A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súčiniteľ prebytku vzduchu je bezrozmerné číslo vyjadrujúce podiel medzi množstvom vzduchu v zmesi a stechiometrickým množstvom vzduchu zodpovedajúcim použitému palivu. Označuje sa gréckym písmenom λ (lambda).
Takto definovaný súčiniteľ sa používa hlavne v oblasti spaľovacích motorov. Pre oblasť iných tepelných zariadení môže byť nahradený vyjadrením prebytku vzduchu v percentách oproti stechiometrickému množstvu.
V anglickej literatúre sa používa termín Air-Fuel Ratio, alebo skratka AFR.
Hodnotenie zmesi
Podľa hodnoty súčiniteľa prebytku vzduchu možno spaľované zmesi rozdeliť nasledovne:
- Ak zmes obsahuje presne stechiometrické množstvo vzduchu nazývame ju stechiometrickou a λ = 1
- Ak zmes obsahuje viac vzduchu nazývame ju chudobnou a λ > 1.
- Ak zmes obsahuje vzduchu menej nazývame ju bohatou a λ < 1.
Vplyv na spaľovanie
Pri spaľovaní stechiometrickej zmesi by teoreticky nemalo dochádzať k tvorbe emisií. V praktických aplikáciách však vplyvom nedostatočnej homogenizácie paliva, interakcie ďalších látok (spaľovanie oleja, nečistoty v palive, vplyv dusíka zo vzduchu) a krátkeho času, v ktorom musí proces prebehnúť k ich tvorbe dochádza. Na zníženie emisií sú moderné automobilové zážihové spaľovacie motory vybavené trojcestným katalyzátorom. takýto katalyzátor pre svoju činnosť nepotrebuje žiadne prídavné látky a má za úlohu kompenzovať dočasne nerovnovážny stav v zložení spalín ich vzájomnou reakciou na rovnovážny, a teda s minimálnymi emisiami.
Pri spaľovaní bohatej zmesi prebieha spaľovanie rýchlejšie a prebytok paliva odparením znižuje maximálnu teplotu, čo umožní zvýšiť kompresný pomer motora. Následkom toho narastá výkon motora, ale zároveň sa zvyšuje jeho spotreba, pretože nie všetko palivo sa dokonale spáli a časť jeho energie zostáva neuvoľnená v produktoch nedokonalého spaľovania. Takéto zloženie zmesi využívajú hlavne motory určené na preteky, napríklad vozidlá Formuly 1.
Pri spaľovaní chudobnej zmesi sa palivo využíva najefektívnejšie, a v tomto režime sa dosahuje najnižšia spotreba.
Vplyv na prevádzkové parametre motora
V závislosti od súčiniteľa sú na základe vyššie popísaných mechanizmov pri inak rovnakých podmienkach ovplyvnené:
- zloženie a množstvo emisií - neželaných produktov spaľovania znečisťujúcich životné prostredie,
- spotreba paliva,
- výkon motora,
- rovnomernosť chodu motora,
- tepelné zaťaženie motora.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk