A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Vila Mystérií (tal. Villa dei Misteri) je názov obytnej stavby v antických Pompejach. Vďaka svojím maľbám, zaraďovaným do II. a čiastočne do III. výtvarného štýlu, je jednou z najvýznamnejších pamiatok antiky.
Vila je situovaná severozápadne od mestských hradieb. Prístup k nej je po prejdení Herculanskej brány a Ulicou pohrebísk (Via dei Sepolcri).
Pôvod stavby
Najstaršie obdobie vily spadá do raného druhého storočia pred Kr. V tomto čase mala vzhľad skôr klasického mestského domu pravidelného tvaru. Okolo roku 80 pred Kr. prebehla modernizácia celej stavby. Budova bola rozšírená a žískala ďalšie poschodie čím dosiahla vzhľad prepychovej predmestskej vily. Toto obdobie prinieslo vznik mimoriadnych fresiek vrátane svetoznámeho cyklu zobrazujúceho prísne tajné obrady, tzv. dionýzske mystériá.
Po zemetrasení v roku 62 po Kr. stratilo obydlie elegantný vzhľad patricijskej vily a majiteľ sa ho rozhodol predať. Novému vlastníkovi zrejme neveľmi záležalo na zachovaní pôvodného dojmu. Z vily sa postupne stal vinohradnícky dom a neskoršej premene, ktorá by spôsobila zánik niekdajšieho honosného obydlia a zničeniu nádhernej výzdoby, zabránil výbuch Vezuvu v roku 79 po Kr.
Popis stavby
Do domu s približne symetrickým pôdorysom sa vstupovalo z východnej strany. Vchádzalo sa širokým vestibulom rozdeleným na dve časti. Na rozdiel od klasických mestských víl za vestibulom nasledoval peristyl a až potom átrium s impluviom.
Celá vila bola obklopená viacerými stĺporadiami rôzneho stavebného štýlu.
Všetky maľby v dome patria do II. výtvarného štýlu, okrem tzv. tablina, miestnosti, v ktorej majiteľ prijímal hostí. V tejto miestnosti rozkošné miniatúry na čiernom podklade s egyptskými motívmi patria do III. výtvarného štýlu.
Dom obsahoval množstvo miestností rôzneho určenia. Zaujímavou miestnosťou z hľadiska ornamentálnej výzdoby bola odpočiváreň s dvoma ležadlami, tzv. biclinium, ktorá sa vyznačovala neobvyklou dekoratívnou výzdobou v II. štýle. K maľbám znázorňujúcim stavby v jedinej zbiehavej perspektíve sa pridávajú malé figurálne maľby, z ktorých zaujme napr. maľba tancujúceho satyra na južnej stene.
Jednou z najatraktívnejších miestností celej vily bola veľká apsidová exedra, ktorá viedla na západ a vďaka trom veľkým oknám v polkruhovom múre poskytovala neopakovateľný výhľad.
Jednoznačne najzaujímavejšou a najcennejšou miestnosťou celej vily je veľký prijímací salón, podľa ktorého bola celá stavba pomenovaná. Sieň mystérií má východo-západnú orientáciu, veľký vchod na západnej a okno na východnej stene. Podlahu pokrýva koberec z mramorových dlaždíc. Celú západnú, severnú a časť východnej steny k oknu zaberajú preslávené fresky. Neznámy miestny umelec na maľbách, rozdelených na deväť sekcií, zobrazil priebeh zvláštneho a prísne utajovaného rituálu, tzv. dionýzskych mystérií. Vlys vysoký tri a široký sedemnásť metrov tvorí rad veľkých obrazov, zaraďovaných do II. výtvarného štýlu, ktoré sa interpretujú ako sled činností spätých s týmto obradom. Predstavujú iniciáciu mladej ženy k dionýzskym tajomstvám, rozšíreným v Kampánii a Etrúrii. Divák je pri pohľade na fresky vtiahnutý do fantastického divadelného predstavenia, prezentovaného dvadsiatimi deviatimi hercami na nepretržitej, slávnostnej a mlčanlivej scéne, plnej hlbokej tajomnosti. Všetky postavy sú zachytené tak verne, že sa považujú za portréty skutočne existujúcich osôb.
Vzhľadom k utajovaniu obradov nie všetci odborníci sa zhodujú na poradí výjavov a na ich význame. Podľa všeobecnej prijímanej interpretácie, sled výjavov začínajúci sekvenciou na západnej stene je takýto:
Vila Mystérií patrí k najlepšie zachovaným monumentálnym celkom Pompejí. Zo sopečnej pemzy ju čiastočne vykopali v rokoch 1909 – 1910; k úplnému odhaleniu stavby prišlo v rokoch 1929 – 1930 skupinou archeológov vedených Amedeom Maiurihom.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Vila Mystérií
Zdroje
- S. Nappo, Pompeje - průvodce ztraceným městem, Rebo production, Čestlice, 1999, ISBN 80-7234-043-3
- O. Grau, Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT-Press, Cambridge/Mass. 2002, S. 24-33, ISBN 9780262072410
- A. C. Carpiceci, Pompeje dnes a jak vypadali před 2000 lety, Bonechi Edizioni Il Turismo, Sesto Fiorentino, ISBN 88-7204-243-7
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk