Tatra 805 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Tatra 805
Tatra 805 - vojenský požiarnicky automobil
Tatra 805 - výsadkársky automobil a valník
Expedičné vozidlo T805 cestovateľov Zikmunda a Hanzelku
Motor T603A
Tatra 805 v prevedení rádiovoz

Tatra 805 (1953-1960)– ľahký terénny nákladný automobil, vyvinutý predovšetkým pre potreby armády na základe špeciálneho zadania. Armáda požadovala automobil schopný jazdy v ťažkom teréne a s vysokou ťažnou silou. Podvozok T805 konštrukčne nadväzoval na podvozky predošlých prototypov špeciálnych terénnych automobilov T803 a T804, využívajúc všetky ich prednosti. Hlavný rozdiel však spočíval v použití trambusovej kabíny, čo si vyžiadalo zmenu stanovišťa vodiča.

Tatra 805 bola poháňaná benzínovým osemvalcovým vzduchom chladeným motorom typu T603A. Bola to jedna z mnohých variant tohto snáď najuniverzálnejšieho spaľovacieho motora, s úpravami prispôsobujúcimi motor pre dané použitie. Motor mal objem 2,545 l (vŕtanie 75mm, zdvih 72mm) a výkon obmedzený na 75 k pri 4000 ot/min. Motor sa voči prevedeniam pre osobný automobil odlišoval predovšetkým použitím iba jedného karburátora, nižším stupňom kompresie, tlačnými chladiacimi ventilátormi a suchou kľukovou skriňou so zdvojeným olejovým čerpadlom, čo vozidlu umožňovalo zdolávať aj veľmi príkre stúpania bez rizika zlyhania mazania motora.

Prevodovka bola štvorstupňová a na ňu nadväzovala ešte dvojstupňová prídavná prevodovka. Vozidlo malo stály pohon zadnej nápravy, pohon prednej nápravy bolo možné zaradiť zvláštnou radiacou pákou. Zapnutý pohon všetkých kolies bol podmienkou, aby bolo možné radiť redukované prevody. Hnacie ústrojenstvo bolo ešte vybavené uzávierkou diferenciálov. Prevodovka vozidla konštrukčne umožňovala ešte používanie iného špeciálneho zariadenia, pohon ktorého bolo možné zapojiť špeciálnou pákou. Pokiaľ bolo takéto zariadenie montované, najčastejšie to bol kompresor používaný na hustenie pneumatík. Ovládanie vozidla pri jazde v teréne ešte uľahčoval aj ručný plyn.

Podvozok Tatry 805 bol ukážkovým príkladom konštrukcie pre použitie v terénnom automobile. Bol tvorený chrbticovým rámom, na ktorý vpredu aj vzadu nadväzovali rozvodovky náprav. Nápravy boli výkyvné, s redukciami v kolesách, čo umožnilo nárast svetlej výška vozidla, ako aj zvýšenie celkového prevodového pomeru, a tak aj maximálnej ťažnej sily. Odpruženie obidvoch náprav bolo pomocou torzných tyčí a vozidlo sa vďaka nim na ceste správalo veľmi komfortne aj pri vyšších rýchlostiach. Tatra 805 dosahovala na ceste maximálnu rýchlosť okolo 75-80 km/h pri priemernej spotrebe okolo 20-25 l. benzínu. V teréne bola spotreba paliva samozrejme vyššia.

Slabou stránkou T805 boli jednookruhové hydraulické bubnové brzdy bez posilovača, účinok ktorých bol nedostatočný, čo sa prejavovalo hlavne pri brzdení zaťaženého vozidla z vyšších rýchlostí, alebo pri zdolávaní tiahlych klesaní, kedy brzdný účinok motora nepostačoval.

Tatra 805 bola typickým vozidlom Československej ľudovej armády, kde bola využívaná v mnohých prevedeniach. Najviac rozšírené bolo prevedenie valník, dnes sa však častejšie stretneme s vozidlami s rôznymi skriňovými karosériami, či už ako rádiovoz, sanitka, alebo vozidlo so špeciálnou skriňovou nadstavbou určené pre hasičov. Zo špeciálnych prevedení možno spomenúť napríklad cisternové vozidlo, alebo odľahčené vozidlo s plátenou strechou kabíny určené pre výsadkárov. Na podvozku T805 bolo postavené aj ľahké obrnené vozidlo.

V civilnom sektore boli T805 využívané ešte aj ako zametacie vozidlá, alebo vozidlá so špeciálnymi skriňovými nadstavbami typu furgon v nápadnej striebornej farbe, ktoré používal napríklad čs. film. Ku koncu éry životnosti T805 sme tieto vozidlá v prevedení valník mohli často vidieť v mestách pri rozvoze uhlia. Takéto využitie čistokrvného terénneho automobilu však bolo dosť nehospodárne.

Snáď najslávnejšie T805 boli strieborno-červeno a strieborno-modro lakované cestovateľské špeciály pre známych cestovateľov Ing. Zikmunda a Ing. Hanzelku, ktoré si na ich ceste okolo sveta odbili vlastne svoje testovacie jazdy. Jedno z týchto vozidiel patrí dnes do zbierok podnikového múzea Tatra v Kopřivnici a druhé je v súkromnej zbierke.

Dnes bývajú rôzne prevedenia Tatry 805 v hojnom počte zastúpené na stretnutiach vojenskej techniky, ako aj na značkových stretnutiach automobilov Tatra.

Tatru 805 môžeme stretnúť aj na súťažiach terénnych automobilov, kde v kategórii historických vozidiel len ťažko hľadá premožiteľa.

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 805

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Tatra 805





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk