A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tento článok alebo jeho časť si vyžaduje úpravu, aby zodpovedal vyššiemu štandardu kvality. Prosím, pozrite si stránky pomocníka, odporúčanie pre encyklopedický štýl a článok vhodne upravte. |
SOR Libchavy je významný český výrobca autobusov pre mestskú, medzimestskú, diaľkovú dopravu a karosérií trolejbusov. Sídli v obci Libchavy pri Ústí nad Orlicí. V súčasnosti zamestnáva viac ako 650 zamestnancov.[1]
Od histórie po súčasnosť
Podnik do roku 1990 vyrábal a opravoval poľnohospodársku techniku – kŕmne vozy, malotraktory a iné stroje. Z tohto obdobia pochádza aj názov podniku (skratka) SOR, čo znamená „Sdružení opravárenství a rozvoje“.[2] V roku 1991 došlo k privatizácii, spoločnosť kúpili bývalí zamestnanci z Karosy vrátane bývalého riaditeľa a postupne sa výroba preorientovala na stavebnú techniku – maringotky a lešenia. Hlavným zameraním bol však vývoj autobusov, pričom prvý z nich bol skompletizovaný a uvedený do prevádzky na konci roku 1993.[1] Približne o rok neskôr sa rozbehla sériová výroba autobusov.
Výroba autobusov sa postupne rozrástla a spoločnosť ponúkala viaceré modely autobusov. Záujem vzrastal aj u odberateľov. Kým koncom 90-tych rokov boli vo výrobe autobusy dĺžok 7,5 a 9,5 metra, v rokoch 2000 až 2001 sa výroba rozrástla o autobusy dĺžky 10,5 metra. V roku 2003 prišla spoločnosť s prvým čiastočne nízkopodlažným mestským modelom SOR BN 12. Jeho prototyp sa testoval aj v Bratislave.[3]
V spolupráci so spoločnosťou Ekobus boli do výroby uvedené aj autobusy na stlačený zemný plyn. Neskôr už tieto autobusy vyrábal SOR Libchavy v plnej réžii sám.
V roku 2006 bol predstavený model plne nízkopodlažného mestského autobusu SOR NB 12 City a tiež rovnako plne nízkopodlažného mestského autobusu SOR NB 18 City, ktorý predstavoval prvý kĺbový typ autobusu spoločnosti SOR Libchavy. Z každého typu bol vyrobený jeden prototyp,[4][5] ktorý sa však v niektorých veciach líšil od neskorších sériových vozidiel. Sériová výroba vozidiel SOR NB 12 City a SOR NB 18 City bola spustená o dva roky neskôr. Tieto autobusy na prvý pohľad zaujali najmä vyšším počtom dverí, než bolo v Česku či na Slovensku vo zvyku.
Prvý typ trolejbusu s karosériou SOR - SOR TN 12 predstavila spoločnosť SOR Libchavy v spolupráci s firmami Czetro a Cegelec v roku 2008. Vyrobené boli dva prototypy, do sériovej výroby sa však tento typ trolejbusu nedostal. O rok neskôr boli predstavené trolejbusy v novej karosérii - SOR TNB 12 a SOR TNB 18, aj v tomto prípade výroba skončila iba pri prototypoch. Označenie SOR TNB 12 však nesú aj takzvané parciálne trolejbusy neskoršej produkcie.[6] Prvými sériovo vyrábanými trolejbusmi sa od roku 2010 stali modely Škoda 30Tr SOR a Škoda 31Tr SOR. Tieto trolejbusy vznikli ako výsledok spolupráce medzi firmami SOR Libchavy a Škoda Electric a z hľadiska karosérie sa na prvý pohľad nelíšili od trolejbusov SOR TNB 12, respektíve SOR TNB 18. Okrem klasických trolejbusov boli vyrobené aj trolejbusy Škoda 30Tr SOR s pomocným agregátom, ktoré sú schopné prejsť určitú vzdialenosť aj mimo trolejového vedenia.
V roku 2010 bol tiež predstavený prototyp elektrobusu SOR EBN 10,5. Prototyp bol testovaný v mnohých mestách, vozidiel tohto typu ale nebolo vyrobených veľa, keďže elektrobusy sa v tom čase iba dostávali do povedomia. Neskôr boli vyrobené aj ďalšie dĺžkové kategórie. Na veľtrhu IAA 2014 v Hannoveri bol predstavený nový typ elektrobusu SOR EBN 11,1[7] s upraveným dizajnom navrhnutým architektom Patrikom Kotasom. Tento dizajn bol neskôr aplikovaný na všetky neskôr vyrobené elektrobusy rady EBN.
S úplne novou radou vozidiel, označenou ako „NS“, prišiel SOR Libchavy v roku 2016. Moderný dizajn vozidla bol opäť navrhnutý architektom Patrikom Kotasom. Ako prvý bol vyrobený elektrický autobus SOR NS 12 Electric, neskôr nasledovala naftová verzia autobusu a už čoskoro by sa mal predstaviť aj kĺbový variant SOR NS 18. Sériová výroba bola začatá v druhej polovici roku 2017. V blízkej dobe začnú jazdiť už aj prvé trolejbusy karosériou vychádzajúcou z tohto typu - Škoda 32Tr SOR.[8]
Licenčná výroba
Modely autobusov SOR v minulosti vyrábal aj poľský výrobca autobusov Solbus a maďarský výrobca autobusov Credo (Kravtex Kft.). V súčasnosti už títo výrobcovia vyrábajú iba autobusy vlastného dizajnu.
SOR na Slovensku
Autobusy SOR majú na Slovensku, podobne ako v Česku, veľké zastúpenie v mestskej aj medzimestskej doprave. V niektorých mestách, ako napríklad Bratislava, Nitra, Prešov či Košice od roku 2022 už aj Trenčín. Majú autobusy SOR značnú prevahu nad autobusmi iných výrobcov.
Bratislava
V Bratislave v súčasnosti (leto 2018) premáva na linkách MHD Bratislava 243 autobusov značky SOR, z toho najväčšiu časť tvoria autobusy typu SOR NB 18 City - 181 vozidiel. Ďalej sú zastúpené typy SOR NB 12 City - 28 vozidiel, SOR BN 10,5 - 24 vozidiel, SOR C 10,5 - 5 vozidiel a SOR BN 9,5 - 5 vozidiel.[9] Do marca 2018 boli v premávke aj autobusy SOR B 9,5, ktoré už na linkách MHD Bratislava definitívne dojadili.[10] Deväť vozidiel však zostalo ako pracovných a jedno vozidlo ako historické. Niektoré vyradené vozidlá boli v roku 2018 ponúknuté na predaj.
Autobusy značky SOR jazdia v službách DPB od roku 2000. Do roku 2007 jazdili v Bratislave iba autobusy typu SOR B 9,5. Tie boli nasadzované na menej vyťažené linky. Istú dobu jazdili aj na cyklobusovej linke . V roku 2007 k nim pribudol typ SOR B 9,5, v rokoch 2009 – 2010 autobusy SOR BN 10,5 a SOR C 10,5.
Od roku 2010 sa do Bratislavy dodávajú autobusy SOR NB 18 City. Spolu už v Bratislave jazdí 180 autobusov tohto typu, plus jeden ďalší (ktorý je vo vlastníctve výrobcu) a jeden autoškolský. Od roku 2017 sa k nim pridal aj štandardný typ SOR NB 12 City.[9]
Od roku 2014 jazdí v Bratislave 120 trolejbusov s karosériou od firmy SOR - 50 trolejbusov typu Škoda 30Tr SOR (z toho 15 vozidiel s pomocným agregátom) a 70 trolejbusov Škoda 31Tr SOR.[11]
V roku 2018 začali jazdiť prvé elektrobusy značky SOR. Dokopy by ich malo byť 18, 16 vozidiel typu SOR NS 12 Electric a dve vozidlá typu SOR EBN 8.[9]
Autobusy SOR sa vyskytujú tiež v regionálnej doprave Bratislavského kraja, keďže dopravca ARRIVA Mobility Solutions (zabezpečujúci regionálnu dopravu v tomto kraji) vlastní od roku 2021 autobusy typov SOR CN 10,5 a SOR CN 12,3. V súčasnosti ich jazdí približne 110.[12]
Banská Bystrica
V MHD Banská Bystrica premával jediný autobus SOR C9.5 od júla 2001 do júla 2003 u dopravcu SAD Banská Bystrica. Do júna 2002 bol zaraďovaný na linky 52 a 55, neskôr na linku 43. V júli 2003 bol zaradený do prímestskej dopravy výmenou za Mercedes Vario.
Nakoniec sa v Banskej Bystrici aj koncom marca 2010 objavil aj testovací trolejbus SOR TNB 12, a od 1. júla 2011 bude zaradených na MHD v Banskej Bystrici 19 trolejbusov Škoda 30Tr s karosériou SOR NB 12.
V máji 2011 sa v Banskej Bystrici objavil na týždňové testovanie kĺbový plynový autobus SOR NBG 18.
Nitra
V Nitre je prevádzkovaných 55 autobusov značky SOR z toho 4 štvordverové autobusy BN12 na plynový pohon (tiež známe ako SOR BN12 Ekobus City Plus), 15 štvordverových autobusov BN12 na naftový pohon, jeden trojdverový BN12, 13 kusov NB12 a jeden dvojdverový autobus CN12 na naftový pohon. V roku 2009 boli do prevádzky nasadené kĺbové veľkokapacitné nízkopodlažné vozidlá SORcity NB 18 v počte 9 kusov. V rokoch 2012-2013 bolo zakúpených aj 12 vozidiel typu BN9,5.
Od roku 2022 Nitra zavádza svoju vlastnú MHD s úplne novými autobusmi. MHD budú zabezpečovať autobusy značky SOR. Medzi novými autobusmi budú aj staršie modely BN9, 5 v počte 11 (evč. 101-111), NB12 a to v počte 16 (evč. 201-216) a NB18 v počte 15 (evč. 301-315). Nitra svoju MHD obzvlášti aj novinkami na Slovensku a to modelmi NS12 a NS18. 12 metrové vozidlá boli nakúpené v počte 20 (evč. 251-270) a 18 metrové v počte 18 (evč. 351-368).
Piešťany
V MHD Piešťany momentálne dopravca ARRIVA Trnava prevádzkuje autobusy BN12 a SOR BN 9,5, pričom ide o jediné nízkopodlažné vozidlá v kúpeľnom meste.
Prievidza
Dopravca SAD Prievidza prevádzkuje v mestskej hromadnej doprave celkom 11 autobusov SOR, pričom 9 z nich je typu BN10.5 a 2 sú typu BN9.5.
V MHD Trnava momentálne dopravca SAD Trnava prevádzkuje jedenásť autobusov BN12 a 17 trojdverových NB12.
Prešov
Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. momentálne prevádzkuje 7 nízkopodlažných kĺbových autobusov SOR typu NB18 City, ev. č. 375, 376, 412, 415-418. Prvé autobusy boli dodané a zaradené do prevádzky koncom roka 2009. Tretí autobus č. 412 bol vyrobený v roku 2013 ale dodaný v roku 2021 nakoľko vozidlo bolo pôvodne zapožičané výrobcom Dopravnému podniku hl. mesta Bratislava pod č. 1859. V auguste 2021 boli do Prešova dodané 4 nové autobusy tohto typu (č. 415-418). V apríli 2022 prišli ďalšie vozidlá tohto typu (419-424)
V septembri 2011 bol do Prešova dodaný prvý nízkopodlažný kĺbový trolejbus Škoda 31Tr ev. č. 713 s karosériou SOR NB 18 City, ktorý bol vôbec prvý takého typu na Slovensku. Zaradený do premávky bol v novembri 2011. V roku 2011 prišli ešte ďalšie 3 trolejbusy č. 714-716. V 2012 boli kúpené ďalšie 2 trolejbusy č. 717, 718 a v tom istom roku boli aj sprevádzkované. V roku 2013 prišiel do Prešova len jeden trolejbus tohto typu č. 719 a sprevádzkovaný bol v roku 2014. V roku 2015 boli dodané ďalšie 2 trolejbusy Škoda 31 Tr č. 720, 721. V roku 2016 nastal prvý veľký nákup týchto trolejbusov. Bolo kúpených 10 trolejbusov ktoré boli sprevádzkované v roku 2017 (č. 722-731). Po štyroch rokoch v roku 2020 nastalo ďalšie nakupovanie týchto trolejbusov a to v počte 6 (č. 741-746).
S nákupom trolejbusov 31 Tr v roku 2016 bolo s nimi kúpených aj prvých 5 trolejbusov Škoda 30Tr SOR ktoré boli rovnako ako vtedy kúpené 31 Tr-ky sprevádzkované v roku 2017 pod č. 732-736. S nákupom ďalších trolejbusov 31 Tr v roku 2020 boli opäť kúpené aj trolejbusy Škoda 30 Tr SOR a to v počte 4 (č. 737-740).
V júni 2009 bol v Prešove testovaný autobus typu NB 18 City o niekoľko mesiacov podnik kúpil prvé dva autobusy tohto typu. V júni 2011 bol v Prešove na testovacích jazdách elektrobus SOR EBN 10.5 a v januári 2012 bol na testovacích jazdách autobus SOR NB 12 City.
V júni 2018 boli do Prešova dodané prvé 4 autobusy typu SOR BN10.5. Prešovskému podniku ich pôvodne prenajal DPM Bratislava (č. 3428, 3432, 3434, 3437 neskôr č. 403, 404, 405, 407). V júni 2019 do Prešova dorazila ďalšia trojica autobusov (č. 3406, 3418, 3436 neskôr č. 401, 402, 406), týchto spolu 7 autobusov DPMP od DPM Bratislava v lete 2020 odkúpil. V auguste 2020 boli prenajaté posledné dva autobusy od DPB č. 3431, 3433 ktoré vo februári 2021 boli tiež odkúpené. Neskôr dostali evidenčné čísla 410 a 411 z čoho sa voz 410 stal v októbri 2021 prvým vyradeným autobusom tohto typu v Prešove. DPMP si prvé autobusy pôvodne len prenajal v súvislosti so zabezpečovaním náhradnej dopravy pri chystaných výlukách v roku 2018 ale aj kvôli vtedajšiemu nedostatku vozidiel.
V roku 2021 DPMP kúpil 2 nové autobusy typu SOR NB 12 City ktoré dostali čísla 413 a 414. Prvý autobus bol sprevádzkovaný 11. októbra 2021 (č. 414). V apríli 2022 pribudli ďalšie 3 vozidlá tohto typu (425, 426, 427)
V auguste 2022 bol vyhlásený nákup elektrobusov SOR EBN 8
Spišská Nová Ves
Dopravca SAD Spišská Nová Ves š.p. zakúpil v roku 2001 dva autobusy SOR typu C 9.5, pre potreby prímestskej dopravy. Po sprivatizovaní spoločnosti sa nákup nových vozidiel zameral na výrobcu Karosa - Irisbus. Až v roku 2011 dopravca už ako eurobus, a.s. zakúpil pre potreby mestskej hromadnej dopravy v Spišskej Novej Vsi jeden kĺbový autobus SOR typu NB18 City. Keďže sa daný model osvedčil v roku 2012 sa zakúpil ďalší kĺbový autobus SOR NB 18 a okrem neho aj krátky 12 metrový autobus typu NB12 City.
Košice
Regionálny dopravca eurobus v roku 2001 zakúpil 1 autobus SOR C 9,5. Jazdil na prímestských linkách. Do roku 2013 to bol jediný Košický autobus SOR. V priebehu novembra 2013 a leta 2014 prišlo na zákazku Dopravného podniku mesta Košice prvých 127 autobusov tejto značky.[13] Presnejšie autobusové linky mestskej hromadnej dopravy obsluhuje 65 autobusov SOR NB 18, 61 kusov SOR NB 12 City, 11 kusov SOR EBN 11, 5 elektrobusov SOR EBN 10,5 a 5 kusov SOR BN 9,5.[14] Zahájenie prevádzky autobusov tejto značky bolo 8. januára 2014.[15] Do prvých autobusov sa montovali displeje Buse, displeje a označovače EM-test z vyradených vozidiel. Ďalšie autobusy dostali nové displeje a označovače EM-test. V apríli 2014 bol problém s kamerovým systémom, a museli sa vo všetkých dodaných vozidlách vymieňať hard disky.
Modely autobusov a elektrobusov
Dĺžka | Mestská verzia | Prímestská verzia | Turistická (diaľková) verzia |
---|---|---|---|
7,5 m | B 7.5 | C 7.5 | |
8 m | EBN 8 | ||
8,5 m | BN 8.5 | CN 8.5 | |
9,5 m | B 9.5, BN 9.5, EBN 9.5 | C 9.5, CN 9.5 | LC 9.5 |
10,5 m | B 10.5, BN 10.5, EBN 10.5 | C 10.5 | LC 10.5, LH 10.5 |
11 m | EBN 11 | ||
12 m | BN 12, NB 12 City, NS 12 Diesel, NS 12 Electric, BNG 12, NBG 12 City, NSG 12 | C 12, CN 12, CG 12, CNG 12, ICN 12 | LH 12 |
18 m | NB 18 City, NS 18 Diesel, NBG 18 City, NBH 18 City, NS 18 Electric, NSG 18 | NC 18 |
Modely trolejbusov
Dĺžka | Verzia |
---|---|
12 m | TN 12, TNB 12, TNS 12 |
18 m | TNB 18, TNS 18 |
Referencie
- ↑ a b SOR Libchavy s.r.o.. O nás . sor.cz, . Dostupné online.
- ↑ http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=1962
- ↑ https://imhd.sk/ba/galeria/448/sor-bn-12
- ↑ http://seznam-autobusu.cz/vuz/18466
- ↑ http://seznam-autobusu.cz/vuz/20547
- ↑ http://www.bmhd.cz/aktuality/aktualita.php?1408
- ↑ http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=12073
- ↑ http://www.cs-dopravak.cz/zpravy/2018/1/10/do-opavy-zam-trolejbusy-koda-32-tr-prvn-trolejbusy-s-karoseri-sor-ns-12
- ↑ a b c http://imhd.sk/ba/vozidla/3/autobusy
- ↑ https://imhd.sk/ba/doc/en/17293/Midibusy-SOR-B-9-5-uz-dojazdili
- ↑ http://imhd.sk/ba/vozidla/2/trolejbusy
- ↑ http://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?trakce=autobus&iddopravce=55&vyrobce=SOR&ntyp=C&typ=C+12
- ↑ DPMK. Nové autobusy od SOR Libchavy . Košice: dpmk.sk, 2013, . Dostupné online.
- ↑ Autobusy. imhd.sk (Bratislava: mhd.sk). Dostupné online .
- ↑ DPMK. Nové autobusy už jazdia . Košice: dpmk.sk, 2014-01-08, . Dostupné online.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému SOR Libchavy
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Zdrojupraviť | upraviť zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku SOR Libchavy na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk