A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
T-38 Talon | |
T-38A Talon Vzdušných síl USA letí nad Edwardsovou základňou v Kalifornii | |
Typ | nadzvukové cvičné prúdové lietadlo |
---|---|
Výrobca | Northrop Corporation |
Prvý let | 10. apríla 1959 |
Zavedený | 17. marca 1961 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Vzdušné sily USA Vojenské námorníctvo USA NASA Turecké vzdušné sily |
Výroba | 1961 – 1972 |
Vyrobených | 1 146 |
Cena za kus | 756 000 USD (v roku 1961) 6,173 milióna USD (v roku 2016) |
Varianty | Northrop F-5 |
Northrop T-38 Talon je americké dvojmiestne dvojmotorové nadzvukové cvičné prúdové lietadlo. Bolo prvým nadzvukovým cvičným lietadlom vôbec a stalo sa v tejto kategórii aj najrozšírenejším. Lietadlá T-38 sú stále v službe u viacerých vojenských letectiev, vrátane USA, ktoré ich doteraz prevádzkujú najviac. Z konštrukcie T-38 vychádzajú ľahké stíhacie lietadlá Northrop F-5 a z neho odvodené typy.
Vznik a vývoj
Firma Northrop vyvíjala typ T-38 od polovice 50. rokov 20 storočia ako cvičný variant ľahkého stíhacieho lietadla označeného N-156. Velenie letectva v tom čase nemalo o ľahké stíhacie lietadlá záujem, ale chýbala náhrada za vtedy hlavné cvičné prúdové lietadlo Lockheed T-33 Shooting Star, čo o osude lietadla rozhodlo. Prvý z troch postavených prototypov (označovaný ako YT-38) prvýkrát vzlietol 10. apríla 1959. Vývoj lietadla rýchlo pokračoval a už v roku 1961 vstúpilo do služby, kde doplnilo lietadlo pre základný výcvik Cessna T-37 Tweet. V nasledujúcich rokoch sa vyrobilo 1 146 sériových kusov T-38. Predpokladá sa, že na T-38 sa za dobu jeho služby vycvičilo okolo 50 000 pilotov. Vzdušné sily USA sú jednými z mála, ktoré v súčasnosti prevádzkujú nadzvukové cvičné prúdové lietadlá.
T-38 má konvenčnú koncepciu s jednoduchou chvostovou plochou, malým, tenkým krídlom a predným podvozkom. Pilot a inštruktor sedia pod spoločným prekrytom v tandeme. Lietadlo poháňajú dva motory, ktoré majú vstupy vzduchu v koreňoch krídel. Vďaka svojim vysokým výkonom, sa lietadlo prezývalo „biela raketa“ a v roku 1962 vytvorilo niekoľko rekordov v stúpavosti.
Najrozšírenejším variantom lietadla je T-38A, pričom menšie množstvo ich bolo upravených na cvičné streľby. Tieto lietadlá, označené AT-38B, dostali strelecký zameriavač a závesníky na podvesenie výzbroje. V roku 2003 americké vzdušné sily stále prevádzkovali 562 T-38, ktoré sú priebežne modernizované na štandard T-38C. Počíta sa s tým, že budú vyradené až niekedy po roku 2023, kedy ich nahradí typ Boeing T-7 Red Hawk. T-38C sa líši priehľadovým displejom HUD, inštaláciou GPS a ďalších systémov. Strategické letectvo používalo lietadlá T-38 na kondičné lety predovšetkým u druhých pilotov strategických bombardérov.
Ďalšími používateľmi lietadla sú Luftwaffe, portugalské vzdušné sily, turecké vzdušné sily, Vzdušné sily Kórejskej republiky, Vzdušné sily Čínskej republiky a Vojenské námorníctvo USA. Agentúra NASA a spoločnosť Boeing používajú T-38 ako pokusné lietadlo. NASA stroje používa aj k cvičným letom svojich astronautov, pre ktorých sú T-38 tiež dopravným prostriedkom a lietajú na nich po celých USA medzi rôznymi dodávateľmi a strediskami NASA. Malé množstvo lietadiel je v súkromnom vlastníctve.
Nakoniec sa realizoval aj ľahký stíhací variant projektu N-156 a vznikol tak blízky príbuzný T-38, typ Northrop F-5 Freedom Fighter. Viacero lietadiel F-5 sa po vyradení spätne prestavalo na cvičné T-38. Najpokročilejším variantom typu bol Northrop F-20 Tigershark.
Nehody
Počas služby lietadiel T-38 sa zdokumentovalo vyše 210 nehôd a katapultáží z týchto strojov.
- 31. október 1964: Astronaut Theodore Freeman zahynul po katapultáži z T-38 NASA na Ellingtonovej základni v Texase po zrážke s kŕdľom husí snežných.
- 28. február 1966: Astronauti Elliot See a Charles Bassett zahynuli v T-38 NASA počas príprav na misiu Gemini 9 pri pristávacom manévri za veľmi zlého počasia po zrážke s budovou spoločnosti McDonnell na letisku v St. Louis, kde mali prevziať práve dokončovanú kozmickú loď Gemini 9.
- 5. október 1967: Astronaut Clifton Williams zahynul po katapultáži z T-38 NASA neďaleko Tallahassee na Floride v dôsledku zaseknutého krídelka.
Používatelia
Špecifikácie (T-38A)
Technické údaje
- Posádka: 2
- Dĺžka: 14,135 m
- Rozpätie: 7,70 m
- Výška: 3,924 m
- Nosná plocha: 16 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 3 266 kg
- Vzletová hmotnosť: 5 361 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 5 485 kg
- Pohonná jednotka: 2 × prúdový motor General Electric J85-5A s prídavným spaľovaním
- Ťah bez prídavného spaľovania: 9,1 kN
- Ťah s prídavným spaľovaním: 12,9 kN
Výkony
- Maximálna rýchlosť: Mach 1,3 (1 382 km/h)
- Dolet: 1 835 km
- Dostup: 15 000 m
- Stúpavosť: 171 m/s
- Plošné zaťaženie: 339,5 kg/m²
- Pomer ťah/hmotnosť: 0,65
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Northrop T-38 Talon
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Northrop T-38 Talon na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk