A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
RC-135 Rivet Joint | |
RC-135 počas letu nad Juhovýchodnou Áziou sa pripravuje na tankovanie z KC-135T/R | |
Typ | prieskumné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Boeing L3 Technologies |
Zavedený | 1961 |
Hlavný používateľ | United States Air Force Royal Air Force |
Vyrobených | 32 |
RC-135 Rivet Joint je americké prieskumné lietadlo, ktoré bolo vyvinuté v Boeingu, ale modifikované technológiami viacerých spoločností vrátane General Dynamics, Lockheed, LTV, E-Systems a L3 Technologies.
Vznik a vývoj
Keď firma Boeing začala v roku 1954 testovať prototyp modelu 367-80 „Dash 80“, dúfala, že letecké spoločnosti budú mať o lietadlo enormný záujem. Pri konštrukcii lietadla sa využilo množstvo skúseností nadobudnutých pri vývoji prúdových bombardérov B-47 a B-52. So zdvihnutým krídlom a pohonom štyroch prúdových motorov predstavoval Dash 80 najmodernejšie dostupné komerčné dopravné lietadlo.
Paradoxne však o lietadlo neprejavili záujem komerčné letecké spoločnosti, ale americké vzdušné sily, ktoré si uvedomili, že na podporu svojich prúdových bombardérov budú potrebovať prúdové tankovacie lietadlo. Preto si v septembri 1955 objednali u Boeingu svoj prvý prúdový tanker. Ten vznikol práve na báze lietadla Dash 80, v ktorom bol pridaný tankovací systém s výsuvným ramenom. Tento stroj, známy ako KC-135A Stratotanker, vstúpil do služby 28. júna 1957 a Boeing pokračoval vo vývoji tejto vojenskej línie pod označením Model 717. Boeing vyrobil celkovo 732 rôznych verzií lietadiel KC-135. Mnohé z nich sa nakoniec dočkali aj modernizácie pohonného systému, keď získali moderné prúdové motory CFM56 (v armáde označované ako F108). Tieto stroje niesli pomenovanie KC-135R. Na základe týchto lietadiel vyvinul Boeing aj dopravnú verziu C-135, veliteľské lietadlá EC-135 a nakoniec aj stroje určené na zhromažďovanie spravodajských informácií RC-135.
Prvý variant RC-135 bol objednaný v roku 1962. Táto prieskumná verzia, vybavená fotografickým zariadením, niesla označenie RC-135A a bola zavedená v polovici 60. rokov 20. storočia. Treba však povedať, že nešlo o úplne prvé verzie RC-135 využívané americkým letectvom. Skutočne prvým variantom bola RC-135S, ktorá začala vykonávať prieskumné misie v roku 1961 a v roku 1962 ju nasledovala RC-135D.
Po ukončení výroby fotografickej verzie RC-135A sa začal vyrábať variant RC-135B, ktorý slúžil na elektronický prieskum.
V roku 1972 sa začalo s konverziou troch tankerov KC-135A na prieskumné RC-135D Office Boy / Rivet Brass. Všetky nasledujúce varianty RC-135 vznikli konverziou transportných C-135, tankovacích KC-135 alebo prvotných verzií "RC".
Verzia RC-135C Big Team bola vybavená automatickým lokalizačným systémom AEELS (automated electronic intelligence emitter locating system), anténou a kamerou, ktoré sa nachádzali v zadnej časti trupu.
RC-135T Rivet Dandy bola modifikovaná KC-135T, ktorá bola vybavená systémom SIGINT (signal inteligence).
Verzia RC-135E Rivet Amber bola určená na monitorovanie skúšok sovietskych balistických rakiet. Jediné lietadlo tohto typu havarovalo 5. júna 1969 počas preletu zo Shemya do Eielsonu.
RC-135S Rivet Ball má predĺžený nosný radóm, v ktorom je anténa na prijímanie signálov v pásme S.
RC-135S Cobra Ball vylepšená verzia Rivet Ballu, ktorá je vybavená elektrooptickými senzormi na monitorovanie letov balistických rakiet dlhého dosahu.
RC-135U Combat Sent určený na zber dát typu ELINT (electronic inteligence), ktoré sa následne využívajú pri výrobe pokročilých radarových výstražných prijímačov, rušičiek, návnad, protiradiačných rakiet a výcvikových simulátorov.[1]
V júni 2011 ukončilo Royal Air Force 37-ročnú prevádzku typu Nimrod R1, určeného na signálne spravodajstvo. Plány na výmenu týchto lietadiel prebiehali v rámci projektu známeho ako Airseeker. Počítalo sa s nadobudnutím troch lietadiel RC-135W, ktoré mali vzniknúť prestavbou drakov lietadiel KC-135R. Všetky tri stroje získalo RAF v priebehu rokov 2013 až 2017.[2]
Používatelia
Špecifikácia (RC-135V/W)
Technické údaje
- Posádka: 2 piloti + 2 navigátori + 21 - 27 členov posádky (v závislosti od misie)
- Dĺžka: 41,1 m
- Rozpätie: 39,9 m
- Výška: 12,8 m
- Nosná plocha: 226 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 78 743 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 133 633 kg
- Pohonná jednotka: 4× prúdový motor CFM International F-108-CF-201 s ťahom 98 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 933 km/h
- Dostup: 15 240 m
- Dolet: 6 500 km[3]
Pozri aj
Referencie
- ↑ ABOUT THE RC-135W RIVET JOINT . raf.mod.uk. Dostupné online.
- ↑ Boeing RC-135 Reconnaissance Aircraft . raf.mod.uk. Dostupné online.
- ↑ RC-135V/W Rivet Joint . af.mil. Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk