Diaľnica M1 (Maďarsko) - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Diaľnica M1 (Maďarsko)
 ...
1
1

Diaľnica M1
Trasa M1
Trasa M1
Základné údaje
Správca Állami Autópálya Kezelő Zrt.
(štát) 
Výstavba 1964-1996 
Celková dĺžka 172 km 
v prevádzke 172 km
Štát Maďarsko Maďarsko
Župa Budapešť, Peštianska župa
Stoličnobelehradská župa
Komárňansko-ostrihomská
župa

Rábsko-mošonsko-šopronská
župa
 
Rozšírenia 3+3: 7 km 
Výjazdy 26 (v prevádzke) 
Križovatky 4 (v prevádzke) 
M0 pri obci Kisigmánd
M0 pri obci Kisigmánd
M0 pri obci Kisigmánd 
Objekty na trase

Diaľnica M1 (maď. Autópálya M1, M1-es autópálya) je 172 kilometrov dlhá diaľnica v Maďarsku, ktorá začína v hlavnom meste Budapešť a pokračuje západným smerom cez mestá Tatabánya a Győr až na rakúsku štátnu hranicu pri obci Hegyeshalom. Po celej dĺžke diaľnice je vedená európska cesta 60 a na úseku Budapešť-Levél (medzi križovatkami s M0 a M15) aj E65 a E75.

Diaľnica M1 patrí medzi najstaršie v krajine - jej výstavba sa začala v roku 1964. Po vyše tridsiatich rokoch, v roku 1996, bol dokončený posledný chýbajúci úsek pri pohraničnej obci Hegyeshalom. Úsek medzi Győrom a rakúskou hranicou, ktorý bol postavený v prvej polovici 90. rokov bol prvým, ktorý bol financovaný pomocou súkromného kapitálu.

Význam diaľnice výrazne vzrástol po páde železnej opony a v súčasnosti patrí medzi najvyťaženejšie v krajine. Priemerná denná hustota dopravy na M1 sa pri Budapešti pohybuje okolo 100 tisíc vozidiel, pri Győre je to približne 30 tisíc vozidiel[1][2].

História

Výstavba diaľnice M1 začala v roku 1964 pri budapeštianskom predmestí Törökbálint. Išlo o 12 km dlhý úsek, ktorý je spoločný pre diaľnice M1 a M7. V polovičnom profile ho sprejazdnili v roku 1977 a úplne bol dokončený o rok neskôr.

Ešte v roku 1975 bol otvorený úsek medzi Tatabányou a obcou Kisbér v polovičnom profile a v roku 1977 bol tento úsek predĺžený až po Győr. V roku 1979 bol v polovičnom profile sprejazdnený štvorkilometrový úsek medzi križovatkami s M7 a M0. Dobudovaný bol až o dva roky.

V roku 1982 otvorili úsek medzi obcou Bicske a mestom Tatabánya. Medzitým sa začal budovať úsek Budapešť-Tatabánya a takisto aj druhý profil už skôr otvoreného úseku Tatabánya-Győr. Výstavba prebiehala počas celých 80. rokov, avšak kopletne dobudovať diaľnicu medzi hlavným mestom a Győrom sa podarilo až po páde socializmu v roku 1990.

Po zmene režimu však tempo výstavby upadlo, najmä kvôli finančným ťažkostiam spôsobeným prechodom z príkazovej na trhovú ekonomiku. Začal sa teda hľadať vhodný súkromný investor, ktorý by dobudoval diaľnicu až na rakúske hranice. 13. apríla 1993 bola podpísaná zmluva medzi štátom a súkromným investorom, ktorý založil spoločnosť Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (ELMKA). Táto spoločnosť sa zaviazala postaviť 65 kilometrov diaľnice a získala právo prevádzkovať tento úsek po dobu 35 rokov. V roku 1995 bol dokončený obchvat mesta Győr (24 km) a o rok neskôr aj zvyšok cesty po Hegyeshalom.

Spoločnosť začala prevádzkovať túto časť diaľnice, avšak odozva zo strany tlače a verejnosti bola negatívna, najmä kvôli neprimerane vysokému mýtu. Maďarský automotoklub v roku 1998 zažaloval spoločnosť ELMKA za neprimerané poplatky a tento súd sa mu podarilo vyhrať. ELMKA však aj napriek rozhodnutiu súdu poplatky neznížila[3][4].

Vyhrotená situácia prinútila vtedajšiu vládu odkúpiť späť koncesionárske právo od spoločnosti ELMKA a znížiť tým poplatky za diaľnicu[5]. Spoločnoť ELMKA následne ukončila svoju činnosť a v roku 2001 zanikla[6].

Štátna spoločnosť Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. v roku 2010 vyhlásila verejné obstarávanie na rozšírenie diaľnice M1 na tri jazdné pruhy v oboch smeroch na úseku medzi križovatkou s M7 (12. km) a výjazdom do mesta Tata (67. km)[7].

Hlavné križovatky

Dôležité diaľničné križovatky na diaľnici M1
(12) Budaörs v prevádzke
(16) Törökbálint v prevádzke
(107) Győr-Iparterület v prevádzke
(129) Győr-nyugat v pláne
(162) Mosonmagyaróvár-dél v pláne
(166) Levél v prevádzke

Galéria

Iné projekty

Referencie

  1. Bezpečnosť na diaľniciach . autopalya.hu, 2007-11-15, . Dostupné online. (maďarsky)
  2. Charakteristika Rábsko-mošonsko-šopronskej župy . www.euroregio.sk, . Dostupné online. (maďarsky)[nefunkčný odkaz
  3. "Neviem, či to máme oslavovať, či nie" . Autó2 Magazin, 1999-08-21, . Dostupné online. Archivované 2008-06-11 z originálu. (maďarsky)
  4. Čakanie vlády . FigyelőNet, 2008. Dostupné online. (maďarsky)
  5. Deväť forintov za kilometer na celej dĺžke M1 . .hu, 1999-04-16, . Dostupné online. Archivované 2008-06-08 z originálu. (maďarsky)
  6. Anomálie mýta na M1 a M3 . www.vezess.hu, 2001-07-24, . Dostupné online. (maďarsky)
  7. Rozšírenie M1 . www.vg.hu, 2010-07-27, . Dostupné online. Archivované 2015-06-01 z originálu. (maďarsky)
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Diaľnica_M1_(Maďarsko)





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk