A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 41° 02′ 42″ s.š., 29° 02′ 02″ v.d.
Bosporský most (tur. Boğaziçi Köprüsü), resp. Prvý bosporský most (tur. 1. Boğaziçi Köprüsü) je visutý most v Istanbule, ktorý preklenuje prieliv Bospor a spája tak Európu s Áziou (druhým mostom je Most Sultána Mehmeta). Most sa nachádza medzi istanbulskými časťami Ortaköy na európskej strane a Beylerbeyi na ázijskej strane.
Konštrukcia
Bosporský most je typologicky zaradený medzi oceľové gravitačne kotvené visuté mosty. Má oceľové pylóny a naklonené kotviace laná. Aerodynamická mostovka je zavesená na spletených oceľových lanách. Most je dlhý 1 510 m a mostovka má šírku 39 m a je vo výške 64 m nad hladinou mora. Vzdialenosť medzi vežami (hlavné rozpätie) je 1 074 metrov a výška veží nad úrovňou vozovky je 105 m.[1] Po dokončení v roku 1973 bol 4. najdlhším visutým mostom na svete (v súčasnosti, júl 2010, je 17.) a najdlhším mimo USA.
Dejiny
Prvé plány na výstavbu mosta spadajú do antiky. Podľa Herodotovho spisu Histories apodeixis, postavili pre perzského veľkokráľa Dareiosa I. pontónový most aby mohol prenasledovať Skýtov a presúvať svoje vojsko smerom na Balkán.[2] Prvý projekt na permanentné spojenie cez prieliv navrhla železničná spoločnosť pre otomanského sultána Abdülhamita II. v roku 1900.[3] Definitívne rozhodnutie postaviť most prijal turecký premiér Adnan Menderes v roku 1957. Vypracovanie projektu získala britská spoločnosť a inžinieri Sir Gilbert Roberts a William Brown. Práce začali vo februári 1970. Výstavbu realizovala turecká spoločnosť s anglickým a nemeckým subdodávateľom. Na projekte pracovalo 35 inžinierov a 400 robotníkov. Most bol dokončený 30. októbra 1973, jeden deň po 50. výročí vzniku Tureckej republiky. Náklady na výstavbu predstavovali 200 miliónov USD.
Doprava
Celkovo má most štyri pruhy v každom smere a jeden chodník pre peších. Tri dopravné pruhy sú určené pre vozidlá a jeden slúži ako odstavný pruh. Mostom prechádza trojprúdová diaľnica. Prvé štyri roky mohli využívať most aj chodci, ktorí mali prístup výťahmi v pylónoch. V súčasnosti je most pre chodcov a nákladné autá zakázaný. V obidvoch smeroch denne prejde 180 000 vozidiel.
Referencie
- ↑ Bosphorus Bridge . structurae. Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ The History of Herodotus — Volume 2 . . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ 1900'deki köprü projesinde raylı sistem de vardı . . Dostupné online. (po turecky)
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Bosphorus Bridge na anglickej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Bosporský most
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk