Boeing 737 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Boeing 737
Boeing 737
Delta Air Lines Boeing 737-832; N3747D@LAX;10.10.2011 622in (6482376485).jpg
Boeing 737-800 spoločnosti Delta Air Lines
Typúzkotrupé prúdové dopravné lietadlo
VýrobcaBoeing
Prvý let9. apríla 1967
Zavedený10. februára 1968 (Lufthansa)
Charakterv službe
Hlavný používateľSouthwest Airlines
Ryanair
United Airlines
American Airlines
Výroba1966 – súčasnosť
Vyrobených11 377 (marec 2023)[1]
VariantyBoeing T-43

Boeing 737 je dvojprúdové úzkotrupové dopravné lietadlo pre krátke a stredné vzdialenosti. Pôvodne bol vyvíjaný ako menšie dvojprúdové lietadlo s nižšími nákladmi na prevádzku odvodené od Boeingu 707 a Boeingu 727. Nakoniec sa lietadlá Boeing 737 vyvinuli do rodiny 10 modelov pre osobnú prepravu s kapacitou od 85 až do 220 cestujúcich. Model 737 je jediné úzkotrupové dopravné lietadlo od spoločnosti Boeing, ktoré je spoločnosťou v súčasnosti vyrábané vo variantoch -600, -700, -800, -900 a 737 MAX 7, 8, 9. Modernizovaná verzia s novými motormi Boeing 737 MAX prišla na trh leteckej dopravy v roku 2017.

Pôvodne bol tento model predstavený v roku 1964 a prvá verzia Boeing 737-100 vzlietla v roku 1967 a vstúpila do leteckej prevádzky ako komerčné prúdové lietadlo vo februári v roku 1968.[2][3] Ďalšia predĺžená verzia 737-200 vstúpila do služby v apríli v roku 1968. V 80.rokoch spoločnosť Boeing začala vyrábať verzie -300, -400 a -500, ktoré neskôr boli aj označované ako séria Boeing 737 Classic. Modelom série 737 Classic bolo pridané na kapacite a vybavené prúdovými motormi CFM56 spolu s vylepšenými krídlami. V 90.rokoch predstavila spoločnosť model 737 Next Generation s rôznymi zmenami ako prestavené krídla, vynovený kokpit a nový interiér. Modely 737 New Generation sú obsiahnuté vo verziách -600, -700, -800, a-900ER s rôznou dĺžkou od 31m do 42m. Biznis verzie 737 Next Generation s označením BBJ sú tiež vyrábané.

Séria 737 je najpredávanejšie prúdové dopravné lietadlo v histórii letectva.[2] Verzia 737 sa nepretržite vyrába spoločnosťou Boeing od roku 1967 s celkovým počtom 8 920 dodaných lietadiel a 4 378 objednávok na výrobu platných pre február 2016.[4] Výroba 737 je sústredená vo fabrike Boeing Renton Factory v meste Renton vo Washingtone. Mnoho 737čiek nahradilo trh predtým prevádzkovanými lietadlami 707, 727, 757, DC-9, a MD-80/MD-90 a v súčasnosti predstavuje pre lietadlo najväčšieho konkurenta rodina lietadiel Airbus A320 family. Priemerne v danom časovom okamihu práve letí 1250 Boeingov 737 a každých 5 sekúnd pristanú alebo vzlietnu 2 lietadlá tohto typu.

Prehľad vývoja

Príprava

Spoločnosť Boeing sa venovala štúdiu návrhu prúdových lietadiel s kratším doletom a zamerali sa na vybudovanie doplňujúceho lietadla k Boeingu 727 na krátke trate s menšou obsadenosťou.[5] Prípravne projektové práce začali 11.mája v roku 1964 a intenzívny prieskum trhu Boeingu priniesol plány pre vývoj 50 až 60 miestneho dopravného lietadla pre trate so vzdialenosťou od 80 až 1600 km.[5] Lufthansa sa 19.februára 1965, stala prvým zákazníkom,[6] s objednávkou 21 lietadiel v celkovej sume 67 miliónov USD[7](v r.1965, 190,28 miliónov USD v roku 2008) po tom, čo táto letecká spoločnosť dostala záruku od Boeingu, že projekt 737 nebude zrušený. Konzultovanie a dohodnutie sa so spoločnosťou Lufthansa v predchádzajúcom zimnom období mala u tohto projektu za následok zvýšenie sedadlovej kapacity na 100 miest.

Nákres Boeingu 737

Dňa 5. apríla 1965 Boeing oznámil objednávku spoločnosťou United Airlines na 40 lietadiel 737. United však chcel o niečo väčšie lietadlo ako 737-100. Z toho dôvodu Boeing pretiahol trup o 91 centimetrov smerom dopredu a 102 centimetrov za krídlo. Dlhšia verzia bola označená ako 737-200, ktorá vychádzala s pôvodnej verzie 737-100 s krátkym trupom.[8]

Podrobné návrhové práce pokračovali na oboch variantoch v rovnakom čase. Boeing zaostával za svojimi konkurentmi v čase keď bol zahájený projekt 737 keďže u konkurenčných lietadiel BAC-111, Douglas DC-9, a Fokker F28 už prebiehalo letové overovanie a certifikácia.[7] Pre urýchlenie vývoja, spoločnosť Boeing použila 60% štruktúry a systémov z už existujúceho typu 727, pričom najdôležitejším sa stal prierez trupu. Tento trup umožňoval 6 sedadlové usporiadanie vedľa seba v porovnaní s 5 sedadlovým usporiadaním u konkurenčných lietadiel BAC-111 a DC-9. Konštruktéri sa rozhodli osadiť gondoly motorov priamo na spodnú stranu krídiel k zmenšeniu dĺžky pristávacieho podvozku a ponechanie motorov nižšie pre jednoduchšiu obsluhu a prehliadky na zemi.[9] Bolo testovaných mnoho variantov hrúbok pre podpery uchytenia motora v aerodynamickom tunely a bolo zistené, že najvyhovujúcejší tvar pre väčšie rýchlosti je ten, ktorý je relatívne hrubý a vypĺňa drážku medzi krídlom a hornou stranou gondoly, najmä na vonkajšej strane. Pôvodne bolo plánované použitie veľmi podobných častí aerodynamických profilov krídla ako u modelov 707 a 727 hoci o málo hrubšie. Avšak podstatné zlepšenie odporových charakteristík pri vyšších Machových číslach bolo dosiahnuté zmenou týchto častí v blízkosti gondoly.[10] Bol vybraný prúdový motor Pratt & Whitney JT8D-1 s nízkym obtokovým pomerom.[11] S motormi nainštalovanými na krídlách letúnu sa Boeing rozhodol osadiť na trup konvenčnú vodorovnú chvostovú plochu pred chvostovým tvarom T, aký bol použitý v prípade Boeingu 727.

Používatelia na Slovensku

V súčasnosti tento typ lietadiel na Slovensku používajú spoločnosti AirExplore, Go2Sky a Travel Service Slovakia, ktorá je dcérskou spoločnosťou českej chartrovej leteckej spoločnosti Travel Service. V minulosti tento typ lietadiel používali Air Slovakia, Seagle Air, Slovenské aerolínie, Sam Air a SkyEurope Airlines.

Verzie

Lufthansa zaviedla typ Boeing 737-100 do služby 10. februára 1968 ako prvý letecký dopravca na svete
United Airlines uviedli 28. apríla 1968 ako prví do služby stroje Boeing 737-200
Prvým používateľom typu Boeing 737-300 sa 28. novembra 1984 stali USAir
Prvý Boeing 737-400 vstúpil do služby u Piedmont Airlines dňa 15. septembra 1988
Dňa 28. februára 1990 sa Southwest Airlines stali prvým používateľom strojov Boeing 737-500
Scandinavian Airlines sa v septembri 1998 stali prvým používateľom typu Boeing 737-600
Boeing 737-700 spoločnosti Southwest Airlines, ktorá v decembri 1997 zaviedla tento typ do služby ako prvá na svete
Hapag-Lloyd sa v apríli 1998 stali prvým používateľom typu Boeing 737-800
Dňa 15. mája 2001 sa Alaska Airlines stali prvým prevádzkovateľom strojov Boeing 737-900
Spoločnosť Lion Air dostala 27. apríla 2007 ako prvá typ Boeing 737-900ER
Boeing 737 MAX 8 spoločnosti WestJet

Pôvodná generácia

737-100 bola najmenšia a prvá verzia tohto lietadla. Prvou spoločnosťou používajúcou Boeing 737-100 sa stala nemecká Lufthansa. Pôvodne malo lietadlo mať kapacitu 60-85 sedadiel, po konzultáciách s prvým objednávateľom - nemeckou Lufthansou - bolo vytvorené lietadlo pre 100 pasažierov. Celkovo bolo skonštruovaných 30 strojov modelu Boeing 737-100.

737-200 je upravená (predĺžená) verzia modelu Boeing 737-100. Prvou spoločnosťou používajúcou túto verziu bola americká United Airlines. Verzia Boeing 737-200 mala kapacitu 115-130 sedadiel. Celkovo bolo vyrobených 1114 strojov modelu -200.

Classic

737-300 bol nový základný model druhej generácie Boeingu 737, dlhší a väčší ako jeho predchodcovia Boeing 737-100/-200. V kabíne tohto modelu sa prvýkrát objavila kombinácia klasických budíkov a nového EFIS /Electronic Flight Instrumention System/. Druhá generácia Boeingu 737 dostala aj nové motory značky CFM (model 56). Toto boli najradikálnejšie zmeny oproti verziám -100/-200. Boeing 737-300 má pri štandardnom, dvojtriednom usporiadaní kapacitu 128 pasažierov. Maximálna kapacita je 148 pasažierov. Celkovo bolo objednaných 1104 strojov modelu -300.

737-400 bolo vyvinuté ako 150-miestna náhrada lietadiel Boeing 727. Model -400 sa ukázal byť tiež mimoriadne úspešný. Najväčšiu flotilu tejto verzie má Malaysia Airlines. Boeing 737-400 má štandardne kapacitu 146 miest (pri dvojtriednom usporiadaní), maximálna kapacita je 188 miest. Vyrobených bolo okolo 500 strojov.

737-500 je menšia verzia Boeingu 737-300 a priama náhrada modelov prvej generácie. Štandardná kapacita je 108 miest (pri dvojtriednej konfigurácii), maximálna 133 miest. Vyrobených bolo približne 400 strojov.

Motor JT8D Boeingu 737-200
Klasický kokpit Boeingu 737-200
Combi kokpit Boeingu 737-300

Nová generácia

737 NG (z angl. Next Generation) je tretia generácia úspešného lietadla pre krátke a stredné trate. Vývoj bol oficiálne potvrdený 17. novembra 1993 a bol odpoveďou na konkurenciu konzorcia Airbus s modelmi Airbus A320. NG verzia má novší digitálny („sklenený“) kokpit, nové krídla a nové motory.[12]

737-600 je jednou z troch NG verzií. Základom pre verziu -600 bol model Boeing 737-500. Boeing 737-600 má kapacitu 110 pasažierov v dvoch triedach, alebo 133 v jednotriednom usporiadaní. Priamo mu konkuruje Airbusom A318. Boeing 737-600 má dolet 2 480 km, verzia -600HGW 5 648 km.

737-700/-700ER je základný model novej generácie, ktorý vo výrobe nahradil predchádzajúcu verziu Boeing 737-300 a z ktorého aj koncepčne vychádza. Je ponúkaný vo verziách 737-700C, -700QC, -700HGW, -700ER a BBJ. Štandardná verzia -700 má pri dvojtriednom usporiadaní kapacitu 126 miest, maximálna kapacita je 149 miest. Priamo mu konkuruje Airbusom A319. Boeing 737-700 má dolet 2 852 km, verzia -700HGW 6 037 km.

737-800 je predĺžená verzia Boeingu 737-700. Vychádza z modelu Boeing 737-400, ktorý v produkcii priamo nahrádza. Pri štandardnom usporiadaní sedadiel ponúka kapacitu 162 pasažierov. Maximálna kapacita je 189 pasažierov. Boeing 737-800 má dolet 5 765 km, verzia -800HGW 5 445 km.

737-900/-900ER je najdlhšou verziou v rade 737. Nakoľko Boeing 737-900 nemal dostatok únikových východov v súlade s predpismi FAA, kapacita tohto modelu bola obmedzená na maximálne 189 miest, aby zodpovedala štandardom FAA. Po ukončení produkcie lietadla Boeing 757 bol tento typ nahradený modelom Boeing 737-900ER s novými únikovými východmi a motormi. Je v ponuke aj ako verzia BBJ3.

737 MAX

Štvrtá generácia bola vyvinutá ako pokračovateľ Novej generácie. Použité sú väčšie, o 10 až 15 % úspornejšie, tichšie a výkonnejšie motory CFM International LEAP, ktoré využíva aj nová generácia Airbusu A320, A320neo. Typ má tiež nový tvar krídel, využíva kompozitné materiály, osadený je nový kokpit a interiér s LED osvetlením. Predáva sa v štyroch verziách: od najkratšej MAX 7, 8, 9 a 10.[13][14]

Táto verzia absolvovala prvý let 29. januára 2016 a prvé lietadlo bolo dodané v roku 2017.[14][15]

Motor CFM56 Boeingu 737-800
Motor CFM LEAP-1B Boeingu 737 MAX 9
Sklenený kokpit Boeingu 737-800

Technické údaje

Boeing 737 Classic

Parameter 737-100 737-200 737-300 737-400 737-500
Dĺžka 28,65 m 30,53 m 33,40 m 36,40 m 31,01 m
Rozpätie 28,35 m 28,88 m
Šírka trupu 3,76 m
Maximálna vzletová hmotnosť 49 940 kg 58 100 kg 61 250 kg 62 820 kg 52 400 kg
Cestovná rýchlosť Mach 0.86
(569 mph, 917 km/h, 495 uzlov)
Mach 0.85
(563 mph, 907 km/h, 489 uzlov)
Dostup 10 700 m 11 228 m 11 300 m
Dolet 3 440 km 4 200 km 4 400 km 5 000 km 5 200 km
Posádka 2
Miesta na sedenie 85 – 100 115 – 130 128 – 148 146 – 188 108 – 133
Prvý let 9. apríl 1967 8. august 1967 24. február 1984 19. február 1988 30. jún 1989
Uvedenie do prevádzky 10. február 1968
Lufthansa
28. apríl 1968
United Airlines
28. november 1984
US Airways
15. september 1988
Piedmont Airlines
28. február 1990
Southwest Airlines
Pohonné jednotky (2x) Pratt & Whitney JT8D CFM International CFM 56-3

Boeing 737 Next Generation

Parameter 737-600 čuračtvo 737-700 737-800 737-900 737-900ER
Dĺžka 31,24 m 33,63 m 39,47 m 42,11 m
Posádka 2
Rozpätie 34,30 m
Šírka trupu 3,76 m
Maximálna vzletová hmotnosť 65 150 kg 69 400 kg 79 010 kg 79 016 kg 83 627 kg
Cestovná rýchlosť Mach 0.80
(529 mph, 852 km/h, 460 uzlov)
Dostup 12 500 m
Dolet 5 970 km 6 370 km 5 765 km 5 925 km 6 045 km
Miesta na sedenie 110 – 133 126 – 149 162 – 189 177 – 189 180 – 215
Prvý let 22. január 1998 9. február 1997 31. júl 1997 3. august 2000 1. september 2006
Uvedenie do prevádzky september 1998
SAS
december 1997
Southwest Airlines
24. apríl 1998
Hapag Lloyd
15. máj 2001
Alaska Airlines
27. apríl 2007
Lion Air
Pohonné jednotky (2x) CFM International CFM 56-7B

Zaujímavosti

  • Za celú históriu absolvovali Boeingy 737 viac než 296 miliónov štartov, odlietali spolu vyše 33 789 letov a odviezli vyše 12 miliárd cestujúcich. Dĺžka všetkých letov je 403-násobok vzdialenosti Slnko - Zem.
  • Najdlhšou linkou, na ktorej lieta Boeing 737 je linka spoločnosti Copa z Panamy do Buenos Aires. Najkratšou linkou je 14 km dlhá trasa medzi ostrovmi Kita Daito a Minami Daito v Japonsku, ktorú prevádzkuje spoločnosť Japan Trans Ocean.

Nehody

  • 3. marca 1991 havaroval Boeing 737 spoločnosti United Airlines počas klesania na pristátie. Počas neho sa Boeing nečakane obrátil na bok a v špirále sa začal rútiť k zemi. Zomrelo 25 osôb. Príčina nehody bola objasnená až v roku 2001 po ďalších dvoch nehodách s rovnakým priebehom. 8. septembra 1994 havaroval Boeing 737 spoločnosti USAir, kde zomrelo 132 osôb a 9. júna 1996 mal rovnaké problémy Boeing 737 spoločnosti Eastwind Airlines. V tomto prípade sa posádke podarilo pristáť. Príčina nehody z roku 1991 a 1994 bola podľa záverečnej správy: za určitých okolností môže samovoľne dôjsť k zablokovaniu ovládania smerovky, k jej nekontrolovaným pohybom alebo dokonca k opačnému fungovaniu. Po výmene kritických častí už k nehode nedošlo. Zdroj: http://technet.idnes.cz/serial-dve-letadla-se-zritila-stremhlav-az-problemy-tretiho-vysvetlily-proc-1wm-/tec_technika.aspx?c=A100614_173059_tec_technika_pka
  • 24. novembra 1992 havaroval Boeing 737-300 spoločnosti China Southern Airlines počas klesania na pristátie. Príčinou bola chyba pilota, zomrelo všetkých 141 osôb na palube.
  • 14.8.2005 havaroval Boeing 737-300 prevádzkovaný cyperskou spoločnosťou Helios Airways. Let ZU522 odštartoval dňa 14.8.2005 krátko po deviatej hodine z Larnaky a mieril do Atén. Odtiaľ mal pokračovať do Prahy. Pri predletovej kontrole si posádka nevšimla, že ovládač pretlakového systému je v polohe "manual". Lietadlo totiž po predchádzajúcom lete prešlo skúškou pretlakového systému. Aby mechanici nemuseli štartovať motory Boeingu, nastavili pretlakový systém na "manuál" a zabudli ho prepnúť späť do polohy "automatic". Lietadlo tak stále stúpalo a tlak vnútri kabíny sa znižoval. Posádka a cestujúci upadli do bezvedomia a lietadlo narazilo do kopcov blízko gréckeho Maratónu. Zahynulo 121 osôb.
  • 22. mája 2010 Boeing 737-800 spoločnosti Air India Express pri pristávaní na letisku Mangalore minul runway, spadol z útesu a začal horieť. Zo 166 ľudí na palube prežilo iba 8. Táto nehoda sa stala treťou najtragickejšou nehodou v Indii.
  • 19. marec 2016, Flydubai let 981, Boeing 737-800 ktorý letel z Dubaja (Spojené arabské emiráty) do Rostova nad Donom (Rusko) havaroval pri pristátí. Zomrelo všetkých 62 osôb na palube, príčinou bola podľa predbežnej správy chyba pilota po dlhom vyčkávaní pre zlé počasie.[16]
  • 29. októbra 2018 sa lietadlo 737 MAX 8 (registrované PK-LQP) letu Lion Air 610 z Jakarty do Pangkal Pinang v Indonézii sa po 13 minútach od vzletu zrútilo do mora so 189 ľudmi na palube: 181 pasažierov (178 dospelých a tri deti) a 8 členov posádky. Všetci zahynuli. Ide o najsmrteľnejšiu leteckú nehodu spomedzi všetkých typov Boeingu 737 a taktiež prvá nehoda Boeingu 737 MAX.
  • 10. marca 2019 sa Boeing 737 MAX 8 (registrovaný ET-AVJ) letu Ethiopian Airlines 302 z Addis Abeba do Nairobi zrútil 6 minút po vzlete. Zomrelo všetkých 157 ľudí na palube (149 pasažierov a 8 členov posádky). V čase nehody malo lietadlo len 4 mesiace.[17] Mnoho leteckých úradov následne nariadilo uzemnenie modelov 737 MAX po celom svete a mnoho leteckých spoločností ich nasledovalo dobrovoľne.
  • 8. januára 2020 sa lietadlo Boeing 737-800 spoločnosti Ukrainian International Airlines Boeing havarovalo len tri minúty po stredajšom vzlete z Teheránu. Spomedzi 168 cestujúcich a deviatich členov posádky nikto neprežil. Ukrajinské lietadlo už bolo v plameňoch, keď spadlo na farmárske pole, čo vyvolalo špekulácie, že bolo zostrelené alebo sa zrazilo s vojenským dronom.
  • 9. januára 2021 stratil stroj Boeing 737-500 smerujúci z Jakarty do Pontianaku (na ostrove Borneo) s číslom letu SJY182 kontakt s leteckým dispečingom krátko po odlete.[18]

Referencie

  1. Boeing . boeing.com, . Dostupné online.
  2. a b Kingsley-Jones, Max. "6,000 and counting for Boeing’s popular little twinjet." Flight International, Reed Business Information, April 22, 2009. Vydané: 22.apríla, 2009.
  3. "The Boeing 737-100/200." Airliners.net, Demand Media, Inc. Vydané: 22.apríla, 2009.
  4. "737 Model Orders and Deliveries data." Boeing, Január 2013. Vydané: 20.februáta, 2013.
  5. a b "Transport News: Boeing Plans Jet." The New York Times, 17.júla, 1964. Dostupné: 26.februára, 2008.
  6. Sharpe and Shaw 2001, s. 13.
  7. a b "German Airline Buys 21 Boeing Short-Range Jets." The Washington Post, February 20, 1965. Dostupné: 26.februára, 2008.
  8. Redding 1997, s. 182.
  9. Sutter 2006, s. 76–78.
  10. Olason, M.L. a Norton, D.A. "Aerodynamická filozofia Boeingu 737", AIAA s. 65-739, prezentované na meetingu AIAA/RAeS/JSASS Aircraft Design and Technology, Los Angeles California, November 1965. Pretlač v AIAA Journal of Aircraft, Vol.3 No.6, November/December 1966, s.524-528.
  11. Shaw 1999, s. 6.
  12. BRADY, Chris. History & Development of the Boeing 737 - NGs . b737.org.uk, . Dostupné online.
  13. Commercial : 737 MAX . Boeing, . Dostupné online.
  14. a b GATES, Dominic. Boeing’s 737 MAX takes wing with new engines, high hopes . Seattle Times, 2016-01-29, . Dostupné online.
  15. . Boeing, cit. 2019-03-11. Dostupné online.
  16. Crash: Flydubai B738 at Rostov on Don on Mar 19th 2016, lost height on go around after stabilizer moved nose down following holding for 2 hours online. The Aviation Herald, 2016-03-19, rev. 2016-04-20, cit. 2016-07-16. Dostupné online.
  17. Ethiopian Airlines flight ET302 crashes en route to Kenya, killing 157 online. The National, cit. 2019-03-16. Dostupné online. (po anglicky)
  18. TASR. Indonézske lietadlo so 62 ľuďmi zmizlo z radarov, zrejme sa zrútilo do mora. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2021-01-09. Dostupné online cit. 2021-01-17. ISSN 1335-4418.

Iné projektyupraviť | upraviť zdroj

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Boeing 737

Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Boeing 737

Ázia
Úradný jazyk
Ústava Spojených štátov
Ústavodarné zhromaždenie USA
Útes
Útoky z 11. septembra 2001
Útok na Pearl Harbor
Čína
Čínska republika (1912 – 1949)
Časové pásmo
Červená pevnosť (Dillí)
Česko
Články Konfederácie
Šiitizmus
Španielčina
Španieli
Špeciálne:Hľadanie
Špeciálne:MojaDiskusia
Špeciálne:MojePríspevky
Špeciálne:Náhodná
Špeciálne:PoslednéÚpravy
Štátny prevrat
Štát (Spojené štáty)
Švajčiarsko
Železničná nehoda pri Chua-lien
Ангилал:2021 оны хөгжим
Категория:2021 год в музыке
Катэгорыя:2021 год у музыцы
קטגוריה:2021 במוזיקה
تصنيف:2021 في موسيقى
’Ndrangheta
분류:2021년 음악
.edu
.gov
.mil
.us
1. apríl
1. február
1. jún
1. január
1. marec
10. február
10. jún
10. január
10. roky 21. storočia
11. apríl
11. júl
11. jún
11. január
11. máj
12. február
12. január
13. február
13. január
14. február
14. jún
14. január
15. február
15. január
15. storočie
1565
16. apríl
16. január
16. storočie
1609
1619
17. apríl
17. storočie
1773
1775
1776
1787
1789
1791
18. február
18. január
18. máj
1812
1815
1861
19. apríl
19. február
19. január
19. marec
1917
1920
1929
1941
1991
2. apríl
2. február
2. jún
20. január
20. roky 20. storočia
20. roky 21. storočia
20. storočie
2008
2014
2016
2016 na Slovensku
2017
2017 na Slovensku
2018
2018 na Slovensku
2019
2019 na Slovensku
2020
2020 na Slovensku
2021
2021 na Slovensku
2022
2022 na Slovensku
2023
2024
2025
2026
21. február
21. január
21. máj
21. marec
21. storočie
22. február
22. máj
22. marec
22. storočie
23. apríl
23. február
23. máj
24. január
26. jún
26. január
27. január
29. apríl
29. marec
3. máj
30. apríl
30. marec
30. roky 21. storočia
31. december
31. január
4. júl
4. január
5. január
5. marec
6. jún
6. január
6. marec
60. roky 20. storočia
7. apríl
7. marec
70. roky 18. storočia
70. roky 19. storočia
8. marec
9. apríl
9. január
90. roky 19. storočia
90. roky 20. storočia
Abraham Lincoln
Afrika
Afroameričan
Ajatolláh
Aleuty
Alexander Hamilton
Alexej Anatolievič Navaľnyj
Aljaška
Američania (USA)
Americká občianska vojna
Americká Samoa
Americká vojna za nezávislosť
Americké Panenské ostrovy
Americký dolár
Angličania
Angličtina
Apalačské vrchy
Apoštolská konštitúcia
Archaikum
Atlanta
Atlantický oceán
Atol Palmyra
Bahamy
Bahrajn
Bajkonur
Bavlna
Beringia
Beringov prieliv
Bezpilotné lietadlo
Bielorusko
Biely dom
Blízky východ
Boeing 737
Bostonské pitie čaju
Botswana
Britsko-americká vojna
Catégorie:2021 en musique
Categoría:Música en 2021
Categoria:2021 na música
Categoria:Música del 2021
Categoria:Musica nel 2021
Categorie:2021 în muzică
Categorie:Muziek in 2021
COVID-19
Dánsko
December
Dejiny Spojených štátov
Deklarácia nezávislosti Spojených štátov
Demisia
Demokratická strana (USA)
Demonym
Denali
Desaťročie
Diamant
Dohoda (prvá svetová vojna)
Dolina smrti
Donald Trump
Dragon 2
Druhá svetová vojna
Druhá vojna v Perzskom zálive
Dvorec dľa Putina. Istorija samoj boľšoj vziatki
Ebolavirus
Eduard Heger
Egypt
Elefsina
Encyklopédia
Eskimáci
Estónsko
Eurázia
Európa
Európania
Európska centrálna banka
Európske hlavné mesto kultúry
Eurovision Song Contest 2021
Exil
Federácia
Florida
Floridský prieliv
Fort Worth
Francúzi
Francúzska a indiánska vojna
Franklin Delano Roosevelt
František (pápež)
Geografia USA
George Washington
Georgia (štát USA)
Giuseppe Conte
Grécko
GRBAlpha
Gregoriánsky kalendár
Guam
Guinea (štát)
Hamás
Havajčina
Havaj (štát USA)
Holandsko
Hornina
Hrubý domáci produkt
Hudsonov záliv
Hustota obyvateľstva
Igor Matovič
Index ľudského rozvoja
Indiáni
Ingenuity
Internet
Irán
Irak
ISO 3166-1
Izrael
Jávske more
Jüri Ratas
Jakarta
Japonské cisárstvo (1868 – 1945)
Japonsko
Joe Biden
Juhoamerická platňa
Juh (USA)
Julian Assange
Kódex kánonického práva
Kórejská republika
Kórejská vojna
K2 (vrch)
Kalábria
Kalendárny rok
Kalifornia
Kamala Harrisová
Kanada
Kanadský štít
Kapitol (sídlo kongresu)
Karibik
Katalánsko
Katar (štát)
Kategooria:2021. aasta muusikas
Kategori:Musikk i 2021
Kategori:Musik i 2021
Kategoria:2021eko musika
Kategoria:2021 w muzyce
Kategorie:2021 v hudbě
Kategorie:Musek 2021
Kategorie:Musik 2021
Kategorija:2021. gads mūzikā
Kategorija:2021 muzikoje
Kategorio:Muziko en 2021
Kateqoriya:2021-ci ildə musiqi
Katolícka cirkev (latinská cirkev a východné katolícke cirkvi)
Kauza zmenky TV Markíza
Kazaň
Kazachstan
Kennedyho vesmírne stredisko
Kim Čong-un
Kirgizsko
Košice
Komunizmus
Konžská demokratická republika
Konfederované štáty americké
Kongres Spojených štátov
Kongres USA
Kontajnerová loď
Kordillery
Kozmická stanica
Kozmická stanica Tchien-kung
Kozmodróm
Kremeľ
Kresťanskodemokratická únia Nemecka
Kubánska revolúcia
Kuba
Kultúra (spoločenské vedy)
Líbya
Lag ba-omer
Latinčina
Latinská cirkev
Letný čas
Liberalizmus
Lietadlo
Listina práv (USA)
Litva
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lotyšsko
Louisiana (francúzska kolónia)
Luokka:Vuoden 2021 musiikki
Lyžovanie
Mafia
Majstrovstvá Európy vo futbale 2020
Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2021
Marian Kočner
Mario Draghi
Mars
Mars 2020
Matteo Renzi
Medveďovité
Medzinárodná hokejová federácia
Medzinárodná poznávacia značka
Medzinárodná vesmírna stanica
Metrov nad morom
Metro (podzemná železnica)
Mexický záliv
Mexiko
Mexiko (mesto)
Michail Sergejevič Gorbačov
Midwest (USA)
Minimálna mzda
Mississippi (rieka)
Mjanmarsko
Mongolsko
Motu proprio
Národný park Virunga
Nízka obežná dráha Zeme
Naí Dillí
Nacistické Nemecko
Najvyšší súd Slovenskej republiky
Najvyšší súd Spojených štátov
Nemecké cisárstvo (1871 – 1918)
Nemecko
New York (mesto)
Ngozi Okonjová-Iwealová
Nicolas Sarkozy
Nigéria
Niger
Northeast (USA)
Nový údel
Nový Sad
Novičok
Ohňová zem (súostrovie)
Október
Organizácia Spojených národov
Ostrov
Otrokárstvo (využívanie otrokov)
Pápež
Pacifická platňa
Pak Kun-hje
Pandémia ochorenia COVID-19 na Slovensku
Pavol Rusko
Peňažná jednotka
Perseverance (rover)
Petra Vlhová
Philadelphia
Platňová tektonika
Pobrežné vrchy
Podkarpatská Rus
Pomoc:Úvod
Pomoc:Obsah
Portoriko
Portugalsko
Predseda vlády Slovenskej republiky
Premenená hornina
Preteky v zbrojení
Prezidentská republika
Prezidentské voľby v Bielorusku v roku 2020
Prezident Slovenskej republiky
Prezident Spojených štátov
Prvá svetová vojna
Rímska číslica
Raúl Castro
Rada Európskej únie
Raman Dzmitryjevič Pratasevič
Republikánstvo
Riga
Ronald Reagan
Rotterdam
Rozpad Sovietskeho zväzu
Rusko
Samojčina
SaS
Saudská Arábia
Senát USA
Severná Amerika
Severná Kórea
Severné Mariány
Severný ľadový oceán
Severoamerická platňa
Sierra Nevada (USA)
Skalnaté vrchy
Slovensko
Slovník slovenského jazyka (Peciar)
Sme rodina
Snemovňa reprezentantov Spojených štátov
Sociálne poistenie
Sojuz-2 (nosná raketa)
Sopka
Soufrière (Svätý Vincent a Grenadíny)
Southwest (USA)
Sovietsky zväz
SpaceX Crew-2
Spojené štáty
Spojené štáty (rozlišovacia stránka)
Spojené štáty americké
Spojené arabské emiráty
Spojené kráľovstvo
Sputnik V
Storočie
Studená vojna
Subdukcia
Suezský prieplav
Superveľmoc
Svetová obchodná organizácia
Svetový čas
Svetový pohár v alpskom lyžovaní 2020/2021
Sviatlana Heorhijevna Cichanovská
Taiwan
Taliansko
Tchien-wen-1
Temešvár
The Star-Spangled Banner
Thomas Jefferson
Tichý oceán
Torpédoborec
Tretia vojna v Perzskom zálive
Trinásť kolónií
Ukrajina
USA
USA (rozlišovacia stránka)
Veľká hospodárska kríza (30. roky 20. storočia)
Veľká panva
Veľké prérie
Versaillský mier (1783)
Vesmírne preteky
Viceprezident
Viceprezident Spojených štátov
Vietnamská vojna
Vláda Slovenskej republiky od 1. apríla 2021
Vláda Slovenskej republiky od 21. marca 2020 do 1. apríla 2021#Koaličná kríza
Vlajka Spojených štátov
Vojna v Afganistane (2001 – súčasnosť)
Vyvretá hornina
Washington, D. C.
Wen-čchang (kozmodróm)
WikiLeaks
Wikipédia
Wikipédia:Kaviareň
Wikipédia:Portál komunity
YouTube
Západná Európa
Zablokovanie Suezského prieplavu
Zatmenie Slnka
ZA ĽUDÍ
Zem
Zemepisné súradnice
Zima
Zlato
Znak Spojených štátov
Zoznam štátnych hymien
Zoznam štátov podľa štátneho zriadenia
Zoznam štátov podľa HDI
Zoznam štátov podľa HDP
Zoznam štátov podľa HDP na hlavu v parite kúpnej sily
Zoznam štátov podľa hustoty obyvateľstva
Zoznam štátov podľa počtu obyvateľov
Zoznam štátov podľa rozlohy
Zoznam hlavných miest
Zoznam internetových domén najvyššej úrovne
Zoznam národných mott
Zoznam prezidentov Spojených štátov
Zoznam smerových telefónnych čísiel štátov
Zuzana Čaputová




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk