A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tekutá architektúra je architektúrou, ktorá dýcha, pulzuje, vyskočí ako jedna forma a dopadne ako iná. Je to architektúra, ktorá sa otvára aby ma uvítala a zatvára aby ma ochránila, je bez dvier a chodieb, kde vedľajšia izba je presne tam kde potrebujem aby bola a je tým, čím potrebujem aby bola. Je to architektúra existujúca vo virtuálnom svete - kyberpriestore.
Tvorca
Pôvodcom myšlienky „tekutá architektúra“ je Marcos Novak, ktorý v roku 1991 vydal esej s názvom „Liquid Architectures And The Loss of Inscription”. Táto esej býva považovaná za manifest tejto architektúry, ktorá je výsledkom hľadania možností ako rozšíriť definíciu architektúry zapojením elektronického priestoru a štúdia dematerializovania architektúry pre novú, verejnú virtuálnu doménu.
Novak je externým profesorom na katedre Architektúry a Urbanizmu na UCLA. Je architektom, umelcom, skladateľom a teoretikom, ktorý uplatňuje algoritmické techniky aby navrhol aktuálne, virtuálne a hybridné inteligentné prostredia. Je zakladajúcim redaktorom Laboratória pre Imerzné virtuálne prostredie a pokročilý výskumný dizajnérsky program na Fakulte Architektúry Texaskej Univerzity v Austine. Jeho články sa objavili v množstve kníh a publikácii a boli preložené do niekoľkých jazykov. Interviá a dokumenty sa objavili v niekoľkých krajinách na televíznych a rádiových staniciach CNN, PBS, BBC, NHK. Prednáša a vystavuje medzinárodne. Samého seba opisuje ako trans-architekta, kvôli svojim prácam s počítačovo generovaným architektonickým dizajnom, vytvoreným špeciálne pre virtuálnu doménu, ktorý neexistuje vo fyzickom svete. Jeho imerzné trojdimenzionálne výtvory reagujú na pozorovateľa, a sú transformovateľné cez používateľa. Objavovaním potenciálu abstraktných a matematicky vytvorených foriem, Novak vytvoril sadu konceptuálnych nástrojov pre myslenie a konštruovanie teritórií v kyberpriestore.
Základne princípy tekutej architektúry
- je kvapalná, imaginárna krajina, ktorá existuje iba v digitálnom svete, pulzuje, vyskočí v podobe jednej formy a dopadne ako forma iná.
- naštrbuje očakávania logiky, perspektívy, zákonov gravitácie, nezhoduje sa s racionálnymi obmedzeniami euklidovskej geometrie.
- je vyjadrením štvrtej dimenzie ktorá pripája čas k priestoru v rámci svojich primárnych elementov.
- sa ohýba, rotuje a mutuje sa v interakcii s osobou ktorá ju obýva. V tekutej architektúre „veda a umenie, zemné a duchovné, dočasné a stále“ sa zbiehajú v poetiku priestoru.
- jej forma je podmienená záujmami držiteľa.
- je viac než symfóniu. Pretože symfónia skrz jej variácie počas jej trvania, je stále ukotveným objektom a môže byt opakovaná. Vo svojom plnom význame tekutá architektúra je symfónia miesta, ktorá sa nikdy neopakuje a stále sa vyvíja.
- Pozrel som sa naľavo a bol som v jednom meste, pozrel som sa napravo a bol som v inom. Moji priatelia v jednom priestore mávali mojim priateľom v inom, vďaka tomu, že som ich spojil.
- Som v prázdnom parku, kráčam okolo stromu a zrazu sa ocitnem v preplnenej izbe. Strom zmizol. Pohnem sa k oknu a v diaľke zbadám vzďaľujúci sa park.
- Kyberpriestor je tekutý - tekutý kyberpriestor, tekutá architektúra, tekuté mestá.
Myšlienky vybrané z eseje „Liquid Architectures And The Loss of Inscription”
- kyberpriestor je obydlie predstavivosti, je vytvorený pre predstavivosť, miestom kde sa stretáva vedomé snívanie s podvedomým, miestom a triumfom poézie nad chudobou, „môže byť“ nad „malo by byť“. Najväčšou úlohou nebude vloženie vedy do poézie, ale obnovenie poézie z vedy
- kľúčovou metaforou pre kyberpriestor je "bytie tam" kde "bytie" aj "tam" sú ovládané užívateľom a primárnym princípom minimálneho obmedzenia
- vizionárska architektúra, ako poézia, hľadá extrémy, akékoľvek extrémy: lásku, hrôzu, štruktúru alebo jej nedostatok, váhu, ľahkosť, luxus, ekonómiu…
- architektúra bola založená na zemi hoci jej túžba - ašpirácia neboli. Kyberpriestor mení spôsob, ktorým architektúru vytvárame a vnímame. Kyberpriestorová architektúra je priestorová hudba.
Zdroje
- Archivované 2007-12-12 na Wayback Machine www.artmuseum.net/w2vr/timeline/Novak.html
- www.zakros.com/liquidarchitecture/liquidarchitecture.html
- Archivované 2007-06-24 na Wayback Machine www.liquidarchitecture.info/
- www.krcf.org/krcfhome/PRINT/nonlocated/nlonline/nonMarcos.html
- www.labdna.com/architecture.htm
- archidose.blogspot.com/search/label/half%20dose
- Benedikt, Michael: Cyberspace: First Steps, The MIT Press, 1991 ISBN 0262521776
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk