A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Écheia alebo echea (starogr. ἠχεῖα – écheia, lat. echea) bola antická ozvučnica.[1][2]
Écheia alebo ozvučnica (od slova „echó“ ozvena) bola nádoba v tvare džbánu, ktorá sa podľa rímskeho spisovateľa Vitruvia používala v antických divadlách na zlepšenie akustiky na javisku (v orchéstre) prostredníctvom rezonancie zvuku (nenašli sa žiadne presvedčivé archeologické dôkazy o nich[3]). Zvyčajne boli zhotovené z bronzu, ale z ekonomických dôvodov sa vyrábali aj terakotové. Uložené boli vo výklenkoch v polkruhovom múre s otvormi obrátenými do vnútorného priestoru javiska alebo pod sedadlami divákov.[2] Vitruvius tieto informácie čerpal z diela Základy hudobnej teórie (Ἁρμονικῶν στοιχείων – Harmonikón stoicheión) od Aristoxena, gréckeho filozofa a hudobného teoretika zo 4. stor. pred Kr.[4]
Použitie bronzových alebo terakotových nádob na zlepšenie akustiky nebolo technické zariadenie obmedzené len na grécke divadlá. V stredoveku bolo mnoho kostolov, v ktorých boli tieto hlinené nádoby vložené do múrov, najmä v priestoroch speváckeho zboru, ich otvory boli otočené do vnútorného priestoru, čo malo zjavne zlepšiť akustiku v budove. V otvoroch (či vo výklenkoch), v ktorých mali byť umiestnené, sa aspoň v jednom prípade našli terakotové nádoby (Gioiosa Ionica, Kalábria), ktoré boli „vyrobené zjavne na tento účel“. Ich zavedenie bolo pravdepodobne priamo ovplyvnené Vitruviovým textom, potvrdzujú to niektoré texty, ako napr. v kláštornej kronike Célestins de Metz z roku 1432.[4]
Vitruvius o ozvučniciach pod divadelnými sedadlami uvádza: „Na základe týchto prieskumov sa potom pomocou matematiky zhotovia v príslušnom pomere k veľkosti divadla bronzové nádoby a zostroja sa tak, aby pri údere mohli jednotlivo medzi sebou vydať zvuk v kvarte, v kvinte, a po rade ďalej až po dvojoktávu. Potom je potrebné ich umiestniť podľa hudobného usporiadania v komôrkach zriadených pod divadelnými sedadlami tak, aby sa nikdy nedotýkali steny a aby mali okolo seba prázdny priestor a dosť volného miesta i nad svojim horným okrajom; musia sa položiť prevrátene a podložiť na strane obrátenej k javisku klinmi vysokými nie menej ako pol stopy. Oproti týmto komôrkam sa na spodku v usadení stupňov ponechajú otvory 2 stopy dlhé a pol stopy vysoké."[5]
V Ríme sa zrejme sa tento ozvučný systém nepoužíval, ale Vitruvius tvrdil, že sa používal v rímskych provinciách a mnohých gréckych mestách vrátane Korintu. Bolo identifikovaných približne šestnásť antických divadiel, kde sa écheie mohli nachádzať, a to napr. v mestách Aizanoi, Skythopolis, Nikopolis, Gerasa, Ierapetra, Gortyn, Lyttos.[6]
Referencie a bibliografia
- ↑ Siglind Bruhn. The Musical Order of the World. Hillsdale : Pendragon Press, 2005. ISBN 978-15-7647-117-3. S. 136-137.
- ↑ a b Marden Fitzpatrick Nichols. Author and Audience in Vitruvius' De architectura. Cambridge : Cambridge University Press, 2017. ISBN 978-11-0700-312-5. S. 37.
- ↑ Enrico Quagliarini. Costruzioni in legno nei teatri all'italiana del '700 e '800. Firenze : Alinea Editrice, 2008. ISBN 978-88-6055-200-6. S. 84.
- ↑ a b Maria Bergamo, Silvia Urbini, Sara Arosio, Antonella Huber, Elisa Bastianello, Alessandro Grilli, Paolo Garbolino, Rita Petruccioli, Damiano Acciarino, Lionello Puppi, Maria Grazia Ciani. e154, Atelier antico. Venezia : Edizioni Engramma, 2019. ISBN 978-88-9484-032-2. S. 54.
- ↑ Vitruvius. Deset knih o architektuře. Praha : nakladatelství Svoboda, 1976. 25-109-79. S. 141.
- ↑ James Campbell, Amy Boyington, Yiting Pan, Nina Baker, Michael Driver, Michael Heaton, Michael Tutton, David Yeomans, Henrik Schoenefeldt. Studies in the History of Services and Construction. Cambridge : Lulu.com, 2018. ISBN 978-09-9287-514-5. S. 36.
Pozri aj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk