A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
P-8 Poseidon | |
P-8 Poseidon amerického námorníctva | |
Typ | protiponorkové a námorné hliadkové lietadlo |
---|---|
Výrobca | Boeing |
Prvý let | 25. apríl 2009 |
Zavedený | november 2013 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | United States Navy Royal Australian Air Force |
Výroba | 2009 – súčasnosť |
Vyrobených | 98 (k januáru 2019) |
Varianty | P-8I Neptune |
P-8 Poseidon je americké protiponorkové a námorné hliadkové lietadlo, vyvinuté pre americké námorníctvo. Vzniklo modifikáciou civilného dopravného lietadla Boeing 737-800.
P-8 Poseidon je určený na boj proti ponorkám a hladinovým plavidlám. Nesie rôzne sonarové bóje, torpéda ako aj protilodné riadené strely AGM-84 Harpoon. Lietadlo je skonštruované tak, aby operovalo spolu s dronmi MQ-4C Triton.
Vo viacerých krajinách nahradí zastarané lietadlá P-3 Orion.
Vznik a vývoj
V 80-tych rokoch začalo americké námorníctvo analyzovať možnosť obmeny zastaraných lietadiel P-3 Orion, lebo v dôsledku zvýšenia hmotnosti sa skrátil ich dolet a blížil sa aj koniec ich životnosti. Požiadavky námorníctva na nové protiponorkové lietadlo obsahovali aj znížené prevádzkové náklady. V roku 1989 bola podpísaná zmluva s firmou Lockheed, ktorej predmetom bol vývoj lietadla P-7. Tento kontrakt bol však hneď v nasledujúcom roku zrušený.
V roku 2000 bola vyhlásená nová súťaž, do ktorej sa zapojil Lockheed Martin s vylepšenou P-3 označovanou ako Orion 21. Spoločnosť Boeing prišla s návrhom založenom na dopravnom lietadle 737-800. Do súťaže vstúpila aj britská firma BAE Systems so svojou verziou hliadkovacieho lietadla Nimrod MRA4, táto ponuka však bola politicky nepriechodná. BAE Systems by musela pribrať k spolupráci výrobného partnera so sídlom v Spojených štátoch a preto sa zo súťaže stiahla. Dňa 14. mája 2004 bol za víťaza označený Boeing a v júni tohto istého roka podpísalo námorníctvo s touto spoločnosťou zmluvu o vývoji. Hlavnými subdodávateľmi sú Raytheon, Northrop Grumman, Spirit AeroSystems, GE Aviation Systems, Marshall Aerospace and Defence Group, CFMI, BAE Systems a Marotta.
Pôvodný plán počítal s tým, že americké námorníctvo si objedná najmenej 108 lietadiel. Ďalšie objednávky by mohli prísť od iných krajín, ktoré v minulosti úhrnne nakúpili viac ako 200 lietadiel P-3. V júli 2004 si americké námorníctvo objednalo prvých päť viacúčelových námorných lietadiel a 30. marca 2005 získal tento typ oficiálne označenie P-8A. Prvý let jedného z týchto lietadiel sa konal 25. apríla 2009.
Prvé lietadlo z počiatočnej sériovej výroby bolo americkej armáde dodané 4. marca 2012. Stroje P-8A dosiahli US Navy počiatočnú operačnú spôsobilosť v novembri 2013.
Konštrukcia
P-8 je militarizovaná verzia Boeingu 737-800ERX. Lietadlo má kvôli operáciám v nízkej nadmorskej výške zosilnený trup. 90kVA generátory z civilných 737 boli nahradené silnejšími. Na každom motore je až 180kVA elektrický generátor, aby bolo možné napájať dodatočnú palubnú elektroniku. To si vyžadovalo prepracovanie gondol a aj krídel. P-8 dokáže letieť plynulejšie a vystavuje posádky menším turbulenciám ako predchádzajúce P-3, čo im umožňuje lepšie sa sústrediť na misie.
Päť obslužných staníc pre operátorov je namontovaných v rade pozdĺž bočnej strany kabíny. V priestore operátorov nie sú okná, jedno pozorovateľské okno sa nachádza na každej strane trupu v prednej časti kabíny. Za krídlami je krátka bombovnica, v ktorej sú nesené torpéda a iné vybavenie. P-8 by mal mať spôsobilosť viesť protiponorkový boj aj z veľkej nadmorskej výšky. Zabezpečiť by to mala úprava torpéda Mark 54 na kĺzavú bombu, vďaka čomu ho bude možné vypúšťať z výšky až 9 100 m.
P-8 je vybavený viacúčelovým vyhľadávacím radarom Raytheon APY-10. Na rozdiel od lietadiel P-3 Orion nová P-8 nemá detektor magnetických anomálií (MAD). Dôvodom bolo zníženie hmotnosti za účelom dosiahnutia väčšieho dostupu, ale aj fakt, že akustický senzorový systém je údajne účinnejší ako samotný MAD. Výnimku tvoria indické P-8I, ktoré sú týmto zariadením vybavené na základe požiadavky indického námorníctva.
Lietadlo je vybavené infra-červeným senzorom MX-20HD EO/IR, ktorý je vylepšením pôvodného MX-20, nachádzajúcim sa na P-3 Orion. Novinkou, ktorá sa nenachádzala ani na P-3C, je systém elektronických opatrení, vyvinutý na základe systému z EA-18G Growler. Pre vlastnú ochranu pred tepelne navádzanými raketami má systém AAQ-24.
Pohon P-8A zabezpečujú dva dvojprúdové motory CFM56-7B27A, každý s výkonom 121 kN. Maximálny dolet stroja je 8 300 km. Akčný rádius lietadla je 2200 km, vrámci čoho dokáže na požadovanom mieste ešte 4 hodiny viesť protiponorkový boj. Dolet môže byť predĺžený pomocou tankovania počas letu, P-8 však nedokáže natankovať prostredníctvom klasickej hadice s košom. Poseidon je tak odkázaný len na doplnenie paliva pomocou tankovacieho ramena, ktorým sú vybavené lietadlá KC-135 Stratotanker, KC-10 Extender a KC-46 Pegasus.
Maximálny dostup lietadla je 12 496 m. Zatiaľ čo predchodca P-3 zvykol operovať vo výške asi 610 m, štandardná výška, v ktorej vykonáva svoje úlohy P-8, je viac ako 3 000 m.
Poseidon určený na hliadkovanie, prieskum, ale aj na ničenie hladinových plavidiel a ponoriek. Na 11 závesníkoch (5 v bombovnici + 6 pod krídlami) môže niesť riadené strely AGM-84H/K SLAM-ER a AGM-84 Harpoon, torpéda alebo hĺbkové míny.
P-8A má v porovnaní so svojim predchodcom dvojnásobnú kapacitu sonarových bójí. Môže niesť až 120 bójí a spracovávať údaje zo 64 z nich súčasne prostredníctvom piatich vzájomne prepojených pracovných staníc. Lietadlo využíva tri rovnaké typy bójí ako P-3: pasívne smerové SSQ-53 (DIFAR), aktívne smerové SSQ-62 (DICASS) a aktívny prijímač SSQ-101 (ADAR).[1]
USA a Austrália budú lietadlá P-8A prevádzkovať spolu s prieskumnými dronmi MQ-4C Triton. V kombinácii s týmito bezposádkovými lietadlami dokážu Poseidony vrámci hliadkovania pokryť obrovské morské plochy.
Varianty
- P-8A Poseidon – počiatočná produkčná verzia vyvinutá pre U.S. Navy.
- P-8I Neptune– exportná verzia vyvinutá pre indické námorníctvo.
- Poseidon MRA1 – označenie P-8A v RAF
Používatelia
Súčasní používatelia
- Royal Australian Air Force - k decembru 2019 prevádzkovali 12 lietadiel P-8A.[2]
- Indické námorníctvo - k decembru 2018 prevádzkovalo 8 lietadiel P-8I. Ďalšie štyri stroje boli objednané v roku 2016 a ich dodávky sú plánované na rok 2020.
- Royal Air Force - v júli 2016 objednalo 9 lietadiel MRA1 (P-8A) v hodnote 3 miliardy libier.[3] Prvý stroj bol dodaný v októbri 2019.[4]
- United States Navy - k decembru 2019 prevádzkovalo 98 lietadiel P-8A.[5]
Budúci používatelia
- Kráľovské nórske vzdušné sily - objednali päť lietadiel P-8A, ktorých dodávky by mali prebehnúť v rokoch 2022 až 2023.
- Kráľovské novozélandské vzdušné sily - objednali štyri lietadlá P-8A, ktorých dodávky by mali začať v roku 2022.
- Námorníctvo Kórejskej republiky - v júli 2018 objednalo šesť lietadiel P-8A, ktorých dodávky majú začať v roku 2022.
Špecifikácie
Technické údaje
- Posádka: 2 piloti + 7 členov obslužného personálu
- Rozpätie krídel: 37,64 m
- Dĺžka: 39,47 m
- Výška: 12,83 m
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 62 730 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 85 820 kg
- Pohonná jednotka: 2 × dvojprúdový motor CFM56-7B27A
- Výkon pohonnej jednotky: 2× 121 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 907 km/h
- Cestovná rýchlosť: 815 km/h
- Dolet: 8 300 km
- Akčný rádius: 2 222 km so 4-hodinovým hliadkovaním vo výške 457 m
- Dostup: 12 496 m
Výzbroj
- 5 interných a 6 externých závesníkov
- Riadené strely vzduch-zem:
- AGM-84 Harpoon
- AGM-84H/K SLAM-ER
- Bomby:
- konvenčné hlbinné bomby
- Torpéda:
- Mk54
- Námorné míny
- Sonarové bóje (SSQ-53, SSQ-62 a SSQ-101)
- Riadené strely vzduch-zem:
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Boeing P-8 Poseidon
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Boeing P-8 Poseidon na anglickej Wikipédii.
Referencie
- ↑ P-8A Poseidon . . Dostupné online.
- ↑ RAAF receives 12th Boeing P-8A Poseidon aircraft . . Dostupné online.
- ↑ Boeing signs £3bn deal for nine marine patrol planes . . Dostupné online.
- ↑ UK receives first Poseidon MRA1 . . Dostupné online.
- ↑ Three firms net $412.9M for P-8A engine work for Australia, U.S. Navy . . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk