Juraj Bartusz - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Juraj Bartusz
Juraj Bartusz
slovenský sochár
Narodenie23. október 1933 (89 rokov)
Kamenín, Slovensko

Juraj Bartusz (* 23. október 1933, Kamenín) je slovenský sochár, grafik, performer, neoavantgardný umelec.

V 60. rokoch 20. storočia vystavoval s výtvarnou skupinou Konkrétistov (vedenou teoretikom umenia A. Pohribným). Bol manželom (1961 – 1984) sochárky Márie Bartuszovej.[1] Jeho súčasnou manželkou je poetka Jana Bodnárová. Pôsobil ako profesor na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1990 – 1999), neskôr založil a pedagogicky od roku 1999 pôsobí na Katedre výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. V roku 1992 bol na Akadémii výtvarných umení v Prahe vymenovaný za profesora.[2] V roku 2004 dostal Munkácsyho cenu.[3]

Štúdium

  • 1951 - 1954 Vyšší škola uměleckoprůmyslová, Praha, Česko (prof. V. Šimek)
  • 1954 - 1958 Vysoká škola uměleckého průmyslu, Praha, Česko (prof. J. Wagner, J. Kavan)
  • 1958 - 1961 Akademie výtvarních umění, Praha, Česko (prof. nár. um. K. Pokorný, K. Hladík)

Dielo

Tie princípy, ktoré sú zavedené, treba porušiť. To aj v umení. Keď neporušíte, tak zostanete stáť na jednom mieste.[4]

Juraj Bartusz v 60. a na začiatku 70. rokov rozvíjal princípy abstraktného geometrického umenia v priestorových realizáciách. Jeho raná tvorba reflektovala princípy medzinárodných konštruktívnych tendencií, zároveň odpovedala na nové dobové používanie nových sochárskych materiálov a ich možností spracovania. V 60. a 70. rokoch sa radia k atraktívnym jeho alumíniové ohýbané abstrakcie z plechu a následne priestorové plastiky inšpirované témou vesmíru a kozmonautiky – Hlava kozmonauta, Časopriestorové plastiky realizované z rezaného alebo liateho hliníka.[5] V 80. rokoch sa začal venovať s performatívnymi formami tvorby v podobe hádzania tehiel do tuhnúcej sadry, vytváraniu autorských techník akčnej podoby umenia a maľby,[6] grafiky. Je účastníkom a organizátorom niekoľkých ročníkov Medzinárodného sochárskeho sympózia v kove, usporiadaných Východoslovenskými železiarňami v Košiciach (1967, 1968), ktoré založil spolu s Františkom Patočkom. Z toho vzišli realizácie veľkorozmerných, verejných sôch v priestore: napr. Súhvezdie veľký voz, ktoré bolo v roku 1978 úradne odstránené, Vesmírna brána (teraz osadená pri vchode do Technickej univerzity na Letnej ulici v Košiciach). Spolupracoval s architektom Pavlom Merjavým na realizácii Pamätníka Krompašskej vzbury (Krompachy, Slovensko). V roku 1966 vytvoril súsošie Brána kozmonautov (Sídlisko Podhradová, Košice). Je autorom nadrozmernej sochy Pocta Gagarinovi (1976 – 1979), ktorá sa nachádza v Košiciach v mestskej časti Šaca.[7] Je autorom bronzovej sochy – pocty maliarovi Júliusovi Jakobymu 1977 – 1980, osadenej v priestore Alžbetinej ulice,[8] v centre Košíc.

Štúdium

  • 1951 – 1954 Stredná škola uměleckoprůmyslová, Praha (V. Šimek)
  • 1954 – 1958 Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha (J. Wagner, J. Kavan)
  • 1958 – 1961 Akademie výtvarných umění, Praha (prof. K. Pokorný, K. Hladík)

Samostatné výstavy, selekcia

Kolektívne výstavy, selekcia

  • 1966 Výstava mladých, IX. Kongres AICA, Moravská galéria Brno, Česko
  • 1967 Trinásť ze Slovenska, Špálova galerie, Praha, Česko
  • 1967 Socha v meste, Bratislava, Slovensko
  • 1967 Socha Piešťanských parkov 67, Piešťany, Slovensko
  • 1968 Sculpture Tchécoslovaque de Myslbek à nos jours, Musée Rodin, Paríž
  • 1969 Klub konkrétistů, Galerie umění, Karlovy Vary, Česko
  • 1970 Klub konkrétistů, Dům pánu z Kunštátu, Brno, Česko
  • 1970 Z tvorby východoslovenských výtvarníkov 1960 – 1970, Východoslovenská galéria, Košice, Slovensko
  • 1970 Z tvorby východoslovenských výtvarníkov 1960 – 1970, Galéria výtvarného umenia, Prešov, Slovensko
  • 1970 Polymúzický priestor – Socha, objekt, svetlo, hudba, Kúpeľný ostrov – Piešťany, Slovensko
  • 1992 Šedá cihla 35/92, Galerie u Bílého jednorožce, Klatovy, Česko
  • 1995 Šesťdesiate roky, Slovenská národná galéria, Bratislava, Slovensko
  • 2010 Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy, Slovenská národná galéria, Bratislava, Slovensko

Zbierky

Bibliografia, selekcia

  • BARTOŠOVÁ, Zuzana. Juraj Bartusz. In. Výtvarný život 30, 1985, č. 8, s. 24 – 26
  • POHRIBNÝ, Arsén. Spod znamenia princípu konštrukcie. Klub konkretistov po dvadsiatich rokoch I. In.: Výtvarný život 36, 1992, č. 2 – 3, s. 2 – 14
  • kol. Šesťdesiate roky, Slovenská národná galéria : Bratislava, 1995
  • BAJCUROVÁ, Katarína. Geometrické tendencie v slovenskom sochárstve. In.: Premeny sochárstva 1960 – 1990. Zborník referátov z medzinárodného kolokvia. Bratislava, 1994, s. 26 – 33
  • Bartusz: Ekologicko-sociologická inštalácia : Katalóg výstavy : Považská galéria umenia v Žiline od 13. 10. 1994 – 11. 12. 1994. Žilina: Považ. gal. umenia, 1994. ISBN 8088730104
  • POHRIBNÝ, Arsén. Klub konkrétistů. Praha : Kant, 1997, s. 22 – 23, 107
  • BÜNGEROVÁ, Vladimíra, Katarína BAJCUROVÁ a Lucia GREGOROVÁ-STACHOVÁ. Bartusz: Gestá, body, sekundy. Bratislava: Slovenská národná galéria, 2010. ISBN 9788080591519.
  • VRBANOVÁ, Alena: Alternatívna Slovenská grafika. Netradičné, experimentálne a autorské podoby slovenskej grafiky v druhej polovici 20. storočia. Bratislava : Roman Fecik Gallery, 2019
  • GERŽOVÁ, Jana: Rozhovory o maľbe. Pohľad na slovenskú maľbu prostredníctvom orálnej histórie. Bratislava: VŠVU a Slovart, 2009.

Referencie

  1. DZIEWAŃSKA, Marta. Mária Bartuszová. Provisional Forms.. Varšava : Museum of Modern Art in Warszaw, 2015. ISBN 9788364177262. S. 197-198.
  2. Juraj Bartusz: Osum dvanásť – Nitrianska galéria . . Dostupné online. (po anglicky)
  3. Juraj Bartusz: Osum dvanásť – Nitrianska galéria . . Dostupné online. (po anglicky)
  4. VRBANOVÁ, Alena. Alternatívna Slovenská grafika. Netradičné, experimentálne a autorské podoby slovenskej grafiky v druhej polovici 20. storočia.. 1.. vyd. Bratislava : Roman Fecik Gallery, 2019. ISBN 9788097184742. S. 7.
  5. BÜNGEROVÁ, Vladimíra; BAJCUROVÁ, Katarína; GREGOROVÁ-STACHOVÁ, Lucia. Bartusz: Gestá, body, sekundy.. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2010. ISBN 9788080591519.
  6. LAB.SNG. Juraj Bartusz – Kresba á 2 sekundy . Web umenia, . Dostupné online.
  7. Central European Art Database . cead.space, . Dostupné online.
  8. JÚLIUS JAKOBY – old.kosice.sk
  9. POHRIBNÝ, Arsén. Klub konkrétistů. Praha : Kant, 1997. ISBN 8090190375. S. 107.
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Juraj Bartusz

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Sochári podľa štátu





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk