 – 2002.[1]
Ikarus 280 bol jednou z variánt rady „200“, ktorá zahŕňala všetky možné varianty mestských, linkových, zájazdových a zvláštnych verzií. Pre radu 200 bolo charakteristické predné okno delené zvislo hliníkovou lištou na dve časti. Neskoršie verzie mali jednodielne čelné sklo. Vozidlo je kĺbové, s podpodlahovým motorom, umiestneným v prednej časti medzi nápravami. Konštrukcia a koncepcia vychádzala z predchodcu Ikarus 180, ktorý sa do Česko-Slovenska nedovážal. Motor bol vyrábaný v licencii Rába-MAN.
Technické parametre vozidla
- Dĺžka vozovej skrine: 16 500 mm
- Šírka vozovej skrine: 2 500 mm
- Výška vozovej skrine: 3 160 mm
- Predný previs: 2 460 mm
- Zadný previs: 2 410 mm
- Rázvor náprav: 5 400 / 6 200 mm
- Hmotnosť vozidla: 12 500 kg
- Počet miest na sedenie: 37 osôb
- Počet miest na státie: 103 osôb
- Celková obsaditeľnosť: 140 osôb
Výskyt
Ikarusy sa dodávali do všetkých krajín RVHP, teda ich bolo možné vidieť takmer v polovici sveta. Nezanedbateľný bol aj export do kapitalistických krajín. V Česku tieto autobusy ukončili prevádzku v Prahe v roku 1999 a v Brne v roku 2001, posledná jazda v Česku sa uskutočnila vo februári 2007 v meste Tábor. Väčšinou ich nahradili modernejšie a výkonnejšie kĺbové autobusy Karosa.
Stále sa ešte vyskytujú v mnohých krajinách a mestách, napríklad v Istanbule, Teheráne, Basre alebo Havane.
V Bratislave jazdili do 19. januára 2008, kedy sa konala rozlúčková akcia dopravného podniku na historických linkách. Poslednú jazdu v Bratislave vykonal autobus s evidenčným číslom 4947 15. februára 2008. Na Slovensku posledné klasické Ikarusy 280 dojazdili 18. septembra 2010) v Košiciach (zachovaný ostal len 1 ks 280.08 po GO v BBDS už ako historické vozidlo pod ev. č. #4082).
O dlhej životnosti a robustnej konštrukcii svedčí aj fakt, že v niektorých mestách jazdili aj vozidlá staršie ako 20 rokov.
Prehľad modelov
Model | Krajina | Roky | Motor | Prevodovka | Usporiadanie dverí (počet dielov) |
Miesta (sedenie+státie) |
---|---|---|---|---|---|---|
Ikarus 280.00 | Maďarsko (BKV Budapešť) | 1973 – 1986 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70 | 2+2+2+2 | 35+112 |
Ikarus 280.01 | ZSSR, Čína | – | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A8 | 2+2+2+2 | 37+109 |
Ikarus 280.02 | Nemecká demokratická republika | do 1978 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A8 | 2+2+2+2 | 37+109 |
1978 – 1990 | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U | 2+2+2+2 | 37+109 | ||
Ikarus 280.03 | Nemecká demokratická republika | do 1978 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A8 Csepel ZF S6-90U |
2+0+2+0 | 56+60 |
Ikarus 280.03HM | Maďarsko (Honvédelmi Minisztérium) | od 1977 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 | 2+0+2+0 | 56+60 |
Ikarus 280.04 | Bulharsko | do 1977 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 | 2+2+2+2 | 37+110 |
od 1977 | Csepel ZF S6-90U | |||||
Ikarus 280.05 | Rumunsko | od 1977 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A8 | 2+2+2+2 | 35+111 |
Ikarus 280.06 | Maďarsko (volánbusz) | – | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70.03 | 2+2+2+2 | 34+112 |
Ikarus 280.07 | Tunisko | od 1977 | ASH 75.2-A2.B2.C1.D3.E2 | Praga 2M70.03 | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.08 | Česko-Slovensko | 1975 – 1978 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A2.B2 | 2+2+2+2 | 37+109 |
1978 – 1988 | Rába-MAN D2156HM6U Rába-MAN D2356HM6U |
Csepel ZF S6-90U | ||||
Ikarus 280.10 | Česko-Slovensko | 1975 – 1988 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70 | 2+0+2+0 | 57+59 |
1989 – 1990 | Rába-MAN D2156HM6UT | Csepel ZF S6-90U-734.5 | ||||
Ikarus 280.11 | Poľsko | – | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-A8 | 2+2+2+2 | 35+106 |
Ikarus 280.12 | Česko-Slovensko | – | Rába-MAN D2356HM6U | Praga 2M70.18 | 2+2+2+2 | 37+103 |
Ikarus 280.13 | Venezuela | do 1975 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2-8 | 2+2+2+0 | 43+72 |
Ikarus 280.14 | do 1975 | 55+50 | ||||
Ikarus 280.15 | Maďarsko (MKV Miskolc, SzKT Szeged, Nógrád volán) |
do 1989 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70.16 | 2+2+2+2 | 35+112 |
Maďarsko (MALÉV) | ASH 75.2-A8 | |||||
Ikarus 280.34 | Tunisko | 1982 – 1983 | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-001.1 | 2+0+2+0 | 60+79 |
1989 – 1992 | Cs.ZF S6-90U-734.4 | |||||
Ikarus 280.31 | Tunisko | 1980 | Rába-MAN D2156HM6U | Renk-Doromat 874A | 2+0+2+0 | 26+135 |
Kuvajt | ||||||
Ikarus 280.32 | Tunisko | 1980 | Rába-MAN D2156HM6U | ASH 75.2 | 2+2+2+2 | 26+135 |
Ikarus 280.33 | ZSSR | – | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-003.1 | 2+2+2+2 | 37+109 |
Ikarus 280.33A | SNŠ | – | Rába D10UTSLL | – | 37+109 | |
Ikarus 280.35 | Tunisko | 1982 – 1983 | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-709 | 2+2+2+2 | 35+126 |
Ikarus 280.37A | Poľsko | 1993 | MAN D2866TUH | ZF5 HP 590 | 2+2+2+2 | 34+110 |
Ikarus 280.37B | 1994 | Voith-DIWA | ||||
Ikarus 280.37C | 1994 | – | ||||
Ikarus 280.37D | 1993 | – | ||||
Ikarus 280.38 | Kuba | 1982 – 1986 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70.16K | 2+2+2+2 | 35+113 |
Ikarus 280.38A | Poľsko | 1994 – 1995 | MAN D0826 | ZF Ecomat HP500 | 34+110 | |
Ikarus 280.39 | Tunisko | 1982 | Rába-MAN D2356HM6U | – | – | – |
Ikarus 280.40 | ZSSR | 1987 | Rába-MAN D2356HM6U | Csepel ZF S6-90U-734.3 | 2+0+2+0 | 60+56 |
Ikarus 280.41 | ZSSR | 1987 | Rába-MAN D2356HM6U | Csepel ZF S6-90U-734.4 | 2+2+2+2 | 37+109 |
Ikarus 280.42 | Tunisko | – | – | Voith-DIWA | – | – |
Ikarus 280.43 | Bulharsko | 1984 – 1986 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70.16 | 2+2+2+2 | 37+110 |
Ikarus 280.44 | Tunisko | 1982 | Rába-MAN D2356HM6U | – | – | – |
Ikarus 280.45 | Sýria | 1982 | Rába-MAN D2356HM6U | Csepel ZF S6-90U-709 | 2+0+2+2 | – |
Ikarus 280.46 | Poľsko | 1986 | Rába-MAN D2156HM6U | Praga 2M70.16 | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.47 | Maďarsko (volánbusz) | od 1985 | – | – | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.48 | ZSSR | 1987 – 1989 | Rába-MAN D2356HM6U | Csepel ZF S6-90U-734.5 | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.49 | Maďarsko (BKV Budapest) | 1986 – 1994 | Rába-MAN D2156HM6U | ZF4 HP 500 | 2+2+2+2 | 35+112 |
Ikarus 280.50 | Maďarsko (MKV Miskolc) | 1990 | – | – | 2+2+2+2 | |
Ikarus 280.51 | Maďarsko (MALÉV) | – | Rába-MAN D2156HM6U | 2+2+2+2 | – | |
Ikarus 280.52 | Maďarsko (volánbusz) | 1986 – 1994 | Rába-MAN D2356HM6U | Praga 2M70.28 | 2+2+2+2 | 36+116 |
Ikarus 280.52A | 1990 | Rába-MAN D2156HM6UT | Praga 2M70.28 | |||
Ikarus 280.52B | 1992 | Rába-MAN D2356HM6U | Praga 2M70.30 | |||
Ikarus 280.52C | 1994 | – | – | |||
Ikarus 280.54 | Maďarsko (volánbusz) | – | Rába-MAN D2356HM6U | Csepel ZF S6-90U-734.4 | 2+2+2+2 | 52+67 |
Ikarus 280.54A | 1990 | Rába-MAN D2156HM6UT | ||||
Ikarus 280.57 | Poľsko | – | Rába-MAN D2156HM6UT | Csepel ZF S6-90U-734.5 | 2+2+2+2 | 35+113 |
Ikarus 280.58 | Poľsko | – | Rába-MAN D2156HM6UT | ZF4 HP 500 | 2+2+2+2 | 35+113 |
Ikarus 280.58A | – | Rába-MAN D2156HM6UT | ||||
Ikarus 280.59 | ZSSR | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-003.1 | 2+2+2+2 | 37+110 | |
Ikarus 280.60 | Ekvádor | – | Cummins LTA 10/B 290H | Csepel ZF S6-120U-018 | 2+0+2+2 | – |
Ikarus 280.60A | – | Cummins LTA 10/B 250H | ||||
Ikarus 280.61 | – | – | – | – | 2+0+2+2 | – |
Ikarus 280.62 | Tunisko | 1989 – 1990 | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-734.5 | 2+2+0+2 | 38+115 |
Ikarus 280.63 | ZSSR | – | Rába-MAN D2156HM6UT | Csepel ZF S6-90U-003.1 | 2+2+2+2 | 37+110 |
Ikarus 280.64 | ZSSR | – | Rába-MAN D2156HM6U | Csepel ZF S6-90U-003.1 | 2+2+2+2 | 37+110 |
Ikarus 280.65 | Tunisko | 1989 – 1992 | Rába-MAN D2156HM6U | Voith 851.2 | 2+2+0+2 | 38+115 |
Ikarus 280.65A | 1991 | DAF LT 160 | ||||
Ikarus 280.66 | Turecko (Izmir) | 1991 | – | – | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.67 | Turecko | – | Rába-MAN D2156HM6U(T) | Csepel ZF S6-90U-049 | 2+2+2+2 | 36+124 |
Ikarus 280.68 | Turecko (Antalia) | do 1990 | Rába-MAN D2156HM6UT | Csepel ZF S6-90U-734.5 | 2+2+2+2 | 37+118 |
Ikarus 280.68A | Turecko (Bursa) | 1990 – 1992 | Csepel ZF S6-90U-049 | 34+154 | ||
Ikarus 280.69 | Irán | – | MAN D2866TUH retardér Voith DIWA 863 |
– | 2+2+2+0 | – |
Ikarus 280.70 | Poľsko | – | Rába D10UTSLL | – | 2+2+2+2 | – |
Ikarus 280.72 | Turecko (Bursa) | – | – | – | – | – |
Ikarus 280.73 | Poľsko | – | – | – | – | – |
Ikarus 280.80 | Rusko (Jekaterinburg) | – | – | – | – | – |
Ikarus 280.86 | Rusko (Kurgan) | – | – | – | – | – |
Ikarus 280.87 | Slovensko (DP Košice, Trenčín) | 1994 – 1995 | Rába D10UTSLL-160 | Csepel ZF S6 retardér VOITH |
2+2+2+2 | 37+112 |
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Ikarus 280
Externé odkazy
- Ikarus 280, imhd.sk
- Ikarusy v Česku a na Slovensku, ikarusy.net
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk