A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. |
Práca s verejnosťou (iné názvy: styk s verejnosťou, vzťahy s verejnosťou, vzťahy k verejnosti, public relations; angl. public relations) je nepriame propagačné pôsobenie charakterizované tým, že pasívnemu subjektu (recipientovi) sa predkladajú informácie, na ktorých podklade si sám vytvára kladný názor na podnik, jeho činnosť, výrobky, služby a pod. Tým napomáha k vytváraniu požadovaných postojov, nevyhnutných pre dlhodobú úspešnú výrobnú a odbytovú činnosť.
- Je tretím nástrojom komunikačného mixu. - Znamená styk podniku s verejnosťou, všetky opatrenia aktivity podniku, ktoré vedú k zlepšeniu mena podniku (good will) Public relation je prostriedok masovej komunikácie na vytvorenie pozitívneho imidžu firmy. V organizačnej štruktúre podniku (OŠ) býva aj oddelenie pre vzťahy s verejnosťou. Oddelenie PR vykonáva svoju činnosť v 5-tich oblastiach:
Je to sústavná a cieľavedomá komunikácia s cieľom vytvoriť dlhodobé pozitívne vzťahy recipienta voči objektu, na ktorý sa práca s verejnosťou zameriava, pričom pozitívne vzťahy si má utvoriť recipient sám vlastným výberom a osobným prehodnotením predložených pravdivých informácií (a nie na základe apelov či argumentov ako v reklame). Dôležitým aspektom je obojstrannosť komunikácie a získavanie spätnej väzby od recipienta.
Práca s verejnosťou
Verejnosť je akákoľvek skupina, ktorá má záujem o firmu (objekt) alebo ovplyvňuje schopnosti firmy (objektu) dosiahnuť stanovené ciele.
Prácu s verejnosťou uskutočňuje buď zvláštne oddelenie firmy, alebo k tomu určené "Public relations" agentúry alebo komunikačné agentúry. Prostredníctvom "Public relations" firma oslovuje širokú verejnosť, nielen svojich zákazníkov, dodávateľov a dílerov. Práca s verejnosťou predstavuje množstvo programov zameraných na propagáciu firmy (objektu), obhajobu imidžu firmy (objektu) alebo imidžu jednotlivých produktov.
Negatívne postoje verejnosti
Verejnosť môže vo vzťahu k uskutočňovaniu cieľov firmy (objektu) pôsobiť:
- podporne
- brzdiaco
Vplyv oddelenia práce s verejnosťou (Public relations) sa odvíja od jeho východiskového monitorovania postojov verejnosti, aby sa vytvorilo vzájomné porozumenie medzi verejnosťou a firmou (objektom). Toto oddelenie rieši najmä negatívne postoje verejnosti a negatívnu publicitu.
K základným úlohám týchto oddelení v prípade negatívnej publicity patrí presvedčiť vrcholový manažment, aby prijal pozitívne programy brániace vzniku pochybných praktík, ktoré sú hlavnou príčinou negatívnej publicity.
Činnosti oddelenia Public relations
Tieto činnosti sa zameriavajú na :
- vzťahy s tlačou (snaha o to, aby tlač informovala verejnosť pozitívne)
- publicitu produktu (zameriava sa na konkrétny produkt)
- firemnú komunikáciu (vnútornú a vonkajšiu)
- lobbing (jednanie so zákonodarcami a vládnymi úradníkmi, s miestnou samosprávou,...,cieľom je získanie ich podpory, odstránenie legislatívnych prekážok a regulačných opatrení)
- poradenstvo v oblasti verejných záležitostí a imidž firmy (predovšetkým v prípade negatívne vplývajúcich afér spojených s výrobkami firmy či s firmou samotnou)
Oblasti práce s verejnosťou
Práca s verejnosťou môže byť zameraná na mnohé oblasti, napr. na firemnú komunikáciu – tvorbu identity inštitúcie (Corporate Identity), na vnútornú komunikáciu (Internal PR), na styk s médiami (Media Relations), na marketingovú komunikáciu, na získanie finančných zdrojov, na krízovú komunikáciu (Crisis Management), účelové kampane, výstavy, sociálnu komunikáciu, komunikáciu o výrobkoch, na podporu spoločnosti vzhľadom na jej profil – sponzoring, lobbying (Public affairs)...
Cieľové skupiny
Cieľové skupiny môžeme rozdeliť na vnútorné a vonkajšie podľa toho, či zasahujú dovnútra vlastnej organizácie, alebo mimo nej. Inak môžu byť veľmi rôznorodé, napr.:
- Zákazníci
- Vlastní zamestnanci
- Deti, študenti, dôchodcovia
- Vlastníci, sponzori, donori
- Orgány štátnej a územnej správy, vláda
- Tvorcovia verejnej mienky, mediá
- Záujmové skupiny a nátlakové skupiny
- Partneri, sprostredkovatelia
- Univerzity, odborné spoločenstvá
- Dodávatelia
- Banky
- Vydavatelia
- Ostatná verejnosť
Literatúra
- Radek Chalupa, Efektivní krizová komunikace – pro všechny manažery a PR specialisty. Praha, Grada Publishing 2012, 176 stran. ISBN 978-80-247-4234-2.
Externé odkazy
- FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.
- Philip Kotler: Marketing management
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk