A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elektrická jednotka radu 560 | |
Jednotka 560.004 v Brne | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 110 km/h |
Trvalý výkon | 1 680 kW (celá jednotka) |
Napájacie sústavy | 25kV~50Hz |
Regulácia výkonu | tyristorová fázová, po modernizácií pulzná |
Trakčný motor | ČKD MT 4934-6 (8×) |
Výkon trakčného motora | 210 kW |
Vykurovanie súpravy | elektrické teplovzdušné |
Usporiadanie pojazdu | B'B'+2'2'+2'2'+2'2'+B'B' |
Trvalá ťažná sila | 46 kN |
Maximálna ťažná sila | 97 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Minimálny polomer prechádzania oblúkov | 120 m |
Hmotnosť | 247 t |
Adhézna hmotnosť | 136 t |
Dĺžka cez nárazníky | 122 500 mm |
Šírka | 2 883 mm |
Výška | 4 050 mm |
Priemer kolies | 920 mm |
Cestujúci a služby | |
Miest na sedenie | 336 (48+80+80+80+48) |
Celkový počet cestujúcich | 672 |
Vozňová trieda | 2. |
Výrobné údaje | |
Výrobca | ČKD |
Prevádzkovateľ | (ČSD, ŽSR), ČD, ZSSK |
Rok výroby | 1971 – 1989 |
Počet vyrobených kusov | 17 |
V prevádzke v období | 1971 – súčasnosť |
Staré označenie ČSD | SM 488.0 |
Továrenské označenie | EMV 25 |
Elektrická jednotka radu 560 (staré označenie SM 488.0) bola sériovo vyrábaná v rokoch 1970 - 1971 v závode Vagónka Tatra Studénka pre Česko-slovenské štátne dráhy.
Konštrukcia
Sériu predchádzali dve trojvozňové prototypové jednotky s riadiacimi vozňami, vyrobené už v roku 1966 a označené radom SM 487.0. Z dôvodu nedodržania nápravových tlakov bolo označenie zmenené na SM 488.0. Pri vývoji vychádzali konštruktéri zo skúseností s jednotkami radu EM 475.0 a EM 475.1 pre jednosmerný systém. Sériovo boli tieto jednotky dodávané v päťvozňovom prevedení s dvoma čelnými hnacími a troma vloženými vozňami. V prevádzke však nebolo výnimkou stretnúť jednotky rôznej dĺžky - od trojvozňových (v závere prevádzky na Slovensku na trati Nové Zámky - Komárno) až po šesťvozňové. Konštrukcia vozňových skríň potom bola použitá aj pre jednosmerné jednotky radu 460.
Zvláštnosťou týchto jednotiek (na rozdiel od jednotiek radu 460) je skupinový pohon náprav podvozku. Trakčný motor je uložený v skrini vozňa a krútiaci moment je pomocou Kardanových hriadelí prenášaný na obe nápravy podvozku. Odľahčenie podvozku malo za cieľ zlepšenie jazdných vlastností vozňa a obmedzenie účinkov na trať. Riadenie výkonu je v pôvodnom prevedení realizované pomocou tyristorových usmerňovačov, kombinujúcich fázové riadenie s bezkontaktným spínaním štyroch sekcií sekundárneho vinutia transformátora. Prototypové jednotky, ktoré mali zo začiatku odlišný systém regulácie pohonu, boli prestavané a spojené do jednej jednotky v prevedení blízkemu sériovému.
Pôvodná koncepcia jednotiek vyžadovala obsluhu dvoma rušňovodičmi - jedným na prednom a jedným na zadnom riadiacom stanovišti jednotky. Samotné riadenie mal na starosti len rušňovodič vpredu, problémom bola signalizácia porúch a ochrán.
Jednotky boli vyrobené pre regionálnu dopravu, čomu nasvedčuje i počet dverí. Na jednej strane jednotky pre 336 sediacich cestujúcich (päťvozové prevedenie) sa nachádza 16 dverných krídel, čo umožňuje rýchlejšiu výmenu cestujúcich - pre porovnanie, v štyroch osobných vozňoch radu B plne obsadených 320 sediacimi cestujúcimi sa na jednej strane súpravy nachádza iba 8 krídel dverí.
Dvere týchto elektrických jednotiek majú samostatné pneumatické pohony a elektronické ovládanie rušňovodičom - ten po zastavení odblokuje dvere na jednej strane vlaku a tieto sa po jemnom stlačení kľučky otvoria samy. Dvere po ukončení výmeny cestujúcich zatvára rušňovodič.
V polovici deväťdesiatych rokov bolo do niektorých jednotiek pokusne dosadené hlásenie zastávok. Na trnavských jednotkách nešlo o veľmi úspešný projekt - reproduktory vlakového rozhlasu bývali často ničené vandalmi a samotné nahrávky neboli kvalitné - boli vyrobené v domácich podmienkach trnavského depa. Jednotky z Brna boli vybavené automatizovaným hlásením zastávok - magnetofónová páska bola spúšťaná na základe informácií o otváraní a zatváraní dverí ako i informácií z rýchlomera o prejdenej vzdialenosti.[1]
Prevádzka
Jednotiek bolo vyrobených 17 a boli pridelené do rušňových dep v Bratislave (neskôr v Trnave a v Nových Zámkoch) a v Brne. V roku 2008 zakúpili České dráhy od ZSSK elektrické vozne 560.015 a 560.019 spolu so štyrmi vloženými vozňami radu 063. Elektrické jednotky spoločnosť České dráhy prevádzku ukončila v roku 2022. ZSSK ich prevádzku ukončila v roku 2015.
Na Slovensku boli v prevádzke na tratiach prevažne v okolí Bratislavy:
- Bratislava - Trnava - Leopoldov - Trenčín
- Bratislava - Nové Zámky - Štúrovo
- Bratislava - Kúty - Břeclav - Brno
- Trnava - Kúty
- Galanta - Sereď - Leopoldov
- Sereď - Trnava
- Kúty - Holíč
- Nové Zámky - Levice
- Nové Zámky - Komárno
V Česku zas šlo prevažne o trate v okolí Brna, na zvýraznených premávali až do roku 2022. (grafikon 2020/2021)[1][2]:
- Brno - Tišnov - Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Jihlava/Čáslav
- Brno - Břeclav - Kúty - Bratislava
- Brno - Blansko - Letovice
- Břeclav - Hodonín
- Brno - Křenovice - Vyškov
Galéria
Iný projekt
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Elektrická jednotka 560
Externé odkazy
- Elektrická jednotka radu 560 (SM 488.0), Atlas lokomotív, David Švestka
- Elektrické jednotky na našich koľajniciach: rad 560, portál vlaky.net, PhDr. Zbyněk Zlinský, 2009
Zdroj
- ↑ a b PERNIČKA, Jaromír. Atlas vozidel: Elektrické vozy a jednotky ČD a ZSSK. : M-Presse s.r.o., 2003.
- ↑ Radenie vlakov 2021 - ČD 560 . . Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk