Felipe Massa - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Felipe Massa
 ...
Felipe Massa
Felipe Massa
Osobné informácie
ŠtátBrazília Brazília
Dátum narodenia25. apríl 1981 (42 rokov)
Miesto narodeniaSão Paulo, Brazília
Kariéra vo Formule 1
Sezóny2002, 2004 – 2017
TímySauber, Ferrari, Williams
Počet pretekov269
Víťazstvá11
Stupne víťazov41
Body1167
Pole positions16
Najrýchlejšie kolá15
Prvá GPVeľká cena Austrálie 2002
Prvé víťazstvoVeľká cena Turecka 2006
Posledné víťazstvoVeľká cena Brazílie 2008
Posledná GPVeká cena Abú Dabí 2017
Odkazy
Felipe Massa na com.br
Spolupracuj na Commons Felipe Massa
multimediálny obsah na commons
Massa po víťazstve pri Veľkej cene Brazílie; o jeden bod stratil majstrovský titul v prospech Lewisa Hamiltona
Felipe Massa na tlačovej konferencii, 2010
Massove prvé pódium za tím Williams, Veľká cena Talianska 2014

Felipe Massa (* 25. apríl 1981, São Paulo) je brazílsky automobilový pretekár. Medzi rokmi 2002 a 2017 bol pilotom Formuly 1. V sezónach 2002, 2004 a 2005 jazdil za tím Sauber, medzi rokmi 2006 až 2013 jazdil za Scuderiu Ferrari a od sezóny 2014 bol jazdcom tímu Williams. V roku 2008 bol Felipe Massa vicemajstrom Formuly 1. Medzi rokmi 2018 až 2020 jazdil vo Formule E.

Kariéra

Začiatky

Felipe začal svoju motoršportovú kariéru v motokárach v deviatich rokoch. V roku 1998 prestúpil do formúl a v nasledujúcom roku vyhral brazílsku Formulu Chevrolet s troma víťazstvami z desiatich pretekov. V roku 2000 sa Massa stal majstrom európskeho pohára Formuly Renault 2000 a talianskej Formuly Renault. V nasledujúcej sezóne získal miesto v tíme Draco Junior Team v Euro Formula 3000. So šiestimi víťazstvami z ôsmych závodov získal majstrovský titul, taktiež sa zúčastnil dvoch podujatí Majstrovstiev Európy cestovných automobilov za továrny tím Alfa Romeo, kde získal jedno piate miesto. Koncom roka absolvoval prvé testovacie jazdy v monoposte Formuly 1 za švajčiarsky tím Sauber

Formula 1 (2002–2017)

Debut vo Formuli 1 v tíme Sauber (2002–2005)

2002

Keďže Massa pri testovacích jazdách presvedčil tím Sauber o svojej kvalite, získal zmluvu na rok 2002. Nahradil Kimiho Räikkönena a stal sa tímovým kolegom Nicka Heidfelda.[1] Massa absolvoval 16 zo 17 pretekov a bol pri Veľkej cene USA nahradený Heinzom-Haraldom Frentzenom. Massa sa umiestnil osemkrát v prvej desiatke a v ostatných ôsmych závodoch vypadol. Jedno piate miesto pri Veľkej cene Španielska bolo jeho najlepším umiestnením. V celkovom poradí skončil 13. so štyrmi bodmi. Jeho tímový kolega Heidfeld bol celkovo desiaty, keďže získal ešte o tri body viac.

2003

V roku 2003 stratil Massa svoje miesto vo Formuli 1 v prospech Frentzena. Stal sa testovacím pilotom Ferrari, aby zostal vo Formuli 1.

2004

V sezóne 2004 sa Massa vrátil späť do Formuly 1 ako jazdec. V tíme Sauber sa stal tímovým kolegom Giancarla Fisichellu. V tejto sezóne už častejšie dokončoval preteky a vypadol iba v štyroch závodoch. Najlepšie umiestnenie bolo štvrté miesto pri Veľkej cene Belgicka. V celkovom poradí skončil dvanásty, o jedno miesto za tímovým kolegom (12 ku 22 bodov).

2005

V podobe Jacquesa Villeneuvea, majstra sveta Formuly 1 z roku 1997, dostal Massa v sezóne 2005 skúseného, nového tímového kolegu. Štvrté miesto pri Veľkej cene Kanady bolo opätovne Massove najlepšie umiestnenie. V tímovom súboji získal oproti Villeneuvovi o dva body viac (11 ku 9 bodom). Massa skončil v celkovom poradí na 13. mieste, o jedno miesto pred tímovým kolegom.

Ferrari (2006–2013)

2006

V sezóne 2006 podpísal Massa zmluvu s tímom Ferrari, kde nahradil krajana Rubensa Barrichella. Jeho nový tímový kolega bol Michael Schumacher, sedemnásobný majster sveta Formuly 1, ktorý päť z nich získal práve vo Ferrari. Po troch umiestneniach v prvej desiatke počas prvých štyroch závodov, získal Massa pri Veľkej cene Európy tretím miestom prvé pódium vo Formuli 1. O päť pretekov neskôr skončil v USA druhý. Pri ďalších dvoch závodoch nasledovali dve pódia. V Turecku získal Massa prvú Pole-Position a prvé víťazstvo. Po druhom mieste pri Veľkej cene Japonska vyhral ďalší pretek v domácej Brazílii. Massa sa stal s 80 bodmi celkovo tretí, Schumacher so 121 bodmi druhý.

2007

Kimi Räikkönen sa stal Massovým novým tímovým kolegom v roku 2007. Po prvých dvanástich pretekoch bol Massa v celkovom poradí o jeden bod pred Räikkönenom. Massa vyhral tri preteky (Veľkú cenu Bahrajnu, Veľkú cenu Španielska a Veľkú cenu Turecka), zatiaľ čo Räikkönen vyhral štyri. K tomu pridal Brazílčan ďalšie štyri pódiové umiestnenia (dve druhé a dve tretie miesta). V posledných piatich pretekoch sa Räikkönen dokázal vzdialiť Massovi s troma víťazstvami a dvoma tretími miestami a vyhrať šampionát so 110 bodmi. V tomto čase Massa dosiahol tri pódiové výsledky a skončil v celkovom poradí štvrtý s 94 bodmi.

2008

V sezóne 2008 zostal Räikkönen Massov tímový kolega. Pre Massu začala sezóna s dvomi výpadkami, potom nasledovalo víťazstvo vo Veľkej cene Bahrajnu a druhé miesto vo Veľkej cene Španielska. Pri nasledujúcich dvoch závodoch dosiahol Pole-Position, v Turecku potom vyhral a v Monaku skončil tretí. Vo Francúzsku Massa vyhral svoj tretí pretek v sezóne a prevzal vedenie v celkovom poradí. Bol prvý Brazílčan od Ayrtona Sennu, ktorému sa to podarilo. Po nasledujúcom preteku však stratil vedenie v prospech Lewisa Hamiltona.

V Nemecku Massa skončil na treťom mieste a v ďalšom priebehu šampionátu vyhral Veľkú cenu Európy a Veľkú cenu Belgicka. Po Veľkej cene Talianska a pred poslednými štyrmi závodmi bol brazílsky pretekár o jeden bod za svojím rivalom Hamiltonom. Nasledovala Veľká cena Singapuru, pri ktorej Massa odštartoval z prvého miesta a viedol pretek. Po úmyselnej havárii Nelsona Piqueta jr. a následnému spomaleniu pretekov bezpečnostným vozidlom sa po chybe mechanikov v boxoch Massa prepadol mimo bodované priečky a skončil bez bodov. Pred Veľkou cenou Brazílie strácal na Hamiltona sedem bodov.

Massa vyhral Veľkú cenu Brazílie, čiže Hamilton musel skončiť aspoň piaty, aby získal titul. Pri rovnosti bodov by sa Massa kvôli vyššiemu počtu víťazstiev stal majstrom sveta. Hamilton bol v poslednom kole preteku šiesty, v predposlednej zákrute sa však dostal na konečné piate miesto, čím získal majstrovský titul. Massa skončil na druhom mieste celkového poradia s 97 bodmi, hoci bol zhruba pol minúty šampiónom sezóny 2008.

2009

V ročníku 2009 zostali Massa a Räikkönen u Ferrari i napriek tomu, že vtedajší monopost nebol konkurencieschopný. V prvých štyroch pretekoch Massa dokonca nedokázal získať žiadne bodované umiestnenie, v ďalších piatich závodoch skončil už v rámci bodovaných priečok. Až pri Veľkej cene Nemecka získal svoje prvé pódiové umiestnenie.

Pri kvalifikácii na Veľkú cenu Maďarska bol Massa ťažko zranený po tom, čo sa z Barrichellovej formuly uvoľnila pružina a v rýchlosti 240 km/h trafila Felipeho do prilby. Felipe Massa sa v tejto sezóne už žiadneho ďalšieho preteku nezúčastnil a v celkovom poradí sa umiestnil na jedenástom mieste.

2010

Novým Massovým tímovým kolegom sa v roku 2010 stal Fernando Alonso. V Bahrajne, svojom prvom preteku po vážnej nehode v minulej sezóne, skončil Massa hneď za svojím tímovým kolegom druhý. Po treťom preteku sa ujal prvý raz od roku 2008 vedenia celkového poradia, v ďalšom kole šampionátu sa však celkového vedenia ujal Jenson Button. V ďalších závodoch nedokázal nadviazať na svoju dobrú formu zo začiatku sezóny a preto sa prepadol v celkovom poradí.

V Nemecku sa Massa ujal prvý krát v sezóne vedenia Veľkej ceny, no po zásahu tímu prenechal vedenie Alonsovi. Ferrari dostalo za túto nedovolenú tímovú réžiu od automobilovej federácie FIA pokutu 100 000 $.[2] V zvyšku sezóny pridal ešte dve tretie miesta v Taliansku a v Korei a skončil v celkovom poradí šiesty so 144 bodmi. Alonso sa stal s 252 bodmi vicemajster.

2011

Felipe Massa bol v roku 2011 najlepším pilotom, ktorý nedokázal docieliť žiadne pódiové umiestnenie. V celkovom poradí skončil so 118 bodmi na šiestom mieste; jeho tímový kolega Fernando Alonso v tejto sezóne získal 257 bodov.

2012

Aj v roku 2012 zostali Massa a Alonso u Ferrari. V prvých štyroch pretekoch sa Massa neumiestnil v prvej desiatke a až pri Veľkej Cene Bahrajnu docielil s deviatym miestom prvý bodovaný výsledok. Zatiaľ čo Massa v piatich závodoch získal dva body, jeho tímový kolega získal 61 bodov. Preto ho tím Ferrari vyzval k zlepšeniu výsledkov.[3] Už v ďalšom preteku sa Massovi podarilo získať dobrú formu a do konca sezóny získal okrem dvoch pretekov bodované pozície. V Japonsku skončil Massa na druhom mieste, čo bolo jeho prvé pódiové umiestnenie sezóny, v domácej Brazílii nasledovalo tretie miesto. V celkovom poradí skončil na siedmom mieste.

2013

Sezóna 2013 bola Massova ôsma u Ferrari a začal ju štvrtým miestom vo Veľkej Cene Austrálie. Jediné pódiové umiestnenie sezóny získal v Španielsku, kde skončil tretí. V celkovom poradí skončil Massa ôsmy so 112 bodmi; jeho tímový kolega Alonso získal 242 bodov.

Ku koncu sezóny 2013 opustil tím Scuderia Ferrari.[4] So 139 odjazdenými závodmi za tím Scuderia Ferrari sa Felipe Massa stal pretekárom s tretím najvyšším počtom štartov za tento tím. Viac závodov za Ferrari, absolvovali iba Michael Schumacher a Kimi Räikkönen.

Williams (2014–2017)

2014

V sezóne 2014 podpísal Massa s tímom Williams dvojročnú zmluvu, s opciou predĺženia o jeden ďalší rok. Jeho novým tímovým kolegom sa stal Valtteri Bottas. Pri zavedení permanentných štartovacích čísliel si zvolil #19.[5] Massa získal vo Veľkej cene Rakúska prvú Pole-Position za tím Williams, v preteku skončil štvrtý.

V Taliansku skončil Massa tretí, čo bolo jeho prvé pódiové umiestnenie za nový tím. Tento výsledok zopakoval v domácej Brazílii. Najlepší závod sezóny zajazdil v Abu Dhabi, kde v záverečnej fáze preteku stíhal vedúceho Lewisa Hamiltona a skončil druhý. V celkovom poradí skončil siedmy so 134 bodmi.

2015

V roku 2015 zostali Massa a Bottas vo Williamse. V Rakúsku skončil Massa tretí, pri nasledujúcom preteku vo Veľkej Británii sa ujal Massa vedenia po štarte, neskôr sa však prepadol na štvrté miesto. Pred Veľkou cenou Talianska Williams aktivoval opciu a s Massom predĺžil zmluvu. V samotnom preteku skončil na treťom mieste a až v Singapure prvýkrát v sezóne závod nedokončil. Vo Veľkej cene Ruska sa dokázal prepracovať z 15. pozície na štarte na konečné štvrte miesto. V šampionáte sa zlepšil na šieste miesto celkového poradia.

2016

Aj v ročníku 2016 pôsobil Massa vo Williamse s Bottasom. Po Veľkú cenu Kanady bol Massa jediným pilotom, ktorý vo všetkých závodoch bodoval. 1. septembra Felipe oznámil, že ku koncu sezóny ukonči svoju kariéru vo Formule 1. Jeho domnelo posledná domáca Veľká cena sa konala v zlých poveternostných podmienkach. Veľká cena bola viackrát prerušená kvôli dažďu a Massa v 47. kole vypadol. Nasledovalo emocionálne lúčenie s fanúšikmi a členmi tímov. Dve piate miesta boli v tejto sezóne jeho najlepšie výsledky. S 53 bodmi skončil v celkovom poradí jedenásty.

2017

Pôvodne Felipe Massa ukončil svoju kariéru vo Formule 1 po sezóne 2016.[6] Preto, že Bottas opustil Williams, aby nahradil Nica Rosberga v Mercedese, dostal Massa zmluvu na sezónu 2017. Jeho novým tímovým kolegom sa stal Lance Stroll. Vo Veľkej cene Azerbajdžanu mal Massa dobrý štart z deviatej štartovej pozície, navyše profitoval v chaotickom závode zo Safety-Carových fáz. V 25. kole bol závod kvôli nečistotám na trati pozastavený. Pri reštarte bol Massa na treťom mieste, onedlho po reštarte vypadol kvôli poškodenému tlmiču.

V jeho poslednej domácej Veľkej cene v Brazílii skončil na siedmom mieste. V Abu Dhabi sa umiestnil na záver sezóny na desiatom mieste. Dve šieste miesta boli jeho najlepšie umiestnenia. V celkovom poradí skončil na jedenástom mieste. Proti Strollovi sa presadil so 43 ku 40 bodmi.

Celkovo sa zúčasťnil 269 zavodov Formuly 1. 11 z nich vyhral

Formula E (2018/19–2019/20)

2018/19

15. mája 2018 oznámil Massa, že bude od sezóny 2018/2019 jazdiť v sérii Formula E. Podpísal trojročnú zmluvu z tímom Venturi.[7] Jeho tímoví kolega sa stal Edoardo Mortara. Ako aj vo Formuly 1, Massa vo Formuly E štartuje s čislom #19.

Vo svojom prvom závode vo Formuly E, v Saudskej Arabíi, skončil Massa na 17. mieste. Po štarte z 12. priečky bol Massa dočasne na 8. mieste. Po treste prejazdom boxovej uličky sa ale prepadol na 14. miesto a po dodatočných trestoch po konci závodu sa prepadol až na 17. miesto. V Mexiko City skončil Massa ôsmy - jeho prvý podovaný rezultát v tejto sezóne. V ďalšom závode v Hongkongu dosiahol z umiestnením na piatom mieste dovtedy najlepší rezultát v tejto sezóne.

Pri Monako E-Prix skončil Felipe Massa po štarte zo štvrtého miesta na tretej pozicii; Pascal Wehrlein prišiel len o necelých 0,2 sekund za ním do ciela. Bolo to Massove prvé podiové umiestnenie vo Formuly E.

Prvú sezónu vo Formuly E ukončil Felipe Massa na celkovom 15. mieste s 36 bodami; jeho tímoví kolega Mortara skončil v celkovom poradí o jedno miesto pred ním.

2019/20

Aj v sezóne 2019/2020 jazdil za monacký tím Venturi. Tímovým kolegom mu opäť bol švajčiaský pilot Edoardo Mortara. Najlepší výsledok bolo deviate miesto na Santiago E-Prix v Čile. V celkovom poradí sa Massa umiestnil na 22. mieste. Po sezóne opustil tím Venturi.[8]

Stock Car Brasil (2018, 2021)

Felipe Massa oznámil 6. decembra 2017, že sa v budúcom roku zúčastní pretekárskej série Stock Car Brasil. Jeho výsledky ale boli mimo súťaž preto že štartoval len s divokou kartou. 10. marca 2018 sa zúčastnil závodu dvojíc, kam boli pozvaní prominentní pretekári z celého sveta. Závod sa konal na Autodrome José Carlosa Paceho. Massov závodný partner bol päťnásobný majster tejto série Cacá Bueno.[9] V závode skončili na 13 mieste.[10] 5. augusta sa Massa zúčastil ďalšieho závodu série Stock Car, na Autodromu de Goiânia.[11] Kvôli defektu pneumatiky skončil na 22. mieste.[12] V roku 2021 sa súčasťil kompletnej sezóny.[13] Jazdil za tím Lubrax/Podium.[14] Celkovo skončil na 24. mieste s 88 bodmi, pričom jeho najlepším výsledkom bolo siedme miesto v druhých pretekoch na okruhu Interlagos.

Ostatné

Felipe Massa organizoval každoročne do roku 2013 motokárové preteky na dobročinné účely v brazílskom meste Florianópolis. Podujatia "Desafio Internacional das Estrelas" sa zúčastňovalo mnoho prominentných pretekárov z celého sveta, napríklad Michael Schumacher, Rubens Barrichello a Lucas di Grassi.[15]

Massa sa viackrát zúčastnil brazílskeho motokárového závodu 500 míľ Granja Viana.[16]

Od decembra 2017 je Massa predsedom motokárovej komísie automobilovej federacie FIA.[17] Vo svojej funkcí zahájil aj 24 hodinový motokárový závod v Le Mans 2019.[18]

Osobné

Felipe Massa sa narodil v São Paole a vyrastal v meste Botucatu v okolí tejto brazilskej metropóly.[19]talianských predkov; jeho prarodičia prišli z Cerignoly, z juhu Talianska, do Brazílie.[20]

Spolu so synom a s manželkou žije Massa v Monaku.

Galéria

Štatistika

Celá kariéra

  • 2003: Formula 1 (testovací pilot)
  • 2004: Formula 1 (12. miesto)
  • 2005: Formula 1 (13. miesto)
  • 2006: Formula 1 (3. miesto)
  • 2007: Formula 1 (4. miesto)
  • 2008: Formula 1 (2. miesto)
  • 2009: Formula 1 (11. miesto)
  • 2010: Formula 1 (6. miesto)
  • 2011: Formula 1 (6. miesto)
  • 2012: Formula 1 (7. miesto)
  • 2013: Formula 1 (8. miesto)
  • 2014: Formula 1 (7. miesto)
  • 2015: Formula 1 (6. miesto)
  • 2016: Formula 1 (11. miesto)
  • 2017: Formula 1 (11. miesto)
  • 2018: Stock Car Brasil
  • 2019: Formula E (15. miesto)
  • 2020: Formula E (22. miesto)

Formula 1

Prehľad

Sezóna Tím Podvozok Motor Preteky Víťazstvá Druhé miesta Tretie miesta Pole Positions Najrýchlejšie kolá Body Celkové umiestnenie
2002 Sauber Petronas Sauber C21 Petronas 3.0 V10 16 4 13.
2004 Sauber Petronas Sauber C23 Petronas 3.0 V10 18 12 12.
2005 Sauber Petronas Sauber C24 Petronas 3.0 V10 18 11 13.
2006 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari 248F1 Ferrari 2.4 V8 18 2 3 2 3 2 80 3.
2007 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2007 Ferrari 2.4 V8 17 3 4 3 6 6 94 4.
2008 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2008 Ferrari 2.4 V8 18 6 2 2 6 3 97 2.
2009 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F60 Ferrari 2.4 V8 9 1 1 22 11.
2010 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F10 Ferrari 2.4 V8 19 2 3 144 6.
2011 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari 150° Italia Ferrari 2.4 V8 19 2 118 6.
2012 Scuderia Ferrari Ferrari F2012 Ferrari 2.4 V8 20 1 1 122 7.
2013 Scuderia Ferrari Ferrari F138 Ferrari 2.4 V8 19 1 112 8.
2014 Williams Martini Racing Williams FW36 Mercedes 1.6 V6 Turbo 19 1 2 1 1 134 7.
2015 Williams Martini Racing Williams FW37 Mercedes 1.6 V6 Turbo 19 2 121 6.
2016 Williams Martini Racing Williams FW38 Mercedes 1.6 V6 Turbo 21 53 11.
2017 Williams Martini Racing Williams FW40 Mercedes 1.6 V6 Turbo 19 43 11.
Celkovo 269 11 13 17 16 15 1167

Víťazstvá

Jednotlivé výsledky

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Felipe_Massa





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


Sezóna 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10