A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Diaľnica M3 | |
---|---|
Základné údaje | |
Správca | Állami Autópálya Kezelő Zrt. (štát) |
Výstavba | 1975-2015 |
Celková dĺžka | 307 km |
v prevádzke | 267 km |
vo výstavbe | 12 km |
v pláne | 22 km |
Štát | Maďarsko |
Župa | Budapešť Peštianska |
Rozšírenia | 3+3: 5,6 km |
Výjazdy | 25 (v prevádzke) |
Križovatky | 4 (v prevádzke) |
Pohľad z nadjazdu na odpočívadle Kisbag | |
Objekty na trase | |
|
Diaľnica M3 (maď. Autópálya M3, M3-as autópálya) je 307 kilometrov dlhá diaľnica v Maďarsku, ktorá spája Budapešť s mestami Hatvan, Jáger a Nyíregyháza. Po svojom dokončení bude pokračovať ďalej na severovýchod cez mesto Vásárosnamény na ukrajinské hranice pri Berehove.
Na úseku od Budapešti po križovatku s diaľnicou M30 je diaľnica M3 vedená v koridore európskej cesty 71. Medzi križovatkou s M30 a M35 po M3 vedie E79 a pri Nyíregyháze krátko aj E753.
V januári 2013 bolo z celej plánovanej dĺžky 307 kilometrov v prevádzke 267 po mesto Vaja. Vo výstavbe je ešte úsek po Vásárosnamény, vrátane obchvatu tohto mesta a zostáva dobudovať úsek po ukrajinskú štátnu hranicu, ktorý bude vzhľadom na nízku intenzitu dopravy vybudovaný len v polovičnom profile, v parametroch rýchlostnej cesty (autóút).
Samotná diaľnica sa v Budapešti začína aj v jej severovýchodných predmestiach. Staničenie a číslovanie výjazdov sa však symbolicky začína na tzv. nultom kilometrovníku na Clark Ádám tér na pravom brehu Dunaja, hoci tam diaľnica nesiaha.
História
Výstavba diaľnice M3 sa začala v polovici 70. rokov na úseku Budapešť-Gödöllő. Tento 27 km dlhý úsek otvorili 16. októbra 1978. Ďalej nasledovali úpravy a rozšírenia budapeštianských komunikácií. 1. januára 1980 bola diaľnica rozšírená o úsek Gödöllő-Hatvan a v roku 1983 až po mesto Gyöngyös.
Výstavba ďalej pokračovala až po páde socializmu a to pomocou súkromného kapitálu. 1. septembra 1998 bolo otvorených 44 kilometrov diaľnice medzi mestami Gyöngyös a Füzesabony. V roku 2002 bolo odovzdaných ďalších 60 km po obec Poglár a vo výstavbe bolo ďalších 60 kilometrov. V roku 2004 bol čiastočne sprejazdnený obchvat mesta Görbeháza s napojením na diaľnicu M35. Obchvat dobudovali a otvorili spoločne s úsekom po mesto Nyíregyháza až 31. augusta 2007.
V súčasnosti je vo výstavbe úsek Vaja-Vásárosnamény. Zvyšok diaľnice M3 bude vybudovaný do roku 2015 a len v polovičnom profile, keďže tu kvôli nízkej hustote dopravy plný profil nie je potrebný.
Hlavné križovatky
Galéria
-
Výjazd z diaľnice M3
-
Pohľad z nadjazdu na odpočívadle Kisbag
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Diaľnica M3 (Maďarsko)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk