A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Arbatsko-Pokrovskaja Арбатско-Покровская | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Farba na mape | tmavomodrá | ||||||||||||||||||||||||||
Rok otvorenia linky | 1938 | ||||||||||||||||||||||||||
Typ linky | Podzemná | ||||||||||||||||||||||||||
Súpravy | Súpravy Ež a Ež-1 Súpravy Em-508 a Em-509 | ||||||||||||||||||||||||||
Počet staníc | 22 | ||||||||||||||||||||||||||
Dĺžka (v km) | 45,1 km | ||||||||||||||||||||||||||
Depá | Izmajlovo | ||||||||||||||||||||||||||
Počet cestujúcich | 733 000 (2011) (v pracovný deň) | ||||||||||||||||||||||||||
|
Arbatsko-Pokrovskaja (rus. Арбатско-Покровская) je jednou z liniek moskovského metra. Spája železničnú stanicu Kijevskij vokzal a centrum Moskvy so severovýchodom mesta. Dĺžka trasy je 45,1 km, je na nej 22 staníc a súprava ju absolvuje priemernou rýchlosťou 40 km/hod. za 67 minút. Na mapách mesta je značená modrou farbou.
História výstavby
Najstarším úsekom trasy je úsek Ploščaď revoľucii – Kurskaja otvorený v roku 1938, ku ktorému bol pripojený aj úsek Komintern (dnes Alexandrovskij sad) – Kijevskaja, tvoriaci v súčasnosti časť trasy Fiľovskaja. V roku 1944 bol spustený do prevádzky úsek Kurskaja – Stadion SSSR (dnes Partizanskaja). Stanica Partizanskaja má 3 koľaje a 2 peróny. Plánovalo sa, že v jej susedstve bude stáť grandiózny Stalinov štadión, a preto bola plánovaná tak, aby zvládala obrovský nápor návštevníkov športových podujatí. Tento zámer však prekazila vojna a stanica ostala len časťou nezrealizovaného zámeru. V roku 1953 bol otvorený hĺbkový úsek Ploščaď revoľucii – Kijevskaja a súbežný úsek Komintern – Kijevskaja bol zatvorený.
Prítomnosť a budúci rozvoj
Linku obsluhuje depo Izmajlovo, ktoré je v súčasnosti domovom pre 43 sedemvozňových súprav. Žiadna zo súprav, ktorá premáva na trase, nebola dodaná ako nová, ale na linku sa presúvali súpravy z iných trás, kde boli vymieňané za novšie vlaky. Takže všetky vlaky, ktoré sú sťahované z tejto linky, väčšinou končia na vrakovisku. V roku 1975 to boli modely Am a Bm, v roku 1995 model D. V súčasnosti na linke premávajú vlaky Ež, Ež1, Em-508 a Em-509.
Na západnom úseku trasy sa plánuje rozsiahla výstavba, ktorá by mala vyriešiť problémy trasy Fiľovskaja. Ide o paralelnú podzemnú trasu, ktorá by obišla všetky nadzemné stanice na trase Fiľovskaja. Prvou stanicou na tejto trase bola stanica Park Pobedy, otvorená v roku 2003. Táto stanica sa nachádza 97 metrov pod zemou a v súčasnosti je najhlbšou stanicou Moskovského metra a jednou z najhlbších staníc na svete. Taktiež má aj najdlhšie eskalátory.
Na trase sú plánované ešte ďalšie dve stanice: Minskaja a Slavjanskij Bulvar. Kvôli nedostatku finančných zdrojov by iba jedna z nich mala byť otvorená v roku 2007. Obe trasy sa stretnú na stanici Kuncevskaja, kde bude vytvorený prestupný bod. Zvyšné podzemné stanice trasy Fiľovskaja budú priradené trase Arbatsko-Pokrovskaja, ktorá bude ďalej predĺžená do Mitina. Nový úsek by mal mať päť staníc: Trojce-Likovo, Strogino (plánované otvorenie v roku 2007), Mjakinino, Volokalamskaja a Mitino (plánované otvorenie v roku 2009).
Na východnom úseku trasy sa pracuje na opravách staníc, ktorá boli budované pred alebo počas vojny, kedy sa veľmi neprihliadalo na pohodlie cestujúcich a mnohým chýba druhý východ na povrch. V súčasnosti je výstavba nových východov plánovaná na staniciach Elektrozavodskaja, Baumanskaja a Semjonovskaja. Ešte v roku 1938 sa začalo s výstavbou dvoch staníc v úseku Ploščaď revoľucii a Kurskaja, avšak stanice neboli dokončené a nevie sa, či budú vôbec niekedy otvorené. Na najvýchodnejšom konci trasy sa plánuje ďalšie predĺženie do Goljanova.
Stanice
- Ščelkovskaja (Щелковская)
- Pervomajskaja (Первомайская)
- Izmajlovskaja (Измайловская)
- Partizanskaja (Партизанская)
- Semjonovskaja (Семёновская)
- Elektrozavodskaja (Электрозаводская)
- Baumanskaja (Бауманская) (Zatvorené pri opravách)
- Kurskaja (Курская) (prestup na linky 5 a 10)
- Ploščaď revoľucii (Площадь Революции) (prestup na linky 1 a 2)
- Arbatskaja (Арбатская) (prestup na linky 1, 4 a 9)
- Smolenskaja (Смоленская)
- Kijevskaja (Киевская) (prestup na linku 5)
- Park Pobedy (Парк Победы) (prestup na linku 8)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Arbatsko-Pokrovskaja
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk