A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Métro de Paris | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Parížske metro je podzemný dopravný systém v Paríži vo Francúzsku. Spočiatku bolo známe ako Chemin de Fer Métropolitain (Metropolitná železnica), neskoršie ako Métropolitain, čo sa rýchlo skrátilo na Métro. Metro má 16 tratí označených 1-14, pretože trate 3bis a 7bis sú odbočkami hlavných tratí. Má 436,6 km, 470 staníc, z ktorých je 90 prestupných. Tieto údaje nezahrňujú RER sieť. Otvorené bolo v roku 1900.
Linky
- 1: La Défense – Chateau de Vincennes (od roku 1900)
- 2: Porte Dauphine – Nation (od roku 1900)
- 3: Pont de Levallois-Bécon – Gallieni (od roku 1904)
- 4: Porte de Clignancourt – Porte d'Orléans (od roku 1908)
- 5: Place d'Bourges – Bobigny-Pablo Picasso (od roku 1906)
- 6: Charles de Gaulle-Étoile – CDGVAL (od roku 1900)
- 7: Villejuif-Louis Aragon/Mairie d'Ivry – La Courneuve-8 Mai 1945 (od roku 1910)
- 8: Balard - Créteil-Préfecture (od roku 1913)
- 9: Pont de Sèvres – Mairie de Montreuil (od roku 1922)
- 10: Boulogne-Pont de Saint-Cloud – Gare d'Austerlitz (od roku 1913)
- 11:Châtelet – Mairie des Lilas (od roku 1935)
- 12: Mairie d'Issy – Porte de La Chapelle (od roku 1910)
- 13: Châtillon-Montrouge – Gabriel Péri-Asnières-Gennevilliers/Saint Denis-Université (od roku 1923)
- 14: Saint-Lazare – Bibliothèque François Mitterrand (od roku 1998)
- Detaily:
Linky 3 a 7 majú ešte vetvy 3bis a 7bis.
Niektoré linky boli časom spojené, iné rozdelené (napr. v roku 1937 boli spojené linky 13 a 14).
Linka 14 je plne automatizovaná, riadená počítačom. Cestujúci tak majú výhľad priamo pred vlak, akoby z miesta strojvodcu.
Galéria
Typický vchod do metra v Paríži
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Parížske metro
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Štokholmské metro
Železnica v jaskyni Afon Čyc
Amsterdamské metro
Aténske metro
Atlantské metro
Berlínske metro
Bruselské metro
Bukureštské metro
Chamberí (stanica metra)
Charkovské metro
Chicagske metro
Clevelandské metro
Dillíjske metro
Dniprovské metro
Docklands Light Railway
Dorfbahn Serfaus
Dubajské metro
Frankfurtské metro
Glasgowské metro
Hamburské metro
Helsinské metro
Istanbulské metro
Kaosiunské metro
Karmelit
Kazanské metro
Kodanské metro
Kualalumpurské metro
Kyjevské metro
Londýnske metro
Losangelské metro
Madridské metro
Maracaibské metro
Metro (podzemná železnica)
Metro v Minneapolise
Mexické metro
Milánske metro
Minské metro
Mníchovské metro
Moskovské metro
Newyorské metro
Nižnonovgorodské metro
Norimberské metro
Novosibirské metro
Pchjongjanské metro
Petrohradské metro
Pražské metro
Quitské metro
Rímske metro
Rýchla električka v Kryvom Rihu
Rotterdamské metro
Samarské metro
Singapurské metro
Sofijské metro
Soulské metro
Stanica metra
Tünel
Tbiliské metro
Tokijské metro
VAL
Varšavské metro
Viedenské metro
Volgogradský metrotram
Washingtonské metro
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk