A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dillíjske metro je systém hromadnej rýchlej dopravy (Mass Rapid Transit, MRT) slúžiaci Dillí a jeho satelitným mestám Ghaziabad, Faridabad, Gurugram, Noida a Bahadurgarh v regióne národného hlavného mesta Indie.[1] Sieť pozostáva z 12 farebne odlíšených liniek obsluhujúcich 286 staníc s celkovou dĺžkou 391 kilometrov.[2][3] Je to najväčší a najrušnejší systém mestskej verejnej dopravy v Indii a druhý najstarší po metre v Kalkate. Systém má kombináciu podzemných, úrovňových a vyvýšených staníc, ktoré využívajú širokorozchodný aj štandardný rozchod. Metro v Dillí prevádzkuje viac ako 2 700 jázd denne, ktoré začínajú okolo 05:30 a končia o 23:30.[4]
História
Počiatočná výstavba
Fyzické stavebné práce na metre v Dillí sa začali 1. októbra 1998.[5] Po predchádzajúcich problémoch, ktoré zažilo kalkatské metro, ktoré sa značne oneskorilo a 12-krát prekročilo rozpočet v dôsledku „politického zasahovania, technických problémov a byrokratických prieťahov“, vznikla DMRC (Delhi Metro Rail Corporation), špeciálna organizácia, ktorá má veľkú autonómiu a právomoci na realizáciu tohoto projektu, zahŕňajúceho mnoho technických zložitostí, v ťažkom mestskom prostredí a vo veľmi obmedzenom časovom rámci. DMRC dostalo plnú právomoc najímať ľudí, rozhodovať o výberových konaniach a kontrolovať fondy.[6] DMRC potom najalo hongkonské MTRC ako technického konzultanta pre prevázdku rýchlej verejnej dopravy a stavebné techniky.[7] Výsledkom bolo, že výstavba prebiehala hladko, s výnimkou jedného veľkého nesúhlasu v roku 2000, kedy ministerstvo železníc prinútilo systém používať 1 676 mm široký rozchod napriek tomu, že DMRC preferovalo štandardný rozchod.[8]
Fáza I
Spolu 64,75 kilometrov dlhá sieť s 59 stanicami a 3 trasami (počiatočné časti červenej, žltej a modrej linky) bola vybudovaná v rámci hraníc štátu Dillí. Stanice sa postupne začali otvárať od 25. decembra 2002 do 11. novembra 2006.
Fáza II
Celkovo bola vybudovaná 123,3 km dlhá sieť s 86 stanicami a nasledujúcimi 10 novými trasami a predĺženiami, z ktorých 7 trás je predlžovacími výbežkami siete I. fázy a tri trasy nadväzujú na ďalšie mestá (žltá linka do Gurgaonu, modrá linka do Noidy a modrá linka do Ghaziabadu) regiónu hlavného mesta štátu, mimo fyzických hraníc štátu Dillí, do štátov Harijána a Uttarpradéš. Prubudli aj tri nové farebne odlíšené linky. Fáza II bola postupne uvádzaná do prevádzky od 4. júna 2008 do 27. augusta 2011. Ku koncu I. a II. fázy bola celková dĺžka siete 188,05 km so 145 stanicami.
Fáza III
Fáza I (červená, žltá a modrá linka) a fáza II (zelená, fialová linka a linka Airport Express) sa zamerali na pridanie nových radiálnych liniek na rozšírenie siete. Aby sa ďalej znížilo preťaženie a zlepšila sa konektivita, fáza III zahŕňala 8 rozšírení existujúcich liniek, ako aj vybudovanie dvoch nových kruhových liniek (ružovej a purpurovej linky) a sivej linky. Táto fáza má 28 podzemných staníc metra, 3 nové linky a 7 predĺžení v celkovej dĺžke 160,07 km, s nákladmi 410,79 miliárd indických rupii (4,5 miliárd €).[9][10] Tri nové linky III. fázy sú ružová linka vo vnútornom okruhu (linka 7), purpurová linka vo vonkajšom okruhu (linka 8) a sivá linka spájajúca Dwarku a Najafgarh (linka 9).[11]
Sieť
Metro v Dillí sa buduje po fázach. Fáza I pozostávala z 59 staníc a 64,75 km trasy,[9] z ktorej je zhruba 13 kilometrov pod zemou a 52 kilometrov povrchových alebo vyvýšených.[12] Inaugurácia Modrej linky v koridore cesty Dwarka – Barakhamba Road znamenala ukončenie I. fázy v októbri 2006. Fáza II siete pozostáva z 123,3 km trasy a 86 staníc,[9] a je úplne dokončená, pričom prvý úsek bol otvorený v júni 2008 a posledný v auguste 2011.[13] Fáza III, pozostávajúca zo 109 staníc, 3 nových liniek a 7 predĺžení, čo spolu predstavuje 160,07 km,[9] s nákladmi 410,79 miliárd indických rupii (4,5 miliárd €),[14] bola z väčšej časti dokončená 5. apríla 2019, s výnimkou malého úseku ružovej linky (Pink Line) medzi stanicami Mayur Vihar Pocket 1 a Trilokpuri Sanjay Lake,[15] ako aj predĺženia sivej linky (Silver Line) z Najafgarhu po autobusovú zastávku Dhansa[16] ktoré boli otvorené 6. augusta 2021 a 18. septembra 2021. O trasách projektu fázy IV so 6 linkami a 103,93 km bolo rozhodnuté v júli 2015. Z toho 61,679 kilometrov trate cez 3 linky (prioritné koridory) so 45 stanicami bolo schválených na výstavbu indickou vládou 7. marca 2019. Dĺžka Silver Line bola zväčšená v októbri 2020, čím sa táto časť stala 65,1 km dlhou. Jej dokončenie sa plánuje do roku 2025.[17]
Dillíjske metro: súčasná sieť | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo linky | Meno linky | Otvorená (RRRR-MM-DD) | Posledné predĺženie (RRRR-MM-DD) | Stanice | Dĺžka (km) | Konečné zastávky | Vozový park | Rozchod trate (mm) | |
1 | Red Line | 2002-12-24 | 2019-03-08 | 29 | 34,55 | Shaheed Sthal | Rithala | 33 vlakov, 197 vozňov | 1676 |
2 | Yellow Line | 2004-12-20 | 2015-11-10 | 37 | 49,02 | Samaypur Badli | HUDA City Centre | 55 vlakov, 438 vozňov | |
3 | Blue Line | 2005-12-31 | 2019-03-09 | 50 | 56,11 | Noida Electronic City | Dwarka Sector 21 | 64 vlakov, 507 vozňov | |
4 | 2010-01-07 | 2011-07-14 | 8 | 8,51 | Yamuna Bank | Vaishali | |||
5 | Green Line | 2010-04-03 | 2022-03-29 | 24 | 28,79 | Inderlok | Brigadier Hoshiyar Singh | 20 vlakov, 80 vozňov | 1435 |
2011-08-27 | – | Ashok Park Main | Kirti Nagar | ||||||
6 | Violet Line | 2010-10-03 | 2018-11-19 | 34 | 46,34 | Kashmere Gate | Raja Nahar Singh | 38 vlakov, 227 vozňov | |
Airport Express Line | 2011-02-23 | – | 6 | 22,91 | New Delhi | Dwarka Sector 21 | 6 vlakov, 36 vozňov | ||
7 | Pink Line | 2018-03-14 | 2021-08-06 | 38 | 59,24 | Majlis Park | Shiv Vihar | 42 vlakov, 251 vozňov | |
8 | Magenta Line | 2017-12-24 | 2018-05-29 | 25 | 37,46 | Botanical Garden | Janakpuri West | 25 vlakov 152 vozňov | |
9 | Grey Line | 2019-10-04 | 2021-09-18 | 4 | 5,19 | Dwarka | Dhansa Bus Stand | 3 vlakov, 17 vozňov | |
2002-12-24 | 2021-09-18 | 255 | 348,12 | 286 vlakov, 1905 vozňov |
* nezahŕňa 2 linky: Aqua Line (Noida) a Rapid Metro Gurgaon (Gurugram)
Rozvoj
Fáza IV
Vedenie trás fázy IV s dĺžkou 103 km a 6 linkami dokončila vláda Dillí v decembri 2018.[18] V marci 2019 boli od indickej vlády schválené 3 prioritné koridory. Stavebné práce na týchto 3 prioritných koridoroch v dĺžke 65,1 km začali 30. decembra 2019 s predpokladaným dátumom dokončenia v roku 2025. Na konci IV. fázy preto celková dĺžka metra v Dillí presiahne 450 km,[19] čo nezahŕňa iné nezávisle prevádzkované systémy v regióne národného hlavného mesta, ako napríklad 29,7 km dlhá Aqua line metra v Noide[20] a 11,7 km z metra v Gurugrame, ktoré sa spájajú s metrom Dillí.[21][22] Metro v Dillí sa tak môže stať 7. najdlhším systémom metra podľa dĺžky trás po šanghajskom metre, pekinskom metre, metre v Kantone, metre v Shenzhene, metre v Chengdu a metre v Hangzhou.
Bývalý výkonný riaditeľ DMRC E. Sreedharan uviedol, že v čase, keď bude dokončená fáza IV, bude mesto potrebovať fázu V, aby sa vyrovnalo s rastúcou populáciou a dopravnými potrebami.[23] Plánovacie práce pre fázu V sa nezačali.
Prevádzka
Počet cestujúcich
Dillíjske metro malo nepretržitý nárast počtu cestujúcich od svojho založenia až do fiškálneho roka 2016–17. Keď boli služby metra zavedené v roku 2002, priemerný počet cestujúcich bol 80 000 cestujúcich denne.[24] Vo fiškálnom roku 2016–17 sa priemerný denný počet cestujúcich zvýšil na 2,8 milióna. Počet jazdcov v rokoch 2017 – 2018 klesol a v rokoch 2018 – 2019 sa mierne zvýšil po zvýšení cestovného. Najvyšší počet pasažierov za jeden deň bol dosiahnutý 30. júla 2019 s 5,16 miliónmi cestami po sieti.[25] Vo fiškálnom roku 2019 – 2020 bol priemerný denný počet cestujúcich 2,78 milióna.[26]
Referencie
- ↑ DUA, Tanya. After 5 years of riding the New York City subway, I tried the Delhi Metro at the busiest time of the year - and it showed me exactly what I'm missing . Business Insider India, 2018-11-24, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Welcome to Delhi Metro Rail Corporation(DMRC) | Official Website . www.delhimetrorail.com, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Welcome to Delhi Metro Rail Corporation(DMRC) | Official Website . www.delhimetrorail.com, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ First and Last Train Timings- All Lines . delhimetrorail.com, . Dostupné online. Archivované 2017-07-12 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Delhi metro rail work begins but without fanfare . web.archive.org, 2008-04-18, . Dostupné online. Archivované 2008-04-18 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro showcases public sector success . web.archive.org, 2008-12-25, . Dostupné online. Archivované 2008-12-25 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Annual report online. MTRC, cit. 2023-08-08. Dostupné online. (po čínsky)
- ↑ Delhi Metro Rail to adopt BG system online. web.archive.org, 2016-02-01, cit. 2023-08-08. Dostupné online. Archivované 2016-02-01 z originálu. (po anglicky)
- ↑ a b c d Network online. Delhi Metro, cit. 2023-08-07. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro rings in the New Year under new chief online. Jagran Post, 2012-01-01, cit. 2023-08-07. Dostupné online. Archivované 2017-07-02 z originálu.
- ↑ Present Network online. www.delhimetrorail.com, cit. 2023-08-05. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro wraps up tunneling works of Phase-III. The Economic Times, 2016-11-29. Dostupné online cit. 2023-08-06. ISSN 0013-0389. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro confident of meeting deadline. The Hindu, 2007-09-16. Dostupné online cit. 2023-08-06. ISSN 0971-751X. Archivované 2023-06-03 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Funding online. www.delhimetrorail.com, cit. 2023-08-06. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Delhi’s 59-km Pink Line Metro now fully operational; becomes longest operational corridor online. Moneycontrol, cit. 2023-08-06. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Grey Line's Najafgarh-Dhansa Bus Stand Corridor To Open For Services Tomorrow online. NDTV.com, cit. 2023-08-06. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ APPROVED PHASE IV ( 3 PRIORITY ) CORRIDORS online. 2021-08-19, cit. 2023-08-06. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro's Much-awaited Phase 4 Gets AAP Govt’s Nod, Likely to be Ready by 2024 online. News18, 2018-12-20, cit. 2023-08-08. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro Phase-4 gets government nod | Delhi News - Times of India online. web.archive.org, 2023-04-19, cit. 2023-08-08. Dostupné online. Archivované 2023-04-19 z originálu. (po anglicky)
- ↑ The Hindu : Front Page : Delhi Metro map to cover Greater Noida online. web.archive.org, 2009-06-01, cit. 2023-08-08. Dostupné online. Archivované 2009-06-01 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Pvt metro link to get Central nod soon - Times Of India online. web.archive.org, 2012-11-05, cit. 2023-08-08. Dostupné online. Archivované 2012-11-05 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Delhi Metro: DMRC to come up with elevated road network below these 3 new lines; details here online. 2018-12-21, cit. 2023-08-08. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Metro to cover whole of Delhi by 2021, no fare hike:Sreedharan - timesofindia-economictimes online. web.archive.org, 2015-06-13, cit. 2023-08-08. Dostupné online. Archivované 2015-06-13 z originálu. (po anglicky)
- ↑ DELHI METRO RAIL CORPORATION (DMRC) CASE STUDY online. Wifi-soft, 2018, cit. 2023-08-07. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ DMRC claims surge in ridership of Delhi Metro online. The New Indian Express, 2019-08-01, cit. 2023-08-07. Dostupné online. Archivované 2022-12-23 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Metro ridership was 27.79 lakh, not estimated 53.47 lakh, finds CAG online. The New Indian Express, 2021-12-03, cit. 2023-08-07. Dostupné online. Archivované 2022-09-21 z originálu. (po anglicky)
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Dillíjske metro
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
- Oficiálna stránka (po anglicky)
- Mapa siete (po anglicky)
- Zbierka obrázkov
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk