A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Biblické piesne, Op. 99 je hudobné dielo (piesňový cyklus) českého skladateľa Antonína Dvořáka.
Dielo
Cyklus napísal Dvořák v marci 1894, ako svoje šieste dielo, počas druhého roku pôsobenia v USA ako riaditeľ Národného konzervatória v New Yorku (jeseň 1892 – jar 1895).[chýba zdroj Toto vrcholné dielo vzniklo v jedinom mohutnom zábere inšpirácie a jeho hlbokú intimitu už viac vo svojej tvorbe nedokázal stupňovať. V tejto Dvořákovej ľudskej a umeleckej spovedi zlúčili sa rôzne podnety – z nostalgie prameniaca reflexívnosť, filozofické rozjímanie o základných otázkach náboženskej viery a napokon aj rozrušenie zo správ o blížiacej sa smrti svojho otca i správy o úmrtí Dvořákových priateľov v umení Čajkovského, Gounoda a dirigenta Hansa von Bülowa.
Bilblické piesne sú akýmsi rozhovorom s Bohom a najkrajšie dokumentujú jednu z hlavných čŕt Dvořákovej povahy – úprimnú hlbokú zbožnosť a náboženskú vieru, zbavenú vonkajšieho obradného pátosu. Túto intimitu ešte zvýšil tým, že nepoužil latinský text ako doteraz, ale text český, vybraný z kralickej biblie (Dávidove Knihy žalmov). Žalmy svojou archaickou starozákonnou atmosférou, hlbokou múdrosťou a preduchovnelosťou myšlienok i rýdzou poéziou slova dôkladne rozvlnili skladateľovu hudobnú inšpiráciu. Pozorne vyberal žalmy, aby cyklus nebol charakterove i výrazove jednostranný a aby sa v ňom účinne striedali prejavy prosieb, úzkosti, dôvery i útechy s tónmi hymnickej oslavy a zbožného obdivu. Zo snahy aby aj najmenšie úryvky, tvorili obsahovo i formálne jednoliaty celok, je zjavné, že Knihu Žalmov veľmi dobre poznal, že mal k nej úprimný vzťah. Dvořákovo zhudobnenie týchto textov je kongeniálne s ich myšlienkovou a básnickou nosnosťou a prezrádza, že skladateľov vzťah k námetom bol citovo spontánny a úprimný. Biblické piesne vynikajú rýdzosťou štýlu, nesmiernou prostotou, ale tým väčšou hĺbkou výpovede, preduchovnelosťou výrazu najmä vo vokálnom parte i zvláštnou odovzdanosťou hudobného prejavu idey a básnickým obrazom jednotlivých žalmov. Prostá a povznášajúca hudba Biblických piesní je v dokonalom súlade so žalmovými textami.
Na pôvodnom znení textov menil skladateľ veľmi málo. Ak kde – tu pridal slovko, tak to urobil len z potreby dotvorenia frázy. A tiež z potreby zvýraznenia výrazu. Citoslovce „Ó“, trikrát vsadené do záveru siedmej piesne je toho príkladom.
Spevná línia týchto piesní je originálne čistá, pretože sa rozvíja iba v duchu textu vzornou deklamáciou slova a vety a klavírny sprievod podopiera túto líniu vetami, ktorých piesňová čistota povznáša piesňový sloh, celý cyklus zjednocujúcou. Sú to rýdzo české piesne vo svojom výraze aj duchu. Na tento základný tón sú zladené vo všetkých svojich odtieňoch, či už spievajú k bohu výrazom vrúcnej pokory a oddanosti, lásky a obdivu, hrôzy a smútku, či hymnického nadšenia. Z neho vyrastá krása melodických línií, vonkajšia aj vnútorná, aká nebola inak v českej piesni dosiahnutá. Dvořák vytváral hudobnú líniu s obvyklou nenútenosťou, bez toho, aby sa akokoľvek rozchádzala s duchom logického spádu viet a slov, aby tak dosiahol čím najlepšiu deklamáciu. Dbal na kvalitu prekladu a posielal svojmu vydavateľovi Simrockovi presné inštrukcie a korektúry.
Nie náhodou sám Dvořák videl v písních to nejlepší, co až do nynejška udělal v této oblasti.[chýba zdroj
Klasickým príkladom, ako sa dá najjednoduchšími prostriedkami dosiahnuť dojem tej najvznešenejšej krásy, je pieseň Hospodin jest můj pastýř. Dôveryplné odovzdanie sa do ochrany a vôle Hospodina je krásne zachytené nielen pokojnou líniou spevného partu, napoly psalmodujúceho, napoly spevného, ale i pastorálneho tónového dodatku v klavíri. Forma piesne je trojdielna, pričom prvý diel sám obsahuje čiastkovú trojdielnosť. Pred vlastnou piesňou je krátky štvortaktový recitatív na tóne fis, ktorý predstavuje dominantu v H-dur. Týmto sa veľmi jednoducho dosiahne pocit pokory a zbožnosti.
Dvořák týmto dielom dôstojne zakončil a súčasne i vyvrcholil svoju piesňovú tvorbu. Zvláštnou zhodou okolností spravil tak i Dvořákov priateľ Brahms pred smrťou v duchovnej lyrike svojich Štyroch vážnych piesní (Vier ernste Gesänge).
Osudy diela
V pôvodnom znení vyšli Biblické piesne s klavírnym sprievodom u Fritza Simrocka v jeho vydavateľstve Musikverlag N. Simrock v Berlíne začiatkom roku 1895. Spolu so Zemánkovou orchestráciou vyšla partitúra tiež u Simrocka, ale až v roku 1914. Celý cyklus bol po prvýkrát predvedený v roku 1914, spieval basista Národného divadla v Prahe Egon Fuchs pod vedením dirigenta Viléma Zemánka.[chýba zdroj
Polovicu Biblických piesní neskôr Dvořák zinštrumentoval pre orchester. Premiéra diela bola v januári roku 1896 v pražskom Rudolfine na otváracom koncerte Českej filharmónie, kde spieval barytonista Národného divadla František Šír. Orchestráciu druhej polovice však už nenapísal. Aj orchestrálnu partitúru prvých piatich piesní niekam založil a už nenašiel. Objavili ju až po jeho smrti. Piesne potom vyšli v tlači v transpozícii pre vyšší hlas spolu s inštrumentáciou ďalších piatich piesní, ktorú urobil V. Zemánek. V súbornom vydaní Dvořákových diel z roku 1954 sú autormi novej inštrumentácie druhých piatich Biblických piesní Jarmil Burghauser a Jan Hanuš.[chýba zdroj
Zoznam piesní
- 1. Oblek a mrákota jest vůkol Něho
- 2. Skrýše má a pavéza má
- 3. Slyš ó Bože, slyš motlidbu mou
- 4. Hospodin jest muj pastýř
- 5. Bože! Bože! Píseň novou
- 6. Slyš, ó Bože volání mé
- 7. Při řekách babylonských
- 8. Popatříž na mne a smiluj se nade mnou
- 9. Pozdvihuji očí svých k horám
- 10. Zpívejte Hospodinu píseň novou
Médiá
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Biblické piesne (Dvořák)
Pozri aj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
¡Dos!
¡Tré!
¡Uno!
Ária
Čalga
Čarovná flauta
Čembalista
Čierna éra
Čiftelia
Čo sa to tu deje
(What’s the Story) Morning Glory?
090X
19 (album)
21 (album)
4. symfónia
4 Non Blondes
55 Escape
6. symfónia (Beethoven)
AAA (skupina)
Aak (hudba)
Abbandono
Abbelimento
Accept
Acid house
Adult contemporary
Afektová teória
Afraid To Shoot Strangers
Against Me!
Agogika (hudba)
Airplay
Air (skupina)
Akademie múzických umění v Praze
AKB48
Akordeón
Alan White
Aless
Alexisonfire
Alex Hughes
Allmusic
Alt
Alternate Ego
Alter Bridge
Amazing Grace
Amnesiac
Amon Amarth
Amorphis
Andrea Bocelli
Andrej Bystran
Anime Music Video
Anna Maria Jopek
Anorexia Nervosa
Anthropolatri
Antifonár
Antonio Salieri
Apollo (zbor)
Appetite for Destruction
Apple Records
ARIA Charts
Arkona (skupina)
Artona
Atco Records
Atlanta (hudobná skupina)
Attero Dominatus
Attila Dorn
Audioslave (album)
Australian Pink Floyd Show
Axel Bauer
A cappella rock
A Design for Life
A Skateboard Party
Backmasking
Back to Basics Tour
Balady (Robo Grigorov)
Band of Gypsys
Barokový pop
Barytón
Basbarytón
Beady Eye
Beatbox
Becky Bullerová
Bedtime for Democracy
Bee Gees
Bee Gees' 1st
Bee M
Behemoth
Behringer
Bel canto
Ben McKee
Berco Balogh
Besh o droM
Biblické piesne (Dvořák)
Biffy Clyro
Billboard
Billboard Hot 100
Billy Corgan
Binaural (album)
Birdy (speváčka)
Black Country Communion
Blas Elias
Bleed for Me
Blind Guardian
Bloc Party
Blondie (album)
Blow
Blues Hall of Fame
Bože, čos’ ráčil slovenskému ľudu
Boban i Marko Marković orkestar
Bodhrán
Body Language
Bongo (hudobný nástroj)
Bonton Music
Bon Jovi
Borrtex
Box set
Branislav Kšiňan
Bratři Ebenové
Bratislava Hot Serenaders
Bratislavské hudobné slávnosti
Bratislavské jazzové dni
Brian Molko
Bring Me the Horizon
Britpop
Bubeník
Bubon (hudba)
Bulldozer
Bulls on Parade
Bumbershoot
Burning of the Midnight Lamp
Burn the Witch (skladba)
Burzum
Bush (hudobná skupina)
Bystrík (spevák)
C.C. Catch
California Über Alles
Cantabile
Cantus firmus
Can (skupina)
Captain & Tennille
Cascada
Cascade (album)
Cemetery Gates
Close to the Edge
Coca-Cola Popstar (Slovensko)
Cock Sparrer
Communication Breakdown
Como Estais Amigos
Concerto grosso
Country rock
Cradle of Filth
Crosswinds
Cruciform
Dúhy
Džümbüš
Dancehall
Dance Floor Anthem
Danko Jones (EP)
Danzig
Dan Reynolds
Dara Rolins
Darbuka
Darkthrone (hudobná skupina)
Dave Farrell
Dave Peverett
David Lee Roth
Davová psychóza (hudobná skupina)
Davul
Dead By Sunrise
Dead Kennedys
Dead Letters
Deep Forest
Dee Dee Ramone
Delirious?
Desmod
Dialogue Symphonie
Die Ärzte
Die for the Government
Dirigent
Diskografia Ladislava Vodičky
Diskotéka
Dlhohrajúca platňa
Doktor sen
Dorota Rabczewska
Double album
Doves
Drevený dychový nástroj
Druhá Strana
Dušan Grúň
Dušan Hlaváček
Duduk
Dychová hudba
Dychové kvinteto
Dychový nástroj
Echo Park (album)
Electro-industrial
Elektra Records
Elektronická hudba (elektronické nástroje)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk