A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Boeing E-3 Sentry | |
Boeing E-3 Sentry patriaci United States Air force | |
Typ | Lietadlo včasnej výstrahy a riadenia |
---|---|
Výrobca | Boeing Defense, Space & Security Westinghouse Electric (radar) |
Prvý let | EC-137D: 9. február 1972 E-3: 25. máj 1976[1] |
Zavedený | Marec 1977 |
Hlavný používateľ | United States Air Force Royal Air Force Al-Quwwat al-Jawwiyya al-Sa’udiyya NATO |
Výroba | 1977-1992 |
Vyrobených | 68 |
Cena za kus | 270 miliónov amerických dolárov (FY1998 konštantné náklady)[2] |
Boeing E-3 Sentry je lietadlo včasnej výstrahy (AWACS) vyvinuté spoločnosťou Boeing, ktorá je hlavným dodávateľom. Je derivátom Boeingu 707, pričom poskytuje stály dohľad za každého počasia, velenie, kontrolu a komunikácie a je používaný v United States Air Force (USAF), NATO, Royal Air Force (RAF), Armée de l'Air (ARA) a Al-Quwwat al-Jawwiyya al-Sa’udiyya. E-3 je významný charakteristickým rotujúcim radarom nad trupom lietadla. Jeho výroba bola ukončená v roku 1992 po 68 vyrobených kusoch.
Varianty
- EC-137D
- Dva prototypy lietadiel AWACS s motormi JT3D, jeden vybavený radarom Westinghouse Electric a druhý s radarom Hughes Aircraft Company. Oba upravené na štandard E-3A s motormi TF33.
- E-3A
- Produkčné lietadlo s motormi TF33 a radarom AN/APY-1, vyrobených 24 pre USAF, ktoré boli neskôr upravené na štandard E-3B, celkovo objednaných 34, ale posledných 9 dokončených ako E-3C.[4] Jedno ďalšie lietadlo vlastní Boeing na testovacie účely,[4] 18 vyrobených pre NATO s motormi TF33 a 5 pre Saudskú Arábiu s motormi CFM56.[4]
- KE-3A
- Tieto nie sú lietadlá typu AWACS, ale motormi CFM56 poháňané tankery na základe dizajnu E-3. Osem bolo predaných Saudskej Arábii.[4]
- E-3B
- E-3A so zlepšeniami, 24 prerobených.[4]
- E-3C
- Produkčné lietadlo s radarom AN/APY-2, ďalšími elektronickými konzolami s úpravami systému, desať vyrobených.[5]
- JE-3C
- Jedno lietadlo E-3A používané Boeingom na testy neskôr upravené na štandard E-3C.[4]
- E-3D
- Produkčné lietadlo pre Royal Air Force so štandardom E-3C s motormi CFM56 a britskými úpravami označený ako Sentry AEW.1, vyrobených sedem kusov.[4]
- E-3F
- Produkčné lietadlo pre Armée de l’Air so štandardom E-3C s motormi CFM56 a francúzskymi úpravami, vyrobené štyri kusy.[4]
- E-3G
- USAF Block 40/45 modifikácia.[5]
Užívatelia
- NATO
- Základňa Geilenkirchen v Nemecku, kúpila 18 lietadiel E-3 AWACS – jedno bolo zničené v Grécku. Všetky z týchto lietadiel sú oficiálne registrované ako lietadlá Luxemburgu, člena NATO so žiadnou ďalšou vzdušnou silou.[3] Sú zodpovedné za monitorovanie vzdušného priestoru pre operácie NATO po celom svete.
- Squadron 1
- Squadron 2
- Squadron 3
- Training wing
- Francúzsko
- Armée de l'Air kúpilo štyri lietadlá E-3F podobné britskému E-3D.
- Všetky lietadlá patria do letky Escadron de Détection et de Commandement Aéroporté (ECDA, Air detection and command squadron) a ich základňou je Base Aérienne 702 Capitaine Georges Madon.[3]
- Saudská Arábia
- Kráľovské saudské vzdušné sily kúpili päť lietadiel E-3A a osem leteckých tankerov KE-3A v roku 1983.[3]
- No. 18 Squadron
- Spojené kráľovstvo
- Royal Air Force kúpilo sedem lietadiel E-3D od októbra 1987. Lietadlá nesú názov Sentry AEW.1.[3]
- No. 8 Squadron
- No. 23 Squadron – (zrušený v roku 2009)
- No. 54 Squadron
- USA
- United States Air Force vlastní v súčasnosti 32 lietadiel E-3.
- 552d Air Control Wing má lietadlá 27 E-3 v Tinker Air Force Base v Oklahome[6]
- 3d Wing, Elmendorf AFB, Alaska
- 18th Wing, Kadena AB, Japan
Špecifikácie (USAF/NATO)
Technické údaje pochádzajú z Globalsecurity.org.[7]
Technické údaje
- Posádka: Letecká posádka: 4
Misijná posádka: 13-19 - Užitočný náklad: 37 648 kg (náklad), 90 719 kg (palivo)
- Rozpätie krídel: 44,42 m
- Dĺžka: 46,61 m
- Výška: 12,60 m
- Nosná plocha: 283,4 m²
- Prázdna hmotnosť: 73 480 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 157 397 kg
- Pohonná jednotka: 4 × turboventilátorový motor Pratt and Whitney TF33-PW-100A, každý s ťahom 93 kN
Výkony
Referencie
- ↑ Eden et al 2004, p. 94.
- ↑ Factsheet : E-3 SENTRY (AWACS) : E-3 SENTRY (AWACS) . US Air Force, Máj 2006, . Dostupné online. Archivované 2013-08-01 z originálu.
- ↑ a b c d e Wilson, S., 1998, Boeing 707, Douglas DC-8, and Vickers VC-10. Fyshwick, Australia: Aerospace Publications. ISBN 1-875671-36-6.
- ↑ a b c d e f g h Pither 1998, pp. 40–42
- ↑ a b E-3 Sentry (AWACS) Variants . Globalsecurity.org, . Dostupné online.
- ↑ "Picture of the Boeing E-3B Sentry (707-300) aircraft". Airliners.net Retrieved 21 August 2011.
- ↑ E-3 Sentry (AWACS): Specifications . Globalsecurity.org, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Boeing E-3 Sentry
Externé odkazy
- Royal Air Force E-3 Sentry informácie
- Webstránka NATO AWACS-Spotter Geilenkirchen
- Webstránka Airborne Early Warning Association
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Boeing E-3 Sentry na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk