A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Metro v Istanbule tvorí v súčasnosti deväť prevádzkovaných podzemných liniek (nezahŕňajúc ľahké metro). Prevádzkovateľom je spoločnosť İstanbul Ulaşım A.Ş.
Vznik a vývoj
Prvá podzemná dráha
Hoci prvý úsek podzemnej dráhy (dnes známy ako Tünel) bol v meste otvorený už v 19. storočí, krátko po londýnskom metre, išlo len o veľmi krátku trasu s dvoma stanicami a vozmi, ktoré ťahali kone. Postavil ju Francúz Henri Gavand medzi rokmi 1867 a 1875; spojila dve štvrte na povrchu, oddelené prudkým stúpaním. Roku 1910 bola trať elektrifikovaná a v roku 1939 znárodnená.
Moderné metro
Výstavba prvej linky metra v modernom štýle sa začala v roku 1991 a prvý úsek medzi stanicami Taksim a 4 Levent bol – síce s meškaniami, ale nakoniec predsa len – otvorený 16. septembra 2000. Vo všetkých staniciach boli umiestnené eskalátory (celkom ich je 87) a tiež výťahy pre hendikepovaných. Vlaky, ktoré sú tu v prevádzke, sú francúzskej výroby od firmy GEC-Alstom. Tunely aj stanice sú hĺbené. Stanice majú jednotný vzhľad, na ich odlíšenie boli použité rozdielne farby. Nástupištia sú dlhé 100-180 m, rozchod koľají je 1435 mm. Metro má odolať zemetraseniu so silou 9 stupňov Richterovej stupnice.
Ďalší rozvoj
Linka metra M2 sa v rokoch 2005 a 2006 predlžovala, a to ako južným, tak aj severným smerom. Na juhu vstupuje pod staré mesto a je ukončená v stanici Yenikapı, prestupovou stanicou s trasou ľahkého metra.
Zlatý roh prekonáva po moste. Na severe sa linka predlžuje o dve stanice, konečnou sa tak stane stanica Hacıosman.
V neskorších rokoch nastáva prudký rozvoj a výstavba liniek, na európskej aj na ázijskej strane Bosporu. Na ázijskej strane sú to linky M4 a M5. Zaujímavé na linke M5 (od 2017) je že, disponuje vlak. súpravami bez vodiča. [1]
Linky v prevádzke
Linka | Smer | Otvorená | Dĺžka | Stanice |
---|---|---|---|---|
Yenikapı ↔ Atatürk Airport | 1989 | 26.8 km | 18 | |
Yenikapı ↔ Kirazlı | 13 | |||
Yenikapı ↔ Hacıosman | 2000 | 23.5 km | 16 | |
Kirazlı ↔ Metrokent–Olimpiyat | 2013 | 12.5 km | 9 | |
Kadıköy ↔ Sabiha Gökçen Airport | 2012 | 33.9 km | 23 | |
Üsküdar ↔ Çekmeköy | 2017 | 20 km | 16 | |
Levent ↔ Boğaziçi Üniversitesi/Hisarüstü | 2015 | 3.3 km | 4 | |
Yıldız ↔ Mahmutbey | 2020 | 20 km | 17 | |
Bostancı ↔ Parseller | 2023 | 14.2 km | 13 | |
Olimpiyat ↔ Bahariye | 2021 | 6 km | 5 | |
Kağıthane ↔ Kargo Terminali | 2023 | 34 km | 7 | |
Celkom: | 194.2 km | 133 |
Externé odkazy
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Metro v Istanbulu na českej Wikipédii.
- ↑ UrbanRail.Net > Europe > Turkey > ISTANBUL Metro . www.urbanrail.net, . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk