A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Rýchlostná cesta R3 | |
---|---|
■ v prevádzke ■ vo výstavbe ■ v pláne | |
Základné údaje | |
Správca | Národná diaľničná spoločnosť a. s. (štát) |
Celková dĺžka | bez peáží 177,0 km |
v prevádzke | bez peáží 19,8 km |
vo výstavbe | 4,4 km |
v pláne | bez peáží 152,8 km |
Štát | Slovensko |
Kraj | Žilinský kraj, Banskobystrický kraj Trenčiansky kraj |
Výjazdy | 9 (v prevádzke) |
Tunely | 0 (v prevádzke) 2 (v pláne) |
Objekty na trase | |
|
Rýchlostná cesta R3 (R3) je rýchlostná cesta na Slovensku, ktorej trasa je projektovaná v troch častiach, na severe od Trstenej po križovatku s diaľnicou D1 v Likavke resp. v Hubovej, v strednej časti od križovatky s diaľnicou D1 v Martine po križovatku s rýchlostnou cestou R2 v Ráztočne a v južnej časti od križovatky s rýchlostnou cestou R1 v Budči po štátne hranice Slovenska s Maďarskom neďaleko Šiah, kde sa bude R3 napájať na maďarskú diaľnicu M2. I keď sa na severe momentálne s napojením cesty R3 na poľskú diaľničnú sieť nepočíta, pre nateraz chýbajúcí projekt výstavby diaľnice na poľskej strane, v budúcnosti sa tento postoj pravdepodobne zmení. V roku 2019 bola v Poľsku spustená príprava technickej štúdie pre pokračovanie poľskej rýchlostnej cesty S7, zo súčasného ukončenia v Rabke-Zdrój až po štátne hranice s výhľadovým napojením na cestu R3. Technická štúdia tejto cesty bola dokončená koncom roku 2020, Poľsko predpokladá stavbu vysokokapacitnej štvorprúdovej komunikácie. Medzi Šahami a Dudincami sa bude cesta R3 križovať s cestou R7.[1][2]
Celková dĺžka R3 s výnimkou peáží, teda úsekov ktoré trasa R3 zdieľa s inými diaľnicami a rýchlostnými cestami, je zhruba 200 km. V prípade trasy južnej časti tejto cesty, v úseku zhruba medzi Zvolenom a štátnou hranicou s Maďarskom, technická štúdia pripúšťa aj možnosť ukončenia cesty R3 v Štúrove namiesto Šiah a súčasne technická štúdia pripúšťa aj možnosť trasy cesty R3 cez Hronský Beňadik namiesto Budče. Konkrétna trasa cesty R3 v južnom úseku zatiaľ nie je stanovená. Južný úsek rýchlostnej cesty R3 je súčasne najstarší z hľadiska plánov, keďže o diaľnici v tomto koridore sa zmieňuje už uznesenie vlády ČSSR č. 286/1963 z roku 1963. Toto uznesienie predpokladalo výstavbu diaľnice č.66 v úseku od Zvolena priamo na juh do Šiah.
Nižšie uvádzané dĺžky a trasy jednotlivých úsekov vychádzajú z prebežných plánov výstavby v roku 2020 avšak s ohľadom na skutočnosť, že mnoho úsekov cesty R3 je projekčne iba na začiatku, je takmer isté že sa dĺžky a trasy nepostavených úsekov ešte zmenia. V roku 2020 došlo k celkovej zmene trasovania v oblasti Dolného Kubína a v úseku od diaľnice D1 po Dolný Kubín. Cesta R3 má byť v značnom rozsahu realizovaná ako rekonštrukcia resp. doplnenie stávajúcej cesty I/59. Cez mesto Dolný Kubín je cesta R3 novo riešená prieťahom. Plánovaná križovatka cesty R3 s diaľnicou D1 bola presunutá z lokality Hubová, do lokality Likavka.
Po trase cesty R3 prechádza medzinárodná trasa E77. R3 odľahčí dopravu na horskom priechode Kremnické Bane, ktorý sa nachádza na I/65. Výstavba si na takmer celej dĺžke R3 vyžiada presun ciest, korýt vodných tokov a inžinierskych sietí, v rámci ochrany životného prostredia bude vybudovaná kanalizácia s odlučovaním ropných látok a protihlukové bariéry. Na trase R3 sa predbežne počíta s výstavbou dvoch tunelov; Biela Skala (630m) a Sklené (3450m). Oba tunely sa nachádzajú na plánovanom úseku Horná Štubňa - Ráztočno. V zmysle aktuálnych plánov ministerstva dopravy, s výnimkou úseku pri Tvrdošíne, nebudú do roku 2028 rozostavané ani sprejazdnené žiadne úseky cesty R3. Do plánov neboli zaradené ani úseky vo vysokom stupni prípravy. Sprevádzkovanie rýchlostnej cesty v celej dĺžke trasy nemožno s ohľadom na aktuálne zámery ministerstva dopravy očakávať pred rokom 2050.[3][4][5]
Prehľad úsekov rýchlostnej cesty R3
Poradie úseku | Označenie úseku | Dĺžka úseku v km | Zahájenie výstavby
úseku |
Uvedenie úseku do
prevádzky |
Výjazdy a križovatky |
---|---|---|---|---|---|
1.? | Štátna hranica SK/PL - Trstená | cca. 3,5 | Záleží na dohode SR a PR | Záleží na dohode SR a PR | Úsek bez výjazdov |
1. | Trstená obchvat, ľavá polovica | 7,2 | Nezaradené do plánu pred rokom 2028 | ? | 901. Napojenie na cestu I/59
1. Trstená, dostavba 2. Tvrdošín, dostavba |
1. | Trstená obchvat, pravá polovica | 7,2 | 2008 | Zdroj: