A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
JAWA alebo Jawa je český, resp. česko-slovenský výrobca motocyklov a v minulosti aj automobilov. Rovnako sa v súčasnosti pod touto značkou dokončujú talianske miniautomobily pre domáci trh. Názov pochádza zo spojenia Janeček - Wanderer.
Dejiny firmy
K zaregistrovaniu značky došlo 17. augusta 1929 o pol jedenástej dopoludnia. Český majiteľ zbrojovky, podnikateľ a vynálezca František Janeček hľadal nový výrobný program, potom ako sa v jeho firme doposiaľ najdôležitejšie zbrojné produkty ukázali ako nedostatočne konkurecieschopné. Následne kúpil práva na motocykel nemeckej značky Wanderer, čo bol jednovalec s rozvodom OHV, zdvihovým objemom 500 cm³, hriadeľovým pohonom a rámom z oceľových profilov. Ľudovo nazývaný „Rumpál“, bol nedostatočne vyvinutý a pre množstvo detských chorôb sa mohol iba s čiastočným úspechom usadiť na trhu (firma Wanderer končila predovšetkým v dôsledku technických problémov s týmto motocyklom výrobu, možno práve preto sa mohli zdať Janečkovi ponúknuté podmienky ako výhodné). Predstavený bol na Pražskom autosalóne 23. októbra 1929.
V tejto oblasti neskúsenej firme vytiahol tŕň z päty anglický motocyklový pretekár a konštruktér George William Patchett, ktorý začal konštruovať úspešný pretekársky stroj a roku 1932 bol uvedený na trh nový motocykel s motorom Villiers 175 cm³. Patchett navrhol pre Jawu i dva cestné stroje so zdvihovým objemom 350 cm³, verziu SV a OHV, potom však už prišli návrhy Ing. Josefa Jozífa, najprv dvojtaktný 100 cm³. Po druhej svetovej vojne bola Jawa znárodnená a jadrom jej produkcie sa stali dvojtaktné stroje: jednovalce 125 a 175 cm³, jedno- alebo dvojvalec 250 cm³ a dvojvalec 350 cm³.
Okrem toho vyrábala Jawa oveľa rafinovanejšie pretekárske stroje DOHC (niektoré prepĺňané) a od polovice 50. rokov dvojvalce OHC 500 cm³. V celom povojnovom období žala úspechy v Šesťdňovej súťaži, v motokrosoch i na plochých dráhach, ale jej hitmi ostávali dvojtaktné motocykle 250 a 350 cm³ aj malé motocykly predovšetkým pre mládež 50 cm³. Jawa vyrába motocykle dodnes. Jej hlavným produktom je JAWA 650 s motorom Rotax.
Známe typy motocyklov
- JAWA 500 OHV (1929) nazývaný Rumpál, jednovalec, pohon kardanom, licencia Wanderer
- JAWA 175 Villiers (1932), dvojtakt - jednovalec, motory a ďalšie komponenty boli dodané od anglického Villiersa, neskôr ich Jawa vyrábala v licencii
- JAWA 350 SV (1934), jednovalec
- JAWA 350 OHV (1935), jednovalec
- JAWA 250 (1935), dvojtakt - jednovalec
- JAWA 100 Robot (1937), dvojtakt - jednovalec
- JAWA 250 Duplex Block (1939), dvojtakt - jednovalec, prevodovka v jednom bloku s motorom
- JAWA 250 typ 11 (1946), Pérák, dvojtakt - jednovalec
- JAWA 350 typ 12 (1948), Pérák, pôvodne ako Ogar 350, dvojtakt - dvojvalec
- JAWA 500 OHC Typ 15/00, /01, /02 4 taktný dvojvalec (1952 - 59)
- JAWA 250, 350 (dvojvalec), 125, 150 a 175 (od 1954), Kývačka podľa nového typu odpruženia zadného kolesa výkyvnou vidlicou; všetky dvojtakt – 125 až 175 jednovalec, JAWA 350 s dvoma valcami, 250 ako 1-, tak aj 2 valec s JAWA alebo ČZ-motormi, pod značkou JAWA popr. JAWA-CZ, od ca. 1968 modernizované, s viac ako 60 % výkonu navyše.
- JAWA 50 Pionýr typ 550 (1954), jednomiestny, zvaný „pník“
- JAWA 50 Pionýr typ 555 (1958), jednomiestny, plno kapotovaný s nosičom batožín nad zadným kolesom
- Cezeta 175 (skúter, 1956)
- JAWA 500 (plochodrážna, 1964, ex ESO S45 (ab 1953) OHV, od 1976 DOHC)
- JAWA 90 Cross, Trail a Roadster (1968-73)
- JAWA 50 Typ 23 „Mustang“ (do 1982, 2 miestny, pohonný agregát rovnaký ako 20, 21)
- JAWA 50 Typ 05, 20, 21 „Pionýr“ (2 miestny, poloskúter, s alebo bez stupačiek a chráničov kolien, 3 stupňová prevodovka, nožné riadenie)
- JAWA Stadion (1955, moped, 2-stupňová prevodovka, ručné riadenie, ľahká stavba)
- JAWA Jawetta (okolo 1960, moped, 2 stupňová prevodovka, ručné riadenie, kapotáž)
- JAWA Babeta 207 (od 1979 - 1984, moped, 1-stupňová prevodovka, automatická spojka, tranzistorové zapaľovanie)
- JAWA Babeta 210 (od 1988 - 1995, moped, 2-stupňová prevodovka, automatická spojka, tranzistorové zapaľovanie), max. rýchlosť 65 km/h
- Jawa New Pionýr 555 (od 2006, moped, 4 taktný, chladenie vzduchom, 4-stupňová prevodovka, mechanická spojka, zapaľovanie CDI , max rýchlosť 62 km/h (80 km/h) štartér mechanický, Max. výkon 2,6 kW/8600 ot./min. 3,2 Nm/5500 ot./min., brzdy bubnové
- Jawa Betka 50 (od 2006, moped, 4taktný, chladenie vzduchom, 4-stupňová prevodovka, mechanická spojka, zapaľovanie CDI, max rýchlosť 62 km/h (80 km/h), štartér mechanický alebo elektrický, max. výkon 2,6 kW/8600 ot./min. 3,2 Nm/5500 ot./min., bubnové brzdy
Automobily
Všetky údaje sú pre základnú verziu dvojdverovej limuzíny (tudor)
- JAWA 700 (1934) - vodou chladený radový 2-valec, 684 cm³, 15 kW, naprieč za prednou nápravou, 3-stupňova prevodovka, predný nahon, pohotovostná hmotnosť 720 kg, max. 80 km/h; modifkovaná licenčná verzia DKW Meisterklasse.
Jawa 750 1000 míľ československých 1935 vyrobených 6 kusov ztoho 3 kúpe a 3 roadster má 2 valec 26 koní maximálna rýchlosť 120kmh.vaha auta je 705kgdochovalo sa jeden exemplár v prevedení kúpe.
- JAWA Minor I (1937 - 39, 1945) - vodou chladený radový 2-valec, 616 cm³, 15 kW, naprieč za prednou nápravou, 3-stupňova prievodovka, predný nahon, pohotovostná hmotnosť 700 kg, max. 90 km/h
- Aero Minor II (1946 - 51) - vodou chladený radový 2-valec, 616 cm³, 15 kW, v ose vozu pred prednou nápravou, 4-stupňová prevodovka, predný náhon, pohotovostná hmotnosť 700 kg, max. 90 - 100km/h
- Aero Minor III (1951) - vodou chladený radový 2-valec, 651 cm³, 17 kW, 4-stupňová prevodovka, predný náhon, max. 100 km/h. Prototyp, naisto zamýšľaný pre sériovú výrobu, ktorá sa však kvôli náhlemu ukončeniu programu Minor neuskutočnila.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Jawa
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk