Bosporský most - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Bosporský most

Súradnice: 41° 02′ 42″ s.š., 29° 02′ 02″ v.d.

Bosporský most

Bosporský most (tur. Boğaziçi Köprüsü), resp. Prvý bosporský most (tur. 1. Boğaziçi Köprüsü) je visutý most v Istanbule, ktorý preklenuje prieliv Bospor a spája tak Európu s Áziou (druhým mostom je Most Sultána Mehmeta). Most sa nachádza medzi istanbulskými časťami Ortaköy na európskej strane a Beylerbeyi na ázijskej strane.

Konštrukcia

Bosporský most je typologicky zaradený medzi oceľové gravitačne kotvené visuté mosty. Má oceľové pylóny a naklonené kotviace laná. Aerodynamická mostovka je zavesená na spletených oceľových lanách. Most je dlhý 1 510 m a mostovka má šírku 39 m a je vo výške 64 m nad hladinou mora. Vzdialenosť medzi vežami (hlavné rozpätie) je 1 074 metrov a výška veží nad úrovňou vozovky je 105 m.[1] Po dokončení v roku 1973 bol 4. najdlhším visutým mostom na svete (v súčasnosti, júl 2010, je 17.) a najdlhším mimo USA.

Dejiny

Prvé plány na výstavbu mosta spadajú do antiky. Podľa Herodotovho spisu Histories apodeixis, postavili pre perzského veľkokráľa Dareiosa I. pontónový most aby mohol prenasledovať Skýtov a presúvať svoje vojsko smerom na Balkán.[2] Prvý projekt na permanentné spojenie cez prieliv navrhla železničná spoločnosť pre otomanského sultána Abdülhamita II. v roku 1900.[3] Definitívne rozhodnutie postaviť most prijal turecký premiér Adnan Menderes v roku 1957. Vypracovanie projektu získala britská spoločnosť a inžinieri Sir Gilbert Roberts a William Brown. Práce začali vo februári 1970. Výstavbu realizovala turecká spoločnosť s anglickým a nemeckým subdodávateľom. Na projekte pracovalo 35 inžinierov a 400 robotníkov. Most bol dokončený 30. októbra 1973, jeden deň po 50. výročí vzniku Tureckej republiky. Náklady na výstavbu predstavovali 200 miliónov USD.

Doprava

Celkovo má most štyri pruhy v každom smere a jeden chodník pre peších. Tri dopravné pruhy sú určené pre vozidlá a jeden slúži ako odstavný pruh. Mostom prechádza trojprúdová diaľnica. Prvé štyri roky mohli využívať most aj chodci, ktorí mali prístup výťahmi v pylónoch. V súčasnosti je most pre chodcov a nákladné autá zakázaný. V obidvoch smeroch denne prejde 180 000 vozidiel.

Pohľad na most
Pohľad na most

Referencie

  1. Bosphorus Bridge . structurae. Dostupné online. (po anglicky)
  2. The History of Herodotus — Volume 2 . . Dostupné online. (po anglicky)
  3. 1900'deki köprü projesinde raylı sistem de vardı . . Dostupné online. (po turecky)
  • Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Bosphorus Bridge na anglickej Wikipédii (číslo revízie nebolo určené).

Iné projekty

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Bosporský most





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk