A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Zostrel lietadla Š-328.237 | |
Letov Š-328 | |
Nehoda | |
---|---|
Dátum | 25. októbra 1938 |
Čas | 16 hodin 10 minut[1] |
Hlavná príčina | Neoprávnený útok maďarského pilota – zostrelenie čs. lietadla |
Miesto | blízko obcí Hodžovo a Bodza v okrese Komárno, Česko-Slovensko |
Začiatok letu | poľné letisko pri Komjaticiach v priestore obce Zemianska Olča[1] |
Lietadlo | |
Model | Letov Š-328 (sériové číslo Š-328.237, rok výroby 1937)[2] |
Následky | |
Počet osôb na palube | 2 |
Zranených | 1 (pilot des. Ján Kello) |
Mŕtvych | 1 (pozorovateľ slob. ašp. Jaromír Šotola) |
Zostrelenie lietadla Š-328.237 bol letecký incident medzi česko-slovenskými a maďarskými letcami, ku ktorému došlo 25. októbra 1938 nad okresom Komárno vo vtedajšom Česko-Slovensku. Lietadlo česko-slovenského letectva typu Letov Š-328 (sériové číslo Š-328.237) bolo zostrelené nad Česko-Slovenskom maďarskou stíhačkou Fiat CR.32 narušujúcou česko-slovenský vzdušný priestor, pilotovanou poručíkom László Pongráczom. Pozorovateľ slobodník ašpirant Jaromír Šotola bol zabitý, pilot desiatnik Ján Kello sa zranil pri núdzovom pristátí. Išlo o najvážnejší letecký incident počas krízového obdobia po Mníchovskej dohode, kedy prebiehali boje v česko-slovensko-maďarskom pohraničí.[3]
Priebeh letu
Pozorovacie lietadlo Š-328.237 zo stavu 10. letky leteckého pluku 3 česko-slovenského letectva odštartovalo 25. októbra 1938 z poľného letiska pri Komjaticiach v priestore obce Zemianska Olča. Pilotom lietadla bol desiatnik Ján Kello, funkciu pozorovateľa zastával slobodník ašpirant Jaromír Šotola. Úlohou letcov bolo letecké snímkovanie a prieskum okolia Zemianskej Olče. V rovnakom čase sa vo vzdušnom priestore Česko-Slovenska pohybovala trojica lietadiel maďarského kráľovského letectva – trojmotorové dopravné lietadlo Junkers Ju 52/3m a dvojica stíhacích lietadiel Fiat CR.32 zo stavu jednotky 1/2. vadászszázad (stíhacia peruť). Maďarské lietadlá sa nachádzali severne od Dunaja, 10 až 11 kilometrov v hĺbke územia južného Slovenska, keď pod sebou maďarskí stíhači uvideli česko-slovenské lietadlo Š-328, ktoré letelo nad obcou Hodžovo vo výške asi 500 až 600 metrov. Vo chvíli, keď sa Letov obracal nad obcou Veľký Meder, maďarský pilot Fiatu CR.32 főhadnagy (poručík) László Pongrácz ho bez varovania zozadu napadol paľbou palubných zbraní a svoj útok ešte dvakrát zopakoval.[4][5]
Následky útoku
Nič netušiaca posádka pozorovacieho lietadla bola zasypaná paľbou z guľometov maďarskej stíhačky. Prvá dávka prestrelila ľavú stranu nosných plôch a spádovú palivovú nádrž a tiež pravdepodobne zabila pozorovateľa Jaromíra Šotolu. Pilot Ján Kello s horiacim lietadlom núdzovo pristál pri obce Bodza, z ktorého vyviazol s ťažkými popáleninami na ruke. Telo mŕtveho pozorovateľa zostalo v troskách havarovaného lietadla, ktoré kompletne zhorelo.[1][4]
Vyšetrovanie
Krátko po zostrelení lietadla Š-328.237 bola vytvorená vyšetrovacia komisia. Podľa zástupcov maďarskej strany bolo lietadlo Ju 52 prenajaté súkromnej geodetickej firme, ktorá snímkovala povodie Dunaja a kvôli česko-slovensko-maďarským stretom v pohraničí poskytlo maďarské letectvo prenajatému Junkersu stíhací sprievod v podobe dvoch stíhačiek Fiat CR.32. Maďari tiež tvrdili, že sa ich lietadlá dostali nad územie Česko-Slovenska omylom, na čo stíhači dospeli k závere, že sa česko-slovenské lietadlo chystá zaútočiť na nimi sprevádzané lietadlo.[1][4]
Maďarský Junkers mal v skutočnosti na palube náklad štvavých letákov s protičesko-slovenskými textami, ktoré zhadzoval na území obývanom maďarskou menšinou. Jediným dôvodom pre zostrelenie nízko letiaceho a nijako nereagujúceho Letovu bol podľa česko-slovenskej strany fakt, že išlo o ľahkú korisť. Ako neskôr uviedol brigádny generál Alois Vicherek, prednosta l. oddelenia III. (leteckého) odboru Ministerstva národnej obrany, maďarskí letci bežne narušovali pohraničné neutrálne pásmo.[5]
Dôsledky a súvislosti
Po zostrelení lietadla Š-328.237 vydal generál Vicherek po konzultácii s Hlavným štábom rozkaz, aby bolo nabudúce každé maďarské lietadlo, ktoré naruší vzdušný priestor republiky, okamžite zostrelené. Tento rozkaz bol následne zrušený generálom Miklíkom na príkaz ministra národnej obrany Jána Syrového, avšak vzhľadom na posilnenie obrany Slovenska letkami presunutými z územia Čiech už k ďalším incidentom až do marca 1939 nedošlo.[5] Proti zrušeniu rozkazu sa ohradil generál Lev Prchala z dôvodu, že odvolanie ubíja ducha čs. letectva na Slovensku a pozdvihuje morálku a výbojnosť Maďarov.[3]:125
Pongrácz bol vyznamenaný Maďarskou bronzovou medailou so svätou korunou s vojnovými stužkami a mečmi, oficiálne za leteckú činnosť počas vzdušných patrol a za energické potláčanie „českých prienikov“ cez hranice, v skutočnosti za zostrel.[3]:125 K incidentu došlo v čase, keď prebiehal medzi druhou republikou a Maďarským kráľovstvom spor o vymedzení vzájomných hraníc, ktorý dňa 2. novembra 1938 vyvrcholil prvou viedenskou arbitrážou. Česko-Slovensko muselo odovzdať značnú časť územia južného a východného Slovenska a tiež juhozápadnú časť Podkarpatskej Rusi.
László Pongrácz
László Pongrácz sa narodil v roku 1907. V roku 1938 slúžil ako főhadnagy (poručík) pri jednotke 1/2. vadászszázad (stíhacia peruť) maďarského kráľovského letectva. 3. septembra 1939 narušil aj rumunský vzdušný priestor hľadajúc súboj s rumunskými stíhačmi. 1. novembra 1943 bol pre porušovanie disciplíny z maďarského letectva prepustený.[3]:126 Žiadny ďalší zostrel už nedosiahol. Po skončení vojny emigroval do Južnej Ameriky. Zomrel 30. apríla 1986 v Buenos Aires.[6]
Referencie
- ↑ a b c d ŠAFAŘÍK, Jan. Sestřely přiznané maďarským pilotům během maďarsko-československého a maďarsko-slovenského pohraničního konfliktu v letech 1938 a 1939 . Air Aces, 2009-09-19, . Dostupné online.
- ↑ Š-328.237 . forum.valka.cz, 2007-01-25, . Dostupné online.
- ↑ a b c d * MIČIANIK, Pavel. Malá vojna Maďarska proti Slovensku 1938 - 1939. 1. vyd. : DALI-BB s.r.o., 2019. ISBN 978-80-8141-203-5.
- ↑ a b c ČECH, Bořivoj. Všechen provoz do roku 1945 včetně na území Nitrianského kraje . vrtulnik.cz, 2014-11-02, . Dostupné online. Archivované 2014-12-18 z originálu.
- ↑ a b c KUDRNA, Ladislav. Úlet osmi slovenských letců do Polska . valka.cz, 2011-03-09, . Dostupné online.
- ↑ GUSTAVSSON, Hĺkan. Főhadnagy László Pongrácz . Hĺkans aviation page, 2003-04-06, . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Havária vrtuľníka Mil Mi-8 v Bratislave
Havária vrtuľníka pri Strelníkoch
Havária vrtuľníka v Doline Olczyskiej
Havária vrtuľníka v Slovenskom raji
Letecká nehoda
Letecké katastrofy
Letecké nešťastie na ostrove Tenerife
Letecké nešťastie slovenského An-24
Letecké nešťastie v Amsterdame v roku 1992
Letecké nešťastie v Jaroslavli v roku 2011
Letecké nešťastie v Okęcie v roku 1980
Letecké nešťastie v Smolensku 2010
Let ČSA 584
Let Adam Air 574
Let Aeroflot 1492
Let Air France 447
Let Air India 182
Let EgyptAir 804
Let Ethiopian Airlines 302
Let Germanwings 9525
Let Japan Airlines 123
Let JAT 367
Let Kogalymavia 9268
Let Korean Air Lines 007
Let Malaysia Airlines 370
Let Pan Am 103
Let TABSO LZ101
Let Turkish Airlines 981
Let TWA 800
Let United Airlines 93
Let US Airways 1549
Riadený let do terénu
Zostrel lietadla Š-328.237
Zoznam leteckých nehôd Českých a Československých aerolínií
Zrážka lietadiel na letisku Haneda v roku 2024
25. október
1938
Lipové
Bodza
Okres Komárno
Druhá republika
Komjatice
Zemianska Olča
Desiatnik
Slobodník
Portál:Letectvo
Portál:Letectvo
Maďarsko-slovenský ozbrojený konflikt
Prepadnutie okresu Jesenské
Vylodenie pri Štúrove
Prepadnutie okresu Berehovo
Prepadnutie železničnej stanice Pribeník
Prepadnutie Slanca
Bitka pri Rozvegove
Maďarská invázia na Podkarpatskú Rus
Maďarsko-slovenský ozbrojený konflikt
Nálet na Spišskú Novú Ves
Súbor:Fiat CR32.jpg
Súbor:ABA's Ju 52.jpg
Druhá česko-slovenská republika
Maďarsko
Druhá česko-slovenská republika
Česko-slovenské vojenské letectvo
Mníchovská dohoda
1938
Komjatice
Zemianska Olča
Lipové
Bodza
Povodie Dunaja
Jan Syrový
Lev Prchala
Druhá česko-slovenská republika
Prvá viedenská arbitráž
Podkarpatská Rus
Poručík
Pavel Mičianik
Špeciálne:KnižnéZdroje/978-80-8141-203-5
Updating...x
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk