T-38 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

T-38
 ...
T-38 Talon

T-38A Talon Vzdušných síl USA letí nad Edwardsovou základňou v Kalifornii
Typnadzvukové cvičné prúdové lietadlo
VýrobcaNorthrop Corporation
Prvý let10. apríla 1959
Zavedený17. marca 1961
Charakterv službe
Hlavný používateľVzdušné sily USA
Vojenské námorníctvo USA
NASA
Turecké vzdušné sily
Výroba19611972
Vyrobených1 146
Cena za kus756 000 USD (v roku 1961)
6,173 milióna USD (v roku 2016)
VariantyNorthrop F-5

Northrop T-38 Talon je americké dvojmiestne dvojmotorové nadzvukové cvičné prúdové lietadlo. Bolo prvým nadzvukovým cvičným lietadlom vôbec a stalo sa v tejto kategórii aj najrozšírenejším. Lietadlá T-38 sú stále v službe u viacerých vojenských letectiev, vrátane USA, ktoré ich doteraz prevádzkujú najviac. Z konštrukcie T-38 vychádzajú ľahké stíhacie lietadlá Northrop F-5 a z neho odvodené typy.

Vznik a vývoj

Firma Northrop vyvíjala typ T-38 od polovice 50. rokov 20 storočia ako cvičný variant ľahkého stíhacieho lietadla označeného N-156. Velenie letectva v tom čase nemalo o ľahké stíhacie lietadlá záujem, ale chýbala náhrada za vtedy hlavné cvičné prúdové lietadlo Lockheed T-33 Shooting Star, čo o osude lietadla rozhodlo. Prvý z troch postavených prototypov (označovaný ako YT-38) prvýkrát vzlietol 10. apríla 1959. Vývoj lietadla rýchlo pokračoval a už v roku 1961 vstúpilo do služby, kde doplnilo lietadlo pre základný výcvik Cessna T-37 Tweet. V nasledujúcich rokoch sa vyrobilo 1 146 sériových kusov T-38. Predpokladá sa, že na T-38 sa za dobu jeho služby vycvičilo okolo 50 000 pilotov. Vzdušné sily USA sú jednými z mála, ktoré v súčasnosti prevádzkujú nadzvukové cvičné prúdové lietadlá.

T-38 v službách NASA

T-38 má konvenčnú koncepciu s jednoduchou chvostovou plochou, malým, tenkým krídlom a predným podvozkom. Pilot a inštruktor sedia pod spoločným prekrytom v tandeme. Lietadlo poháňajú dva motory, ktoré majú vstupy vzduchu v koreňoch krídel. Vďaka svojim vysokým výkonom, sa lietadlo prezývalo „biela raketa“ a v roku 1962 vytvorilo niekoľko rekordov v stúpavosti.

Najrozšírenejším variantom lietadla je T-38A, pričom menšie množstvo ich bolo upravených na cvičné streľby. Tieto lietadlá, označené AT-38B, dostali strelecký zameriavač a závesníky na podvesenie výzbroje. V roku 2003 americké vzdušné sily stále prevádzkovali 562 T-38, ktoré sú priebežne modernizované na štandard T-38C. Počíta sa s tým, že budú vyradené až niekedy po roku 2023, kedy ich nahradí typ Boeing T-7 Red Hawk. T-38C sa líši priehľadovým displejom HUD, inštaláciou GPS a ďalších systémov. Strategické letectvo používalo lietadlá T-38 na kondičné lety predovšetkým u druhých pilotov strategických bombardérov.

Ďalšími používateľmi lietadla sú Luftwaffe, portugalské vzdušné sily, turecké vzdušné sily, Vzdušné sily Kórejskej republiky, Vzdušné sily Čínskej republiky a Vojenské námorníctvo USA. Agentúra NASA a spoločnosť Boeing používajú T-38 ako pokusné lietadlo. NASA stroje používa aj k cvičným letom svojich astronautov, pre ktorých sú T-38 tiež dopravným prostriedkom a lietajú na nich po celých USA medzi rôznymi dodávateľmi a strediskami NASA. Malé množstvo lietadiel je v súkromnom vlastníctve.

Nakoniec sa realizoval aj ľahký stíhací variant projektu N-156 a vznikol tak blízky príbuzný T-38, typ Northrop F-5 Freedom Fighter. Viacero lietadiel F-5 sa po vyradení spätne prestavalo na cvičné T-38. Najpokročilejším variantom typu bol Northrop F-20 Tigershark.

Nehody

T-38A Langleyovho výskumného strediska NASA, 19. september 1974

Počas služby lietadiel T-38 sa zdokumentovalo vyše 210 nehôd a katapultáží z týchto strojov.

Používatelia

T-38A Talon portugalských vzdušných síl
T-38A v službách U.S. Naval Test Pilot School vzlieta z námornej leteckej základne Patuxent River

Kórejská republika Kórejská republika

Nemecko Nemecko

Portugalsko Portugalsko

Spojené štáty Spojené štáty

Taiwan Taiwan

Turecko Turecko

Špecifikácie (T-38A)

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Dĺžka: 14,135 m
  • Rozpätie: 7,70 m
  • Výška: 3,924 m
  • Nosná plocha: 16 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 3 266 kg
  • Vzletová hmotnosť: 5 361 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 5 485 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor General Electric J85-5A s prídavným spaľovaním
    • Ťah bez prídavného spaľovania: 9,1 kN
    • Ťah s prídavným spaľovaním: 12,9 kN

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: Mach 1,3 (1 382 km/h)
  • Dolet: 1 835 km
  • Dostup: 15 000 m
  • Stúpavosť: 171 m/s
  • Plošné zaťaženie: 339,5 kg/m²
  • Pomer ťah/hmotnosť: 0,65

Pozri aj

Iné projekty

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Northrop T-38 Talon na anglickej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o T-38





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk