A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Rational Unified Process (ďalej RUP) je metodika vývoja softvéru vytvorená spoločnosťou Rational Software Corporation. Metodika RUP vychádza z kolekcie osvedčených praktík a postupov pri vývoji softvéru. Je použiteľná pre akýkoľvek rozsah projektu, no vďaka vysokej rozsiahlosti RUPu je vhodné prispôsobiť metodiku špecifickým potrebám. RUP je vhodnejší skôr pre rozsiahlejšie projekty a väčšie vývojárske tímy, keďže kladie dôraz na analýzu a návrh, plánovanie, riadenie zdrojov a dokumentáciu. Pre menšie projekty je vhodnejšie použiť niektorú z menej formalizovaných metodík ako napríklad Extreme Programming.
Architektúra
RUP definuje štyri základné fázy vývoja, ktoré sú z časového hľadiska organizované do iterácii. Po skončení každej fázy sa vykonáva hodnotenie dosiahnutých cieľov danej fázy (milestone).
- Disciplína – je kolekcia príbuzných aktivít, ktoré sa vzťahujú k rovnakej oblasti záujmu v rámci celého projektu. RUP definuje disciplíny:
- tvorba podnikového modelu (business modeling)
- správa požiadaviek (requirements)
- analýza a návrh
- implementácia
- testovanie, kontrola kvality
- nasadenie (deployment)
- riadenie zmien a konfigurácie (configuration & change management)
- riadenie projektu (project management)
- správa prostredia (environment)
- Iterácia – realizácia projektu môže byť rozdelená do viacerých častí, v rámci ktorých sa opakujú rovnaké procesy naprieč všetkými disciplínami. Každá iterácia je rozdelená do štyroch fáz – začatie (inception), rozpracovanie (elaboration), budovanie (construction) a zavedenie (transition). V rámci každej z fáz sa realizujú činnosti každej disciplíny, no s rozdielnym dôrazom. Napríklad na začiatku iterácie strávime viac času pri požiadavkách, zatiaľ čo v neskoršej fáze sa kladie dôraz na implementáciu.
Základné prvky metodiky
- Artefakt – vstupný alebo výstupný produkt procesu. Môže nadobúdať rôzne formy (databáza, UML model, špecifikácia, textový dokument, stránka a iné)
- Role – vyjadruje vzťah individualít (osoba či systém) a ich zodpovednosť v rámci procesu. Rola môže byť obsadená vo viacerých roliach súčasne a zároveň v jednej roli môže byť obsadených viacero rolí.
- Aktivita – predstavuje činnosť vykonávanú rolami.
Najlepšie praktiky (Best Practices)
Metodika obsahuje takzvané „best practices“, čo sú praktiky užitočné pri realizácii vývoja softvéru, založené na dlhodobých skúsenostiach v tejto oblasti. Tieto praktiky sú v rámci metodiky podporované rôznymi nástrojmi pre automatizáciu špecifických procesov vývoja softvéru. Patria sem:
- Iteratívny vývoj
Iteratívny prístup zavádza rozdelenie projektu do časových úsekov (iterácií), pričom po skončení iterácie by mala byť dostupná spustiteľná verzia. (Aldorf, 2008) popisuje nasledujúce výhody:
- Možnosť objektívneho posúdenia stavu projektu
- Rovnomernejšie pracovné vyťaženie vývojárskeho tímu. Projekt je koncipovaný tak, aby čo najskôr prinášal konkrétne výsledky. Pri rozdelení na iterácie je možné jednoduchšie sledovať priebeh projektu a dodržovanie stanovených termínov.
- Možnosť testovania medziverzií
- Spolupráca s užívateľmi v priebehu celého projektu
- Včasné rozpoznanie nezrovnalostí medzi požiadavkami, návrhom a implementáciou. Vďaka tomu, že užívatelia majú možnosť kontrolovať a hodnotiť čiastkové časti systému, výrazne sa obmedzuje riziko vysokých nákladov spôsobených úpravami produktu v neskorších fázach vývoja.
- Jednoduchšie zapracovanie požadovaných zmien
- Správa požiadaviek
Cieľom správy požiadaviek v metodike RUP je aktívny zber a dokumentácia požiadaviek, ktorý prebieha medzi zadávateľom a dodávateľom. Umožňuje tak spresňovanie zadania v priebehu celého projektu, čo opäť znižuje riziko neúspechu projektu.
- Používanie komponentovej architektúry
Komponentová architektúra je založená na použití komponent – zložiek architektúry, ktoré sú nezávislé, vymeniteľné a teda pomáhajú zvládať zložitosť systému a umožňujú znovupoužiteľnosť komplexnejších častí systému.
- Vizuálne modelovanie
Využitie vizuálneho modelovania vychádza z predpokladu, že človek lepšie chápe systém, ktorý si zjednoduší do menších modelov, pričom abstrahuje od nedôležitých vlastností daného modelu. RUP využíva k modelovaniu štandardný modelovací jazyk UML, čo prináša jednoduchšiu štandardizovanú komunikáciu v rámci tímu, ale i pri komunikácii so zákazníkom a zvyšuje konzistenciu projektu.
- Priebežná kontrola kvality
V minulosti sa už na mnohých projektoch ukázalo a stále sa potvrdzuje, že nájdenie a odstránenie problémov v neskorších fázach projektu je niekoľkonásobne drahšie než v úvodných fázach vývoja (Patton, 2002), preto RUP presadzuje kontrolu kvality a testovanie od počiatku projektu.
- Správa zmien
Hlavnou úlohou správy zmien je riadenie verzovania produktu, bez ktorého by vývoj v rámci viacerých tímov mohol prepadnúť do chaosu. V RUPe sa touto výzvou zaoberá disciplína – riadenie zmien a konfigurácie.
Referencie
Bibliografia
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk