A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Pchjongjanské metro je podzemná rýchlodráha v Pchjongjangu, ktorú tvoria dve linky nazývané Čolima a Hioksin. Je to jediný systém svojho druhu v Severnej Kórei.
Charakter prevádzky
Sieť metra je kompletne podzemná, veľmi hlboko založená, pričom najhlbšia stanica sa nachádza až 120 metrov pod zemou. Každú trasu tvoria dva jednokoľajové tunely, stanice majú ostrovné nástupištia. Tie sú s povrchom spojené pomocou estakádových tunelov a ich konštrukcia umožňuje prípadné využitie v čase vojny ako kryty pre civilné obyvateľstvo. Výzdoba staníc je vo veľmi honosnom štýle socialistického realizmu s mozaikami, sochami a stenami obloženými dekoratívnymi druhmi kameňa.
Na rozdiel od všetkých miest sveta, kde názvy staníc zodpovedajú ich geografickému umiestneniu, tu sú všetky bez výnimky pomenované ideologicky podľa komunistických tém.
Vozidlový park
V prevádzke sú vlaky čínskej a nemeckej výroby, v čase otvorenia jazdili východonemecké. Vo vlakoch na miestach určených na reklamu sú umiestnené portréty vodcu krajiny Kim Čong-ila a jeho otca Kim Ir-Sena.
Dejiny
História tejto prevádzky začala v roku 1968, počas piatich rokov bol sprevádzkovaný prvý úsek s dĺžkou 7,5 km so 6 stanicami na linke Čolima. Výstavba sa nezaobišla bez komplikácií, v roku 1971 došlo k nešťastiu pri razení tunela pod riekou Tedong. Podľa niektorých zdrojov tu zomrelo až 100 robotníkov, tunel zatiaľ nebol prerazený a kvôli tomu neexistuje spojenie medzi brehmi rieky. Celkovo bolo medzi rokmi 1973 a 1987 otvorených 5 úsekov, sieť sa rozrástla na 22,5 km so sedemnástimi stanicami. Vzhľadom na zložitú ekonomickú situáciu krajiny výstavba nepokračuje, plánuje sa však tretia linka, čím by v centre mesta vznikol prestupný trojuholník ako napríklad v Prahe alebo Kyjeve.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Pchjongjanské metro
Externé odkazy
- Stránka detailne zameraná na Pchjongjanské metro s mnohými fotografiami (po anglicky)
- Profil prevádzky na stránkach Urbanrail.net (po anglicky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Štokholmské metro
Železnica v jaskyni Afon Čyc
Amsterdamské metro
Aténske metro
Atlantské metro
Berlínske metro
Bruselské metro
Bukureštské metro
Chamberí (stanica metra)
Charkovské metro
Chicagske metro
Clevelandské metro
Dillíjske metro
Dniprovské metro
Docklands Light Railway
Dorfbahn Serfaus
Dubajské metro
Frankfurtské metro
Glasgowské metro
Hamburské metro
Helsinské metro
Istanbulské metro
Kaosiunské metro
Karmelit
Kazanské metro
Kodanské metro
Kualalumpurské metro
Kyjevské metro
Londýnske metro
Losangelské metro
Madridské metro
Maracaibské metro
Metro (podzemná železnica)
Metro v Minneapolise
Mexické metro
Milánske metro
Minské metro
Mníchovské metro
Moskovské metro
Newyorské metro
Nižnonovgorodské metro
Norimberské metro
Novosibirské metro
Pchjongjanské metro
Petrohradské metro
Pražské metro
Quitské metro
Rímske metro
Rýchla električka v Kryvom Rihu
Rotterdamské metro
Samarské metro
Singapurské metro
Sofijské metro
Soulské metro
Stanica metra
Tünel
Tbiliské metro
Tokijské metro
VAL
Varšavské metro
Viedenské metro
Volgogradský metrotram
Washingtonské metro
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk