A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
SU-76M | |
---|---|
Vytavené v kremli v Nižnom Novgorode | |
Základná charakteristika | |
Posádka | 4 |
Dĺžka | 4,88 m |
Šírka | 2,73 m |
Výška | 2,17 m |
Hmotnosť | 10,6 t |
Pancierovanie a výzbroj | |
Pancierovanie | predný 35 mm, bočný 16 mm |
Hlavná zbraň | 76 mm delo ZIS-3Sh |
Sekundárne zbrane | žiadne |
Pohon a pohyb | |
Pohon | 2× GAZ-203 4 válvocový 63 + 63 kW |
Odpruženie | torzné tyče |
Max. rýchlosť | 45 km/h |
Pomer výkon/hmotnosť | 17 hp/tona |
Dojazd | 300 km |
Priechodnosť |
SU-76 (rus. СУ-76, Самоходная установка 76, Samochodnaja ustanovka 76 – samohybné lafeta) bolo sovietske samohybné delo používané počas druhej svetovej vojny.
Opis
Bolo postavené na podvozku tanku T-70. SU-76 bolo samohybné delo vyzbrojené 76,2 mm kanónom ZiS-3. Podvozok mal svoj pôvod v tanku T-70, ale musel sa rozšíriť na 2,73 m a predĺžiť o jedno pojazdové koleso na 4,88 m. Typ mal však vážne technické nedostatky a musel sa preto modernizovať. Ten už dostal označenie SU-76m a bol najvyrábanejším sovietským samohybným delom v období druhej svetovej vojny. Dostal tiež silnejšie motory 2 x GAZ-203 namiesto pôvodných 2 x GAZ-202. Medzi svojimi užívateľmi nebolo však veľmi obľúbené. Bol to typický hrubý vojnový výrobok. Vodič sedel pri dvoch motoroch, od ktorých nebol nijako oddelený. Krabicovitá nadstavba s výzbrojou bola z vrchu nekrytá, čo znamenalo, že obsluha je ohrozená granátmi a streľbou z ručných zbraní. Výhodou ale bolo to, že pechota mohla komunikovať s posádkou SU-76, čo je dôležité pri bojoch v mestskej zástavbe. Často to tiež zachránilo životy v prípade zásahu vozidla pechotnou protitankovou zbraňou. Po skončení vojny boli čoskoro vyradené a poskytnuté niektorým krajinám napr. Číne, KĽDR a Severnému Vietnamu. Stroje tohto typu boli aj vo výzbroji Česko-slovenskej armády. Celkovo bolo vyrobených 14 292 SU-76.
Verzie
- OSU-76 – prototyp postavený na podvozku T-60
- SU-76M – prvé prevedenie, čoskoro nahradené SU-76m
- SU-76B – verzia s uzavretou nadstavbou, vyrobených len niekoľko málo kusov
- SU-76I – verzia postavená na koristných podvozkoch nemeckých tankov PzKpfw III
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku SU-76 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk