Bridžová terminológia - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Bridžová terminológia
 ...

Vzhľadom na to, že bridžistov je na Slovensku málo a sú ovplyvňovaní piatimi jazykmi, (češtinou, poľštinou, nemčinou, angličtinou a maďarčinou) či už z turnajovej praxe alebo čítaním cudzojazyčnej literatúry, je slovenská bridžová terminológia pomerne rozkolísaná. Ten istý pojem označujú rôzni slovenskí bridžisti rôzne. Mala by tu byť uvedená väčšina základných bridžových termínov a ich synoným spolu s ich vysvetlením. Popri slovenských termínoch sú uvedené aj anglické a poľské výrazy. Bolo by vhodné doplniť ich o české, nemecké a maďarské výrazy. Ak vám tu nejaký termín chýba, dajte návrh na jeho doplnenie cez diskusiu alebo ho sami doplňte. Väčšina tu uvedených bridžových výrazov sa v Krátkom slovníku slovenského jazyka nevyskytuje.

Názov farby angl. poľ. Symbol farby na karte
Pik spades pik
Srdce heart kier
Káro diamond karo
Tref club trefl

Pri hraní na zahraničných turnajoch, môžete byť prekvapení pre nás netradičnými symbolmi niektorých figúr. Preto sú tu uvedené symboly, ktoré sa vyskytujú na našich (ekvivalentné s anglickými), poľských, nemeckých kartách a francúzskych kartách.

Názov karty Symbol karty
Eso Ace As A A A A
Kráľ King Król K K K R
Dáma Queen Dama Q D D D
Dolník Jack Walet Bub (nem.) J W B W
Desiatka Ten Dziesiatka 10 10 10 10
Deviatka Nine Dziewiatka 9 9 9 9
Osmička Eight Ósemka 8 8 8 8
Sedmička Seven Siódemka 7 7 7 7
Šestka Six Szóstka 6 6 6 6
Päťka Five Piatka 5 5 5 5
Štvorka Four Czwórka 4 4 4 4
Trojka Three Trójka 3 3 3 3
Dvojka Two Dwójka 2 2 2 2

A

  • ACBL

American Contract Bridge League

  • alertovanie (alert)

Informovanie súperov, že partnerova hláška je umelá. Ak o to súperi požiadajú, je druhý partner povinný im povedať, čo táto umelá hláška znamená. (Na požiadanie je povinný informovať o význame všetkých, aj prirodzených hlášok, aké je rozpätie bodov partnera, akú má rozlohu, koľko má Ies, Kráľov, ...). Väčšinou sa alertujú umelé hlášky do úrovne 3BT, umelé otvorenia nad touto úrovňou sa alertujú tiež. Usporiadateľ môže stanoviť aj iné pravidlá alertovania. Na alertovanie sa používa licitačná kartička Alert, v niektorých bidding boxoch je to vlajočka, o ktorú partner licitujúceho cvrnkne. Na internete hráč alertuje vlastné hlášky (jeho partner však tento alert nevidí). Pri hraní za záclonami, hráč alertuje vlastné hlášky a hlášky partnera súperovi, ktorý s ním sedí na tej istej strane záclony. Pokiaľ licitácia skončila a jeden z hráčov linky, ktorá vydražila záväzok, nealertoval partnerovu hlášku, alebo jeho hlášku zle vysvetlil, pred štartom by mal súperov na túto nezrovnalosť upozorniť. Ak sa tejto nezrovnalosti dopustil niekto z obrancov, na chybu nemôže upozorniť, pretože by tým odovzdal informáciu aj partnerovi. Po odohraní rozdania, by hráči mali zavolať rozhodcu, ak sa zohrávajúca linka cíti byť poškodená.

B

  • bábkové divadlo pozri záclony
  • balíček

Súprava 52 hracích kariet.

  • BAM

Skratka z anglického board a match. Spôsob hodnotenia súťaže družstiev, keď sa hodnotí iba, či družstvo vyhralo, prehralo alebo remizovalo v rozdaní, bez ohľadu na veľkosť rozdielu v totálnych bodoch. Výhra 1 bod, remíza 0.5 bodu, prehra 0 bodov.

Taký spôsob zohrávky hlavného hráča, kedy hrá tak, aby aj pri najnepriaznivejšom, aj keď nepravdepodobnom rozdelení kariet súperov, záväzok splnil, aj za tú cenu, že nezíska nadzdvihy. *bez tromfov (no trumps) bez atu Hranie záväzku, v ktorom žiadna farba nie je privilegovaná, žiadna nie je tromfová. V ďalšom texte záväzok Bez tromfov bude označený skratkou BT. V angličtine sa používa skratka NT.

Hovorový výraz označujúci bez tromfový záväzok

  • bidding box (Bidding box)

Slovenský výraz „licitačná krabica“, je krabica pomocou ktorej sa licituje v bridži. Je to krabica, v ktorej sú umiestnené hlášky od 1 až po 7BT, tak že sa ľahko vyberá konkrétna hláška a ľahko sa založí späť do krabice na svoje miesto. Ďalej sú tam sady kartičiek s hláškami PAS, Kontra a Rekontra. Okrem toho je tam ešte kartička s nápisom Stop a kartička s nápisom Alert.

  • bilancia (bilance)

Spoločná sila listov hráčov jedného páru. Sila súlistia.

  • Blackwood

Blackwood je konvenčná hláška slemovej zóny, ktorou sa jeden z partnerov pýta na počet es druhého partnera.

  • blok (block)

Hláška, ktorej cieľom je zablokovať súperov. Znemožniť im alebo aspoň sťažiť vylicitovanie optimálneho záväzku. Blokom však môžeme zablokovať aj partnera.

  • blotka pozri malé karty
  • body za figúry (figúrové body) (High card points, punkty honorowe)

V súčasnosti najpoužívanejším spôsobom ohodnotenia figúrových bodov je A – 4, K – 3, Q – 2, J – 1. Dokopy je takýchto bodov 40, čiže priemerne pripadá na jedného hráča 10 bodov. Keď hráč dostal 11 a viac bodov, dostal nadpriemernú kartu. Väčšina systémov otvára od 12 HCP. Pár môže používať ľubovoľný iný spôsob hodnotenia figúrových bodov. Napríklad niektoré počítačové programy hodnotia figúry takto A-8, K-4, Q-2, J-1, ide o mocniny 2, čo počítačom pri analýze vyhovuje.

  • bluf (pl. blef)

Klamlivá hláška, za ktorou sa skrýva iný list, než by mal byť podľa systému (napr. zalicitovanie farby, ktorú hráč v skutočnosti nemá, alebo podlimitné otvorenie). Cieľom blufu je zmätenie súperov, ale zároveň hrozí, že namiesto súperov zmätieme vlastného partnera.

Mnohí miesto krabica používajú výraz board (z angl.), krabice sú v rôznych prevedeniach, ktoré vôbec nemusia pripomínať krabicu.

Pod nožom je hráč, ktorý má síce veľa figúrových bodov, ale súper, ktorý je za ním má tiež veľa bodov. Ak otvoril súper po našej ľavici a máme body, musíme dobre zvážiť, či sa nám oplatí zasiahnuť do dražby. Keď ho máme po pravici na ten istý počet bodov väčšinou získame viac zdvihov ako keď je po ľavici. Napríklad, ak máme v danej farbe AQ10 a súper má KJx, keď je pred nami, získame 3 zdvihy a on žiadny, keď je za nami, získame jeden zdvih a on dva.

C

Licitačná metóda pri ktorej sa z dvoch najdlhších farieb ako prvá licituje kratšia a až potom dlhšia farba.

  • celoherný záväzok (hra) (game, koncowka, dograna)

Záväzok v ktorom je súčet bodov za vylicitované zdvihy 100 a viac. Splnené celoherné záväzky sú osobitne prémiované, v prvej hre +300 bodov, v druhej hre +500 bodov.

  • cuebid

Konvencia slemovej zóny, v ktorej sa partneri informujú o vlastnení zádrží v licitovaných farbách.

  • čiastočný záväzok (part score, cześciówka)

Záväzok nedávajúci celú hru.

  • čiastočne vytromfovať ? sześciowo ściagnać atuty

Zahrať niekoľkokrát tromfovú farbu napríklad s cieľom zbaviť jedného zo súperov tromfov – nepozbaviac ich všetkých tromfov.

D

  • dáma (queen)
  • diaľkový zdvih (long card)

Zdvih získaný na vypracovanú farbu.

Nazývame ho tiež Jack (džek), Bub, Chlapec, Jéčko, Junák

  • dlhá farba (long suit)

Farba obsahujúca aspoň štvorlist.

Konvencia používaná proti otvoreniu bez tromfov. Akronym z anglického disturb no trumph.

  • drahá farba (major color)

Srdcia alebo piky. Farby kde každý zdvih nad 6 má hodnotu 30, ak je splnený záväzok.

  • dražba pozri licitácia
  • druhá hra (vulneabre, po partii)

Keď je linka v druhej hre a záväzok nie je kontrovaný, všetky pády majú vyššiu hodnotu ako v prvej hre, ak je záväzok kontrovaný, prvé tri pády majú väčšiu hodnotu oproti pádom v 1. hre. V prípade kontrovaného záväzku je prvý pád za 200 a každý ďalší za 300. Ak linka vylicituje celú hru a záväzok splní, získa prémiu za vylicitovanie hry v hodnote 500 oproti prémii v prvej hre 300. Podobne je to v prípade vylicitovania a splnenia slemových záväzkov.

  • dubl doubleton dubel

Dve karty vo farbe u jedného hráča. Dvojlist.

  • dvojfarebný list two-suiter

List s dvomi dominantnými farbami rozloha aspoň 5-4.

E

  • EBL

Európska bridžová liga.

  • EBU

English Bridge Union - anglická bridžová únia/anglický bridžový zväz

  • eliminácia (elimination, eliminacja)

Manéver ktorý dovedie obrancov do situácie, v ktorej buď musia zahrať do dvojitej šikeny alebo musia zahrať do farby, ktorej načatie zo strany obrancov je pre hlavného hráča výhodné.

  • eso ace
  • expas ? ekspas

Pokus o získanie zdvihu na nižšiu kartu než majú súperi. Tento manéver sa podarí v 50% prípadov, keď kľúčová karta súperov ja pre nás výhodne umiestnená, t. j. pred rukou s kartou bezprostredne od nej vyššou.

F

  • farba suit, color

Trefy, kára, srdcia, piky, v prenesenom význame je aj bez tromfov farbou

  • farba vhodná na hranie ? kolor odpowiedni do gry

Farba v ktorej hráči potvrdili, že spolu v nej majú aspoň 8 kariet

  • ? ? miano

Všetky karty jednej farby od Esa do dvojky

  • farba švorlistá (päťlistá, atď.) ? kolor czterokartowy, ...

Farba v ruke jedného hráča, obsahujúca presne štyri (päť atď.) kariet

  • figúra (figure, figura)

Karta od Esa po Dolníka

  • figúra na figúru figure on figure figur na figur

Zásada najčastejšie pre obrancov, že na protivníkom zahranú figúru sa oplatí klásť vyššiu figúru a na zahranú blotku klásť blotku.

Vlastnenie aspoň 8 kariet jednej farby v súlistí.

  • fors (force) pozri príkaz
  • forsovať

Prikazovať (nejakou hláškou) partnerovi pokračovať v licitácii

  • forsujúca hláška

Hláška, ktorú partner nesmie spasovať

H

  • hlavný hráč (declarer, rozgrywajacy)

Hráč ktorý zohráva kontrakt. Hráč, ktorý na danej linke, ako prvý ponúkol farbu konečného záväzku.

  • hláška (bid, odzyvka v licytácji)

Deklarácia vo forme stupeň-farba, oznamujúca cieľ získať na linke počet zdvihov rovnajúci sa stupeň+6, ak tromfom bude navrhovaná farba. Hláškami sú aj Pas, Kontra a Rekontra.

  • taktické hlášky ? odzywki o charakterze taktycznym

Hlášky väčšinou na vyššom stupni než je najnižšia možná, ktorých cieľom je predovšetkým sťažiť súperom licitáciu.

  • hlboký impas (deep finesse)

Manéver v ktorom impasujeme naraz dve chýbajúce nesusediace karty, napr. KJ je u súperov a my na jednej strane linky máme AQ10, z druhej strany vynesieme do tejto farby a ak súper pridá kartu nižšiu ako J, zahráme 10, ak pridá J zahráme Q, ak K zahráme A. Pravdepodobnosť, že obidve chýbajúce karty sú na pre nás výhodnej pozícii je 25%, že je tam jedna je 50%, že obe sú na nepriaznivom mieste je 25%. Máme teda 75% šancu, že v tejto farbe získame aspoň dva zdvihy a 25% šancu, že v nej získame tri zdvihy.

  • honér (honour)

Karta od A po 10.

Špecifický spôsob pohybu hráčov a boardov v párovom turnaji, keď je menej ako 9 stolov. V takom prípade hrá každý pár proti každému páru. Pohyb párov a boardov je rozpísaný na tabuľkách uložených na stoloch - stolových lístkoch.

Časť hry v rubbrovom bridži, skladajúca sa z jedného alebo viacerých rozdaní, ktorá sa končí v momente, keď jedna zo strán získa spolu aspoň 100 bodov pod krížikom.

Spôsob hodnotenia, ktorý sa snaží vyeliminovať „šťastie“. Hrajú iba štyria hráči a nemajú sa s kým reálne porovnať. Porovnávajú sa s fiktívnym štatistickým hráčom. Spočíta sa celkový počet figúrových bodov na silnejšej linke a dosiahnutý výsledok sa porovná s tabuľkovou hodnotou, ktorá hovorí, aký výsledok sa priemerne dosahuje s takto silnou kartou aj v závislosti od stavu hier. Keďže ide o štatistiku, stáva sa, že celú hru vylicituje a uhrá pár s malým počtom bodov, čím získa veľa impov a inokedy na linke, kde je 27 bodov, sa celá hra nedá v žiadnom prípade uhrať a veľa Impov stratí. Napriek tomu je hra proti tabuľke obľúbená a na veľký počet rozdaní „spravodlivá“.

  • hrať z ruky ? grać z reki

Vynášať kartu zo strany hlavného hráča

  • hrať zo stola ? grać ze stolu

Vynášať kartu zo strany stola.

  • hrozba (threat)

Hrozba je naša menšia karta, ktorá sa stane vysokou, ak súper bude prinútený zbaviť sa kľúčovej karty v niektorej hroziacej farbe. Pozri aj skvíz.

  • fiktívna hrozba

Niekedy môžeme na stole, na ktorý máme prechod, ponechať kartu, ktorá bude u obrancov evokovať fiktívnu hrozbu. Snažia sa ponechať si zádrž v tejto farbe a nesprávne zahodia karty v iných farbách.

CH

  • chicago

Variant spôsobu vyhodnocovania rozdaní.

I

  • IMP (International Match Points)

Spôsob hodnotenia výsledkov pri porovnávacom bridži, používaný najmä pri súťažiach družstiev. Rozdiel dosiahnutých výsledkov v totálnych bodoch sa prevedie podľa prevodovej tabuľky na IMPy. Prevodová tabuľka je regresívna. Na nižších stupňoch sú rozpätia jednotlivých úrovní menšie na vyšších stupňoch väčšie. Napr. 1 IMP= 20-40 TP, 7 IMP=270-310, 20 IMP=2250-2490.

  • impas (finesse, impas)

Pokus získať zdvih pomocou karty, ktorá je nižšia než majú súperi. Tento manéver sa podarí v 50% prípadov, keď kľúčová karta súperov je na pre nás výhodnom mieste, t. j. pred rukou s kartami: bezprostredne od nej nižšou a bezprostredne vyššou.

  • individuál

Hovorový názov pre súťaž jednotlivcov. Hráč má v každom kole iného partnera a iných súperov.

  • invit (invitation)

Pozvanie partnera do celoherného záväzku. Partner toto pozvanie zhodnotí a, ak má rezervu, zalicituje celú hru, ak nemá rezervu spasuje.

J

  • jack jack walet

Pozri dolník

  • jednofarebný one-suiter

List s jednou dlhou farbou päťlist a viac.

  • juh south

K

  • kapitán

Vedúci družstva. Kapitán môže byť hrajúci, alebo nehrajúci. Rozhoduje o nasadení hráčov do zápasu, komunikuje s kapitánmi ostatných družstiev, podpisuje výsledok zápasu, komunikuje s rozhodcom.

  • káro diamond
  • karta (card)
  • karta v inej farbe ? karta nie do koloru

Karta v inej farbe, než je prvá karta zdvihu.

  • kibic

Divák. Kibic musí byť počas licitácie a zohrávky ticho.

  • klamlivá hláška

Úmyselné a podstatné odchýlenie sa od predpokladanej honérovej sily alebo dĺžky v licitovanej farbe. Bluf.

  • klamlivá hra (deception)

Také zahranie, ktoré súperov necháva v neistote alebo im sugeruje klamlivú predstavu. Napríklad po štarte dámou, ak má hlavný hráč A aj K, mal by ju vziať esom, vynášajúci hráč nebude vedieť, kto má kráľa. Alebo, ak pri odhadzovaní na vypracovanú farbu zahodí figúru, ktorá by beztak nezískala zdvih a ponechá si blotku, súperi často hrajú v presvedčení, že už v danej farbe nič nemá a zbavia sa kariet v tejto farbe, ponechávajúc si zádrže vo fiktívnej hrozbe. Hlavný hráč nakoniec získa zdvih na utajenú blotku.

  • klamlivý výnos

Partneri väčšinou majú dohodnuté, akým spôsobom vynášajú napríklad AKx , KQx, QJxx (tučne sú označené vynášané karty). Keď sa hrá vysoký záväzok väčšinou malý alebo veľký slem, partner môže vyniesť neštandardne s cieľom oklamať hlavného hráča. Napríklad z KQx vynesie Q namiesto K, z čoho hlavný hráč môže usúdiť, že kráľa má druhý z obrancov, tejto predstave prispôsobí zohrávku a vykladaný záväzok padne. Klamlivý výnos môže použiť aj hlavný hráč, keď zohráva záväzok BT, v jednej z farieb nemá zádrž, ale v ostatných farbách nemá dostatok zdvihov, ak ich bude rozohrávať sám. Preto sám rozohrá farbu, v ktorej nemá zádrž, súperi si pomyslia, že si ju chce vypracovať a rozohrajú inú farbu, čím mu zadajú chýbajúci zdvih. Účinné najmä, ak sa ukázalo, že štart bol pre obrancov zlý.

  • Kniha

Keďže je dokopy v hre 13 zdvihov, jedna zo strán musí získať apoň 7 zdvihov. Prvých šesť zdvihov tvorí minimálny základ nazývaný kniha. Pri licitácii sa preto licituje iba počet zdvihov, ktorý sa linka zaväzuje splniť prevyšujúcich knihu. Hláška 1 potom hovorí, že získame aspoň 7 zdvihov, ak tromfy budú trefy a budeme zohrávať záväzok, 7 hovorí, že získame všetkých 13 zdvihov, ak tromfy budú srdcia.

  • komplexné body

Zhodnotenie listu nielen figúrovými ale aj rozlohovými bodmi. Po sfitovaní farby, ak má partner s kratšími tromfmi singel alebo šiken, môže si za ne pripočítať rozlohové body.

  • koncová hra (endplay)

Hra na konci zohrávky, keď už zostáva málo kariet. Hlavný hráč premyslenou zohrávkou môže donútiť obrancov, aby mu zadali zdvih, na ktorý pôvodne nemal nárok. Napr. vpustka a vynútený výnos.

  • kontra (double, kontra)

Hláška s významom zdvojnásobujem zápis (kontra môže byť aj umelou hláškou)

  • informačná kontra

Kontra, ktorou partnera informujeme o svojom liste.

  • negatívna kontra

Kontra partnera otvárajúceho na zásah do licitácie. Informuje partnera, že nemá vlastný päťlist, má 7-10 bodov a má štvorlist v druhej nelicitovanej drahej farbe a najmenej trojlisty v nelicitovaných farbách.

  • objasňujúca kontra ? kontra objaśniajaca

Kontra používaná s listom prisilným na iný zásah.

  • ponuková kontra take-out double

Kontra ktorou partnerovi oznamujeme, krátkosť v doteraz licitovanej farbe, (farbách) a že máme najmenej po tri karty v zostávajúcich farbách, zároveň mu oznamujeme, že nemáme vlastný päťlist.

  • trestná kontra penalty double kontra karna

Kontra, ktorou chceme vytrestať súperov, keď vylicitovali záväzok ktorý nemôžu splniť. Trestnú kontru dávajte len vtedy, keď ste rozhodnutí kontrovať každý ďalší záväzok súperov inak dajte trestný pas. Trestnou kontrou dávate súperovi informáciu, ktorú môže využiť pri zohrávke a keďže na základe tejto informácie tuší, ako sú rozdelené karty u súperov, môže záväzok splniť, keby ste kontru nedali, tak by padol.

  • výnosová kontra

Keď súper licituje umelú hlášku, kontrou na túto farbu partnera informujeme, že v nej niečo máme a keď bude na výnose, mal by ju otvoriť. Pár môže byť dohodnutý na špeciálnych výnosových kontrách, napr. keď súperi skončili v záväzku 3BT, kontra od partnera, ktorý nebude štartovať hovorí „Partner štartuj prvou farbou stola“, ak stôl nelicitoval žiadnu farbu (1BT – Pas – 3BT – Kontra), kontra hovorí „Partner štartuj trefom“

  • vyvolávajúca kontra take out double kontra wywolawcza

Kontra na prirodzenú hlášku súperov používaná väčšinou po otvorení súpera, ktorej cieľom nie je zdvojnásobenie zápisu, ale nájdenie fitu v niektorej z nelicitovaných farieb.

1. zádrž
2. Eso a Kráľ. V niektorých systémoch sa licitujú kontroly, počet bodov v kontrolách, A – 2, K – 1.
  • konvencia convention konwencja

Hláška alebo séria hlášok s iným významom než ukázať licitovanú farbu, trestne okontrovať alebo rekontrovať. Pozri konvenčné hlášky.

Na konvenčnej karte je stručne popísaný licitačný systém páru. Všetky otvorenia s rozpätiami bodov, s rozlohami a odpoveďami, spôsob markovania, spôsob vynášania a všetky konvencie. Pár, ktorý sa zúčastňuje turnaja by mal mať vyplnenú konvenčnú kartu. Keď ju nemá a dôjde k nejakému nedorozumeniu, ktoré poškodí súperov, rozhodca väčšinou rozhodne v prospech súperov. Ak vysvetlenie hlášky partnerom bolo v súlade s konvenčnou kartou (partner sa pri licitácii pomýlil alebo blufoval), rozhodne v náš prospech.

  • krabica (board) board rozdawanie
1. Náhodné pridelenie kariet jednotlivým hráčom na začiatku rozdania, každému po 13.
2. Úschovňa na karty so štyrmi priehradkami, umožňujúca zachovanie jednotlivých listov u jednotlivých svetových strán (N,E,S,W). Na každej krabici sú aj informácie o tom, v ktorej hre sú jednotlivé linky a kto otvára dražbu. Karty sa zamiešajú iba na začiatku turnaja a potom krabice predpísaným spôsobom kolujú. Takto možno porovnať, kto dosiahol aký výsledok s tými istými kartami. Za krabicu sa niekedy pokladá oboje, čiže obal aj s obsahom.
  • kráľ king
  • krátkosť short krótkość

Šiken alebo singel. V niektorých kontextoch krátkosť môže byť už dvojlist.

  • krížové prebíjanie cross-ruff play gra na obustronne przebitki

Zohrávka spočívajúca v tom, že striedavo prebíjame z ruky a zo stola. V ideálnom prípade získame na všetky tromfy linky zdvihy.

L

  • lavinthal

Systém odhodov, v ktorom hráč markuje partnerovi ním preferovanú farbu podľa zásady, že vysoká karta ukazuje vyššiu farbu a nízka karta nižšiu farbu. Lavinthal možno použiť aj v situácii, keď sa hrá farebný záväzok, partner vyniesol eso alebo kráľa a na stole je singel v tejto farbe. Nemá zmysel markovať pokračuj alebo nepokračuj, keď je zrejmé, že pokračovať nemá zmysel. Preto partnerovi pomocou lavinthalu namarkujeme, ktorú farbu má rozohrať, napríklad, ak tromfy sú piky a partner vyniesol A, zahraním malej karty markujeme „Zahraj tref“, zahraním veľkej karty „Zahraj srdce“. Malými kartami sú 2 až 5, veľkými 7 až 10, karta 6 je neutrálna, respektíve na základe vlastných kariet, kariet stola a karty ktorú priloží hlavný hráč z ruky, často môžeme vyvodiť záver, či to bola malá alebo veľká blotka. Niekedy je 7 či dokonca 10 najnižšia blotka partnera, inokedy je 5 alebo 4 jeho najvyššia karta, takže nemusíme správne pochopiť jeho marku. Účinnou finesou hlavného hráča je nepridať do zdvihu z ruky najnižšiu kartu, ale vyššiu, čím sťaží správne prečítanie marky. (Niekedy možno použiť lavinthal na klamlivú hru, keď predpokladáme napríklad, že náš partner má v tejto farbe figúru a našou falošnou markou zmätieme hlavného hráča, zahrá na opačnú stranu a náš partner získa zdvih. V 99% prípadoch by sme ale mali markovať pravdivo, pretože hrozí, že namiesto hlavného hráča oklameme partnera a ten v dobrej viere vynesie do namarkovanej farby.)

  • licitácia (dražba) bidding licytacja

Súperenie párov na začiatku rozdania o výber tromfovej farby a o to, ktorá linka a na akom stupni bude zohrávať záväzok.

  • jednostranná licitácia ? licytacja jednostronna

Licitácia v ktorej jedna linka celý čas pasuje.

  • obojstranná licitácia

Licitácia v ktorej licitujú obe linky.

  • súťažná licitácia competitive bidding

Obojstranná licitácia, keď obe linky majú približne rovnako silné karty a bojujú o to, kto bude zohrávať čiastočný záväzok, ktorý sa dá splniť. Vo výhode je linka, ktorá má vyššiu farbu napríklad piky voči srdciam. Ak chcú súperi zohrávať musia sa vyšplhať o jeden stupeň vyššie, čo už môže byť privysoko a záväzok nesplnia.

  • licitácia po zásahu ? licytacja po interwencji

Licitácia v situácii, keď sme otvorili licitáciu a protivník do nej zasiahol.

  • licitácia v obrane ? licytacja w obronie

Licitácia v situácii, keď súperi otvorili licitáciu

  • licitačný priestor

Počet stupienkov, ktoré zostávajú pre bezpečnú výmenu informácii počas licitácie. Blokujúce otvorenie uberá súperom licitačný priestor a sťažuje im efektívnu výmenu informácii. V jednostrannej licitácii dražba skokom uberá licitačný priestor vlastnej linke.

  • linka line
1. hráči sediaci pri tom istom stole na NS tvoria linku Sever – Juh, sediaci na EW – tvoria linku Východ – Západ, hráči sediaci na jednej linke sú partneri, hráči sediaci na druhej linke sú ich súperi.
2. Všetci hráči sediaci na tej istej linke pri všetkých stoloch.
  • list

Súbor 13 kariet, ktoré má hráč vo svojej ruke

M

Spôsob klasifikácie výkonnosti hráčov. Je to celoživotné kumulatívne hodnotenie hráča. Skladá sa z bezfarebných, čiernych, strieborných a zlatých bodov. Orientačne tretina hráčov získa v každom turnaji majstrovské body za umiestnenie. V každom štáte majú bridžové zväzy vlastný systém klasifikácie úrovne majstrovstva hry. Slovenské pravidlá prideľovania MB.

  • malá

Pokyn hlavného hráča tichému, aby zo stola zahral najnižšiu kartu vo farbe zdvihu. Vyslovením názvu farby, tiež dáva pokyn na zahratie najnižšej karty stola.

  • malá karta (blotka) small card blotka

Karta od desiatky po dvojku. Navrhujem prebrať z poľštiny výraz blotka (mnohí naši bridžisti ho beztak používajú), odvodený pravdepodobne zo slova bloto – blato.

  • malá-veľká low-high

Pozri markovanie

  • malý slem slam szlemik

Vylicitovaný a splnený záväzok na 6. stupni (12 zdvihov)

  • mariáš ? mariasz

Kráľ a dáma v jednej farbe na jednej ruke.

Systém informovania partnera pomocou blotiek, ktorým partnerovi oznamujeme, či si prajeme aby pokračoval vo farbe ktorú vyniesol, alebo v prípade, že farbu rozohráva hlavný hráč, informujeme ho o počte svojich kariet v danej farbe. Pozri aj lavinthal. Väčšinou je markovanie založené na spôsobe veľká-malá a malá-veľká, ale sú aj systémy párna blotka, nepárna blotka v kombinácii s malou alebo veľkou.

  • marka kvalitatívna

Pridanie karty, ktorá naznačuje či hráč chce alebo nechce, aby partner pokračoval vo výnose v danej farbe, v súlade s prijatým systémom markovania. Ak je marka kladná, partner v nej má figúry alebo v BT dĺžku alebo, vo farebnej hre, dubl. Ak je záporná, nevylučuje figúry, ale nechce aby sa v nej pokračovalo a chce, aby sa otvorila iná farba.

  • marka kvantitatívna

Pridanie karty, ktorá má pomôcť zistiť partnerovi rozloženie kariet v danej farbe.

  • markovanie naturálne standard carding zrzutki naturalne

Systém markovania, v ktorom kladná marka sa dáva vysokou blotkou; vysoká blotka ukazuje taktiež párny počet kariet vo farbe.

  • markovanie obrátené UDCA zrzutki odwrotne

Systém markovania, v ktorom kladná marka sa dáva malou blotkou; malá blotka taktiež ukazuje párny počet kariet vo farbe.

  • markovanie odhodom

Keď nemáme žiadnu kartu vo farbe zdvihu a neprebíjame tromfom, môžeme dohodnutým spôsobom partnerovi namarkovať, čo si prajeme. Jeden zo spôsobov je Lavinthal. Ďalší spôsob je, že odhodením veľkej blotky partnerovi markujeme „do tejto farby nechoď“ a odhodením malej blotky „poď do tejto farby“ alebo naopak. Odhodením esa partnerovi oznámime, mám ešte kráľa, túto farbu budem držať ja a ty môžeš zahodiť všetky karty tejto farby – pokiaľ na porazenie záväzku potrebujeme už len jeden zdvih.

  • misfit (chýbajúci fit)

Hovoríme, že v rozdaní na linke je misfit, keď v ňom linka nemá žiaden fit (napr, 5521 voči 1255). Hlavne slabšie páry v prípade misfitu nevedia včas vypnúť licitáciu a tvrdohlavo opakujú svoje farby, až skončia na vysokom stupni a spadnú. V niektorých rozdaniach sú misfity na oboch linkách a Čierneho Petra má linka, ktorá ponúkla konečný záväzok.

  • Mitchell

Mitchell je špecifický spôsob pohybu hráčov a boardov v párovom turnaji. Používa sa, ak je v turnaji viac než 6 stolov. Hráči linky NS väčšinou celý čas sedia a hráči linky EW sa pohybujú o stôl nahor, krabice s rozdaniami sa pohybujú o stôl nadol. Ak sa hrá jednokolový turnaj, buď sa zvlášť vyhodnotia výsledky hráčov linky NS a EW, alebo sa cca. po dvoch tretinách kôl vymenia strany, ale hráči ktorí sedeli sedia i naďalej.

  • MOSCITO

MOSCITO je moderný umelý licitačný systém.

  • MUD (akronym z Middle-Up-Down.)

Mud je výnosová konvencia, keď z troch blotiek obrancovia vynášajú strednú kartu a pri znovuzahraní tej istej farby obranca priloží najvyšiu. Takto pri opakovanom zahratí farby, druhý obranca vie, či išlo o výnos z trojlistu a s veľkou pravdepodobnosťou vie, či išlo o výnos z dubla (z dubla vynášajú najvyššiu). Zároveň vie dopočítať rozlohu hlavného hráča.

N

  • nadbitie overruff nadbitka

Prebitie vyšším tromfom než prebil protivník.

  • nadzdvih (nadvýška) overtrick nadróbka

Každý zdvih získaný navyše oproti deklarovanému záväzku.

  • nadvýška

1. nadzdvih

2. rezerva v liste pri licitácii, ktorá umožňuje získať viac zdvihov než sme partnerovi doteraz sľúbili. Rezervou je napr. väčší počet FB než sme sľúbili alebo väčší počet tromfov než sme sľúbili. Za rezervu možno pokladať aj krátkosť v nejakej farbe, ak sa bude zohrávať tromfový záväzok.

  • najvyššia karta ? forta

V danom momente hry najsilnejšia karta vo farbe, môže to byť napríklad dvojka, ak už boli odohrané všetky karty danej farby. (bolo by vhodné zaviesť nejaký jednoslovný slovenský termín)

  • nátlaková hra pozri skvíz
  • nebezpečný súper dangerous opponent niebezpieczny przeciwnik

Hráč brániacej linky, ktorého zahranie môže spôsobiť hlavnému hráčovi väčšiu škodu. Snažíme sa, aby sa nedostal do zdvihu. Ak napríklad môžeme robiť impas na obidve strany, zahráme tak, aby, ak impas nesedí, zdvih nezískal nebezpečný súper.

  • negat negat negat

Umelá hláška, ktorá oznamuje slabý list. V systéme WJ hláška 1 káro po otvorení 1 tref, v systéme SAYC 2 kára po otvorení 2 trefy (v SAYC môžu byť 2 kára aj vyčkávacou hláškou).

  • negatívna marka negative carding

Marka, ktorá partnerovi hovorí: „V tejto farbe nepokračuj.“

  • nepravidelný list unbalance

List obsahujúci krátke farby.

  1. Keď sa hrá na Topy, najhorší zápis na linke (najobvzklejšie použitie termínu nula).
  2. Keď sa hrá párový turnaj na impy, tak je to dosiahnutie priemerného výsledku.
  3. Keď sa hrá družstevný zápas na impy a na oboch stoloch sa dosiahol rovnaký výsledok +-10 TP, obe strany zapíšu nula impov.
  4. Ak bolo rozdanie odpasované, zápis v totálnych bodoch je pre obe linky nulový.
    • delená nula

Ak najhorší výsledok získalo dva alebo viac párov.

O

  • obrana defens obrona

Hra obrancov. Snaha o porazenie záväzku, alebo aspoň snaha, aby hlavný hráč nezískal nadzdvihy. V turnaji hranom na Topy, ak obrancovia vidia, že je malá šanca na porazenie záväzku sa snažia zabrániť nadzdvihom, zabránenie nadzdvihu môže znamenať výsledok blízky Topu, napriek splneniu záväzku, každý nadzdvih priblíži obrancov k nule. V prípade hodnotenia na Impy sa snažia využiť aj najmenšiu šancu na porazenie záväzku. Zadaním nadzdvihu stratia 1 Imp, porazením záväzku získajú aspoň 5 Impov.

  • obranca defender obrońca

Hráč páru, ktorý zabraňuje splneniu záväzku.

  • obrátený stôl dummy reversal odwrócona reke

Mnohonásobné prebitie z ruky obsahujúcej viac tromfov, až do situácie, keď je viac tromfov na strane, ktorá ich pôvodne mala menej.

  • odblokovanie deblocking

Zahranie, ktorým zabránime zablokovaniu farby. Napr. schválne podhodenie kráľa do partnerovho alebo súperovho esa.

  • odhod (zhodiť kartu) discard wyrzucić karte

Priložiť kartu nie vo farbe výnosu, ale nezabiť tromfom. Odhod sa často používa na markovanie.

  • odpovedajúci ? odpowiadajacy

Partner otvárajúceho.

  • odpoveď answer odpoviedź

1. Po otvorení prvá hláška partnera otvárajúceho.

2. Po umelej hláške partnera, ktorá je otázkou.

  • oprava farby

Ak partner licitoval dve farby a ako druhú licitoval takú, ktorá nám menej vyhovuje, opravíme farbu zalicitovaním partnerovej pôvodnej farby na najnižšom možnom stupni. Touto opravou nesľubujeme osemlistý fit, iba vyberáme menšie zlo.

  • otvárajúci (otvárateľ) opener otwierajacy

Hráč, ktorý otvoril licitáciu.

Prvá hláška licitácie iná než PAS.

  • otvoriť licitáciu ? otworzyć licytacje

Spôsobiť svojou hláškou otvorenie licitácie. Prvá hláška rôzna od Pasu.

P

  • pád (pádový zdvih) setting trick lewa wpadkova

Každý zdvih, ktorý chýbal do splnenia záväzku. V prvej hre bez kontry je za každý pád 50 bodov, v druhej 100.

  • padnúť (ležať) bez jednej  ? wpaść bez jednej,...

Získať o jeden (dva, tri) zdvihy menej než bolo deklarované

  • pas pass pas

Hláška s významom „Teraz sa nezapájam do licitácie“

  • silný pas

1. pozri vyčkávací pas
2. Umelá hláška, niektoré vysoko umelé systémy „otvárajú“ silným pasom. Keď hráč dostane silnú kartu (s ktorou WJ a Precision otvoria 1 tref a SAYC 2 trefy) „otvorí“ silným pasom. Partner musí alertovať jeho pas. Keď príde na rad partner hráča po silnom pase, musí otvoriť aj s nula bodmi, väčšinou 1 tref. Systémy silných pasov sú v súčasnosti na bežných turnajoch zakázané, pretože nepripravení bridžisti by proti nim nemali k dispozícii účinnú obranu.

  • trestný pas (tichý pohreb)

Vedomé spasovanie a ukončenie licitácie, keď hráč vie, že súperi sú v pre nich nevýhodnom záväzku, nedá trestnú kontru, ak majú kam ujsť a miesto aby padali, môžu nájsť záväzok, ktorý splnia. Aj pas je hláška a niekedy veľmi účinná.

  • vyčkávací pas trapping pas

(silný pas) Ak máme 13-15 bodov, ale našou najdlhšou farbou je farba súpera, dáme silný alebo vyčkávací pas. Počkáme si, ako sa situácia vyvrbí. Je možné, že budeme môcť neskôr dať súperom trestnú kontru, alebo ponukovú kontru partnera zmeníme na trestnú.

  • párak

Hovorový názov pre súťaž párov. Párový turnaj.

  • patton

Patton je zrýchlenou súťažou družstiev, ktorá sa hrá podobne ako súťaž párov, ale je zorganizovaná tak, aby to isté rozdanie hrali proti sebe členovia tých istých družstiev na opačných linkách. Výsledky sa zapisujú do čísla riadku zodpovedajúceho číslu stola, na ktorom sa hrá. Zápisový lístok je taký, ako v párovom turnaji. Výsledky sú vyhodnotené modifikovanou metódou BAM - prehra 0, remíza 1, výhra 2 alebo BAM + Imp. Minizápas pozostáva z dvoch až štyroch rozdaní.

  • podporiť partnera ? poprzeć partnera

Zalicitovať farbu partnera na vyššom stupni, čím sa potvrdí, že majú spolu na linke aspoň osem kariet v tejto farbe.

  • pole

Všetky páry hrajúce párový turnaj tvoria pole. V porovnávacom bridži keď hráme proti súperom pri našom stolíku, náš výsledok sa porovnáva s výsledkami zvyšku poľa. Všetky páry protilinky, okrem páru pri našom stolíku, sú virtuálnymi členmi nášho družstva. Ak licitujú a hrajú v danom rozdaní zle, aj keď my uhráme optimálny výsledok, môžeme na danom rozdaní stratiť. S tým istým výsledkom by sme v jednom poli mohli mať Top a v inom Nulu. Pohyb párov a rozdaní sú navrhnuté tak, aby vplyv poľa podľa možností páry nepoškodzoval ani nezvýhodňoval. Ak hrá každý s každým, tak odohráme sadu rozdaní proti každému páru a všetky páry hrajú vo zvyšku poľa s nami a proti nám približne rovnako často.

  • polopozitívna odpoveď semipozitive answer

odpoveď so 7-9 bodmi (rozpätie môže byť v rôznych systémoch rôzne)

  • poraziť záväzok ? obloźyc kontrakt

Spôsobiť, že hlavný hráč nesplní záväzok (nezíska toľko zdvihov, ako sa jeho linka zaviazala).

  • porovnávací bridž (súťažný) ? brydź porównawczy

Obmena hry, v ktorej sa zúčastňuje aspoň osem hráčov, jej základom je porovnanie výsledkov dosiahnutých rôznymi pármi pri identickom rozložení kariet. Hodnotí sa na Topy, Impy, BAMy alebo VP.

  • porovnávacie hodnotenie ? zapis porownawczy

Druh hodnotenia výsledkov v porovnávacom bridži, v ktorom je hodnotenie výsledku každého rozdania nezávislé od ostatných rozdaní, ale na druhej strane jeho konečné vyhodnotenie závisí od toho, čo sa hralo pri ostatných stoloch.

  • povýšiť develop

Po odohraní figúr sa najvyššou kartou vo farbe stávajú nízke karty. Ak je súper v skvíze a má v dvoch farbách najvyššie karty, keď je donútený jednu z nich odhodiť, povýši našu kartu.

  • pozitívna odpoveď positive answer

Odpoveď po ktorej vieme, že máme prevahu bodov.

  • pracovná farba working suit

Dlhá farba v bez tromfovom záväzku na ktorej si vypracujeme diaľkové zdvihy.

  • pravdepodobnosť (odds)

Bridž je hra s neúplnou informáciou, vieme ktoré karty v jednotlivých farbách majú súperi, ale málokedy vieme, ktorý zo súperov má konkrétne karty. Neraz sa musíme rozhodnúť na základe pravdepodobnosti. Vhodným načasovaním rozohrávania jednotlivých farieb, môžeme pravdepodobnosť zmeniť na istotu.

  • pravidlo „jedenásť“ rule of eleven

Ak sú partneri dohodnutí na vynášaní štvrtou zhora, pomocou pravidla jedenásť vie partner dobre odhadnúť, aké hodnoty môže v tejto farbe očakávať u hlavného hráča. Ak od čísla 11 odrátame hodnotu vynesenej karty, dozvieme sa, koľko vyšších kariet je v zostávajúcich rukách. Na základe spočítania vyšších kariet na stole a vo svojej ruke, vieme hneď zistiť koľko vyšších kariet ma hlavný hráč.

  • pravidelná rozloha balanced hand sklad zrovnowaźony

(rovnovážna, bezová rozloha) rozloha bez päťlistu a bez krátkych farieb: 4333, 4432, za takmer pravidelnú rozlohu pokladáme rozlohu 5332, s ktorou môžeme otvoriť BT, ak päťlist je v lacnej farbe a máme na to zodpovedajúci počet bodov. S drahým päťlistom väčšina systémov otvára v drahej farbe.

  • prebitok ruff

Získať zdvih prebitím tromfom.

  • prebiť tromfom ruff przebić atutem

Zahrať tromf v inej farbe, než bola prvá karta zdvihu. Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.



čítajte viac o Bridžová_terminológia





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk