Železničná trať Nové Zámky – Prievidza - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza
Nové Zámky – Prievidza
Nové Zámky-Prievidza.png
Základné informácie
Číslo trate140
PrevádzkovateľŽSR
Dĺžka111,614 km
Parametre trate
Rozchod1 435 mm
Počet koľají1
Traťová trieda2
Napájacia sústavačiastočne elektrifikovaná
  v úsekuNové Zámky - Šurany (0,000-10,475)
Max. rýchlosť80/100 km/h

Železničná trať Nové Zámky – Prievidza (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 140) je jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Nové Zámky a Prievidzu. Je elektrifikovaná v úseku Nové Zámky - Šurany

Dejiny

Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch ju vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 18741884. Vtedajšia trať však končila vo Veľkých Bieliciach a úsek do Prievidze sa dostaval až neskôr. 1. novembra 1876 bol otvorený úsek Šurany – Ivánka pri Nitre a 19. novembra 1876 úsek Ivánka pri Nitre – Nitra. Z Nitry do Topoľčian bola železnica otvorená 16. septembra 1881.[1]

Otváranie úsekov

Súčasnosť

V úseku Nové Zámky – Šurany je trať elektrifikovaná. Úsek Nové Zámky - Jelšovce je využívaný výlučne regionálnou dopravou a nachádza sa na ňom aj najväčšie mesto celej trate Nitra. V úseku Jelšovce - Prievidza je trať využívaná aj regionálnymi expresmi na spojenie Bratislava - Prievidza. Nákladnú prepravu na trati využívajú najmä priemyselné podniky na Hornej Nitre.

Budúcnosť

V roku 2018 sa mala začať modernizácia a elektrifikácia trate 140 v úseku LužiankyŠurany, ktorej súčasťou je aj dlho zanedbávaný úsek vedený cez mesto Nitra.[2]

V lete 2013 bola vybraná firma, ktorá uskutoční Technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov - Nitra - Šurany.[3]

Železničná stanica Nitra

Plánované úpravy majú „pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy.“ a tiež prepojenie s Bratislavou.[3] Štúdia určila zvýšenie rýchlosti na celej trati do výšky 120 km/h.[3] Súčasťou úprav trate by malo byť umožnenie bezbariérového prístupu na nástupištia, rekonštrukcia osvetlenia, inštalácia vizuálneho informačného systému na staniciach a zastávkach a na staniciach rozhlas pre cestujúcich. Projekt má tiež vziať do úvahy prípadné zdvojkoľajnenie úseku Leopoldov - Nitra.[3] Najviac koľají, osem, bude elektrifikovaných v Nitre a v Lužiankach. Záverečná správa by mala byť hotová v marci 2015, po nej bude nasledovať projektová dokumentácia.[3] Podľa údajov ŽSR z roku 2015 by sa mal projekt realizovať v rokoch 2019 až 2022.'[4] V januári 2016 sa s elektrifikáciou už nepočítalo. Štúdia mala preukázať, že investícia by nebola účelná.[5]

Súčasťou projektu je aj výstavba novej železničnej trate NitraTrnovec nad Váhom, ktorá je plánovaná ako jednokoľajná elektrifikovaná s max. rýchlosťou do 160 km/h.

Stanice a zastávky na trati a ich obsluha mestskou hromadnou dopravou

Vozidlový park

Na celej dĺžke trate premávajú moderné jednotky 861, jednotky 813 a jedna súprava s rušňom typu 757. V prípade mimoriadností sa v prevádzke vyskytujú aj rušne typu 736, 750 a 754. Na úseku Šurany - Nové Zámky aj nové súpravy typu 671 a 951 (Push-Pull).

Galéria

Pozri aj

Referencie

  1. KUBÁČEK Jiří : Dejiny železníc na území Slovenska. Železnice SR, 1999. ISBN 8096814044
  2. Elektrickým vlakom do Nitry už od roku 2013.
  3. a b c d e HOJČUŠOVÁ, Miriam. Železnice zelektrifikujú trať a upravia stanice. Dali urobiť štúdiu . Petit Press, 05.08.2013, . Dostupné online.
  4. Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov – Nitra – Šurany . ŽSR, 19.03.2015, . Dostupné online.
  5. HOJČUŠOVÁ, Miriam. Elektrifikáciu trate zrušili. Dočká sa nitrianska stanica rekonštrukcie . Petit Press, 2016-01-25, . Dostupné online.

Externé odkazy

Zdroj


Súradnice: 48°26′33″S 18°05′34″V / 48,442475°S 18,092744°V / 48.442475; 18.092744

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Železničná trať Nové Zámky – Prievidza





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk